פרוטוקול לשדרוג ההוראה היומיומית

לחצו כדי להאזין לפריט

Doubet, K. J. (2024). A protocol for teaching up in daily instruction. Educational Leadership, 82(2), 34–39

פעם, היה נהוג להטיל על תלמידים שסיימו את המטלה בהצלחה ומוקדם להצטוות למתקשים ולעזור להם. או, לחילופין, לנווט את הרמה הפדגוגית לכיוון הממוצע הכיתתי, וכפועל יוצא מכך לקצץ את כנפי המצטיינים. היום, ברור כי הדרך הנכונה והמקובלת היא הוראה מותאמת (Differentiated instruction). אבל, האם הדבר אכן אפשרי? כיצד מיישמים ומטמיעים הוראה מותאמת כיתתית?  כריסטינה דאובט, חוקרת חינוך ומורה לשעבר, מציעה להלן פרוטוקול של יישום הוראה מותאמת בכיתות א'-י"ב.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה מותאמת

  1. השגת מטרות - קבעו מטרות לימודיות, וחשבו על דרכים נוספות להשיגן מלבד מבחנים, שאלות ומטלות בית. לדוגמה, הגשת יומן רפלקטיבי, הפקת יצירות אומנות ביקורתיות, הקלטת פודקאסט, מתן פרזנטציה, הפקת וידיאו קליפ, עריכת סימולציה של דיון משפטי או מליאה פרלמנטרית, הצגת בעיה ופתרונה באמצעים אינפוגרפיים או הובלת דיון כיתתי.
  2. היערכות משולבת - תכננו את מערך השיעור באופן הממזג בין הידע, האופי והטמפרמנט של התלמידים (אותם אתם מכירים) לבין הידע האמפירי והעכשווי הנוכח בספרות המחקרית. השילוב בין שני אלו יספק השראה לכתיבת מערכי שיעור אותנטיים, ריאליים ומאתגרים – כאחד.
  3. דפוסי חשיבה - זהו את דפוסי החשיבה הנבדלים של הלומדים ונסו למצוא בהם מכנים משותפים. לאורך השנה, כתבו לעצמכם תגובות בולטות, שגיאות חוזרות, תפיסות שגויות או הברקות יוצאות-דופן. על רקע הרשמים והתובנות הללו, הכינו מערכי שיעור למתקשים, בינוניים ומתקדמים. אמנם, מדובר בעבודה מרובה, מאומצת ומשולשת. אבל, רק באמצעות כך אפשר להבטיח שהמתקשים אינם חווים עומס, הבינוניים זוכים לתמיכה וליווי והמצטיינים ממשיכים לחתור קדימה.
  4. מתן מעטפת תומכת - העניקו לתלמידים חיזוק חיובי ומשוב תמידי, ספקו להם חומר למחשבה וקרקע פורייה לצמיחה ובדקו האם הם זקוקים לתמיכה נוספת. לדוגמה, הקלות, התאמות, נגישות לחומרי עזר, ייעוץ פסיכולוגי, עדכון הורים, שיעורים פרטניים, שעות תגבור או קלינאי תקשורת.
  5. סיכום שיעור - סכמו את השיעור באופן המלכד ואוסף בחזרה את כל התלמידים, הקבוצות והרמות. אפשר, למשל, להציג את תוצרי התלמידים או הקבוצות, לבקשם לסכם את השיעור במשפט או שניים, לציין לשבח אירוע חיובי שקרה או התנהגות טובה ולהודות להם עבור ההשקעה.
  6. תיאום ושיקוף - היו שקופים והסבירו לתלמידים שאתם שואפים להתאים את מערכי השיעור לרמתם וסגנונם. באמצעות כך, הם יהיו יותר מחויבים לשיעור ובתמורה השיעור יהיה מחויב ומותאם יותר אליהם.
  7. שיתוף קולגיאלי - שתפו את מערכי השיעור שיצרתם עם עמיתים, ובקשו מהם לנסותו בכיתותיהם. עמיתים יכולים לציין לשבח חוזקות, לספר כיצד מגיבים שלל סוגי התלמידים ולהציע נקודות לשיפור.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
לחצו כדי להאזין לפריט

Doubet, K. J. (2024). A protocol for teaching up in daily instruction. Educational Leadership, 82(2), 34–39

פעם, היה נהוג להטיל על תלמידים שסיימו את המטלה בהצלחה ומוקדם להצטוות למתקשים ולעזור להם. או, לחילופין, לנווט את הרמה הפדגוגית לכיוון הממוצע הכיתתי, וכפועל יוצא מכך לקצץ את כנפי המצטיינים. היום, ברור כי הדרך הנכונה והמקובלת היא הוראה מותאמת (Differentiated instruction). אבל, האם הדבר אכן אפשרי? כיצד מיישמים ומטמיעים הוראה מותאמת כיתתית?  כריסטינה דאובט, חוקרת חינוך ומורה לשעבר, מציעה להלן פרוטוקול של יישום הוראה מותאמת בכיתות א'-י"ב.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה מותאמת

  1. השגת מטרות - קבעו מטרות לימודיות, וחשבו על דרכים נוספות להשיגן מלבד מבחנים, שאלות ומטלות בית. לדוגמה, הגשת יומן רפלקטיבי, הפקת יצירות אומנות ביקורתיות, הקלטת פודקאסט, מתן פרזנטציה, הפקת וידיאו קליפ, עריכת סימולציה של דיון משפטי או מליאה פרלמנטרית, הצגת בעיה ופתרונה באמצעים אינפוגרפיים או הובלת דיון כיתתי.
  2. היערכות משולבת - תכננו את מערך השיעור באופן הממזג בין הידע, האופי והטמפרמנט של התלמידים (אותם אתם מכירים) לבין הידע האמפירי והעכשווי הנוכח בספרות המחקרית. השילוב בין שני אלו יספק השראה לכתיבת מערכי שיעור אותנטיים, ריאליים ומאתגרים – כאחד.
  3. דפוסי חשיבה - זהו את דפוסי החשיבה הנבדלים של הלומדים ונסו למצוא בהם מכנים משותפים. לאורך השנה, כתבו לעצמכם תגובות בולטות, שגיאות חוזרות, תפיסות שגויות או הברקות יוצאות-דופן. על רקע הרשמים והתובנות הללו, הכינו מערכי שיעור למתקשים, בינוניים ומתקדמים. אמנם, מדובר בעבודה מרובה, מאומצת ומשולשת. אבל, רק באמצעות כך אפשר להבטיח שהמתקשים אינם חווים עומס, הבינוניים זוכים לתמיכה וליווי והמצטיינים ממשיכים לחתור קדימה.
  4. מתן מעטפת תומכת - העניקו לתלמידים חיזוק חיובי ומשוב תמידי, ספקו להם חומר למחשבה וקרקע פורייה לצמיחה ובדקו האם הם זקוקים לתמיכה נוספת. לדוגמה, הקלות, התאמות, נגישות לחומרי עזר, ייעוץ פסיכולוגי, עדכון הורים, שיעורים פרטניים, שעות תגבור או קלינאי תקשורת.
  5. סיכום שיעור - סכמו את השיעור באופן המלכד ואוסף בחזרה את כל התלמידים, הקבוצות והרמות. אפשר, למשל, להציג את תוצרי התלמידים או הקבוצות, לבקשם לסכם את השיעור במשפט או שניים, לציין לשבח אירוע חיובי שקרה או התנהגות טובה ולהודות להם עבור ההשקעה.
  6. תיאום ושיקוף - היו שקופים והסבירו לתלמידים שאתם שואפים להתאים את מערכי השיעור לרמתם וסגנונם. באמצעות כך, הם יהיו יותר מחויבים לשיעור ובתמורה השיעור יהיה מחויב ומותאם יותר אליהם.
  7. שיתוף קולגיאלי - שתפו את מערכי השיעור שיצרתם עם עמיתים, ובקשו מהם לנסותו בכיתותיהם. עמיתים יכולים לציין לשבח חוזקות, לספר כיצד מגיבים שלל סוגי התלמידים ולהציע נקודות לשיפור.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?