ההנאה שבבחירה: הגיע הזמן לשדרג קורסי העשרה ישנים בחטיבת הביניים ולהתאימם לתחומי העניין של הלומדים
James, D. (2024). The joy of electives: It’s time to revamp the tired-old non-core course options for middle schoolers and let students have a say in what interests them. Educational Leadership, 82(4), 50–54
עיקרי הדברים:
● כדי לעודד תלמידים למעורבות ולהלהיבם, אפשר לשלב יחידות לימוד או נושאים חדשים, בקורסים קיימים
● במקום לעסוק במוזיקה קלאסית, קומפוזיציה ותווי נגינה, אפשר להתמקד דווקא במוזיקת רוק-אנד-רול, תקליטנות או אלקטרו-פופ
● בשיעורי חינוך גופני אפשר לכלול יוגה, ניווט, פינג פונג, פיתוח גוף או פריזבי
● בשיעורי אומנות, במקום לבחון ציורים מהמאה ה-18, אפשר ללמד אנימציה, אמנות כמחאה, אסתטיקת אינסטגרם וטיק-טוק, ממים כאמנות ויזואלית או עיצוב גרפי
● תחומי לימוד מלהיבים ואקטואליים נוספים הם לימודי יזמות, פודקאסט, עיצוב אתרים, עיצוב אופנה, תכנות ותקשורת
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא תוכניות לימודים
מורים, מחנכים ומנהלים תרים אחר דרכים נוספות וחדשניות להגברת מעורבות התלמידים ולהפיכת בית הספר למקום מסקרן ואקטואלי. למרות זאת, ישנה אופציה אחת, שכמעט תמיד מוותרים עליה מראש, והיא להעניק לתלמידים שליטה בלוח הזמנים שלהם. וחבל שכך, משום שמחקרים עדכניים מוכיחים שברגע שבית הספר נותן לתלמידים להביע את דעתם, לעגן את תחומי העניין שלהם בלמידה, לעסוק בתחומי לימוד יוצאי-דופן וחדשניים ולבחור את לוח הזמנים המתאים עבורם, הם נוטים להפגין מעורבות, נוכחות והתלהבות ואף להניב תוצרים. בהקשר זה, מוצגות במאמר זה המלצות והצעות שימושיות עבור מורי, מחנכי ומנהלי חטיבות הביניים.
סקרו וגלו את תחומי העניין של הלומדים
כדי שקורס יצליח באמת, ייצרב בזיכרון ויעורר לומדים לחשיבה, התלמידים מוכרחים להסתקרן, להשתתף או להפיק הנאה, ולהאמין שהנושא רלוונטי עבור חייהם, תרבותם ועתידם. לשם כך, חשוב לשמוע את קול התלמידים ולקחת אותו בחשבון, וזה לא דבר מסובך, בעיקר לא בחטיבת הביניים, בה התלמידים צמאים לתשומת לב ומחכים להזדמנות להפגין כישרונות. אז, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, שלחו לתלמידים סקר מקוון, הכולל שאלות כגון:
- מהם התחביבים שלך?
- על אילו נושאים היית רוצה ללמוד יותר?
- מהם הנושאים שמעניינים אותך בעולם הרשתות החברתיות?
- איך את/ה הכי אוהב ללמוד? הרצאה, קריאת סיכומים, סרטונים, דיונים, תרגול מעשי, משחקים או אחר.
- אם בית הספר היה שוקל להוסיף קורס חדש, איזה קורס היית רוצה?
תשובות התלמידים אינן חייבות בהכרח להוביל לפתיחת קורס חדש והעסקת איש מקצוע. אפשר לחילופין להטמיע יחידות לימוד או נושאים חדשים, בקורסים קיימים. לצורך ההמחשה, במקום לעסוק במוזיקה קלאסית, קומפוזיציה ותווי נגינה, אפשר להתמקד דווקא במוזיקת רוק-אנד-רול, תקליטנות או אלקטרו-פופ. בשיעורי חינוך גופני אפשר לכלול יוגה, ניווט, פינג פונג, פיתוח גוף או פריזבי, ובשיעורי אומנות, במקום לבחון ציורים מהמאה ה-18, אפשר ללמד אנימציה, אמנות כמחאה, אסתטיקת אינסטגרם וטיק-טוק, ממים כאמנות ויזואלית או עיצוב גרפי.
דגלו בעיקרון הבחירה
ברגע שלתלמידים יש מגוון לבחור ממנו, הם מרגישים שמשקיעים בהם ושבית הספר מהווה מרחב של הזדמנויות. בדרך כלל, רק בתיכון זוכים התלמידים, לראשונה, לבחור מקצועות העשרה. אלא שמאמר זה גורס שמגמה זו חייבת להתחיל כבר בכיתה ז', ובשלל מקצועות. אמת היא שתלמידי כיתה ז' בוחרים בין ערבית לבין צרפתית, אך אלו הן בעיקרן אופציות מאוד סטנדרטיות ומובנות, ולרוב אין מדובר בנושאים מלהיבים, כגון לימודי גיטרה, יזמות, פודקאסט, עיצוב אתרים, עיצוב אופנה, תכנות ותקשורת.
כאשר יש מגוון של קורסים חדשניים ורלוונטיים, התלמידים חשים מחוברים יותר למורים, שייכים לבית הספר וגאים בעצמם. ישנן שתי דרכים פרקטיות להציע לתלמידים לבחור קורסים:
- בחירה מובנית – התלמידים מחויבים לבחור מקצועות לימוד מסוימים. אבל, בתוכם יש להם אוטונומיה לבחור את יחידות הלימוד. לדוגמה, התלמיד מחויב לבחור בשיעור אומנות, אבל בתוך כך רשאי לבחור אומנות דיגיטלית, אומנות כמחאה, אומנות פלסטית או צבעי מים.
- בחירה מדורגת – בכיתה ז' התלמידים מתנסים בכלל מקצועות ההעשרה, ומקבלים מהם טעימה. ובכיתה ח', צריכים התלמידים לבחור את מגמות הלימוד המתאימות עבורם (שחלקן יכולות לשמש כבסיס למגמת הלימוד התיכונית).
הפכו אתגרים להזדמנויות
בתי הספר אינם תוכנית כפי בקשתך, ורובם ככולם מתמודדים עם מחסור במורים ועומס עבודה. אולם, עם גישה חיובית ומעט יצירתיות, אפשר להתמודד עם הבעיות האקוטיות האלו, למשל, באמצעות התאמה בין תחומי העניין של המורים לבין הקורסים המוצעים. זאת אומרת, אין להסתפק בסקירת תחומי העניין של התלמידים, כי אולי תימצא התאמה לתחומי העניין של מורים מסוימים. זה לא אופטימלי, אבל במציאות של היום, במקום לחפש, לגייס ולהעסיק מורה חדש, אולי תגלו כי אחד המורים הינו גיטריסט מחונן, צייר אקספרסיוניסטי, גאון מחשבים או שדרן רדיו, ובכוחו לפתוח ולהוביל מגמת לימוד חדשנית.
James, D. (2024). The joy of electives: It’s time to revamp the tired-old non-core course options for middle schoolers and let students have a say in what interests them. Educational Leadership, 82(4), 50–54
עיקרי הדברים:
● כדי לעודד תלמידים למעורבות ולהלהיבם, אפשר לשלב יחידות לימוד או נושאים חדשים, בקורסים קיימים
● במקום לעסוק במוזיקה קלאסית, קומפוזיציה ותווי נגינה, אפשר להתמקד דווקא במוזיקת רוק-אנד-רול, תקליטנות או אלקטרו-פופ
● בשיעורי חינוך גופני אפשר לכלול יוגה, ניווט, פינג פונג, פיתוח גוף או פריזבי
● בשיעורי אומנות, במקום לבחון ציורים מהמאה ה-18, אפשר ללמד אנימציה, אמנות כמחאה, אסתטיקת אינסטגרם וטיק-טוק, ממים כאמנות ויזואלית או עיצוב גרפי
● תחומי לימוד מלהיבים ואקטואליים נוספים הם לימודי יזמות, פודקאסט, עיצוב אתרים, עיצוב אופנה, תכנות ותקשורת
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא תוכניות לימודים
מורים, מחנכים ומנהלים תרים אחר דרכים נוספות וחדשניות להגברת מעורבות התלמידים ולהפיכת בית הספר למקום מסקרן ואקטואלי. למרות זאת, ישנה אופציה אחת, שכמעט תמיד מוותרים עליה מראש, והיא להעניק לתלמידים שליטה בלוח הזמנים שלהם. וחבל שכך, משום שמחקרים עדכניים מוכיחים שברגע שבית הספר נותן לתלמידים להביע את דעתם, לעגן את תחומי העניין שלהם בלמידה, לעסוק בתחומי לימוד יוצאי-דופן וחדשניים ולבחור את לוח הזמנים המתאים עבורם, הם נוטים להפגין מעורבות, נוכחות והתלהבות ואף להניב תוצרים. בהקשר זה, מוצגות במאמר זה המלצות והצעות שימושיות עבור מורי, מחנכי ומנהלי חטיבות הביניים.
סקרו וגלו את תחומי העניין של הלומדים
כדי שקורס יצליח באמת, ייצרב בזיכרון ויעורר לומדים לחשיבה, התלמידים מוכרחים להסתקרן, להשתתף או להפיק הנאה, ולהאמין שהנושא רלוונטי עבור חייהם, תרבותם ועתידם. לשם כך, חשוב לשמוע את קול התלמידים ולקחת אותו בחשבון, וזה לא דבר מסובך, בעיקר לא בחטיבת הביניים, בה התלמידים צמאים לתשומת לב ומחכים להזדמנות להפגין כישרונות. אז, שבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, שלחו לתלמידים סקר מקוון, הכולל שאלות כגון:
- מהם התחביבים שלך?
- על אילו נושאים היית רוצה ללמוד יותר?
- מהם הנושאים שמעניינים אותך בעולם הרשתות החברתיות?
- איך את/ה הכי אוהב ללמוד? הרצאה, קריאת סיכומים, סרטונים, דיונים, תרגול מעשי, משחקים או אחר.
- אם בית הספר היה שוקל להוסיף קורס חדש, איזה קורס היית רוצה?
תשובות התלמידים אינן חייבות בהכרח להוביל לפתיחת קורס חדש והעסקת איש מקצוע. אפשר לחילופין להטמיע יחידות לימוד או נושאים חדשים, בקורסים קיימים. לצורך ההמחשה, במקום לעסוק במוזיקה קלאסית, קומפוזיציה ותווי נגינה, אפשר להתמקד דווקא במוזיקת רוק-אנד-רול, תקליטנות או אלקטרו-פופ. בשיעורי חינוך גופני אפשר לכלול יוגה, ניווט, פינג פונג, פיתוח גוף או פריזבי, ובשיעורי אומנות, במקום לבחון ציורים מהמאה ה-18, אפשר ללמד אנימציה, אמנות כמחאה, אסתטיקת אינסטגרם וטיק-טוק, ממים כאמנות ויזואלית או עיצוב גרפי.
דגלו בעיקרון הבחירה
ברגע שלתלמידים יש מגוון לבחור ממנו, הם מרגישים שמשקיעים בהם ושבית הספר מהווה מרחב של הזדמנויות. בדרך כלל, רק בתיכון זוכים התלמידים, לראשונה, לבחור מקצועות העשרה. אלא שמאמר זה גורס שמגמה זו חייבת להתחיל כבר בכיתה ז', ובשלל מקצועות. אמת היא שתלמידי כיתה ז' בוחרים בין ערבית לבין צרפתית, אך אלו הן בעיקרן אופציות מאוד סטנדרטיות ומובנות, ולרוב אין מדובר בנושאים מלהיבים, כגון לימודי גיטרה, יזמות, פודקאסט, עיצוב אתרים, עיצוב אופנה, תכנות ותקשורת.
כאשר יש מגוון של קורסים חדשניים ורלוונטיים, התלמידים חשים מחוברים יותר למורים, שייכים לבית הספר וגאים בעצמם. ישנן שתי דרכים פרקטיות להציע לתלמידים לבחור קורסים:
- בחירה מובנית – התלמידים מחויבים לבחור מקצועות לימוד מסוימים. אבל, בתוכם יש להם אוטונומיה לבחור את יחידות הלימוד. לדוגמה, התלמיד מחויב לבחור בשיעור אומנות, אבל בתוך כך רשאי לבחור אומנות דיגיטלית, אומנות כמחאה, אומנות פלסטית או צבעי מים.
- בחירה מדורגת – בכיתה ז' התלמידים מתנסים בכלל מקצועות ההעשרה, ומקבלים מהם טעימה. ובכיתה ח', צריכים התלמידים לבחור את מגמות הלימוד המתאימות עבורם (שחלקן יכולות לשמש כבסיס למגמת הלימוד התיכונית).
הפכו אתגרים להזדמנויות
בתי הספר אינם תוכנית כפי בקשתך, ורובם ככולם מתמודדים עם מחסור במורים ועומס עבודה. אולם, עם גישה חיובית ומעט יצירתיות, אפשר להתמודד עם הבעיות האקוטיות האלו, למשל, באמצעות התאמה בין תחומי העניין של המורים לבין הקורסים המוצעים. זאת אומרת, אין להסתפק בסקירת תחומי העניין של התלמידים, כי אולי תימצא התאמה לתחומי העניין של מורים מסוימים. זה לא אופטימלי, אבל במציאות של היום, במקום לחפש, לגייס ולהעסיק מורה חדש, אולי תגלו כי אחד המורים הינו גיטריסט מחונן, צייר אקספרסיוניסטי, גאון מחשבים או שדרן רדיו, ובכוחו לפתוח ולהוביל מגמת לימוד חדשנית.