טיפוח חוסן והכלה בקרב מנהיגי בית ספר: לקראת שנת הלימודים הבאה
Thomas-El, S. (2023). Building the resilience and capacity of leaders: Focus areas for next school year. Principal Leadership, 23, 32–37
כיצד יכולים מנהלים ומחנכים לקדם למידה ולנטוע חוסן בקהילה הבית ספרית?
- שוחחו באופן תדיר עם חברי סגל ותלמידים
- גבשו חזון בית ספרי בבית הספר, וטפחו אותו בכל יום
- ראו ברכה ומצאו הזדמנויות בכל שינוי, אפילו אם הוא כפוי
- בססו מערכות יחסים על אמון, ולא שררה
- התכוננו מראש לתרחישים פסימיים
- גלו רגישות לאי-שוויון, לטראומה ולפוסט-טראומה בקרב מורים ותלמידים
- הגנו על זמנם החופשי של המורים ועל פרטיותם
- האצילו סמכויות על סגניכם וטפחו את חוסנם וכושר מנהיגותם
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חוסן
בעתות משבר ובזמן שגרה, על מנהלי בתי ספר מוטל לחץ רב וחלקם מתקשה לשמור על אופטימיות ויציבות במים סוערים. לכן, בכוחו של אלמנט החוסן לסייע בלמידה לאורך הקריירה, בהתבוננות עצמית, בהסתגלות לשינויים, בקידום תלמידים, בהענקת השראה לסביבה ובשימור ההסתכלות האופטימית לאורך השנים. כדי להוביל את בית הספר והכיתה ביעילות, מוצעות להלן אסטרטגיות לנטיעת חוסן בקהילת בית הספר:
1) נהלו רשת קשרים עם עמיתים - בעזרת רשתות חברתיות כמו וואטסאפ, טוויטר, פייסבוק או לינקד-אין ניתן לשמור על קשר, להחליף מידע בזמן אמת, לעדכן ולהתעדכן. בנוסף, כדאי להשתייך לארגונים חברתיים-חינוכיים, לצאת לכנסים רלוונטיים וללמוד מניסיונם של עמיתים, מנחים ובני סמכא.
2) דעו להקשיב לאחרים ולעצמכם – הקשבה אמיתית יכולה לרפא וליצור חברויות אמת. החיבור לאחרים מבהיר לנו שאנחנו לא לבד בשגרה הבית ספרית התובענית ושיש אל מי לגשת בעת משבר. משבר הקורונה, כזכור, הותיר בתוכנו מתחים, חרדות ואף טראומות, ולכן חשוב למצוא דרכים לעזור לאחר, להקרין אמפתיה, לשדר אופטימיות ואפילו להנות מהתהליך.
3) בנו קהילות חוסן בבית הספר – ברגעי משבר ולחץ, התלמידים והמורים חייבים להרגיש מוערכים, שייכים ואהובים. לשם כך, ודאו כי הם בקו הבריאות והם חשים בנוח להתנסות ולטעות, להפגין יצירתיות ולהיות סקרנים.
4) הגנו על עצמכם – בית הספר זקוק לכם במיטבכם. כדי להפגין חוסן מנטלי, גלו סלחנות כלפי עצמכם, סמנו את מטרות-העל שלכם, זכרו את תחושת השליחות של מקצוע ההוראה והבינו שביכולתכם להשפיע על הסביבה – לחיוב או לשלילה. קהילת בית הספר עשויה למצוא השראה בקורות חייכם, בסיפוריכם, בהצלחותיכם ובמאבקיכם. מנגד, אם תשדרו פסימיות ועגמומיות, תפגמו במורל ותפיצו ייאוש.
לסיכום, השפעתם של מנהיגי בית ספר ומחנכים אינה נקבעת רק לפי יכולתם ללמד. אלא, ממסוגלותם לעורר השראה, להקרין חוסן, להפיח מוטיבציה ולגלות חמלה, כמו גם מנכונותם לגלות סקרנות, ללמוד מטעויות העבר, להשתפר לאורך הקריירה ולחתור לעתיד טוב יותר. גם בעתות משבר חשוב לזכור ולהזכיר שהמשבר יגיע לקיצו במוקדם או במאוחר, ועתיד התלמידים, המורים והמנהלים עוד לפניהם.