בעד או נגד: מומחים דנים בהגבלות בתי ספר על טלפונים חכמים

Langreo, L. (2025). To ban or not to ban? Experts sound off on school cellphone restrictions. Education Week, 45(2), 25–29

כיצד מערכת החינוך יכולה להתמודד עם טלפונים חכמים בבית הספר?

● יש למנות רכז בית ספרי לענייני טלפונים חכמים, בדרך כלל זהו רכז הטכנולוגיה

● כמו שיש תוכניות התערבות בנושאי זהירות בדרכים, חינוך מיני ומניעת צריכת אלכוהול וסמים, בטיחות ברשת ואזרחות ובריאות דיגיטלית צריכות להיות תכני חובה גם כן

● בהתאם לנהלים המוכתבים מטעם משרד החינוך, על בתי הספר לדון בפתיחות עם ההורים בנוגע לנהלי שימוש בטלפון בבית הספר, ליישר עמם קו ולהציע להם סדנאות בנושא איזון זמן מסך, בריאות נפשית בקרב מתבגרים והשפעות שינה

● על המערכת הבית ספרית לחנך את התלמידים לשימוש אחראי בטלפונים ולהוביל שיעורים ייעודיים בנושאי פרטיות ברשת, בריונות רשת, מקורות מידע אמינים וניהול זמן, כמו גם חיזוק מיומנויות ויסות עצמי, אמפתיה וכישורים חברתיים-דיגיטליים

● במישור הפדגוגי, רצוי מאוד להטמיע למידה דיגיטלית ולנצל את המכשירים החכמים לטובת ייעול תהליכי ההוראה, באמצעות סקרים וחידונים בזמן אמת, משימות צילום, אפליקציות חינוכיות ועוד

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה

הנטייה הטבעית של מפקחי, מנהלי ומורי בתי הספר היא לאסור כליל את השימוש בטלפונים חכמים בשעות ובמרחב בית הספר. האם זה הצעד הנכון? מחד, חוקרי חינוך וקובעי מדיניות סבורים כי הטלפונים החכמים מהווים הסחת דעת ומובילים לניוון ולהחמרה בבריאות הנפשית ובהתפתחות החברתית-רגשית. מנגד, יש הסבורים כי מדיניות קשיחה זו עוצמת עיניה אל מול הקדמה הטכנולוגית, מפספסת הזדמנות להקנות ללומדים הרגלי שימוש דיגיטליים בריאים ומתעלמת ממסה מחקרית הגורסת כי הטלפונים אינם מהווים סכנה לשגרה הבית ספרית (Campbell et al., 2024; King et al., 2024). על רקע זה, המאמר מתאר דיון נוקב בנושא בין קברניטי מערכת החינוך בארה"ב ומניב המלצות יישומיות .

יתרונות של סביבה בית ספרית ללא טלפונים חכמים

המרחב הבית ספרי הוא מקום בו התלמידים לומדים עצמאות מהי. למרבה הפלא, בראיונות שנערכו עם תלמידים, נמצא שתלמידם מביעים שביעות רצון מההפסקה מהטלפון ואומרים דברים כמו: "נחמד לי שההורים שלי לא יכולים לסמס לי ולבדוק מה קורה איתי כל שעה" ו-"בלי הטלפון אני מרגיש אדון לעצמי ומקבל החלטות ללא ההתערבות של הוריי". למעשה, ההכרח להתנתק מהטלפון לשש שעות ומעלה, מחדיר לתודעת התלמידים את יכולתם להתנתק מהרשת ולחיות בלעדיה באושר ובקלות.

המרחק מההשגחה ההורית-טלפונית מסייע, בעקיפין לילדים לצבור חוסן. כך, למשל, נתקל הילד באינטראקציה לא נעימה או טורדנית עם תלמיד אחר, שאינה אלימות פיזית. כאשר התלמיד אינו ממהר להתקשר להוריו, הוא מחפש ומוצא דרכי התמודדות מיטביות, מצליח להתגבר בכוחות עצמו, לעבד את החוויה, ללמוד ממנה ולשכוח ממנה. זאת, בניגוד לרעש שעלולים לעשות ההורים כאשר ישמעו על כך.

עוד חשוב לומר כי מספיק שיהיה לתלמיד אחד טלפון, ובין רגע תתפשט תחושת ההחמצה בקרב התלמידים שאינם נמצאים בטלפון בזמן אמת. זאת, מבלי להזכיר שבריונות רשת קיימת, ובמקרה שמתלקחת שריפה ברשת הדיגיטלית השכבתית, כמעט בלתי אפשרי יהיה להשיג את תשומת לב הלומדים. לבסוף, חשוב להצביע גם על מיעוט הסחות דעת, הגברת אינטראקציות פנים-אל-פנים, עידוד תנועתיות ופעילות גופנית ושיפור תקשורת בינאישית.

חסרונות של סביבה בית ספרית ללא טלפונים

כיום, ישנה ספרות מחקרית שמראה שהאיסור להשתמש בטלפונים בבתי הספר אינו הופך את בתי הספר למקום בטוח יותר וכמעט שאינו מסייע למערכת החינוך לנוע להישגיות. העולם השתנה, ותלמידי ההווה נולדו לתוך עולם בו חברויות נרקמות ומתפתחות גם בזירה הדיגיטלית, המציאות החברתית-רגשית שזורה ברשתות החברתיות והן עוזרות להרבה אינדיבידואלים להפיג בדידות. כיום, בכוחם של הטלפונים החכמים לטפח אוריינות דיגיטלית, לשמש ככלי לאיתור מידע בזמן אמת, לסייע בתיעוד ויצירה, לאפשר למידה היברידית וחדשנית ועוד.

מתוך הסתכלות ביקורתית, נדמה כי מערכת החינוך מתנערת לחלוטין מחובתה ואחריותה לחנך את התלמידים לאזרחות דיגיטלית נבונה, ויש לכך השלכות של ממש. אם למערכת החינוך איכפת מעתיד הילדים והחברה, עליה לרתום את הקדמה הטכנולוגית לצרכים פדגוגיים, להרשות להפעיל את הטלפונים לבית הספר ולחנך את התלמידים לשימוש אחראי, מושכל ותורם.

מי אחראי כאן?

כמו שיש תוכניות התערבות בנושאי זהירות בדרכים, חינוך מיני ומניעת צריכת אלכוהול וסמים, אזרחות דיגיטלית ובריאות דיגיטלית צריכות להיות נדבכים מרכזי גם כן. כמו שגננות מחויבות ללמד בגן הילדים את הנורמות הפרו-חברתיות הבסיסיות ביותר, דוגמת לחכות בתור בסבלנות למתקן, לא לחטוף ולהביע תסכול במילים, כך מורים, מחנכים ומנהלים אמורים להסביר לתלמידים לנהוג בהוגנות ובנדיבות ברשת. איסור על טלפונים בבית הספר, אינו פותר את הבעיה, ואף מתעלם ממנה ודוחה את קיצה.

רשימת המקורות

Campbell, M., Edwards, E. J., Pennell, D., Poed, S., Lister, V., Gillett-Swan, J., ... & Nguyen, T. A. (2024). Evidence for and against banning mobile phones in schools: A scoping review. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 34(3), 242-265

King, D. L., Radunz, M., Galanis, C. R., Quinney, B., & Wade, T. (2024). “Phones off while school's on”: Evaluating problematic phone use and the social, wellbeing, and academic effects of banning phones in schools. Journal of Behavioral Addictions, 13(4), 913-922

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

 

Campbell, M., Edwards, E. J., Pennell, D., Poed, S., Lister, V., Gillett-Swan, J., … & Nguyen, T. A. (2024). Evidence for and against banning mobile phones in schools: A scoping review. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 34(3), 242-265

King, D. L., Radunz, M., Galanis, C. R., Quinney, B., & Wade, T. (2024). “Phones off while school's on”: Evaluating problematic phone use and the social, wellbeing, and academic effects of banning phones in schools. Journal of Behavioral Addictions, 13(4), 913-922

yyya