הובלת הון אנושי במערכות בית הספר: מטפורות של מנהלים
Zerrad, H., & Schechter, C. (2025). Human capital leadership in school systems: principals’ metaphors. International Journal of Leadership in Education, 1–19. https://doi.org/10.1080/13603124.2025.2566491
עיקרי הדברים:
- ארבע מטפורות הוזכרו בתדירות הגבוהה ביותר על ידי המנהלים שרואיינו למחקר בתיאורם את תפקידם בהקשר של הובלת הון אנושי: הגנן, התמנון, ההורה ומדריך הכושר
- מטפורת הגנן, הנפוצה ביותר, מתארת את המנהל כמטפח קפדן המטייב את הקרקע ומספק תנאים לצמיחת השתילים
- בדומה לגנן, על המנהל להעניק משאבים והזדמנויות לטיפוח הכישרון. חובתו לעקוב בהתמדה אחר התפתחות הצוות, להתערב כדי לתמוך ביחידים מתקשים, ולהתאים פתרונות בעת הצורך
- מטפורת התמנון מתייחסת לעומס הרב־ממדי המוטל על המנהלים
- מטפורת ההורה כוללת פעולה חמה הנעשית מתוך אהבה עמוקה ומחויבות בלתי מתערערת לטובתו של ה"ילד", כלומר איש הצוות החינוכי
- מדריך הכושר מתואר כאדם בעל מומחיות מקצועית שמדגים תרגילים למתאמנים, אך בסופו של דבר – הם אלה שצריכים לבצע את התרגילים בעצמם
ההובלה של ההון האנושי בבתי-הספר נעשית חשובה יותר ויותר, בתגובה לצורך של מנהלים לעודד מסירות ושימור בקרב צוותי בית-הספר. האתגרים השוררים בבניית כוח-הוראה איכותי, במיוחד לאחר "ההתפטרות הגדולה" בעקבות מגפת הקורונה, מחזקים את הצורך להעמיק את תפקידם של המנהלים כמובילי הון אנושי. לפיכך, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לחקור תפיסות מגוונות של מנהלים באמצעות ניתוח הביטויים המטפוריים שלהם ביחס להובלת הון אנושי.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הון אנושי
הנתונים מראיונות עומק עם 53 מנהלי תיכונים מצביעים על כך שתפקיד המנהל כולל באופן מהותי מתן הזדמנויות להתפתחות ולהנעה של צוות בית-הספר, תוך הדגשת הצמיחה האישית במסגרת קולקטיבית. הניתוח המטפורי מגלה כי אחריות משותפת בין מנהלים למורים משפרת את איכות תוצרי ההתפתחות. ממצאים נוספים מדגישים את הצורך של מנהלים לטפח מקצועיות, אמפתיה ויכולות ריבוי-משימות, יצירתיות וגמישות.
הנהגת הון אנושי
המונח Human Capital Leadership (או בקיצור HCL) מתייחס לאסטרטגיות המשפרות את הכישורים, הידע והיכולות האישיים והארגוניים של העובדים, ונחשב ליסוד חיוני לטיפוח יצירה ושיתוף של ידע בתוך ארגונים (Gumede & Govender, 2022). מונח זה כולל מגוון הזדמנויות לשדרוג כישורים, כגון הכשרת עובדים, פיתוח קריירה, חניכה, וניהול ביצועים (Belay et al., 2021).
מטפורות ככלי להבנת מושגים מורכבים
מטפורות שימושיות לשיפור ההבנה של מושגים מורכבים, מעבר למה שיכולות להקיף הגדרות אנליטיות ותמציתיות (Da’as et al., 2023). באמצעות חשיפת תובנות ופרספקטיבות נוספות שהמתודולוגיות האנליטיות הרגילות עשויות להתעלם מהן גישה זו יכולה להעשיר את השיח על תפקיד המנהל בהובלת הון אנושי.
תפקיד המנהל בפיתוח ההון האנושי
בזירת החינוך, ניהול משאבי אנוש המסורתי (HRM) מתמקד בעיקר בניהול אנשים במסגרת יחסי עובד-מעביד ובהתאמת העובדים לצורכי הארגון (Vekeman et al., 2018). לעומת זאת HCL מבטא את השאיפה להגדיל את הידע, הכישורים והיכולות של חברי הצוות במערכת החינוך כדרך לטפח את המוטיבציה הפנימית שלהם ואת יעילותם ביישום ההחלטות החינוכיות המונחות בידי הממונים ומקבלי ההחלטות הבכירים.
בהתאם לשינוי זה, הנהגת ההון האנושי של המורים (HCL) מוכרת יותר ויותר כחלק מאחריותם של המנהלים.
מטפורות ככלי מושגי-ציורי לחקירת תהליכי הנהגה מורכבים
מטפורות משקפות תהליכים קוגניטיביים שבאמצעותם בני אדם מפרשים את העולם ותופסים את המציאות. מטפורות מעוררות את הדמיון על ידי חציית גבולות המילים והמשפטים בלבד, ובכך מקלות על הבנת מושגים רבי-משמעות.
לפי תיאוריית המטפורה המושגית, מטפורות פועלות בעיקר ככלים קוגניטיביים המקשרים בין שדות מושגיים שונים: השדה המוחשי (מקור) והשדה החווייתי (יעד).
לדוגמה, האסופה הערוכה של Alvesson and Spicer (2011) משרטטת שש מטפורות הנהגה: קדוש, גנן, חבר, מפקד צבאי, סייבורג, ובריון.
מטפורות יכולות להיות כלים רבי-ערך לרפלקציה בתוכניות הכשרה למנהיגות. מנטורים יכולים להשתמש בהן כדי להעריך כיצד מועמדים לניהול פועלים בהתאם למטפורות שלהם, ולעודדם לחרוג מתפיסות שעוצבו בידי חוויות עבר. כך למשל, מטפורות כגון "קפטן", "מנצח על תזמורת" ו"מדריך ספורטיבי" מייצגות את תפקידם של מנהלים בהכוונת מורים, בתמיכה ברווחתם ובהתייחסות לצורכיהם המקצועיים והאישיים כאחד, תוך כדי עבודה למען מטרות המוסד.
משתתפים
המחקר בחן מדגם הטרוגני של 53 מנהלי תיכונים (33 נשים, 20 גברים) בעלי ניסיון של 30-1 שנים בניהול (M = 11 שנים).
איסוף הנתונים
ראיונות חצי-מובנים התקיימו במהלך סמסטר האביב של שנת 2023 במקומות לפי בחירת המרואיינים: בבתי-הספר שלהם או בבתיהם. מטרת הראיונות הייתה לחשוף את תפיסות המנהלים לגבי תפקידם בהובלת ההון האנושי של צוות בית-הספר, כפי שהובעו באמצעות מטפורות. המשתתפים נשאלו "האם תוכל/י לתאר את חווייתך כמוביל/ת הון אנושי באמצעות מטפורה? הסבר/י ותן/י דוגמאות”.
לא נעשה שימוש ברשימות מטפורות מוגדרות מראש במהלך איסוף הנתונים.
ממצאים
ארבע מטפורות הוזכרו בתדירות הגבוהה ביותר על ידי המרואיינים:
- הגנן.
- התמנון.
- ההורה.
- מדריך הכושר.
להלן ניתוח מעמיק של כל מטפורה בהקשר של HCL בבתי-ספר.
הגנן
מטפורת הגנן היא הנפוצה ביותר במחקר שלנו. במטפורה זו, הגנן מכין בקפידה קרקע פורייה שתשמש בסיס לצמיחת הנבטים, ודואג לספק תנאים חיוניים כגון השקיה קבועה, אור שמש ודשן.
מטפורת הגנן – כפי שצמחה מן תובנות המרואיינים – מתארת את המנהל כמטפח קפדן המטייב את הקרקע ומספק תנאים לצמיחת השתילים. בדומה לגנן, על המנהל להעניק משאבים והזדמנויות לטיפוח הכישרון. המטפורה מצביעה על חובתו של המנהל לעקוב בהתמדה אחר התפתחות הצוות, להתערב כדי לתמוך ביחידים מתקשים, ולהתאים פתרונות בעת הצורך.
התמנון
מטפורת התמנון מתייחסת בראש ובראשונה לעומס הרב־ממדי המוטל על המנהלים. זרועות המנהל-התמנון ממלאות פונקציות הדורשות תיאום והתאמה מתמדת. המטפורה מדגישה את מעורבותו המתמשכת של המנהל בטיפוח וחיזוק הצוות תוך שמירה על יציבות באמצעות הצבת מטרות ברורות וחזון עקבי. כוסיות היניקה של התמנון מסמלות את יכולתו של המנהל לעגן את מאמציו באופן אפקטיבי, כך שכל פעולה תשאיר חותם חיובי ומתמשך בסביבת בית-הספר.
ההורה
מטפורת ההורה כוללת פעולה חמה הנעשית מתוך אהבה עמוקה ומחויבות בלתי מתערערת לטובתו של הילד. בהקשר החינוכי, הדבר מתורגם לצורך במנהיג חם המסוגל להדריך ולתמוך בצוותו באופן יעיל. ההתאמה הניהולית, לפי מטפורה זו, צריכה לשאוף להבליט את חוזקות צוות בית-הספר הן במישור האישי והן במישור המקצועי.
לפי מטפורת ההורה, על המנהל לגשת לתפקידו בחום ובאהבה אך גם ברמה גבוהה של מקצועיות. הגישה הדואלית הזו חיונית כדי לאפשר פיתוח מדויק ומתאים של המורים. לכן, מאמצי ה-HCL צריכים להיות מותאמים לאופיו הייחודי של כל מורה, ולהכליל הן צמיחה מקצועית והן התפתחות חברתית-אישית. מטפורת ההורה מדגישה את המעבר משלב של התפתחות בהובלה ישירה של המנהל אל שלב שבו האחריות עוברת בהדרגה למורים עצמם. המטרה הסופית היא לטפח שלב עצמאי, שבו המורים חווים רמות גבוהות יותר של צמיחה והתפתחות בהשוואה לתקופות שבהן לא הוענקה להם עצמאות כזו.
מדריך הכושר
מדריך כושר מתואר כאדם בעל מומחיות מקצועית שמדגים תרגילים למתאמנים, אך בסופו של דבר – הם אלה שצריכים לבצע את התרגילים בעצמם. המאמן יכול להתאמן לצדם, להתאים הדגמות לצורכיהם הספציפיים (למשל, חיזוק ידיים, רגליים, לב וכו’), לעודד ולהוביל אימוני קבוצות שבהם המשתתפים יכולים לשתף טיפים וניסיון.
תפקידו של המנהל מאמן הכושר חורג מהוראה גרידא וכולל גם טיפוח סביבה שמעודדת ומעצימה מורים לקחת אחריות על פיתוח ההון האנושי שלהם. תפקיד זה כולל לא רק מתן כלים מותאמים אישית להתפתחות, שנבנו בקפידה לפי הצרכים של כל מורה, אלא גם ארגון תהליך התפתחות קולקטיבי.
ביבליוגרפיה
Alanoglu, M. (2022). The role of instructional leadership in increasing teacher self-efficacy: A meta-analytic review. Asia Pacific Education Review, 23(2), 233–244. https://doi.org/10.1007/s12564-021-09726-5
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Almager, I. L., Cumby, S., & Almekdash, M. H. (2021). Developing human capital through instructional leadership: Learning to coach during principal preparation. Open Journal of Leadership, 10(2), 169–192. https://doi.org/10.4236/ojl.2021.102012
(Open in a new window)Google Scholar
Alvesson, M., & Spicer, A. A. (2011). Metaphors we lead by; understanding leadership in the real world. Routledge.
(Open in a new window)Google Scholar
Are, E. O. (2024). Please, don’t quiet quit: A quantitative study examining educators’ intent to leave [ Doctoral dissertation]. University of the Cumberlands.
(Open in a new window)Google Scholar
Aristotle. (1982) 1932. Poetics ( W. Hamilton Fyfe, Trans). Harvard University Press.
(Open in a new window)Google Scholar
Arnold, N. W., & Crawford, E. R. (2014). Metaphors of leadership and spatialized practice. International Journal of Leadership in Education, 17(3), 257–285. https://doi.org/10.1080/13603124.2013.835449
(Open in a new window)Google Scholar
Aulia, N., & Haerani, I. (2022). Teacher retention and turnover: Exploring the factors that influence teacher decision-making. Journal of Education Review Provision, 2(2), 36–42.
(Open in a new window)Google Scholar
Belay, S., Melese, S., & Seifu, A. (2021). Advancing teachers’ human capital through effective leadership and institutional safety: Mediating effect of professional learning and teaching climate. Cogent Education, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1912488
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Berkovich, I. (2023). The great resignation: Exploring the effect of regular and digital instructional leadership on teachers’ intention to leave. Management in Education, https://doi.org/10.1177/08920206231163984
(Open in a new window)Google Scholar
Berkovich, I., & Eyal, O. (2020). A model of emotional leadership in schools: Effective leadership to support teachers’ emotional wellness. Routledge.
(Open in a new window)Google Scholar
Best, J. R. (2010). Human capital development in education: Challenges and policy options. Mid-continent Research for Education and Learning (McREL).
(Open in a new window)Google Scholar
Birello, M., & Pujolà, J. T. (2023). Visual metaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching & Teacher Education, 122, 103971. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Carvalho, M., Cabral, I., Verdasca, J. L., & Alves, J. M. (2021). Strategy and strategic leadership in education: A scoping review. Frontiers in Education, 6(706608), 1–10. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.706608
(Open in a new window)Google Scholar
Creswell, J. W. (2014). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
(Open in a new window)Google Scholar
Cui, Y., & Yu, G. (2021). A cross-level examination of team-directed empowering leadership and subordinates’ innovative performance: An AMO theory perspective. International Journal of Manpower, 42(7), 1257–1278. https://doi.org/10.1108/IJM-03-2020-0099
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Da’as, R., Qadach, M., & Schechter, C. (2023). Crisis leadership: Principals’ metaphors during COVID-19. Educational Management Administration & Leadership, 53(2), 357–379. https://doi.org/10.1177/17411432231170580 (Original work published 2025)
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Daly, A. J., Liou, Y. H., & Der-Martirosian, C. (2021). A capital idea: Exploring the relationship between human and social capital and student achievement in schools. Journal of Professional Capital & Community, 6(1), 7–28. https://doi.org/10.1108/JPCC-10-2020-0082
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The sage handbook of qualitative research (5th ed.). Sage.
(Open in a new window)Google Scholar
Guilherme, A., & Souza de Freitas, A. L. (2016). Discussing education by means of metaphors. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 947–956.
(Open in a new window)Google Scholar
Gumede, M. T., & Govender, C. M. (2022). Human capital development as a line manager responsibility in the South African education sector. SA Journal of Human Resource Management, 20, 11. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v20i0.2079
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hallinger, P. (2012). A data-driven approach to assess and develop instructional leadership with the PIMRS. In J. Shen (Ed.), Tools for improving principals’ work (pp. 47–69). Peter Lang Publishing.
(Open in a new window)Google Scholar
Hargreaves, A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers & Teaching, 25(5), 603–621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Harris, A., Jones, M., & Ismail, N. (2022). Distributed leadership: Taking a retrospective and contemporary view of the evidence base. School Leadership and Management, 42(5), 438–456. https://doi.org/10.1080/13632434.2022.2109620
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hauge, K., & Wan, P. (2019). Teachers’ collective professional development in school: A review study. Cogent Education, 6(1), 1619223. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1619223
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hernández-Amorós, M. J., & Martínez Ruiz, M. A. (2018). Principals’ metaphors as a lens to understand how they perceive leadership. Educational Management Administration and Leadership, 46(4), 602–623. https://doi.org/10.1177/1741143216688470
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Ho, H., & Kuvaas, B. (2020). Human resource management systems, employee well-being, and firm performance from the mutual gains and critical perspectives: The well-being paradox. Human Resource Management, 59(3), 235–253. https://doi.org/10.1002/hrm.21990
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hodiamont, D., Hoeken, H., & Van Mulken, M. (2018). Conventionality in visual metaphor. In G. J. Steen (Ed.), Visual Metaphor. Structure and Process (pp. 163–184). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/celcr.18.07hod
(Open in a new window)Google Scholar
Kebede, D. A., Werke, S. Z., & Kebede, T. A. (2024). Strategic leadership practices in emerging economies: A systematic review and empirical investigation. Cogent Business and Management, 11(1), 2418425. https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2418425
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Kurowicka, E. (2019). The process of human resources management in educational institutions. Journal of Education, Health and Sport, 9(9), 1212–1221.
(Open in a new window)Google Scholar
Kutsyuruba, B., & Basch, J. (2023). Metaphor analysis. In J. M. Okoko, S. Tunison, & K. D. Walker (Eds.), Varieties of qualitative research methods (pp. 317–323). Springer Texts in Education, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04394-9_50
(Open in a new window)Google Scholar
Linzer, M., Griffiths, E. P., & Feldman, M. D. (2022). Responding to the great resignation: Detoxify and rebuild the culture. Journal of General Internal Medicine, 37(16), 4276–4277. https://doi.org/10.1007/s11606-022-07703-1
(Open in a new window)PubMed (Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Liou, Y. H., & Canrinus, E. T. (2020). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100, 101527. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101527
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
MacLeod, L. (2020). Shaping professional development of educators: The role of school leaders. In M.A. White, & F. McCallum (Eds.), Critical Perspectives on Teaching, Learning and Leadership: Enhancing Educational Outcomes (pp. 189–217). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-6667-7_10
(Open in a new window)Google Scholar
Madigan, D. J., & Kim, L. E. (2021). Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit. Teaching & Teacher Education, 105, 103425. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103425
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
McKay, A., Netolicky, D., & Mockler, N. (2019). New and alternative metaphors for school leadership. Journal of Educational Administration and History, 51(2), 83–86. https://doi.org/10.1080/00220620.2019.1585768
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Meiners, E. B. (2019). Unpacking the metaphors of leadership using the leadership communication grid: Knowledge, skills, and abilities. Communication Teacher, 33(4), 266–270. https://doi.org/10.1080/17404622.2019.1575427
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Mulvaney, B. (2018). A phenomenological study of Marzano’s 21 leadership responsibilities practiced by Title I high school principals in Southeast Texas with high student achievement. Lamar University-Beaumont.
(Open in a new window)Google Scholar
Murphy, B., & Douglas McNab, E. (2019). From human resources to strategic human capital management: One district’s focus on the people and processes that help meet student needs. School Business Affairs, 85(4), 33–36.
(Open in a new window)Google Scholar
Qadach, M., Schechter, C., & Da’as, R. A. (2020). From principals to teachers to students: Exploring an integrative model for predicting students’ achievements. Educational Administration Quarterly, 56(5), 736–778. https://doi.org/10.1177/0013161X20907133
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Randell, S., & Yerbury, H. (2020). An exploration of the metaphors and images used to describe leadership in two different cultural contexts. Frontiers in Education, 5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00151
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Rossman, G. B., & Rallis, S. F. (2012). Learning in the field: An introduction to qualitative research (3rd ed.). Sage.
(Open in a new window)Google Scholar
Runhaar, P. (2017). How can schools and teachers benefit from human resources management? Conceptualising HRM from content and process perspectives. Educational Management Administration and Leadership, 45(4), 639–656. https://doi.org/10.1177/1741143215623786
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Schechter, C., & Firuz, F. (2015). How mentor principals interpret the mentoring process using metaphors. School Leadership and Management, 35(4), 365–387. https://doi.org/10.1080/13632434.2015.1010500
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358–394.
(Open in a new window)Google Scholar
Schwartz-Shea, P. (2006). Judging quality: Evaluative criteria and epistemic communities. In D. Yanow & P. Schwartz-Shea (Eds.), Interpretation and method: Empirical research methods and the interpretive turn (pp. 89–113). M. E. Sharpe.
(Open in a new window)Google Scholar
Shell, D. L. (2023). Principals as human capital managers: A literature review. International Journal of Contemporary Education, 6(1), 37–49. https://doi.org/10.11114/ijce.v6i1.5928
(Open in a new window)Google Scholar
Steger, T. (2016). The stories metaphors tell: Metaphors as a tool to decipher tacit aspects in narratives. Field Methods, 19(1), 3–23.
(Open in a new window)Google Scholar
Tuytens, M., Vekeman, E., & Devos, G. (2023). Strategic human resource management in primary and secondary schools: An explorative study in Flanders (Belgium). Educational Management Administration and Leadership, 51(3), 711–732. https://doi.org/10.1177/1741143221998706
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Vangrieken, K., Meredith, C., Packer, T., & Kyndt, E. (2017). Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching & Teacher Education, 61, 47–59. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.001
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Vekeman, E., Devos, G., Valcke, M., & Rosseel, Y. (2018). Principals’ configuration of a bundle of human resource practices. Does it make a difference for the relationship between teachers’ fit, job satisfaction and intention to move to another school? Educational Management Administration and Leadership, 46(5), 820–840. https://doi.org/10.1177/1741143217711189
(Open in a new window)Google Scholar
Wang, K. C., Huang, W. Y., & Wu, C. E. (2022). A study on the relationship between the principals’ change leadership and construction of teachers’ professional capital. International Journal of Arts, Humanities and Social Science, 3(3), 53–63.
(Open in a new window)Google Scholar
Wilson Heenan, I., De Paor, D., Lafferty, N., & Mannix McNamara, P. (2023). The impact of transformational school leadership on school staff and school culture in primary schools-a systematic review of international literature. Societies, 13(6), 133. https://doi.org/10.3390/soc13060133
(Open in a new window)Google Scholar
Yamak, M., & Chaaban, Y. (2022). Capitalizing on professional capital in Lebanese school’s post-pandemic. International Journal of Educational Research Open, 3, 100125. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2022.100125
(Open in a new window)Google Scholar
Zavelevsky, E., Shapira, O., Benoliel, P., Klein, J., & Schechter, C. (2022). Ecological school culture for novice teachers’ retention: Principals’ perceptions. Leadership and Policy in Schools, 21(4), 922–937. https://doi.org/10.1080/15700763.2021.1879170
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Zerrad, H., & Schechter, C. (2025). Human capital development: Principals’ challenges in developing school staff. Journal of Professional Capital and Community, Vol. Ahead-of-Print No. Ahead-of-Print. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2024-0159
021-09726-5
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Almager, I. L., Cumby, S., & Almekdash, M. H. (2021). Developing human capital through instructional leadership: Learning to coach during principal preparation. Open Journal of Leadership, 10(2), 169–192. https://doi.org/10.4236/ojl.2021.102012
(Open in a new window)Google Scholar
Alvesson, M., & Spicer, A. A. (2011). Metaphors we lead by; understanding leadership in the real world. Routledge.
(Open in a new window)Google Scholar
Are, E. O. (2024). Please, don’t quiet quit: A quantitative study examining educators’ intent to leave [ Doctoral dissertation]. University of the Cumberlands.
(Open in a new window)Google Scholar
Aristotle. (1982) 1932. Poetics ( W. Hamilton Fyfe, Trans). Harvard University Press.
(Open in a new window)Google Scholar
Arnold, N. W., & Crawford, E. R. (2014). Metaphors of leadership and spatialized practice. International Journal of Leadership in Education, 17(3), 257–285. https://doi.org/10.1080/13603124.2013.835449
(Open in a new window)Google Scholar
Aulia, N., & Haerani, I. (2022). Teacher retention and turnover: Exploring the factors that influence teacher decision-making. Journal of Education Review Provision, 2(2), 36–42.
(Open in a new window)Google Scholar
Belay, S., Melese, S., & Seifu, A. (2021). Advancing teachers’ human capital through effective leadership and institutional safety: Mediating effect of professional learning and teaching climate. Cogent Education, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/2331186X.2021.1912488
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Berkovich, I. (2023). The great resignation: Exploring the effect of regular and digital instructional leadership on teachers’ intention to leave. Management in Education, https://doi.org/10.1177/08920206231163984
(Open in a new window)Google Scholar
Berkovich, I., & Eyal, O. (2020). A model of emotional leadership in schools: Effective leadership to support teachers’ emotional wellness. Routledge.
(Open in a new window)Google Scholar
Best, J. R. (2010). Human capital development in education: Challenges and policy options. Mid-continent Research for Education and Learning (McREL).
(Open in a new window)Google Scholar
Birello, M., & Pujolà, J. T. (2023). Visual metaphors and metonymies in pre-service teachers’ reflections: Beliefs and experiences in the learning and teaching of writing. Teaching & Teacher Education, 122, 103971. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103971
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Carvalho, M., Cabral, I., Verdasca, J. L., & Alves, J. M. (2021). Strategy and strategic leadership in education: A scoping review. Frontiers in Education, 6(706608), 1–10. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.706608
(Open in a new window)Google Scholar
Creswell, J. W. (2014). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
(Open in a new window)Google Scholar
Cui, Y., & Yu, G. (2021). A cross-level examination of team-directed empowering leadership and subordinates’ innovative performance: An AMO theory perspective. International Journal of Manpower, 42(7), 1257–1278. https://doi.org/10.1108/IJM-03-2020-0099
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Da’as, R., Qadach, M., & Schechter, C. (2023). Crisis leadership: Principals’ metaphors during COVID-19. Educational Management Administration & Leadership, 53(2), 357–379. https://doi.org/10.1177/17411432231170580 (Original work published 2025)
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Daly, A. J., Liou, Y. H., & Der-Martirosian, C. (2021). A capital idea: Exploring the relationship between human and social capital and student achievement in schools. Journal of Professional Capital & Community, 6(1), 7–28. https://doi.org/10.1108/JPCC-10-2020-0082
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (2018). The sage handbook of qualitative research (5th ed.). Sage.
(Open in a new window)Google Scholar
Guilherme, A., & Souza de Freitas, A. L. (2016). Discussing education by means of metaphors. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 947–956.
(Open in a new window)Google Scholar
Gumede, M. T., & Govender, C. M. (2022). Human capital development as a line manager responsibility in the South African education sector. SA Journal of Human Resource Management, 20, 11. https://doi.org/10.4102/sajhrm.v20i0.2079
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hallinger, P. (2012). A data-driven approach to assess and develop instructional leadership with the PIMRS. In J. Shen (Ed.), Tools for improving principals’ work (pp. 47–69). Peter Lang Publishing.
(Open in a new window)Google Scholar
Hargreaves, A. (2019). Teacher collaboration: 30 years of research on its nature, forms, limitations and effects. Teachers & Teaching, 25(5), 603–621. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1639499
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Harris, A., Jones, M., & Ismail, N. (2022). Distributed leadership: Taking a retrospective and contemporary view of the evidence base. School Leadership and Management, 42(5), 438–456. https://doi.org/10.1080/13632434.2022.2109620
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hauge, K., & Wan, P. (2019). Teachers’ collective professional development in school: A review study. Cogent Education, 6(1), 1619223. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1619223
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hernández-Amorós, M. J., & Martínez Ruiz, M. A. (2018). Principals’ metaphors as a lens to understand how they perceive leadership. Educational Management Administration and Leadership, 46(4), 602–623. https://doi.org/10.1177/1741143216688470
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Ho, H., & Kuvaas, B. (2020). Human resource management systems, employee well-being, and firm performance from the mutual gains and critical perspectives: The well-being paradox. Human Resource Management, 59(3), 235–253. https://doi.org/10.1002/hrm.21990
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Hodiamont, D., Hoeken, H., & Van Mulken, M. (2018). Conventionality in visual metaphor. In G. J. Steen (Ed.), Visual Metaphor. Structure and Process (pp. 163–184). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/celcr.18.07hod
(Open in a new window)Google Scholar
Kebede, D. A., Werke, S. Z., & Kebede, T. A. (2024). Strategic leadership practices in emerging economies: A systematic review and empirical investigation. Cogent Business and Management, 11(1), 2418425. https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2418425
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Kurowicka, E. (2019). The process of human resources management in educational institutions. Journal of Education, Health and Sport, 9(9), 1212–1221.
(Open in a new window)Google Scholar
Kutsyuruba, B., & Basch, J. (2023). Metaphor analysis. In J. M. Okoko, S. Tunison, & K. D. Walker (Eds.), Varieties of qualitative research methods (pp. 317–323). Springer Texts in Education, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04394-9_50
(Open in a new window)Google Scholar
Linzer, M., Griffiths, E. P., & Feldman, M. D. (2022). Responding to the great resignation: Detoxify and rebuild the culture. Journal of General Internal Medicine, 37(16), 4276–4277. https://doi.org/10.1007/s11606-022-07703-1
(Open in a new window)PubMed (Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Liou, Y. H., & Canrinus, E. T. (2020). A capital framework for professional learning and practice. International Journal of Educational Research, 100, 101527. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101527
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
MacLeod, L. (2020). Shaping professional development of educators: The role of school leaders. In M.A. White, & F. McCallum (Eds.), Critical Perspectives on Teaching, Learning and Leadership: Enhancing Educational Outcomes (pp. 189–217). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-6667-7_10
(Open in a new window)Google Scholar
Madigan, D. J., & Kim, L. E. (2021). Towards an understanding of teacher attrition: A meta-analysis of burnout, job satisfaction, and teachers’ intentions to quit. Teaching & Teacher Education, 105, 103425. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103425
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
McKay, A., Netolicky, D., & Mockler, N. (2019). New and alternative metaphors for school leadership. Journal of Educational Administration and History, 51(2), 83–86. https://doi.org/10.1080/00220620.2019.1585768
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Meiners, E. B. (2019). Unpacking the metaphors of leadership using the leadership communication grid: Knowledge, skills, and abilities. Communication Teacher, 33(4), 266–270. https://doi.org/10.1080/17404622.2019.1575427
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Mulvaney, B. (2018). A phenomenological study of Marzano’s 21 leadership responsibilities practiced by Title I high school principals in Southeast Texas with high student achievement. Lamar University-Beaumont.
(Open in a new window)Google Scholar
Murphy, B., & Douglas McNab, E. (2019). From human resources to strategic human capital management: One district’s focus on the people and processes that help meet student needs. School Business Affairs, 85(4), 33–36.
(Open in a new window)Google Scholar
Qadach, M., Schechter, C., & Da’as, R. A. (2020). From principals to teachers to students: Exploring an integrative model for predicting students’ achievements. Educational Administration Quarterly, 56(5), 736–778. https://doi.org/10.1177/0013161X20907133
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Randell, S., & Yerbury, H. (2020). An exploration of the metaphors and images used to describe leadership in two different cultural contexts. Frontiers in Education, 5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00151
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Rossman, G. B., & Rallis, S. F. (2012). Learning in the field: An introduction to qualitative research (3rd ed.). Sage.
(Open in a new window)Google Scholar
Runhaar, P. (2017). How can schools and teachers benefit from human resources management? Conceptualising HRM from content and process perspectives. Educational Management Administration and Leadership, 45(4), 639–656. https://doi.org/10.1177/1741143215623786
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Schechter, C., & Firuz, F. (2015). How mentor principals interpret the mentoring process using metaphors. School Leadership and Management, 35(4), 365–387. https://doi.org/10.1080/13632434.2015.1010500
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358–394.
(Open in a new window)Google Scholar
Schwartz-Shea, P. (2006). Judging quality: Evaluative criteria and epistemic communities. In D. Yanow & P. Schwartz-Shea (Eds.), Interpretation and method: Empirical research methods and the interpretive turn (pp. 89–113). M. E. Sharpe.
(Open in a new window)Google Scholar
Shell, D. L. (2023). Principals as human capital managers: A literature review. International Journal of Contemporary Education, 6(1), 37–49. https://doi.org/10.11114/ijce.v6i1.5928
(Open in a new window)Google Scholar
Steger, T. (2016). The stories metaphors tell: Metaphors as a tool to decipher tacit aspects in narratives. Field Methods, 19(1), 3–23.
(Open in a new window)Google Scholar
Tuytens, M., Vekeman, E., & Devos, G. (2023). Strategic human resource management in primary and secondary schools: An explorative study in Flanders (Belgium). Educational Management Administration and Leadership, 51(3), 711–732. https://doi.org/10.1177/1741143221998706
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Vangrieken, K., Meredith, C., Packer, T., & Kyndt, E. (2017). Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching & Teacher Education, 61, 47–59. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.10.001
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Vekeman, E., Devos, G., Valcke, M., & Rosseel, Y. (2018). Principals’ configuration of a bundle of human resource practices. Does it make a difference for the relationship between teachers’ fit, job satisfaction and intention to move to another school? Educational Management Administration and Leadership, 46(5), 820–840. https://doi.org/10.1177/1741143217711189
(Open in a new window)Google Scholar
Wang, K. C., Huang, W. Y., & Wu, C. E. (2022). A study on the relationship between the principals’ change leadership and construction of teachers’ professional capital. International Journal of Arts, Humanities and Social Science, 3(3), 53–63.
(Open in a new window)Google Scholar
Wilson Heenan, I., De Paor, D., Lafferty, N., & Mannix McNamara, P. (2023). The impact of transformational school leadership on school staff and school culture in primary schools-a systematic review of international literature. Societies, 13(6), 133. https://doi.org/10.3390/soc13060133
(Open in a new window)Google Scholar
Yamak, M., & Chaaban, Y. (2022). Capitalizing on professional capital in Lebanese school’s post-pandemic. International Journal of Educational Research Open, 3, 100125. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2022.100125
(Open in a new window)Google Scholar
Zavelevsky, E., Shapira, O., Benoliel, P., Klein, J., & Schechter, C. (2022). Ecological school culture for novice teachers’ retention: Principals’ perceptions. Leadership and Policy in Schools, 21(4), 922–937. https://doi.org/10.1080/15700763.2021.1879170
(Open in a new window)Web of Science ®(Open in a new window)Google Scholar
Zerrad, H., & Schechter, C. (2025). Human capital development: Principals’ challenges in developing school staff. Journal of Professional Capital and Community, Vol. Ahead-of-Print No. Ahead-of-Print. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2024-0159

