קיבלתי בינה מלאכותית שתתחזה לי ותלמד אותי את הקורס שלי עצמי – הנה מה שלמדתי על עתיד החינוך

מאת: Alex Connock

Connock, A. (2025). I got an AI to impersonate me and teach me my own course – here’s what I learned about the future of education. The Conversation

עיקרי הדברים:

  • מחבר המאמר, מרצה באוקספורד, ביקש מהבינה המלאכותית לבנות קורס המבוסס על ספריו ומאמריו שלו-עצמו
  • המרצה לא אמר ל-AI מה לקרוא ולא עשה שום דבר אחר כדי לשפר את יכולותיו, כמו לתת לה גישה לחומרי למידה שאינם זמינים לציבור באינטרנט
  • לדבריו, הקורס שהכינה הבינה מלאכותית היה בנוי היטב: מסע מקורי בן שש יחידות-לימוד באורך סמסטר לתוך חומר הלימודים הרלוונטי
  • לדבריו, הקורס היה אינטראקטיבי ומהיר, ודרש חדות מחשבתית באמצעות מעברים קבועים בין פורמטים.
  • "הקורס היה מאתגר אינטלקטואלית, כמו ששיעורים טובים באוקספורד צריכים להיות. ה-AI לימדה בקפדנות, ונתנה תגובות מיידיות לכל מה ששאלתי"
  • "הייתה לבינה הבנה מצוינת של החומר מהפרספקטיבה שלי, אבל היא עשתה יותר שיעורי בית"
  • סוכן ה-AI ניזון לכאורה מכל התפוקה המולטימדיה של המרצה: ספרים, נאומים, מאמרים, ראיונות לעיתונות, אפילו הרצאות באוניברסיטה שלא היה לו מושג שהוקלטו אי פעם

דמיינו שהיה לכם תקציב בלתי מוגבל למורים פרטיים שהיו מציעים קורסים מותאמים אישית, שממקסמים את הפרודוקטיביות ופיתוח המיומנויות של הלומדים. אלכס קונוק, עמית בכיר בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת אוקספורד, בחן את הרעיון הזה. הוא ביקש מסוכן-הוראה של בינה מלאכותית למלא את התפקיד שלו: מרצה באוקספורד למדיה ובינה מלאכותית, וללמד אותו קורס אישי לתואר שני, המבוסס כולו על העבודה שלו עצמו. קינוק הגדיר את הסוכן באמצעות כלי-מדף של ChatGPT, המתארח בפלטפורמת Nebula One המבוססת על Azure, עם הנחיה לחקור ולהתחזות לו, ואז לבנות חומר מותאם אישית המבוסס על מה שהוא כבר חושב. קינוק לא אמר למודל השפה הגדול (LLM) מה לקרוא ולא עשה שום דבר אחר כדי לשפר את יכולותיו, כמו לתת לו גישה לחומרי למידה שאינם זמינים לציבור באינטרנט.

לדבריו, הקורס של הסוכן במדיה ובינה מלאכותית היה מובנה היטב - מסע מקורי בן שש יחידות-לימוד באורך סמסטר לתוך הכתבים של קונוק עצמו, שמעולם לא תכנן, אך לדבריו: "אני מודה שהייתי רוצה לעשות זאת. הקורס היה אינטראקטיבי ומהיר, ודרש חדות מחשבתית באמצעות מעברים קבועים בין פורמטים. הוא היה מאתגר אינטלקטואלית, כמו ששיעורים טובים באוקספורד צריכים להיות. הסוכן לימד עם קפדנות, נתן תגובות מיידיות לכל מה ששאלתי. הייתה לו הבנה עוצמתית של בינה מלאכותית ומדיה מהפרספקטיבה שלי, אבל הוא עשה יותר שיעורי בית. סוכן ה-AI ניזון לכאורה מכל התפוקה המולטימדיה שלי - ספרים, נאומים, מאמרים, ראיונות לעיתונות, אפילו הרצאות באוניברסיטה שלא היה לי מושג שהוקלטו אי פעם, שלא לדבר על כך ששימשו לאימון GPT-4 או GPT-5".

למאמר המלא באנגלית

לקריאה נוספת: כל המאמרים על בינה מלאכותית

חוויית למידה נהדרת

"הקורס היה חווית למידה נהדרת, למרות שלכאורה כבר ידעתי את כל החומר. אז בסקר הסטודנטים הבלתי נמנע, נתתי לגרסת ה-AI של עצמי משוב של חמישה כוכבים, שהגיע לה ביושר. לדוגמה, בחלק שדן באתיקה של דמויות שאינן שחקנים (NPCs) במשחקי מחשב, הוא שאל: אם דמויות שאינן שחקנים נוצרות על ידי בינה מלאכותית, מי מחליט על האישיות, הרקע או המוסר שלהן? האם זה יכול להוביל להטיה או לסטריאוטיפים? ו: אם דמות שאינה שחקן של בינה מלאכותית יכולה ללמוד ולהסתגל, האם זה מטשטש את הקו בין דמות ל"ישות" [שחקן עצמאי]? אלה שאלות פילוסופיות נהדרות, שכנראה יגיעו לחזית אם וכאשר המשחק Grand Theft Auto 6 יצא במאי הבא. אני נרגש מכך שה'אני' סוכן ה-AI שלי הגה אותן, גם אם ה'אני' האמיתי שלי לא. ה'אני' הסוכן שלי גם התבסס על מה שה'אני' האמיתי יודע. בקולנוע, הוא ידע על Adobe After Effects סטנדרטי, שכיסיתי (הוא משמש ליצירת גרפיקה בתנועה ואפקטים חזותיים). אבל הוא הוסיף את Nuke, כלי מקצועי המשמש לשילוב ומניפולציה של אפקטים חזותיים ב"נוקמים", שעליי להודות (במבוכה) שמעולם לא שמעתי עליו".

רשימת הקריאה של הקורס

"אז מאיפה הגיע הידע של הסוכן עליי? המו"ל שלי, Routledge, עשה עסקה על נתוני אימון עם Open AI, שלדעתי יכולה לכסות את הספרים שלי על מדיה, בינה מלאכותית וחוויה חיה. בניגוד לכמה מחברים, אני בעד זה. הספרים שלי מנחים אנשים בנושא מדהים ומהיר, ואני רוצה שהם יהיו בשיחה העולמית, בכל פורמט וטריטוריה אפשרית (טורקית כבר בחוץ, קוריאנית החודש). הזמינות הזו צריכה להתרחב למה שכעת היא כנראה ה"שפה" הניתנת לגילוי ביותר מכולן, זו שמדוברת על ידי מודלי בינה מלאכותית. העדיפות עבור כל סופר שמסכים עם זה צריכה להיות אופטימיזציה של בינה מלאכותית: להפוך את העבודה שלו לקלה למציאה, עיבוד ושימוש על ידי מודלי שפה גדולים - בדומה לאופטימיזציה למנועי חיפוש, אבל עבור בינה מלאכותית. כדי להתבסס על זה, בחנתי עוד יותר את הרעיון שלי על ידי כך שקיבלתי סוכן המופעל על ידי Deep Seek הסינית שינהל קורס על החומרים שלי. כשגיליתי שאני פחות נוכח בקורפוס האימון שלה, היה קשה לא להיעלב. אין עלבון גדול יותר בעידן הבינה המלאכותית מאשר שמודל שפה גדול מוביל רואה את הספר שלך על בינה מלאכותית כלא רלוונטי.

קידום אתרים החדש

"אופטימיזציה של התפוקה שלך כדי שהיא תיראה על ידי הבינה המלאכותית היא קידום אתרים החדש. כשעשיתי ניסויים עם בינה מלאכותית אחרת, היו להן בעיות בדייקנות העובדות, שזה מאפיין של 2024. מ-Gemini 2.5 Pro של גוגל למדתי פרטים ביוגרפיים הזייתיים על עצמי כמו תפקיד בניהול חברת המדיה The Runaway Collective. כששאלתי את Grok של אילון מאסק מהי הציטוט הטוב ביותר שלי, הוא אמר: "תהיה השאלה שלך אשר תהיה, התשובה היא בינה מלאכותית". זה משפט נהדר, אבל דמיס הסאביס, זוכה פרס נובל מ-Google DeepMind, אמר אותו, לא אני".

לאן אנחנו הולכים

לדברי מחבר המאמר, פרויקטים של למידה עצמית סוכנית הם מה שהוראה אוניברסיטאית באמת צריכה: אינטראקטיבית, אנליטית, מבריקה ומותאמת אישית. מחקר זה מצא כי הוראה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית עזרה להניע תלמידי תיכון והועילה להם בבחינות החזרה שלהם. לא יחלוף זמן רב עד שנתחיל לראות שכבת בינה מלאכותית בזמן אמת מסוג זה משולבת באופן רשמי בהוראה בבתי ספר ובאוניברסיטאות. כל מי שמרצה לתואר ראשון ידע שבינה מלאכותית כבר שם. סטודנטים משתמשים בתמלול בינה מלאכותית כדי לסכם את השיעור. תוכן הרצאות נלקח בשניות מתמלילים אלה, ויאמן תריסר מודלי שפה גדולים תוך שנה. כדי לסייע בכתיבת עבודות, כלי בינה מלאכותית יהיו חלק בלתי נפרד מפרויקטים של דור ה-Z.

חשיבותם של מורים אנושיים

אבל הנה העניין המרכזי. ככל שבינה מלאכותית הופכת להיות מרכזית יותר ויותר לחינוך, המורה האנושי הופך להיות חשוב יותר, לא פחות. המורים האנושיים ינחו את חווית הלמידה, יביאו עבודות שפורסמו למסגרת הרעיונית של קורס, ויניעו מעורבות ועידוד של סטודנטים פנים אל פנים. הם יכולים להרחיב את ערכם של כלי בינה מלאכותית המשמשים כ"מורים פרטיים" עבור כל תלמיד, בהתבסס על צרכי למידה אישיים.

מורים צעירים

היכן משתלבים מורים צעירים יותר, שאין להם קטלוג ישן כדי לאמן באמצעותו מודלי שפה גדולים כפי שהיה למרצה הוותיק, מחבר המאמר הזה? ובכן, ככל שהמורה צעיר יותר, כך סביר יותר שהוא יהיה יליד בינה מלאכותית. המורים הצעירים יכולים להשתמש בבינה מלאכותית כדי למלא את החזון הרעיוני שלהם לקורס באמצעות הרחבת המחקר מעבר לעבודתם, והנחיית הסוכן מה צריך לכלול. בבינה מלאכותית, שתי עמדות חלופיות נכונות לעתים קרובות בו זמנית. בינה מלאכותית היא גם אינטליגנטית רגשית וגם חירשת לטון. היא גם מנבאת טקסטים מהוללת וגם שותפה יצירתית מאוד. היא עולה במשרות, ובכל זאת יוצרת אותן. היא הופכת אותנו לטיפשים יותר, אבל גם מחזקת אותנו. כך גם בהוראה. בינה מלאכותית מאיימת על מרחב הלמידה, אך יכולה לשחרר אינטראקציה עוצמתית. חכמה רווחת היא שהיא תהפוך סטודנטים לטיפשים יותר. אבל אולי בינה מלאכותית יכולה למעשה לפתוח עבור סטודנטים את הרמה הבאה של התאמה אישית, אתגר ומוטיבציה.

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya