ארבעה כלים להוראה דיפרנציאלית מעשית
France, P. E. (2024). Four tools for doable differentiation. Educational Leadership, 82(2), 14–17
הוראה דיפרנציאלית, או הוראה מבדלת, מציעה מענה מותאם לקהל תלמידים מגוון הניחן ברמות ידע, מיומנויות, שאיפות והרגלים נבדלים. כדי ליישם בפועל את סגנון הוראה זה אין די בלספק לתלמידים מגוון של רמות קושי של תרגילים וגם אין צורך להשקיע שעות נוספות באלתור אינספור מערכי שיעור. על מנת שהדיפרנציאציה תהיה יעילה, ולא תקצין או תקבע את פערי הידע, ניתן להסתמך על העזרים המוצעים להלן.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה
כלים להערכת למידה
קשה להבחין בחוזקות ובאתגרים של כל תלמיד, ולמעשה הם אלו שמכירים את עצמם הכי טוב. לכן, רצוי לחבר טבלת רובריקת הערכה, עם נראות חזותית אטרקטיבית ונעימה, ולאפשר לתלמידים להעריך את עצמם ולדווח על כך בפורמט כתוב או מקוון. לא רק שהרובריקה עוזרת למורה להבין את קצב ההתקדמות של התלמידים, אלא שהיא מספקת לתלמידים אבן בוחן רפלקטיבית ומעודדת אותם להבין, לעבד ולהתמודד עם קשייהם והצלחותיהם. אפשר למלא את טפסי ההערכה העצמית ברובריקות סגורות או פתוחות, ולהיעזר ביישומים דוגמת MagicBox או Google Classroom כדי לבנות את הרובריקה ולעקוב אחר התקדמות הלומדים.
מטלות שאלות פתוחות
בכוחן של שאלות פתוחות להניע תלמידים למעורבות ולסייע להם בהבניית זהותם העצמית ובהבעה עצמית. בנוסף, שאלות כאלו עוזרות להם לבחון תופעות מורכבות, להתמודד עם חוסר ודאות, לחשוב על דרכי פעולה, לטפח חשיבה יצירתית ולחתור לפתרון בעיות. אם כך, בשיעורי מתמטיקה, לדוגמה, כאשר מוצגות בפני הלומדים בעיות מילוליות, מוטב לאפשר להם לחתור לפתרון במגוון דרכי גישה. למשל, חיבור, חיסור, כפל, חילוק, שברים, שרטוט צורות הנדסיות, ציור, דיאגרמה או מצגת.
יומני למידה
תפקידנו כמחנכים הוא להנחות את התלמידים כיצד לתקשר עם עצמם בדרך מושכלת ורציונלית. אחת הדרכים היעילות לעשות כן היא יומני למידה, דוגמת Penzu או Classkick, בהם התלמידים מתנסים במטלות כתיבה כדי לתרגל מיומנויות קוגניטיביות ולהביע את עצמם – בפני עצמם. באמצעות זאת, יכולים התלמידים להשמיע ולשתף את המחשבות בשלל דרכים אקספרסיביות, כמו כתיבה, שרבוט, שרטוט, ציור, עיצוב גרפי, נגינה או שירה. כאשר מוטל עליהם לכתוב ביומן כמה פעמים בשבוע, הם מייצרים מספר נכבד של תוצרים המספרים את סיפורם האישי ומצביעים על שיטת הלמידה המותאמת להם. בד בבד, הם מטפחים מיומנויות ארגוניות, מתרגלים מיינדפולנס ומחדדים את דפוסי החשיבה.
תפריטי למידה
לכל תלמיד קצב התקדמות שונה, וכאשר תלמידים נדרשים להשיב על שאלות פתוחות, הבדלי הקצב עלולים להקצין אף יותר. כמענה לכך, מחנכים ומורים יכולים להשתמש בתפריטי למידה מוכנים מראש עבור תלמידים המסיימים מטלות במהירות. הרעיון הוא שברגע שתלמיד מסיים, מוצב על שולחנו או מוקרן על הלוח תפריט פעולות למידה נוספות, שהן בדרך כלל לימודיות-משחקיות ושקטות, וכך הוא מרוויח זמן ולא בוהה או משתעמם. לדוגמה, חידוני איות או אוצר מילים, טריוויה, כתיבה יוצרת, משחקי קלפים, סודוקו, שרטוט צורות הנדסיות, תשבצים.
France, P. E. (2024). Four tools for doable differentiation. Educational Leadership, 82(2), 14–17
הוראה דיפרנציאלית, או הוראה מבדלת, מציעה מענה מותאם לקהל תלמידים מגוון הניחן ברמות ידע, מיומנויות, שאיפות והרגלים נבדלים. כדי ליישם בפועל את סגנון הוראה זה אין די בלספק לתלמידים מגוון של רמות קושי של תרגילים וגם אין צורך להשקיע שעות נוספות באלתור אינספור מערכי שיעור. על מנת שהדיפרנציאציה תהיה יעילה, ולא תקצין או תקבע את פערי הידע, ניתן להסתמך על העזרים המוצעים להלן.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה
כלים להערכת למידה
קשה להבחין בחוזקות ובאתגרים של כל תלמיד, ולמעשה הם אלו שמכירים את עצמם הכי טוב. לכן, רצוי לחבר טבלת רובריקת הערכה, עם נראות חזותית אטרקטיבית ונעימה, ולאפשר לתלמידים להעריך את עצמם ולדווח על כך בפורמט כתוב או מקוון. לא רק שהרובריקה עוזרת למורה להבין את קצב ההתקדמות של התלמידים, אלא שהיא מספקת לתלמידים אבן בוחן רפלקטיבית ומעודדת אותם להבין, לעבד ולהתמודד עם קשייהם והצלחותיהם. אפשר למלא את טפסי ההערכה העצמית ברובריקות סגורות או פתוחות, ולהיעזר ביישומים דוגמת MagicBox או Google Classroom כדי לבנות את הרובריקה ולעקוב אחר התקדמות הלומדים.
מטלות שאלות פתוחות
בכוחן של שאלות פתוחות להניע תלמידים למעורבות ולסייע להם בהבניית זהותם העצמית ובהבעה עצמית. בנוסף, שאלות כאלו עוזרות להם לבחון תופעות מורכבות, להתמודד עם חוסר ודאות, לחשוב על דרכי פעולה, לטפח חשיבה יצירתית ולחתור לפתרון בעיות. אם כך, בשיעורי מתמטיקה, לדוגמה, כאשר מוצגות בפני הלומדים בעיות מילוליות, מוטב לאפשר להם לחתור לפתרון במגוון דרכי גישה. למשל, חיבור, חיסור, כפל, חילוק, שברים, שרטוט צורות הנדסיות, ציור, דיאגרמה או מצגת.
יומני למידה
תפקידנו כמחנכים הוא להנחות את התלמידים כיצד לתקשר עם עצמם בדרך מושכלת ורציונלית. אחת הדרכים היעילות לעשות כן היא יומני למידה, דוגמת Penzu או Classkick, בהם התלמידים מתנסים במטלות כתיבה כדי לתרגל מיומנויות קוגניטיביות ולהביע את עצמם – בפני עצמם. באמצעות זאת, יכולים התלמידים להשמיע ולשתף את המחשבות בשלל דרכים אקספרסיביות, כמו כתיבה, שרבוט, שרטוט, ציור, עיצוב גרפי, נגינה או שירה. כאשר מוטל עליהם לכתוב ביומן כמה פעמים בשבוע, הם מייצרים מספר נכבד של תוצרים המספרים את סיפורם האישי ומצביעים על שיטת הלמידה המותאמת להם. בד בבד, הם מטפחים מיומנויות ארגוניות, מתרגלים מיינדפולנס ומחדדים את דפוסי החשיבה.
תפריטי למידה
לכל תלמיד קצב התקדמות שונה, וכאשר תלמידים נדרשים להשיב על שאלות פתוחות, הבדלי הקצב עלולים להקצין אף יותר. כמענה לכך, מחנכים ומורים יכולים להשתמש בתפריטי למידה מוכנים מראש עבור תלמידים המסיימים מטלות במהירות. הרעיון הוא שברגע שתלמיד מסיים, מוצב על שולחנו או מוקרן על הלוח תפריט פעולות למידה נוספות, שהן בדרך כלל לימודיות-משחקיות ושקטות, וכך הוא מרוויח זמן ולא בוהה או משתעמם. לדוגמה, חידוני איות או אוצר מילים, טריוויה, כתיבה יוצרת, משחקי קלפים, סודוקו, שרטוט צורות הנדסיות, תשבצים.