לתמוך ברווחה הנפשית של מורי דור ה-Z
Heilman, E. E. (2025). Supporting generation Z teachers’ emotional well-being. Phi Delta Kappan, 107(1/2), 12–19
עיקרי הדברים:
- מחקרים שבוחנים את כניסת דור ה-Z למקצוע התובעני והמורכב של ההוראה, מגלים כי יש לבני ובנות הדור הזה נטייה מוגברת ומובהקת לחוש לחץ, חרדה, דיכאון, הלם, טלטלה רגשית ונפשית ואפילו פניקה מוחלטת, בהשוואה לדורות הקודמים
- מתוך שאיפה למנוע שחיקה, מתפקידו של בית הספר להגדיר את הגבולות המקצועיים של המורה ואת שעות העבודה, לאסור על שליחת מיילים אחרי שעה מסוימת ואף לאסור עבודה בשעות הערב והלילה
- חשוב מאוד שמורים מתחילים יגלו חמלה עצמית, ימנעו מלבקר עצמם בחומרה, יקפידו לדבר לעצמם בנדיבות ובהבנה ויאמצו גישה פייסנית, אופטימית ומאוזנת
- אחרי שעות העבודה ובמהלך ההפסקות, מומלץ להפחית משמעותית את השימוש ברשתות חברתיות, שלרוב מקרינות תמונת מצב קיצונית, מטרידה, לא-רלוונטית ומסיחה
- רצוי להתרכז בכאן ועכשיו, להימנע ממחשבות טורדניות הנוגעות לעתיד הרחוק ולאמץ מיומנויות ניהול זמן ותיעדוף משימות כדי לשמור על רעננות ופרודוקטיביות. אפשר, למשל, לחלק את המשימות על פי מידת חשיבות ודחיפות או להחליט לטפל במשימות מהקשה אל הקל
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא שימור מורים
מורים מתחילים הנכנסים לכוח העבודה נחשבים פגיעים וחשופים יותר ללחץ ולשחיקה, בעיקר אם הצורך שלהם לחוש שייכים, מוערכים, בטוחים וצודקים אינו ממומש. דור ה-Z (ילידי 2012-1997) מהווה את המסה המרכזית של בוגרי המכללות האקדמיות והמחלקות האוניברסיטאיות להוראה כיום, ומדובר בדור שהתבגר אל תוך משבר הקורונה ואל עידן של חוסר יציבות פוליטי ויוקר מחייה מדאיג בו האופטימיות והאחווה החברתית נסדקו. מחקרים שבוחנים את כניסת דור ה-Z למקצוע התובעני והמורכב של ההוראה, מגלים כי יש לבני ובנות הדור הזה נטייה מוגברת ומובהקת לחוש לחץ, חרדה, דיכאון, הלם, טלטלה רגשית ונפשית ואפילו פניקה מוחלטת, בהשוואה לדורות הקודמים (Lin et al., 2024).
על מערכת החינוך לזהות מראש את מאפייניו של דור הבוגרים הנוכחי, להעניק לו מערכת תומכת של הנחיה, ליווי וייעוץ ולדאוג לו לסביבת ותרבות עבודה בריאה ועוטפת. תהליכי הקליטה, הליווי, התמיכה והפיתוח המקצועי צריכים להתמקד באתגרים מקצועיים ורגשיים כאחד (ולא רק בהיבטים מקצועיים כמו בעבר). שכן, כפי שמוצע להלן, תמיכה בדור המורים הנוכחי עתידה לתרום להם באופן אישי, ובמקביל לייצר ולטפח מערכת חינוך חיובית ויציבה.
הוראה כמקצוע המחריב את ההערכה העצמית
לבני האדם צורך בסיס להרגיש מוערכים, שווים ובעלי מסוגלות עצמית. אולם, מקצוע ההוראה רצוף תהליכים, תנאים ואירועים שעלולים לשחוק ולנתץ את תחושת ההערכה העצמית. לדוגמה, ויכוחים בינאישיים מתמשכים, תדירים או רנדומליים עם עמיתים, הורים, ממונים ותלמידים, קבלת משובים שליליים, דרישות מוגזמות, שינויי מדיניות תכופים, עומס עבודה, ליווי תלמידים מתקשים ועוד. אל מול כל אלו, ובסוף יום, אין בכוחו של המורה לשכנע את עצמו שהוא מסוגל לעמוד בכל הלחצים. אפילו כאשר המורה מגיע להישגים מרשימים ומוביל תלמידים להצטיינות, הרע עלול להאפיל על הטוב, והאתגרים והקשיים נותרים במרכז העניינים (Heilman, 2021).
חוסר שייכות, ביטחון וצדק
לפי סקר עדכני, 25% מהמורים בארה"ב מעידים כי הם חשים בודדים, שקופים, פגיעים וחסרי הגנה ותמיכה. הם מספרים שהם מהווים קורבנות לבריונות ומדווחים שספגו קללות, נאצות וזלזול מצד תלמידים, לצד חוסר הערכה מצד ממונים. בנוסף, בשלב זה, ממוצע השכר של המורים נמוך מהשכר הממוצע הארצי וכ-17% מהמורים נאלצים לעבוד במשרה נוספת כדי להשלים הכנסה. עוד מדווחים מורים כי הם חשים טינה, עלבון ופגיעה כאשר, לעיתים, הם מופלים לרעה לעומת עמיתיהם, נתלים בהם ציפיות מוגזמות ומוכתבת מדיניות שאינה תואמת את המציאות בכיתות (Kendall & McMurray, 2020).
מה אפשר לעשות?
כדי לעזור לדור ה-Z, מערכת החינוך בכלל ומנהלי בתי הספר בפרט מחויבים לספק להם סביבת עבודה בטוחה אשר מזהה ורואה את מצבם הנפשי. שכן, דור ה-Z, הרבה יותר מקודמיו, משווע לביטחון, הערכה, צדק ושייכות. הרי, מדובר בדור שלא חושש (ויכול) להחליף מקצוע בהחלטה רגעית. לכן, יש לפנות אל הרגש, לבנות חוסן מנטלי, לספק הזדמנויות לצמיחה אישית ולשים דגש על למידה חברתית רגשית.
לבנות ביטחון באמצעות תמיכה והכרה
משוב חיובי ממנהלים, עמיתים, הורים ותלמידים הינו הכרחי כדי לבנות ביטחון של מורים, בעיקר דור ה-Z, ובשנים הראשונות בהוראה. כאשר רואים את המאמצים שלהם, הם חשים מוערכים, מתעצם ביטחונם העצמי, מתחזקת תחושת השייכות ואפילו מתפתחת תחושת גאווה. לשם כך, ראוי לספק להם משאבים, ציפיות ברורות וגמישות בזמני והספקי העבודה, כמו גם סדנאות ליווי ופיתוח מקצועי מותאמות ואטרקטיביות.
לטפח תחושת שייכות
תחושת שייכות מבוססת על התקשרויות בינאישיות משמעותיות בין מחנכים ומורים. דור ה-Z, שחווה בידוד וניכור בשנים המעצבות כבוגרים-צעירים, שנים שנשלטו על ידי רשתות חברתיות, רוצה להיות חלק מקהילה מוחשית. לכן, רצוי שבית הספר יעודד עבודת צוות, שיתופי פעולה בתכנון שיעורים ומפגשי בצוותא, דוגמת הרצאות של משפיענים, חגיגות יום הולדת למורים או סתם מסיבת פיצה. כמו כן, רצוי שהמנהלים יהיו נגישים, תקשורתיים, קשובים ובקיאים בהצלחות ובאתגרי צוותי ההוראה.
לספק ביטחון כלכלי ורגשי
עם כניסתם להוראה וחתימה על חוזה ראשון, רצוי מאוד להעניק למורים המתחילים ייעוץ והכוונה פיננסית. אמנם, אי אפשר להקפיץ משמעותית את גובה השכר. אבל, יש מקום להתאמות בנושא ביטוחי בריאות, קרן השתלמות, מדרגות שכר עתידיות או בונוסים, הטבות ותלושים. בעידן של יוקר מחייה, עוזר ומחזק מאוד לדעת שאפשר להיות מחושבים ויעילים כדי לחסוך ולהרוויח.
להבטיח אתיקה, הוגנות ואחדות
בית הספר יכול וצריך לשדר צדק חברתי באמצעות הנהגת מנגנון קבלת החלטות שקוף, הפצת משאבים שוויונית ומדיניות עקבית. לכן, רצוי להזמין את המורים לקחת חלק בפיתוח תוכנית הלימודים ובבחירת הפיתוח המקצועי ולהימנע ממתן זכויות והעדפות על בסיס ותק, מוניטין או השפעה.
לאזן חיי בית-עבודה
מתוך שאיפה למנוע שחיקה, מתפקידו של בית הספר להגדיר את הגבולות המקצועיים של המורה ואת שעות העבודה, לאסור על שליחת מיילים אחרי שעה מסוימת ואף לאסור עבודה בשעות הערב והלילה. אלא אם מדובר במקרה חרום, מאחריותם של המנהלים להימנע מלתקשר עם הממונים אחרי שעות העבודה, בסופי שבוע או בחגים. במקביל, מבחינת המורים עצמם, רצוי להרבות בתחביבים יצירתיים אחרי שעות העבודה, דוגמת ציור, כתיבה, נגינה, מדיטציה, התעמלות או גינון, כל עוד הדבר מסייע ברגיעה או בהבעת העצמי.
לבנות מערכות יחסים חיוביות
בגלל שמורים מתחילים הם בעמדת סיכון לריצוי-יתר של ממונים ועמיתים, חשוב מאוד להביט בעיניים פקוחות ולזהות מערכות יחסים שאינן בריאות עבורם. למשל, יש להימנע מעמיתים רעילים, שליליים, כוחניים, שתלטנים או זלזלנים. בהקשר זה, מוצע למורה המתחיל לקחת דף, לחלקו לשני טורים ולכתוב את התכונות השליליות והחיוביות של אדם מסוים. רשימה כזו תסייע להבדיל בין טוב לרע.
המלצות נוספות
- חשוב מאוד שמורים מתחילים יגלו חמלה עצמית, ימנעו מלבקר עצמם בחומרה, יקפידו לדבר לעצמם בנדיבות ובהבנה ויאמצו גישה פייסנית, אופטימית ומאוזנת.
- אחרי שעות העבודה ובמהלך ההפסקות, מומלץ להפחית משמעותית את השימוש ברשתות חברתיות, שלרוב מקרינות תמונת מצב קיצונית, מדאיגה, לא-רלוונטית ומסיחה. אפשר, למשל, להחליט ולהגביל מראש את זמני הגלישה ל-10 דקות ביום או שעה בשבוע בלבד.
- רצוי להתרכז בכאן ועכשיו, להימנע ממחשבות טורדניות הנוגעות לעתיד הרחוק ולאמץ מיומנויות ניהול זמן ותיעדוף משימות כדי לשמור על רעננות ופרודוקטיביות. אפשר, למשל, לחלק את המשימות על פי מידת חשיבות ודחיפות או להחליט לטפל במשימות מהקשה אל הקל.
- מקצוע ההוראה הינו קשה במיוחד, ואין זו בושה לקבל עזרה נפשית. אדרבא, יש לעודד מורים לגשת לשיחה, לייעוץ, לתרפיה או לפסק זמן יזום כדי לפתור סוגיות נפשיות עמוקות. כמו כן, ראוי לספק להם גישה למשאבי וארגוני בריאות הנפש, בין אם בתוך או מחוץ למערכת החינוך.
רשימת המקורות
Heilman, E. (2021). The social dimensions of classroom teaching. In: J.L. Kincheloe & S. Steinberg (Eds.), Classroom teaching: An introduction (pp. 81-90). Peter Lang
Kendall, E. & McMurray, A. (2020). Understanding teacher workplace bullying: A review of current research and interventions. Journal of Educational Psychology, 112 (2), 315-328
Lin, L., Parker, K., & Horowitz, J. (2024). What's it like to be a teacher in America today? (Report). Pew Research Center
Heilman, E. (2021). The social dimensions of classroom teaching. In: J.L. Kincheloe & S. Steinberg (Eds.), Classroom teaching: An introduction (pp. 81-90). Peter Lang
Kendall, E. & McMurray, A. (2020). Understanding teacher workplace bullying: A review of current research and interventions. Journal of Educational Psychology, 112 (2), 315-328
Lin, L., Parker, K., & Horowitz, J. (2024). What's it like to be a teacher in America today? (Report). Pew Research Center

