"זה כמו כלוב מזהב": כיצד תלמידים אוטיסטים חווים כיתות לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים?

Zakai-Mashiach, M. (2023). "It is like you are in a golden cage": How autistic students experience special education classrooms in general high schools. Research in developmental disabilities, 134, 104419

תלמידים עם אוטיזם לומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר תיכוניים רגילים. אף שכיתות אלו הגדילו  את ההזדמנות של תלמידים אוטיסטים להשתלבות פיזית בבתי הספר הכלליים, כיתות אלו לא יצרו, ואולי אף אינן מסוגלות ליצור, הכלה מלאה עבור התלמידים: הכלה היא דבר עמוק ורחב יותר מאשר השתלבות. לפיכך, מחקר זה קורא לקובעי מדיניות, מנהיגי בתי ספר ומורים לנסח מדיניות חינוכית חדשה ולפעול ליצירת סביבה כוללת ומכילה בקהילות בתי הספר לטובת כלל התלמידים.

לתקציר המאמר

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא שילוב חריגים

מחקר זה בחן את תפיסותיהם הרטרוספקטיביות של בוגרי תיכון אוטיסטים בעלי תפקוד גבוה, שהיו בכיתות חינוך מיוחד ל-ASD (הפרעת ספקטרום האוטיזם) בבתי ספר תיכוניים כלליים, במטרה להבין את חוויותיהם, ללמוד על צורכיהם ולשפר חוויות חינוכיות עתידיות.

מתודה:

באמצעות ניתוח פנומנולוגי פרשני (IPA) כבסיס מתודולוגי, נערכו ראיונות מובנים-למחצה עם 12 אנשים אוטיסטים בגילאי 19–27, שלמדו בכיתות ייחודיות אלו במהלך לימודיהם בתיכון. הנתונים נותחו באמצעות ניתוח תמטי.

תוצאות:

זוהו שלושה נושאים מרכזיים:

(1) האתגר של הטרוגניות בין תלמידים בכיתות אלו;

(2) הדרה ותיוג;

(3) בלבול זהות.

מסקנות:

ממצאי המאמר מדגישים את הצורך בהענקת תשומת לב רבה יותר לקולות ולחוויות של אנשים עם ASD בנוגע למודל חינוכי זה של כיתות חינוך מיוחד בתוך בתי ספר כלליים. תפיסות המשתתפים על חוויותיהם החינוכיות בכיתות חינוך מיוחד צריכות להילקח בחשבון בכל רמות המדיניות והפרקטיקה הכלולות.

למרות שרוב המשתתפים במחקר דיווחו על חוויות מורכבות ושליליות בכיתות החינוך המיוחד ל-ASD, חלקם ציינו שהמסגרת הייתה טובה עבורם וסייעה להם רגשית ולימודית. לפיכך, יש להקשיב לחוויות של תלמידים עם אוטיזם ולערב אותם בקבלת החלטות בנוגע למטרות החינוכיות שלהם, תכנון ותמיכה בבית הספר. 

על מנת להתמודד עם השלכות שליליות הנובעות מההטרוגניות בכיתות, יש לשקול שילוב תלמידים בצורה הומוגנית יותר על פי יכולותיהם ורמת תפקודם הכללי. כמו כן, מנקודת מבט חברתית-אקולוגית, בתי ספר כלליים המכילים כיתות חינוך מיוחד ל-ASD חייבים לקדם את הכיתות הללו חברתית בתוך קהילת בית הספר כדי לבטל את הקונוטציות השליליות של השונות. כאשר הכיתות יהיו חלק מקהילת בית הספר, תחושת ההדרה והבושה עם הזהות האוטיסטית תרד. שינויים אלו יכולים להצליח רק כאשר תיווצר מדיניות בית ספרית רחבה המקדמת הכלה וגיוון כגישה כוללת.

מגבלות וכיווני מחקר עתידיים

הממצאים מוגבלים לאנשים אוטיסטים בעלי גישה לטכנולוגיה, שנדרשה על מנת להשתתף בראיונות. כך, אנשים אוטיסטים עם גישה מוגבלת לטכנולוגיה עלולים היו להיות מודרים, דבר שעלול להוביל לייצוג מוגבל של נקודות מבט אוטיסטיות. 

משתתפי המחקר היו בעלי כישורים לשוניים המאפשרים ראיונות, מה שעלול היה להוביל לייצוג נמוך יותר של אנשים אוטיסטים בעלי מיומנויות תקשורת חלשות יותר במדגם. על כן, יש לקרוא את הממצאים בזהירות, שכן עשויה להיות מגבלה בהכללתם לגבי תלמידים אוטיסטים נוספים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד ל-ASD בבתי ספר כלליים. 

על מנת להבין באופן מלא יותר את חוויותיהם של אנשים אוטיסטים בכיתות החינוך המיוחד ל-ASD בבתי ספר כלליים, יש לאמץ מודל חברתי-אקולוגי המשתמש בגישה מרובת-גורמים, הכוללת אנשים עם ASD, מורים, מנהלי בתי ספר ותלמידים שאינם אוטיסטים. נקודות המבט של גורמים מעורבים נוספים עשויות להעניק הבנה מעמיקה יותר בנושא.

תרומת המחקר

מחקר זה מספק תובנות ייחודיות על הקבוצה שנחקרה מעט ועל חוויותיהם והאתגרים הנובעים ממסגרות חינוך מיוחדות אלו. הכיתות נועדו להעניק סביבה חיובית ותומכת להתפתחות אקדמית, אישית וחברתית של ילדים עם ASD בבתי ספר כלליים, לצד הזדמנויות לאינטראקציה עם תלמידים שאינם אוטיסטים. אולם, המטרות לרוב אינן מתממשות: הכיתות המיוחדות מובילות לתחושות של הדרה, תיוג, שהייה בסביבה שאינה משקפת אותם ובלבול בזהותם

המחקר מדגיש את חשיבותה של מדיניות כוללת ומחויבת להכלה רחבה כלפי כיתות אלו. הוא גם מספק מידע מבפנים שיכול לסייע לעיצוב מחדש של מדיניות וגישות פדגוגיות ולשפר את מרחב ההכלה בקהילות בתי הספר לטובת תלמידי ASD בכיתות חינוך מיוחדות.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya