חמש דרכים לשימור מורים טובים
מאת: Sarah McKibben
McKibben, S. (2025). Five ways to keep great teachers. Educational Leadership, 83(2), 15–19
לפי הספרות המחקרית, מורים רבים עוזבים את מקצוע ההוראה בגלל שהם מרגישים שעבודתם גדושה בבירוקרטיה מיותרת, מיקרו-ניהול, חוסר תמיכה, חוסר הערכה ועומס עבודה שאינו הכרחי. מנגד, המניעים המרכזיים לדבוק בעבודתם, מלבד היבטי השכר, הם משמעות בעבודה ותמיכה קולגיאלית. ברמת המאקרו, נדמה שהמחסור במורים מתחיל להיתפס כבעיה חמורה ובלתי פתירה. אולם, ברמה הבית ספרית, העירונית או המחוזית, אפשר גם אפשר להוציא אל הפועל אסטרטגיות מיטביות לתמיכה ושימור של מורים איכותיים:
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא שימור מורים
- לבנות אמון דרך אוטונומיה – בבתי ספר בהם מונהגת האצלת סמכויות והעצמת מורים, ובהם מורים לוקחים חלק בדיונים מכריעים ומצויים במנגנוני קבלת ההחלטות, משתפרים פלאים הישגי התלמידים והאקלים הבית ספרי. לכן, על המנהלים לבקש מהמורים לקחת חלק בגיבוש תוכנית הלימודים ומדיניות בית הספר, בקביעת שיטות ההערכה ובבחירת מסלולי הפיתוח המקצועי. מנגד, עדיף להימנע מלבקש משוב אחרי שההחלטות התקבלו רק כדי לצאת ידי חובה.
- ליצור מערכת תומכת – ישנה הנחה רווחת לפיה תחושת השליחות של המורים מחזיקה אותם במקצוע. זו הנחה שגויה מיסודה ואין בה כדי לצלוח את הרגעים הקשים. במקום לקוות שמורים ידאגו לעצמם, רצוי לוודא כי עומס העבודה הינו סביר, להעניק משוב מקצועי תומך (ולא שיפוטי), להעניק אוטונומיה פדגוגית, לספק תמיכה מקצועית ולהקצות משאבים מתאימים.
- לטפח תחושת שייכות – נסו לגרום למורים לחוש מוערכים ושייכים. הודו להם באופן אישי על העבודה וההשקעה היומיומית, הקשיבו ברצינות לצרכים, לרעיונות ולדאגות שלהם והציעו מחוות קטנות של הערכה, דוגמת פרס סמלי או ספל קפה עם הקדשה: מורה מספר 1 או מורה לחיים.
- להתמקד בעיקר – העניקו למורים אוטונומיה, תנו להם לצמוח מבחינה פדגוגית והימנעו על מטלות סיזיפיות שמחלאות זמן ומשאבים, ואינן מועילות למערכת בסופו של דבר. רוב המורים מספרים שההוראה עצמה לא שוחקת אותם, אלא עומס העבודה המיותר שמסביב ותופעות של מיקרו-ניהול.
- למדוד הצלחה בצורה שונה – כאשר נערכת שיחת שימור, במקרה שבו מורה מאיים להתפטר, או מתפטר בפועל ומתקיימת שיחת סיום או פריסת פרידה, חשוב מאוד להאזין בקשב רב, לאסוף מידע חשוב, ללמוד מה לא עבד טוב וכיצד להשתפר להבא. אם ההנהלה תבין את הטרדות והחששות של המורים, אפשר יהיה לגרום להם להרגיש בטוחים ונינוחים במקום העבודה.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya

