משחוק בחינוך: ניתוח מרושת בתוכנת CitNetExplorer

Chugh, R., & Turnbull, D. (2023). Gamification in education: A citation network analysis using CitNetExplorer. Contemporary Educational Technology, 15(2), 405-427. https://doi.org/10.30935/cedtech/12863

עקרונות ומטרות של משחוק בחינוך

ניתן להגדיר מִשְׂחוּק בחינוך כשימוש באסטרטגיות מבוססות-משחק כדי להניע תלמידים ללמידה ולפתרון בעיות וכדי להגביר מוטיבציה ומעורבות בלמידה. ברוב המוחלט של המקרים, המטרה של משחקים לימודיים אינה פנאי ושעשוע. אלא, מיקוד פדגוגי והצגת תכנים רציניים שתורמים להרחבת הידע, להישגיות ולמוטיבציה ללמידה, כאשר חלק מן המשחקים אף משמש כסימולציה המדמה תופעות מתוך העולם האמיתי.

מורים ומחנכים נוטים להשתמש במִשְׂחוּק בחינוך לצורך הנחלת ידע או כישורים במגוון נושאי-לימוד. כדי להשתמש במשחוק בחינוך תלויים המורים, במידה רבה, בתשתית הטכנולוגית הקיימת בבית הספר, בידע הדיגיטלי בו הם מצוידים ובמסוגלותם להעריך ולחזות את התאמת המשחק לכיתה. ברמת השאיפה, מטרתו של משחק מחשב לימודי היא לשנות את ההתנהגות האנושית כדי להשיג תוצאה המתורגמת לכדי צבירת ידע, התקדמות בחומר או התפתחות קוגניטיבית.  

ניתן לזהות חמש עקרונות מנחים של משחקי מחשב חינוכיים איכותיים:

  1. מטרה פדגוגית ברורה;
  2. סבירות גבוהה להבנת המשימות על ידי התלמיד;
  3. מנגנון של תגמול ותמורתיות אשר מעודד התקדמות בשלבים והתנהגות חיובית;
  4. יצירת סביבה תחרותית המעוררת מוטיבציה ורצון להמשיך;
  5. אווירה מהנה.

משחוק בחינוך: חולשות מול חוזקות

שילוב של פעילויות חינוכיות מבוססות-משחק בפורמט דיגיטלי יכול להניב מספר יתרונות משמעותיים עקיפים וישירים:

  1. העשרת הידע;
  2. פיתוח אוריינות דיגיטלית;
  3. חיזוק ההתפתחות הקוגניטיבית והביטחון העצמי;
  4. טיפוח כישורי קבלת ההחלטות ופתרון הבעיות;
  5. שיפור שיתופי הפעולה והתקשורת עם קבוצת השווים במשחקים רבי-משתתפים;
  6. התנהלות והתמודדות בסביבות תחרותיות;
  7. העמקת ההיכרות עם שפת האנגלית;
  8. העצמת כושר הלמידה באמצעות משוב.

עם זאת, ישנם חוקרי חינוך הטוענים כי שילוב משחקי מחשב בשגרת הלימודים טומנת בחובה את המגבלות הבאות:

  1. הוצאות כספיות משמעותיות;
  2. סלידה או הימנעות מעזרים טכנולוגיים מצד המורים שמוכרחים להתמקצע במשחק בטרם יציגוהו לתלמידים;
  3. תגובות והתנהגויות נבדלות ושונות מצד התלמידים כלפי המשחק – מהתלהבות ועד כדי שעמום טוטאלי או הימנעות מוחלטת.

מתודולוגיה

מטרת המחקר היא לזהות את המגמות ואופני שימוש העכשוויים של משחוק בחינוך ולבחון כיצד טכנולוגיות משחקיות משפיעות על שדה החינוך היסודי, העל היסודי והאקדמי. לשם כך, נעשה שימוש בניתוח סטטיסטי מתקדם בעזרת מנוע חיפוש מתקדם בשם CitNetExplorer. בכוחה של תוכנה זו לאתר ברחבי הרשת את כלל הפרסומים, הציטוטים, התכנים והקישורים בנושא מסוים. במקרה זה, מילות החיפוש המנחות היו משחוק, משחק, חינוך, למידה, בית ספר, אוניברסיטה, מכללה, תוכנה, טכנולוגיה, תוכנית ויישום. לבסוף, 3,617 רשומות רלוונטיות שפורסמו בין השנים 2022-2000 נמצאו ונותחו. מתוכם, 40 מאמרים מובילים נקראו לעומק ונותחו עיונית על ידי צוות המחקר.

ממצאים וניתוח

משחוק בחינוך מהווה כלי חשוב בארגז הכלים של המורה המבקש להציע לתלמידיו חינוך איכותי, מגוון ומאתגר. תוכנת החיפוש CitNetExplorer הצביעה על מספר מגמות מרכזיות בחשיבותן בתחום של משחוק בחינוך:

  1. רישות אינטרנטי – על מנת לייצר שיתופי פעולה, לחסוך בזמן ובמשאבים ולהקל על תהליכי השיתוף והשימוש, משחקים פדגוגיים כיום חייבים להיות מקוונים. כאשר המשחקים מחוברים לאינטרנט, מנעד הפיצ'רים והקישורים האפשריים גדל, ואפשר להיעזר בטכנולוגיות GPS, בלמידה שיתופית, במשחקי תפקידים, במנהל-שולט-בכל ועוד.
  2. הערכת הישגים – משחקים שנועדו להערכת לומדים קיימים במגוון מקצועות, החל ממדעים ומתמטיקה וכלה בתזונה בגיל הרך ולימודי פילוסופיה באקדמיה, ובראשם משחקי: Socrative ו-Formative. אלו בנויים על פי שתי גישות מרכזיות: מדידת הציונים שהושגו במשחק או אומדן השפעת המשחק על המוטיבציה והמחויבות ללמידה. עם זאת, מורים מדווחים כי משחקים המודדים הישגיות עלולים לייצר לחץ חברתי ותחרותיות מוגזמת ולהחטיא את המטרה.
  3. לימודי שפה – משחקים ללימוד שפה לרוב מתרכזים ברכישת אוצר מילים, דקדוק, קריאה, האזנה וכתיבה ומיועדים להפיג את החשש והמבוכה הטמונים ברכישת שפה. באופן ייחודי לרכישת שפה, ובשונה מתחומי ה-STEM, לא קיימת העדפה מובהקת ללמידת שפה באמצעות משחוק, בהשוואה לשיטה הדבורה והאנושית. בכל זאת, ישנן אפליקציות יעילות ללמידת אנגלית כשפה זרה, כמו: IXL ו- BrainPOP ESL.
  4. לימודי מתמטיקה – זהו המקצוע בו קיים המצאי הרחב ביותר של משחקי מחשב, כאשר תחום המשחוק המתמטי נחשב ליעיל והשמיש ביותר מכלל מקצועות הלימוד. משחקים אלו מיועדים בעיקרם לקדם הבנה של מושגים מתמטיים – מגיל צעיר ועד לימודים אוניברסיטאיים. המחקרים בעשור האחרון מצביעים על מגמה גוברת של שילוב והטמעת משחוק בחינוך מתמטי, כזו המתקבלת בברכה על ידי תלמידים ומורים כאחד. המחקר אף מראה כי גם בטרם העידן הממוחשב, נהוג היה להשתמש במשחקים, עזרים, כלים ואינפוגרפיקה לצורך המחשת מושגים מתמטיים. בין יתר המשחקים המוצעים ללימוד חשבון ומתמטיקה אפשר למנות את Prodigy ו-ST Math.

דיון

המאמצים להמשיך לפתח משחקים פדגוגיים צפויים לגבור, הן בעולם המערבי והן במזרח הרחוק, תוך התמקדות במשחקים-ממוקדים-נושא. שכן, דור הלומדים הנוכחי משווע ללמידה מסקרנת, מרעננת ואלטרנטיבית. בתוך כך, ישנם הבדלים פנים-מקצועיים הנוגעים למידת ההתעניינות והנכונות להטמיע משחוק בחינוך, כאשר מקצועות ה-STEM המורכבים מהווים כר פורה לייצור תכנים דיגיטליים רלוונטיים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא משחוק

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya