מנהיגות במשאבי אנוש: עקרונות להובלת ההון האנושי בבתי ספר

Zerrad, H., & Schechter, C. (2025). Human Capital Leadership: Principals Leading Schools’ Human Capital. Educational Administration Quarterly, 0(0). https://doi.org/10.1177/0013161X251396438

עיקרי הדברים:

מהראיונות עלו שלוש תת־קטגוריות עיקריות באשר לגורמים האחראים לפיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך: אחריות המנהל (42%), אחריות משותפת בין המנהל וצוות הניהול (33%), ואחריות משותפת בין המנהל וצוותי החינוך (25%)

ממצאים אלה מערערים את הנרטיב הדומיננטי בספרות, שלפיו המנהל הוא הגורם הבלעדי המניע את פיתוח המורים, ומציעים במקום זאת תמיכה בגישת מנהיגות מבוזרת־שיתופית

הכרה במעורבותם הפעילה של המורים בצמיחתם המקצועית עולה בקנה אחד עם מחקרים המקשרים אחריות משותפת עם הגברת מוטיבציה, שביעות רצון בעבודה ושימור כוח אדם חינוכי

 

המלצות לפרקטיקה ולמדיניות

  1. על מנהלים לתעדף אסטרטגיות לניהול ולפיתוח הון אנושי המתמקדות ברווחתם האישית של צוותי החינוך, ובכך יטפחו תחושת אחריות אישית לצמיחה ולהתפתחות ביוזמה עצמית.
  2. חשוב לטפח את האחריות המשותפת לפיתוח ההון האנושי. על מנהלים ליצור מבני מנהיגות מבוזרים  ותרבויות שיתופיות המעצימות מורים לשותפות בבניית מסלולי הלמידה שלהם עצמם.
  3.  מוטב שמנהלים יפעלו לאיתור הצרכים הספציפיים של אנשי החינוך במוסד ויינתן להם מענה ככל יכולתם.
  4. יש לכוונן מחדש מנגנוני תמיכה כך שיתאימו לאחריות המתרחבת של מנהלים בפיתוח ההון האנושי. קובעי מדיניות יכולים להשקיע בפיתוח ההון האנושי של המנהלים עצמם, כדי לציידם לתפקיד מתפתח זה, באמצעות תמיכה חברתית־רגשית  וכן הכשרות מנהיגות ממוקדות והזדמנויות למידה מקצועית.
  5. יש לתמרץ פרקטיקות שיתופיות, לרבות חונכות, חונכות עמיתים וקהילות למידה מקצועיות בין־תחומיות התורמות לבניית יכולת מתמשכת בבתי הספר.

 

ניהול אפקטיבי ופיתוח של הון אנושי בקרב צוותי חינוך הם גורמים הכרחיים לעידוד התמדה ושביעות רצון של מורים ולהשגת תוצרי חינוך מוצלחים. מחקר זה בחן את את התפישות והפרקטיקות של מנהלים בנוגע לניהול הון אנושי בהקשר הבית־ספרי. בהתבסס על נתונים שנאספו מ־60 מנהלי תיכונים בישראל, זוהו שלושה ממדים מרכזיים אשר מקיפים את תפיסות המנהלים באשר לפיתוח הון אנושי: מהות תפקיד המנהיגות שלהם, תחומי הפיתוח הנדרשים, והגורמים האחראים לפיתוח זה. הממצאים הבולטים הם החשיבות של שילוב ממדים חברתיים־רגשיים ביוזמות לפיתוח הון אנושי, והאחריות המשותפת לפיתוח ההון האנושי בקרב מנהלים, הנהגה ביניים בית־ספרית והצוות.

למאמר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משאבי אנוש

 

רקע
הזעזועים הנרחבים בכוח העבודה שנגרמו בעקבות מגפת הקורונה (Linzer et al., 2022) החריפו מחסור קריטי ממילא במורים מוסמכים והובילו לירידה ניכרת במספר הנרשמים לתכניות להכשרת מורים (Are, 2024; Berkovich, 2023). משבר זה מחריף עוד יותר לנוכח מספר הולך וגדל של אנשי חינוך פעילים השוקלים לעזוב את המקצוע, דבר הפוגע בלמידת התלמידים ומעלה דאגות כבדות משקל באשר לקיימות ארוכת הטווח של איכות החינוך(Hargreaves, 2019) .

אף שהמחקר הדגיש את ההון האנושי של מורים כמשאב מרכזי להצלחת בית הספר, ספרות המחקר העוסקת באופן שבו מתפתח הון אנושי בהקשרים בית־ספריים היא דלה במיוחד, בעיקר בכל הנוגע למנהיגות המנהלים.

נוכח ההשפעה העמוקה של ההון האנושי של צוותי החינוך על הצלחת התלמידים, פערים מחקריים אלו מדגישים את ההכרח הדחוף בהעמקת החקירה האמפירית בנוגע למורכבויות הטמונות בתפקיד המנהל כמפתח הון אנושי בהקשר הבית־ספרי. לפיכך, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התפיסות והפרקטיקות של מנהלים כמנהלי ומפתחי הון אנושי בקרב צוותי החינוך שלהם.

המנהל כמפתח הון אנושי
המנהל מופקד על ניהול ופיתוח ההון האנושי של המורים (Gumede & Govender, 2022; Kimball,  2011; Wang et al., 2022 ). במסגרת תפקיד זה, תחום אחריותו של המנהל חורג מעבר לפונקציות מסורתיות של ניהול משאבי אנוש כגון גיוס ושימור, וכולל גם יוזמות שמטרתן להאיר את ערכם וחשיבותם של צוותי החינוך על כלל מרכיביהם (Shell, 2023; Zerrad & Schechter, 2025c) .

מתודה

משתתפים
המחקר נערך בשימוש במתודולוגיה איכותנית, המאפשרת להתייחס למשתתפי המחקר כמקור עמוק לידע אינטואיטיבי, אינדוקטיבי ומושכל (Denzin & Lincoln, 2018) בנוגע להבהרת תפקידו של המנהל כמפתח ההון האנושי של צוותי החינוך. כדי להעמיק את העושר והמורכבות של הנתונים, השתמשנו בדגימה מקסימלית של שונות, המכונה גם דגימה הטרוגנית (Creswell, 2014) . במחקר, דגימה מקסימלית זו הוחלה על מאפיינים שונים של מנהלים, לרבות מין, שנות ניסיון בהוראה, סך שנות הניסיון בניהול, שיוך למגזר חינוכי (יהודי/ערבי, דתי/חילוני) ומחוז גיאוגרפי. לפיכך, המחקר כלל 60 מנהלים מגוונים שנדגמו ממגוון בתי ספר תיכוניים מכל מחוזות החינוך הגיאוגרפיים בישראל.

איסוף נתונים
הנתונים נאספנו באמצעות ראיונות חצי־מובְנים, במטרה לעורר את נקודות המבט האישיות של המנהלים (Rossman & Rallis, 2012) . במטרה להעמיק את ההבנה של המורכבויות הכרוכות בתפקידם ביחס לפיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך, כללו הראיונות שלוש שאלות מרכזיות:


  1. כיצד את/ה ממַשׂיג/ה את פיתוח ההון האנושי בתוך בית הספר?
    2. בעבודת היומיום שלך, כיצד את/ה תופס/ת את אחריותך כמפתח/ת הון אנושי בקרב צוותי החינוך?
    3. באילו תחומים ספציפיים, לדעתך, יש להתמקד בפיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך? אנא הרחב/י והביא/י דוגמאות מאירות עיניים ככל האפשר.

ממצאים
ניתוח הנתונים האיכותניים חשף שלושה ממדים מרכזיים שעלו מתפיסות המנהלים לגבי פיתוח הון אנושי:

  1. מהות תפקיד המנהל.
  2. תחומי הפיתוח הרלוונטיים.
  3. הגורמים האחראים לפיתוח ההון האנושי. שלושת הממדים הללו נשזרו זה בזה בהקשר תפיסותיהם של המנהלים בנוגע לתפקידם בניהול ופיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך שלהם.

מהות תפקיד המנהל כ“מפתח הון אנושי” של צוותי החינוך
בחינת מהותו של תפקיד המנהל בפיתוח הון אנושי נועדה להבהיר כיצד מנהיגים אלו מטפחים באופן פעיל את הכישרונות, היכולות והמיומנויות של צוותי החינוך. הממצאים מציירים תפקיד שעולה מעבר להעמדת הזדמנויות לפיתוח בלבד. המנהלים מאופיינים כאלו המטפחים מוטיבציה בקרב הצוות, ומקדמים התקדמות קולקטיבית או אישית החורגת מיעדים מוגדרים באופן צר. עם זאת, הם מתארים בעקביות את תפקידם ככלי להבאת בית הספר ליעילות גבוהה יותר, ורואים בפיתוח הון אנושי לא אוסף של פעילויות מבודדות אלא חלק מתהליך מכוון ואסטרטגי. במובן זה, רוב המרואיינים (70%) – 42 מתוך 60 – הצביעו על תפקיד המנהיגות שלהם עצמו כמרכיב הכרחי בפיתוח ההון האנושי בבתי הספר שלהם. תפיסותיהם התגבשו סביב שלושה תפקודים משיקים: קידום התקדמות, הנגשת הפיתוח באמצעות ליווי ותמיכה, ושמשמשים דגם אישי של צמיחה. תפקודים אלו גם הצטלבו לעתים קרובות, ויצרו תמונה משלימה של המנהל כמאפשר התפתחות אישית של מורים.

מנקודת מבטם של רוב המרואיינים, נראה כי תפקיד הליבה שלהם כמפתחי הון אנושי מתמקד במיוחד בקידום ההתקדמות של צוותי החינוך (83%), בהנחיה המאפשרת את אותה התקדמות (28%) ובהיותם מודל אישי להתפתחות וצמיחה של המורים (31%). ממצאים אלו משקפים תפיסה דומיננטית בקרב מנהלים, שלפיה פיתוח ההון האנושי מונע בראש ובראשונה על ידי התקדמות קולקטיבית ולא על ידי חתירה להישגים אינדיבידואליים. תפיסה זו עולה בקנה אחד גם עם ההבנה שמנהלים המגלמים את דמות ה“מנהיג הלומד” אפקטיביים יותר בטיפוח התפתחותם של צוותי החינוך שלהם (Shell, 2023).

תחומי ההון האנושי הדורשים פיתוח בקרב צוותי החינוך
היבט מרכזי בתפקידם של המנהלים כמפתחי הון אנושי הוא זיהוי וטיפוח התחומים המרכזיים שבהם צוותי החינוך שלהם זקוקים לצמיחה ולתמיכה. מתוך 60 המרואיינים, 88% (n = 53) ציינו תחומי פיתוח ספציפיים שבהם הם מתמקדים בתפקידם כמפתחי הון אנושי. יש לציין כי הדגש הושם על יעדי הפיתוח, ולא על כלים קונקרטיים המשמשים לפיתוח מורים. בקרב המרואיינים עלו שלוש אוריינטציות עיקריות: דגש על רווחה אישית וצרכים אישיים של המורים, דגש על פיתוח מקצועי, וגישת אינטגרציה המטפלת בשני הממדים גם יחד.

המרואיינים ציינו את פיתוח רווחתם וצרכיהם האישיים של המורים כמוקד חשוב בתפיסת תפקידם כמפתחי הון אנושי. לפי מרואיינים אלה, קידום רווחת הצוות מוביל לצוות חינוכי מועצם ונתמך, אשר בתורו יתרום לתוצרי בית הספר. רכיבים של פיתוח מורים שזוהו על ידי המרואיינים כללו: תחושת שייכות, אמון, אוטונומיה, אקלים למידה חיובי, וקשרים בין־אישיים.

הגורמים האחראים לפיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך
ממד קריטי נוסף בתפקיד המנהלים כמפתחי הון אנושי נוגע לשאלה מי נושא באחריות לטיפוח ולתחזוקת הצמיחה של צוותי החינוך. מבין המרואיינים, 60% (n = 36) התייחסו לשאלת האחריות לפיתוח הון אנושי בבתי הספר. תגובותיהם התגבשו לשלושה דפוסים ברורים: אחריות בלעדית של המנהל, אחריות משותפת עם צוות הניהול, ואחריות משותפת עם המורים.

מנהלים הבהירו את אמונתם כי עליהם עצמם מוטלת אחריות מלאה לפיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך, וכי מחויבות זו כרוכה באופן ישיר בתפקידם כמנהלים. מרואיינים אלה טענו בנחרצות כי פיתוח ההון האנושי של המורים קשור ישירות להשגת תוצרי החינוך של בית הספר, שהם יעדו המרכזי. כתוצאה מכך, הם הדגישו את החשיבות העליונה של נטילת אחריות ישירה על ידי המנהלים עצמם לטיפוח ולקידום ההון האנושי בבית הספר.

לסיכום, מהראיונות עלו שלוש תת־קטגוריות עיקריות באשר לגורמים האחראים לפיתוח ההון האנושי של צוותי החינוך: אחריות המנהל (42%), אחריות משותפת בין המנהל וצוות הניהול (33%), ואחריות משותפת בין המנהל וצוותי החינוך (25%). ממצאים אלה מערערים את הנרטיב הדומיננטי בספרות, שלפיו המנהל הוא הגורם הבלעדי המניע את פיתוח המורים, ומציעים במקום זאת תמיכה בגישת מנהיגות מבוזרת־שיתופית (Hickey et al., 2022)  . הכרה במעורבותם הפעילה של המורים בצמיחתם המקצועית עולה בקנה אחד עם מחקרים המקשרים אחריות משותפת עם הגברת מוטיבציה, שביעות רצון בעבודה ושימור כוח אדם חינוכי (Katitas et al., 2025; Runhaar, 2017) .

דיון
העדפת הממדים החברתיים־רגשיים חושפת מתח עמוק יותר בין הערכים המוצהרים של המנהלים לבין ההיגיון הכלכלי (Oltulular, 2025) המצוי בליבת פיתוח ההון האנושי. בעוד שפרדיגמת פיתוח ההון האנושי מציגה את פיתוח המורים כהשקעה במיומנויות ובפריון המותאמים ליעדי הארגון (Zerrad & Schechter, 2025a) המנהלים במחקר זה מסגרו רכיבים יחסיים – כגון אמון, שייכות ותמיכה רגשית – כמרכיבים חיוניים באותה מידה להצלחת בית הספר. גם מחויבויות רגשיות אלו הוצדקו לעיתים קרובות במונחים אינסטרומנטליים, המדגישים את התועלת הנתפסת שלהן בשיפור איכות ההוראה ובהבטחת תפקודו הרציף של בית הספר (Ahakwa, 2024) . ההתלכדות בין לוגיקות רגשיות ותועלתניות זו מצביעה על עלייתו של דיסקורס היברידי, המבקש ליישב בין מחויבות  לדאגה לרווחה לבין דרישות ביצועיות. ככזה, ממצאים אלה מזמינים המשך חקירה בשאלה האם, ובאיזו מידה, ניתן לשלב באופן שיטתי עדיפויות חברתיות־רגשיות בתוך פרדיגמת פיתוח ההון האנושי.

המלצות לפרקטיקה ולמדיניות

  1. על מנהלים לתעדף אסטרטגיות לניהול ולפיתוח הון אנושי המתמקדות ברווחתם האישית של צוותי החינוך, ובכך יטפחו תחושת אחריות אישית לצמיחה ולהתפתחות ביוזמה עצמית.
  2. חשוב לטפח את האחריות המשותפת לפיתוח ההון האנושי. על מנהלים ליצור מבני מנהיגות מבוזרים (Hickey et al., 2022) ותרבויות שיתופיות המעצימות מורים לשותפות בבניית מסלולי הלמידה שלהם עצמם.
  3. מוטב שמנהלים יפעלו לאיתור הצרכים הספציפיים של אנשי החינוך במוסד ויינתן להם מענה ככל יכולתם (Kurowicka, 2019; Murphy & Douglas-McNab, 2019).
  4. לכוונן מחדש מנגנוני תמיכה כך שיתאימו לאחריות המתרחבת של מנהלים בפיתוח ההון האנושי. קובעי מדיניות יכולים להשקיע בפיתוח ההון האנושי של המנהלים עצמם, כדי לציידם לתפקיד מתפתח זה, באמצעות תמיכה חברתית־רגשית (Wang, 2025) וכן הכשרות מנהיגות ממוקדות והזדמנויות למידה מקצועית (Tingle et al., 2019) .
  5. יש לתמרץ פרקטיקות שיתופיות — לרבות חונכות, חונכות עמיתים וקהילות למידה מקצועיות בין־תחומיות התורמות לבניית יכולת מתמשכת בבתי הספר.

ביבליוגרפיה

Ahakwa I. (2024). Enhancing teachers’ commitment: Autonomy and learning in Ghana's basic schools. Teaching and Teacher Education, 143, 104556. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104556
Albrecht S. L., Bakker A. B., Gruman J. A., Macey W. H., Saks A. M. (2015). Employee engagement, human resource management practices and competitive advantage: An integrated approach. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2, 7–35. https://doi.org/10.1108/JOEPP-08-2014-0042
Almager I. L., Cumby S., Almekdash M. H. (2021). Developing human capital through instructional leadership: Learning to coach during principal preparation. Open Journal of Leadership, 10(2), 169–192. https://doi.org/10.4236/ojl.2021.102012
Are E. O. (2024). Please, don't quiet quit: A quantitative study examining educators’ intent to leave [Doctoral dissertation]. University of the Cumberlands.
Armstrong M. (2024). Armstrong's handbook of strategic human resource management: Improve business performance through strategic people management. Kogan Page Publishers.
Aulia N., Haerani I. (2022). Teacher retention and turnover: Exploring the factors that influence teacher decision-making. Journal of Education Review Provision, 2(2), 36–42. https://doi.org/10.55885/jerp.v2i2.155
Belay S., Melese S., Seifu A. (2021). Advancing teachers’ human capital through effective leadership and institutional safety: Mediating effect of professional learning and teaching climate. Cogent Education, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1912488
Berkovich I. (2023). The great resignation: Exploring the effect of regular and digital instructional leadership on teachers’ intention to leave. Management in Education, 0(0), 1–9. https://doi.org/10.1177/ 08920206231163984
Berkovich I., Eyal O. (2020). A model of emotional leadership in schools: Effective leadership to support teachers’ emotional wellness. Routledge.
Best J. R. (2010). Human capital development in education: Challenges and policy options. Mid-continent Research for Education and Learning (McREL).
Bruce K. (2023). Why do we leave where we are needed the most? Teachers attrition in charter schools [Doctoral dissertation]. Immaculata University.
Buyruk H. (2020). An exploration of human capital theory and its effects on the world of education. In Morales J. B., Abegglen S. (Eds.), Understanding education and economics (pp. 64–76). Routledge.
Christensen A. A., Jerrim J. (2025). Professional learning communities and teacher outcomes. A cross-national analysis. Teaching and Teacher Education, 156, 104920. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104920
Cohen L., Manion L., Morrison K. (2011). Research methods in education. Routledge.
Creswell J. W. (2014). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
Daly A. J., Liou Y. H., Der-Martirosian C. (2021). A capital idea: Exploring the relationship between human and social capital and student achievement in schools. Journal of Professional Capital and Community, 6(1), 7–28. https://doi.org/10.1108/JPCC-10-2020-0082
Darling-Hammond L., Hyler M. E., Gardner M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (Eds.). (2018). The Sage handbook of qualitative research (5th ed.). Sage.
Gumede M. T., Govender C. M. (2022). Human capital development as a line manager responsibility in the South African education sector. SA Journal of Human Resource Management, 20, 11. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v20i0.2079
Hallinger P. (2011). Leadership for learning: Lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration, 49(2), 125–142. https://doi.org/10.1108/09578231111116699
Hargreaves A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers and Teaching, 25(5), 603–621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499
Hickey N., Flaherty A., Mannix McNamara P. (2022). Distributed leadership: A scoping review mapping current empirical research. Societies, 12(1), 15. https://doi.org/10.3390/soc12010015
Hollweck T., Doucet A. (2020). Pracademics in the pandemic: Pedagogies and professionalism. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 295–305. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0038
Kachchhap S. L., Horo W. (2021). Factors influencing school teachers’ sense of belonging: An empirical evidence. International Journal of Instruction, 14(4), 775–790. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14444a
Katitas S., Yildiz S., Dogan S. (2025). The effect of shared leadership on job satisfaction: The mediating role of teacher self-efficacy. Educational Studies, 51(3), 275–294. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2133959
Kimball S. M. (2011). Principals: Human capital managers at every school. Phi Delta Kappan, 92(7), 13–18. https://doi.org/10.1177/003172171109200704
Kiran V. S., Shanmugam V., Raju R. K., Kanagasabapathy J. R. (2022). Impact of human capital management on organizational performance with the mediation effect of human resource analytics. International Journal of Professional Business Review, 7(3), e0667–e0627. https://doi.org/10.26668/businessreview/2022.v7i3.0667
Klassen R. M., Rushby J. V., Durksen T. L., Bardach L. (2021). Examining teacher recruitment strategies in England. Journal of Education for Teaching, 47(2), 163–185. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1876501
Kowalsky M., LaMagna M. (2020). Accessing and integrating primary source documents: Providing professional development opportunities. Journal of Electronic Resources Librarianship, 32(2), 110–115. https://doi.org/10.1080/1941126X.2020.1739829
Kurowicka E. (2019). The process of human resources management in educational institutions. Journal of Education, Health and Sport, 9(9), 1212–1221.
Linzer M., Griffiths E. P., Feldman M. D. (2022). Responding to the great resignation: Detoxify and rebuild the culture. Journal of General Internal Medicine, 37(16), 4276–4277. https://doi.org/10.1007/s11606-022-07703-1
Liou Y. H., Canrinus E. T. (2020). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100, 101527. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101527
Merriam S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
Miles M. B., Huberman M. A., Saldaña J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage.
Mulvaney B. (2018). A phenomenological study of Marzano's 21 leadership responsibilities practiced by title I high school principals in southeast Texas with high student achievement. Lamar University-Beaumont.
Murphy B., Douglas-McNab E. (2019). From human resources to strategic human capital management: One district’s focus on the people and processes that help meet student needs. School Business Affairs, 85(4), 33–36.
Nadeem M. (2024). Distributed leadership in educational contexts: A catalyst for school improvement. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100835. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100835
Oltulular S. (2025). Human capital dynamics are the key to economic growth: Source of value of the future. Economies, 13(8), 235. https://doi.org/10.3390/economies13080235
Qadach M., Schechter C., Da'as R. (2020). From principals to teachers to students: Exploring an integrative model for predicting students’ achievements. Educational Administration Quarterly, 56(5), 736–778. https://doi.org/10.1177/0013161X20907133
Richards L., Morse J. M. (2013). Readme first for a user’s guide to qualitative methods (3rd ed.). Sage.
Rossman G. B., Rallis S. F. (2012). Learning in the field: An introduction to qualitative research (3rd ed.). Sage.
Runhaar P. (2017). How can schools and teachers benefit from human resources management? Conceptualising HRM from content and process perspectives. Educational Management Administration & Leadership, 45(4), 639–656. https://doi.org/10.1177/1741143215623786
Saks A. M. (2017). The impracticality of recruitment research. In Evers A., Anderson N., Voskuijl O. (Eds.), The Blackwell handbook of personnel selection (pp. 47–72). Blackwell Publishing Ltd.
Shell D. L. (2023). Principals as human capital managers: A literature review. International Journal of Contemporary Education, 6(1), 37–49. https://doi.org/10.11114/ijce.v6i1.5928
Sirak S. k., Ejakait E., Musera G. (2022). Endogeneity and human capital in higher education: A critical analysis of investment returns among teacher’s in Uasin Gishu County, Kenya. Jumuga Journal of Education, Oral Studies, and Human Sciences (JJEOSHS), 5(1), 1–9. https://doi.org/10.35544/jjeoshs.v5i1.48
Sofiah S., Zaini Z. A. H., Saihan S. (2023). The managerial role of school principals in realizing superior schools with character. EDUTEC: Journal of Education and Technology, 6(4), 605–612. https://doi.org/10.29062/edu.v6i4.628
Solarin S. A., Gil-Alana L. A., Hernández-Herrera M. (2024). Persistence of human capital development in OECD countries over 150 years: Evidence from linear and nonlinear fractional integration methods. Economic Systems, 48(3), 101215. https://doi.org/10.1016/j.ecosys.2024.101215
Sun J., Leithwood K. (2017). Calculating the power of alternative choices by school leaders for improving student achievement. School Leadership & Management, 37(1-2), 80–93. https://doi.org/10.1080/13632434.2017.1293635
Tingle E., Corrales A., Peters M. L. (2019). Leadership development programs: Investing in school principals. Educational Studies, 45(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/03055698.2017.1382332
Tran H., Buckman D. (2021). A descriptive analysis of high need districts’ inequitable access to talent-centered education HR systems. AASA Journal of Scholarship & Practice, 18(3), 21–34.
Tran H., Smith D. A. (2020). What matters most for recruiting teachers to rural hard-to-staff districts: A mixed methods analysis of employment-related conditions. American Journal of Education, 126(3), 447–481. https://doi.org/10.1086/708252
Tuytens M., Vekeman E., Devos G. (2023). Strategic human resource management in primary and secondary schools: An explorative study in Flanders (Belgium). Educational Management Administration & Leadership, 51(3), 711–732. https://doi.org/10.1177/1741143221998706
Vangrieken K., Meredith C., Packer T., Kyndt E. (2017). Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching and Teacher Education, 61, 47–59. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.001
Vekeman E., Devos G., Valcke M., Rosseel Y. (2018). Principals’ configuration of a bundle of human resource practices. Does it make a difference for the relationship between teachers’ fit, job satisfaction and intention to move to another school? Educational Management Administration & Leadership, 46(5), 820–840. https://doi.org/10.1177/1741143217711189
Vekeman E., Tuytens M., Devos G. (2024). Differences in teachers’ perception of job demands and resources related to well-being according to schools’ strategic human resource management? Educational Studies, 51(5), 781–804. https://doi.org/10.1080/03055698.2024.2369852
Wang F. (2025). Emotional well-being of school principals: Exploring enhancement and risk factors. Journal of Educational Administration, 63(3), 224–238. https://doi.org/10.1108/JEA-07-2024-0239
Wang K. C., Huang W. Y., Wu C. E. (2022). A study on the relationship between the principals’ change leadership and construction of teachers’ professional capital. International Journal of Arts, Humanities & Social Science, 3(3), 53–63.
Yamak M., Chaaban Y. (2022). Capitalising on professional capital in Lebanese schools post-pandemic. International Journal of Educational Research Open, 3, 100125. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2022.100125
Yulianti R., Munir M. (2020). Recruitment planning of teachers and education staff at MTs Yaspina Cianjur. Proceedings of the 3rd International Conference on Research of Educational Administration and Management (ICREAM 2019), pp. 130–133.
Zavelevsky E., Shapira O., Benoliel P., Klein J., Schechter C. (2022). Ecological school culture for novice teachers’ retention: Principals’ perceptions. Leadership and Policy in Schools, 21(4), 922–937. https://doi.org/10.1080/15700763.2021.1879170
Zerrad H., Schechter C. (2025a). Human capital development: Principals’ challenges in developing school staff. Journal of Professional Capital and Community, 10(4), 503–517. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2024-0159
Zerrad H., Schechter C. (2025b). Human capital leadership in school systems: Principals’ metaphors. International Journal of Leadership in Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/ 13603124.2025.2566491
Zerrad H, Schechter C (2025c). Evolving school leadership: the shift from managing human resources to managing human capital. Management in Education, 0(0), 1–8. https://doi.org/10.1177/08920206251389837
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

Ahakwa I. (2024). Enhancing teachers’ commitment: Autonomy and learning in Ghana's basic schools. Teaching and Teacher Education, 143, 104556. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104556
Albrecht S. L., Bakker A. B., Gruman J. A., Macey W. H., Saks A. M. (2015). Employee engagement, human resource management practices and competitive advantage: An integrated approach. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 2, 7–35. https://doi.org/10.1108/JOEPP-08-2014-0042
Almager I. L., Cumby S., Almekdash M. H. (2021). Developing human capital through instructional leadership: Learning to coach during principal preparation. Open Journal of Leadership, 10(2), 169–192. https://doi.org/10.4236/ojl.2021.102012
Are E. O. (2024). Please, don't quiet quit: A quantitative study examining educators’ intent to leave [Doctoral dissertation]. University of the Cumberlands.
Armstrong M. (2024). Armstrong's handbook of strategic human resource management: Improve business performance through strategic people management. Kogan Page Publishers.
Aulia N., Haerani I. (2022). Teacher retention and turnover: Exploring the factors that influence teacher decision-making. Journal of Education Review Provision, 2(2), 36–42. https://doi.org/10.55885/jerp.v2i2.155
Belay S., Melese S., Seifu A. (2021). Advancing teachers’ human capital through effective leadership and institutional safety: Mediating effect of professional learning and teaching climate. Cogent Education, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1912488
Berkovich I. (2023). The great resignation: Exploring the effect of regular and digital instructional leadership on teachers’ intention to leave. Management in Education, 0(0), 1–9. https://doi.org/10.1177/ 08920206231163984
Berkovich I., Eyal O. (2020). A model of emotional leadership in schools: Effective leadership to support teachers’ emotional wellness. Routledge.
Best J. R. (2010). Human capital development in education: Challenges and policy options. Mid-continent Research for Education and Learning (McREL).
Bruce K. (2023). Why do we leave where we are needed the most? Teachers attrition in charter schools [Doctoral dissertation]. Immaculata University.
Buyruk H. (2020). An exploration of human capital theory and its effects on the world of education. In Morales J. B., Abegglen S. (Eds.), Understanding education and economics (pp. 64–76). Routledge.
Christensen A. A., Jerrim J. (2025). Professional learning communities and teacher outcomes. A cross-national analysis. Teaching and Teacher Education, 156, 104920. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104920
Cohen L., Manion L., Morrison K. (2011). Research methods in education. Routledge.
Creswell J. W. (2014). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
Daly A. J., Liou Y. H., Der-Martirosian C. (2021). A capital idea: Exploring the relationship between human and social capital and student achievement in schools. Journal of Professional Capital and Community, 6(1), 7–28. https://doi.org/10.1108/JPCC-10-2020-0082
Darling-Hammond L., Hyler M. E., Gardner M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (Eds.). (2018). The Sage handbook of qualitative research (5th ed.). Sage.
Gumede M. T., Govender C. M. (2022). Human capital development as a line manager responsibility in the South African education sector. SA Journal of Human Resource Management, 20, 11. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v20i0.2079
Hallinger P. (2011). Leadership for learning: Lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration, 49(2), 125–142. https://doi.org/10.1108/09578231111116699
Hargreaves A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers and Teaching, 25(5), 603–621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499
Hickey N., Flaherty A., Mannix McNamara P. (2022). Distributed leadership: A scoping review mapping current empirical research. Societies, 12(1), 15. https://doi.org/10.3390/soc12010015
Hollweck T., Doucet A. (2020). Pracademics in the pandemic: Pedagogies and professionalism. Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 295–305. https://doi.org/10.1108/JPCC-06-2020-0038
Kachchhap S. L., Horo W. (2021). Factors influencing school teachers’ sense of belonging: An empirical evidence. International Journal of Instruction, 14(4), 775–790. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14444a
Katitas S., Yildiz S., Dogan S. (2025). The effect of shared leadership on job satisfaction: The mediating role of teacher self-efficacy. Educational Studies, 51(3), 275–294. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2133959
Kimball S. M. (2011). Principals: Human capital managers at every school. Phi Delta Kappan, 92(7), 13–18. https://doi.org/10.1177/003172171109200704
Kiran V. S., Shanmugam V., Raju R. K., Kanagasabapathy J. R. (2022). Impact of human capital management on organizational performance with the mediation effect of human resource analytics. International Journal of Professional Business Review, 7(3), e0667–e0627. https://doi.org/10.26668/businessreview/2022.v7i3.0667
Klassen R. M., Rushby J. V., Durksen T. L., Bardach L. (2021). Examining teacher recruitment strategies in England. Journal of Education for Teaching, 47(2), 163–185. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1876501
Kowalsky M., LaMagna M. (2020). Accessing and integrating primary source documents: Providing professional development opportunities. Journal of Electronic Resources Librarianship, 32(2), 110–115. https://doi.org/10.1080/1941126X.2020.1739829
Kurowicka E. (2019). The process of human resources management in educational institutions. Journal of Education, Health and Sport, 9(9), 1212–1221.
Linzer M., Griffiths E. P., Feldman M. D. (2022). Responding to the great resignation: Detoxify and rebuild the culture. Journal of General Internal Medicine, 37(16), 4276–4277. https://doi.org/10.1007/s11606-022-07703-1
Liou Y. H., Canrinus E. T. (2020). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100, 101527. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101527
Merriam S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.
Miles M. B., Huberman M. A., Saldaña J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). Sage.
Mulvaney B. (2018). A phenomenological study of Marzano's 21 leadership responsibilities practiced by title I high school principals in southeast Texas with high student achievement. Lamar University-Beaumont.
Murphy B., Douglas-McNab E. (2019). From human resources to strategic human capital management: One district’s focus on the people and processes that help meet student needs. School Business Affairs, 85(4), 33–36.
Nadeem M. (2024). Distributed leadership in educational contexts: A catalyst for school improvement. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100835. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100835
Oltulular S. (2025). Human capital dynamics are the key to economic growth: Source of value of the future. Economies, 13(8), 235. https://doi.org/10.3390/economies13080235
Qadach M., Schechter C., Da'as R. (2020). From principals to teachers to students: Exploring an integrative model for predicting students’ achievements. Educational Administration Quarterly, 56(5), 736–778. https://doi.org/10.1177/0013161X20907133
Richards L., Morse J. M. (2013). Readme first for a user’s guide to qualitative methods (3rd ed.). Sage.
Rossman G. B., Rallis S. F. (2012). Learning in the field: An introduction to qualitative research (3rd ed.). Sage.
Runhaar P. (2017). How can schools and teachers benefit from human resources management? Conceptualising HRM from content and process perspectives. Educational Management Administration & Leadership, 45(4), 639–656. https://doi.org/10.1177/1741143215623786
Saks A. M. (2017). The impracticality of recruitment research. In Evers A., Anderson N., Voskuijl O. (Eds.), The Blackwell handbook of personnel selection (pp. 47–72). Blackwell Publishing Ltd.
Shell D. L. (2023). Principals as human capital managers: A literature review. International Journal of Contemporary Education, 6(1), 37–49. https://doi.org/10.11114/ijce.v6i1.5928
Sirak S. k., Ejakait E., Musera G. (2022). Endogeneity and human capital in higher education: A critical analysis of investment returns among teacher’s in Uasin Gishu County, Kenya. Jumuga Journal of Education, Oral Studies, and Human Sciences (JJEOSHS), 5(1), 1–9. https://doi.org/10.35544/jjeoshs.v5i1.48
Sofiah S., Zaini Z. A. H., Saihan S. (2023). The managerial role of school principals in realizing superior schools with character. EDUTEC: Journal of Education and Technology, 6(4), 605–612. https://doi.org/10.29062/edu.v6i4.628
Solarin S. A., Gil-Alana L. A., Hernández-Herrera M. (2024). Persistence of human capital development in OECD countries over 150 years: Evidence from linear and nonlinear fractional integration methods. Economic Systems, 48(3), 101215. https://doi.org/10.1016/j.ecosys.2024.101215
Sun J., Leithwood K. (2017). Calculating the power of alternative choices by school leaders for improving student achievement. School Leadership & Management, 37(1-2), 80–93. https://doi.org/10.1080/13632434.2017.1293635
Tingle E., Corrales A., Peters M. L. (2019). Leadership development programs: Investing in school principals. Educational Studies, 45(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/03055698.2017.1382332
Tran H., Buckman D. (2021). A descriptive analysis of high need districts’ inequitable access to talent-centered education HR systems. AASA Journal of Scholarship & Practice, 18(3), 21–34.
Tran H., Smith D. A. (2020). What matters most for recruiting teachers to rural hard-to-staff districts: A mixed methods analysis of employment-related conditions. American Journal of Education, 126(3), 447–481. https://doi.org/10.1086/708252
Tuytens M., Vekeman E., Devos G. (2023). Strategic human resource management in primary and secondary schools: An explorative study in Flanders (Belgium). Educational Management Administration & Leadership, 51(3), 711–732. https://doi.org/10.1177/1741143221998706
Vangrieken K., Meredith C., Packer T., Kyndt E. (2017). Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching and Teacher Education, 61, 47–59. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.001
Vekeman E., Devos G., Valcke M., Rosseel Y. (2018). Principals’ configuration of a bundle of human resource practices. Does it make a difference for the relationship between teachers’ fit, job satisfaction and intention to move to another school? Educational Management Administration & Leadership, 46(5), 820–840. https://doi.org/10.1177/1741143217711189
Vekeman E., Tuytens M., Devos G. (2024). Differences in teachers’ perception of job demands and resources related to well-being according to schools’ strategic human resource management? Educational Studies, 51(5), 781–804. https://doi.org/10.1080/03055698.2024.2369852
Wang F. (2025). Emotional well-being of school principals: Exploring enhancement and risk factors. Journal of Educational Administration, 63(3), 224–238. https://doi.org/10.1108/JEA-07-2024-0239
Wang K. C., Huang W. Y., Wu C. E. (2022). A study on the relationship between the principals’ change leadership and construction of teachers’ professional capital. International Journal of Arts, Humanities & Social Science, 3(3), 53–63.
Yamak M., Chaaban Y. (2022). Capitalising on professional capital in Lebanese schools post-pandemic. International Journal of Educational Research Open, 3, 100125. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2022.100125
Yulianti R., Munir M. (2020). Recruitment planning of teachers and education staff at MTs Yaspina Cianjur. Proceedings of the 3rd International Conference on Research of Educational Administration and Management (ICREAM 2019), pp. 130–133.
Zavelevsky E., Shapira O., Benoliel P., Klein J., Schechter C. (2022). Ecological school culture for novice teachers’ retention: Principals’ perceptions. Leadership and Policy in Schools, 21(4), 922–937. https://doi.org/10.1080/15700763.2021.1879170
Zerrad H., Schechter C. (2025a). Human capital development: Principals’ challenges in developing school staff. Journal of Professional Capital and Community, 10(4), 503–517. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2024-0159
Zerrad H., Schechter C. (2025b). Human capital leadership in school systems: Principals’ metaphors. International Journal of Leadership in Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/ 13603124.2025.2566491
Zerrad H, Schechter C (2025c). Evolving school leadership: the shift from managing human resources to managing human capital. Management in Education, 0(0), 1–8. https://doi.org/10.1177/08920206251389837

yyya