אומנות ילדים היא יותר מציור והדבקה

Hely, J., & Swanson, A. (2022). There’s More to Children’s Art Than Easels and Glue. Educating Young Children: Learning & Teaching in the Early Childhood Years, 28(2), 8–13

ילדים נולדים עם רצון בסיסי לתקשר, להתבטא, להביע וליצור. האומנות יכולה להביא לידי מימוש את כל הרצונות האלו, לשקף את מכמניו של הילד ואף לחזק מיומנויות של חשיבה ביקורתית, חתירה לפתרון בעיות, מוטוריקה עדינה וגסה, אוריינות שפה ותקשורת. בנוסף, מסייעת האומנות לילדים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, לחזק ביטחון עצמי, להתחבר, להתגבש, לשתף פעולה ולהשיג מטרות משותפות.

על רקע זה, ג'יין הלי ואלנה סווסנון, גננות בעלות ניסיון של יותר מ-40 שנה בגני ילדים ציבוריים בארה"ב, מציגות להלן מטרות ודרכים פדגוגיות ופרקטיות באמצעותן ילדים בגילאי 6-3 יכולים, באמצעות אומנות, להביע את עצמם:

  1. הציגו בפני הילדים מידע, טכניקות, כלים שימושיים ויצירות מופת מתחום האומנות;
  2. ספקו לילדים שלל חומרי גלם, ורתמו את ההורים להשלמת ציוד אומנותי (זכרו שאפילו פסולת יכולה לשמש כבסיס ליצירה).
  3. אפשרו לילדים להביע ולבטא רעיונות, רגשות, דמיונות ויצירתיות באמצעות אומנות.
  4. תמכו בילדים המשתמשים באומנות כדי לבחון רעיונות, להכיר את עצמם וליישם החלטות.
  5. בחנו את התוצרים שהילדים מייצרים ותנו להם דרור ועצמאות להביע את עצמם.

את השיח על אומנות בגן הילדים ראוי להתחיל בנושא של צבעים. צבעים נמצאים בכל מקום, בדמיון, בגן הילדים, בטבע ואפילו בחלומות. וילדים, לרוב, מכירים את הצבעים, מתעניינים בהם ואף שולטים בהם בתחום מגיל קטן. בשבועות הראשונים של השנה, נהוג להתחיל את הדיון בעולם האומנות בצבעי יסוד, ובהשפעותיהם על צבעים אחרים, תוך שהילדים מתנסים, בוחנים ומערבבים אותם. לשם כך, רצוי להציג בפניהם מגוון אופציות של צבעים (מים, פנדה, אקרילי ושמן), כלים (טושים, מכחול, מברשת, רולר, ספוג וידיים) ומשטחים (קשיח, ספוגי, מאוזן ואופקי).

ללמוד מהטובים ביותר

המסע של גילוי עצמי אומנותי בגן צריכה לכלול דיונים, פרויקטים שבועיים וחודשיים והכרת ציירים מלאי-השראה אבסטרקטים (וינסנט ון-גוך ופיט מונדריאן), קוביסטים (פבלו פיקאסו ורובר דלונה), אימפרסיוניסטים (קלוד מונה ופייר-אוגוסט רנואר) או אחרים רבים וטובים. אם הגננת עצמה ניחנה בכישרון ציור, ראוי להביא את תוצריה לגן, ואף לעטר עמם את הקירות. עצם ההתבוננות ביצירות הללו עוזרת לילדים לחשוב בצורה מתמטית או מופשטת, לחשוב על דרכים חדשות להביע את עצמם ולהרחיב אופקים. ולא רק בציור עסקינן. גן הילדים יכול לשמש כפלטפורמה בה הילדים מתנסים בפלסטלינה, גבס, חימר ופחם לצורך יצירת פסלים ודיוקנים, ואפילו בטכנולוגיה דיגיטלית, כמו מסכי ציור, כדי ליצור סקיצות.

אומנות ותיאוריה

את הפעילות האומנותית יש לעגן בשיחות במליאה. חשוב להושיב את הילדים למפגשים, ולשאול אותם, פשוטו כמשמעו: מהי אומנות? מיהו אומן? תתפלאו לגלות שחלק מהגננות מתקשות בעצמן להשיב על השאלות האלו, ולכן ראוי כי ישאלו זאת את עצמן בטרם יובילו את הדיון. זכרו את התשובות של הילדים, אך אל תרגישו צורך לומר את "התשובה הנכונה". לקראת סוף השנה, דונו שוב עם הילדים על נושא האומנות, ובדקו האם וכיצד התשובות והגישות השתנו.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא גני ילדים

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya