עמדות של גננות לגבי השתתפותם של הורים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם בגני הילדים – הזדמנות או הפרעה?
קלודי, ט' (2024). עמדות של גננות לגבי השתתפותם של הורים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם בגני הילדים - הזדמנות או הפרעה? חוקרים @ הגיל הרך, 20, 27-1
עיקרי הדברים:
● מחקר זה מתמקד בבדיקת עמדותיהן של גננות בנוגע להשתתפות הורי ילדים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם בגנים
● רוב הגננות בישראל מעדיפות לערוך מסיבות יום הולדת בגני ילדים ללא השתתפות ההורים
● המחקר מערער על התפיסה לפיה שותפות ממשית וקרובה בין הורים לבין צוותי חינוך בגני ילדים מהווה יעד נכסף של גננות הרואות במפגש תועלת ורווחה רגשית עבור הילדים
● לצד הרוב המכריע המתנגד להשתתפות הורית, ישנו מיעוט גננות הסבורות כי הילד והוריו הם יחידה אחת, כי יום ההולדת הוא אירוע משפחתי וכי נוכחות ההורים מהווה הזדמנות ראויה להכיר את הגן
● מתוך שאיפה למנוע הפקות מורכבות ויקרות המגדילות את תחושת הפער בין הילדים ובין המשפחות, מבהיר משרד החינוך את הקווים המנחים, סמכויות הגננת ודרכי הפעולה של מסיבות ימי הולדת בגני הילדים
● השתתפות הורים במסיבות יום הולדת בגן אינה מתרחשת באופן טבעי ומצריכה תאום, אמון, כבוד הדדי, הקשבה לאחר ושיתוף פעולה מיטבי
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא גננות
מסיבות יום הולדת בגני ילדים בישראל
בישראל, נהוג לערוך מסיבות יום הולדת כיתתיות בשכבות הגיל הנמוכות והרכות. מסיבת יום הולדת היא טקס המציין התבגרות בשנה ובכוחה לתרום לתהליכי הסוציאליזציה של הילדים, להפרותם ולגרותם. מנקודת ראותו של הילד, מסיבת יום ההולדת מהווה טקס מפעים ובעל משמעות כפולה. מחד, טיפוח האינדיבידואליות של הילד החוגג וחיזוקה. מאידך, שיתוף הקהילה בה הוא חי והמשך התערות בה.
משרד החינוך מקדיש לנושא ציון ימי ההולדת בגני הילדים חוזר מנכ"ל ובו מוצג הרציונל ונקבעת המדיניות של חגיגות ימי ההולדת במוסד חינוכי (משרד החינוך, 2018). בחוזר המנכ"ל מצוין שמטרת המסיבה היא לאפשר לילד החוגג חוויה של היותו מרכזי ושייך לקבוצה, כזו המעניקה לו תשומת-לב ואהבה. נראה כי אחד המניעים המרכזיים לגיבוש המסמך של משרד החינוך היה ניסיון להבטיח שוויוניות בדרכי הציון של ימי ההולדת של הילדים. לראיה, החוזר מבהיר כי יש להפיק אירוע צנוע, תוך הימנעות מתחרותיות בין הילדים ובין ההורים.
אף שההורים שותפים בהבאת הכיבוד למסיבה, החוזר קובע שהגננת היא האחראית והמפעילה המרכזית של מסיבת יום ההולדת. בין השורות, אפשר להבין שהחוזר נכתב כתגובה לניסיונות של הורים לארגן הפקות מורכבות ויקרות אשר עלולות להגדיל את תחושת הפער בין הילדים ובין המשפחות.
מעורבות הורים
ההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי הילד. על כן, תקשורת בריאה ביניהם לבין הצוות החינוכי עשויה לסלול את הדרך לבניית תהליך חינוכי שיקדם את הילדים וייצור תנאים מיטביים למימוש הפוטנציאל הגלום בהם. ככלל, חוקרים מצביעים על קשר חיובי מובהק בין מעורבות הורית לבין הישגי תלמידים בכל שכבות הגיל. קיימת היום הכרה בכך שמעורבות הורית בנעשה בגן הילדים או בבית הספר משפיעה על הישגי התלמידים, על האקלים הבית ספרי ועל תחושת הקהילתיות.
אבל, השתתפות הורים במסיבות יום הולדת בגן אינה מתרחשת באופן טבעי ומצריכה תאום, אמון, כבוד הדדי, הקשבה לאחר ושיתוף פעולה מיטבי. מתוך שאיפה לגבות את הגננות, משרד החינוך מעניק להן אוטונומיה מוחלטת בנוגע להשתתפות ההורים במסיבות יום הולדת של ילדיהם בגן. הגיבוי הזה הינו הכרחי לנוכח מגמה הולכת וגוברת של הורים מבוססים ומעורבים יתר-על-המידה, אשר שואפים לשקף, באמצעות מסיבות יום ההולדת בגני הילדים, חזות אישית ומשפחתית מוחצנת ויקרה, באמצעות כיבוד, הפעלות יקרות ומופעים מנקרי עיניים (2016 ,Mose).
מסיבות יום הולדת וניהול גן
עריכה של מסיבות ימי הולדת בגני הילדים, כאשר הלומדים מגיעים מרקעים שונים ומגוונים, מצריכה מיומנויות מיטביות של ניהול גן ואינטליגנציה רגשית ברמה הגבוהה ביותר. יתרה מכך, ניהול וארגון של מסיבות יום הולדת בגן, כמו גם מסיבות כיתתיות בחגי ומועדי ישראל, מחייב מנהיגות ערכית ומוסרית, חשיבה פרואקטיבית ויצירתית, הסתכלות מערכתית-אקולוגית, מנגנון קבלת אחריות ויכולת תקשורת בינאישית טובה עם ילדים, צוותים והורים (Tal, 2016).
מתודולוגיה
204 גננות (203 נשים; גבר אחד; גיל ממוצע 45) טרום-טרום חובה, טרום חובה, חובה וגנים פרטיים בישראל השיבו על סקר מקוון ואנונימי. הסקר היה קצר וענייני וכלל שאלה מרכזית וישירה, שדרשה נימוק והרחבה: האם אתן בעד או נגד השתתפות של הורים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם? כ-76% מהמשיבות משתייכות לחינוך הממלכתי, 7% לממלכתי-דתי, 5% למגזר הערבי, 5% למעונות היום הפרטיים ו-7% לא ידוע או זרם חינוכי לא מוכר.
יש לי יום הולדת?
מחקר זה מוליד ממצאים ברורים וחד-משמעיים: רוב הגננות בישראל (70%) מעדיפות לערוך מסיבות יום הולדת בגני ילדים ללא השתתפות ההורים. זאת ועוד, עם תום משבר הקורונה חל צמצום משמעותי בעריכת מסיבות יום הולדת לילדים בהשתתפות ההורים. רוצה לומר, אם לפני פריצת הנגיף נהוג היה לקיים מסיבות יום הולדת בהשתתפות הורים בכ-45% מהגנים, כעת נהוג לעשות כן רק ב-13% מהגנים.
הסבר לצניחה החדה בתמיכה בהשתתפות ההורים אפשר למצוא בנימוק של אחת הגננות שהתנגדה נחרצות להשתתפות הורים: "לאחר שנים רבות שבהן הורים היו חלק בלתי נפרד ממסיבות ימי הולדת בגן, הגיעה קורונה ומנעה השתתפות הורים במסיבות בגן. התחלתי לערוך מסיבות ללא הורים, ואז הרגשתי בהבדל - ילד יום ההולדת הרבה יותר נינוח, נמצא במקום הבטוח שלו [...] ולא מרגיש צורך לעמוד בציפיות המצלמה של ההורים שלו. לא מבקש את המוצץ שלו באמצע המסיבה".
הגננות מעלות גם הנמקות ארגוניות בנוגע להעדפתן לערוך מסיבות יום הולדת בגנים ללא נוכחות ההורים. לדוגמה, הקושי למצוא יום שמתאים לכל ההורים, הכורח לערוך את מסיבות יום ההולדת באמצע השבוע בשל יום חופשי של מנהלת הגן ביום שישי ועוד. לצד הרוב המביע עמדה חד-משמעית נגד השתתפות ההורים במסיבות יום ההולדת, בהיותה מקור להפרעה להתנהלות הגן, נשמע קול חד וברור של מיעוט גננות התומכות בהזמנת ההורים לגן. לפיהן, הילד והוריו הם יחידה אחת, יום ההולדת הוא אירוע אישי ומשפחתי ונוכחות ההורים עשויה להוות הזדמנות פז להיכרות טובה יותר של ההורים עם אורחות הגן וכן להעמקה בתחושת השייכות של ההורים עצמם לגן הילדים.
דיון ומסקנות
מפתיע היה לגלות את עמדתן השלילית הנחרצת של הגננות משום שיום ההולדת מהווה אירוע משמח ומשמש כהזדמנות נהדרת לערב את הורים בנעשה, לטובת ולרווחת הילדים. מסיבת יום ההולדת בגן יכולה להוות מפגש בין האישי למשפחתי ולקולקטיבי, וככלות הכול, ההורים הם האנשים הקרובים והחשובים ביותר לילדים.
מתוך הסתכלות ביקורתית, העמדה לפיה ההורים מפריעים להתנהלות מסיבות יום ההולדת משכיחה את המטרה המרכזית של גן הילדים: קידום הרווחה הרגשית של הילד, שנוכחות הוריו במסיבת יום הולדתו בגן עשויה לשמח אותו ולהמחיש בפניו את הברית שנכרתה בין הגן לבין בית - למענו. מכאן, שטובת הילד נשכחת, הגננות רואות במסיבה מטלה או אפילו נטל והרווח החברתי-רגשי-קהילתי הפוטנציאלי מתפספס ונגוז.
מבט פרקטי לעתיד
ברוב המקרים מדובר בדגם מסיבת גן מסורתי שבמסגרתו ההורים צופים בפעילות מונחית של הילדים, הכוללת שירים, ריקודים, דקלומים וברכות לילד החוגג. דגם מסורתי זה מצטייר כמעין הצגה שמתנהלת לפי ריטואל קבוע. זאת, בשעה שקיימים דגמי מסיבה נוספים הכוללים השתתפות פעילה של הורים וילדים בפעילויות חקר ויצירה משותפות, לרוב בקבוצות קטנות. דגמים מגוונים אלו מוזכרים בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך (משרד החינוך, 2018) ובידי הגננות נתונה אוטונומיה מלאה לבחור את הדגם הראוי בעיניהן. לכן, יכולות הגננות לבחור את דפוס המסיבה הנכון ביותר לראות עיניהן, להתאים את סגנון המסיבה ללומד או למגדרו ואף לגוון את הפורמט משנה לשנה.
רשימת המקורות
משרד החינוך. (2018). יום הולדת בגן הילדים: המלצות חינוכיות. אגף לחינוך קדם־יסודי, המינהל הפדגוגי.
Mose, T. R. (2016). The playdate: Parents, children, and the new expectations of play. NYU Press
Tal, C. (2016). Moral classroom management in early childhood education. Nova Science Publishers
משרד החינוך. (2018). יום הולדת בגן הילדים: המלצות חינוכיות. אגף לחינוך קדם־יסודי, המינהל הפדגוגי.
Mose, T. R. (2016). The playdate: Parents, children, and the new expectations of play. NYU Press
Tal, C. (2016). Moral classroom management in early childhood education. Nova Science Publishers
קלודי, ט' (2024). עמדות של גננות לגבי השתתפותם של הורים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם בגני הילדים - הזדמנות או הפרעה? חוקרים @ הגיל הרך, 20, 27-1
עיקרי הדברים:
● מחקר זה מתמקד בבדיקת עמדותיהן של גננות בנוגע להשתתפות הורי ילדים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם בגנים
● רוב הגננות בישראל מעדיפות לערוך מסיבות יום הולדת בגני ילדים ללא השתתפות ההורים
● המחקר מערער על התפיסה לפיה שותפות ממשית וקרובה בין הורים לבין צוותי חינוך בגני ילדים מהווה יעד נכסף של גננות הרואות במפגש תועלת ורווחה רגשית עבור הילדים
● לצד הרוב המכריע המתנגד להשתתפות הורית, ישנו מיעוט גננות הסבורות כי הילד והוריו הם יחידה אחת, כי יום ההולדת הוא אירוע משפחתי וכי נוכחות ההורים מהווה הזדמנות ראויה להכיר את הגן
● מתוך שאיפה למנוע הפקות מורכבות ויקרות המגדילות את תחושת הפער בין הילדים ובין המשפחות, מבהיר משרד החינוך את הקווים המנחים, סמכויות הגננת ודרכי הפעולה של מסיבות ימי הולדת בגני הילדים
● השתתפות הורים במסיבות יום הולדת בגן אינה מתרחשת באופן טבעי ומצריכה תאום, אמון, כבוד הדדי, הקשבה לאחר ושיתוף פעולה מיטבי
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא גננות
מסיבות יום הולדת בגני ילדים בישראל
בישראל, נהוג לערוך מסיבות יום הולדת כיתתיות בשכבות הגיל הנמוכות והרכות. מסיבת יום הולדת היא טקס המציין התבגרות בשנה ובכוחה לתרום לתהליכי הסוציאליזציה של הילדים, להפרותם ולגרותם. מנקודת ראותו של הילד, מסיבת יום ההולדת מהווה טקס מפעים ובעל משמעות כפולה. מחד, טיפוח האינדיבידואליות של הילד החוגג וחיזוקה. מאידך, שיתוף הקהילה בה הוא חי והמשך התערות בה.
משרד החינוך מקדיש לנושא ציון ימי ההולדת בגני הילדים חוזר מנכ"ל ובו מוצג הרציונל ונקבעת המדיניות של חגיגות ימי ההולדת במוסד חינוכי (משרד החינוך, 2018). בחוזר המנכ"ל מצוין שמטרת המסיבה היא לאפשר לילד החוגג חוויה של היותו מרכזי ושייך לקבוצה, כזו המעניקה לו תשומת-לב ואהבה. נראה כי אחד המניעים המרכזיים לגיבוש המסמך של משרד החינוך היה ניסיון להבטיח שוויוניות בדרכי הציון של ימי ההולדת של הילדים. לראיה, החוזר מבהיר כי יש להפיק אירוע צנוע, תוך הימנעות מתחרותיות בין הילדים ובין ההורים.
אף שההורים שותפים בהבאת הכיבוד למסיבה, החוזר קובע שהגננת היא האחראית והמפעילה המרכזית של מסיבת יום ההולדת. בין השורות, אפשר להבין שהחוזר נכתב כתגובה לניסיונות של הורים לארגן הפקות מורכבות ויקרות אשר עלולות להגדיל את תחושת הפער בין הילדים ובין המשפחות.
מעורבות הורים
ההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי הילד. על כן, תקשורת בריאה ביניהם לבין הצוות החינוכי עשויה לסלול את הדרך לבניית תהליך חינוכי שיקדם את הילדים וייצור תנאים מיטביים למימוש הפוטנציאל הגלום בהם. ככלל, חוקרים מצביעים על קשר חיובי מובהק בין מעורבות הורית לבין הישגי תלמידים בכל שכבות הגיל. קיימת היום הכרה בכך שמעורבות הורית בנעשה בגן הילדים או בבית הספר משפיעה על הישגי התלמידים, על האקלים הבית ספרי ועל תחושת הקהילתיות.
אבל, השתתפות הורים במסיבות יום הולדת בגן אינה מתרחשת באופן טבעי ומצריכה תאום, אמון, כבוד הדדי, הקשבה לאחר ושיתוף פעולה מיטבי. מתוך שאיפה לגבות את הגננות, משרד החינוך מעניק להן אוטונומיה מוחלטת בנוגע להשתתפות ההורים במסיבות יום הולדת של ילדיהם בגן. הגיבוי הזה הינו הכרחי לנוכח מגמה הולכת וגוברת של הורים מבוססים ומעורבים יתר-על-המידה, אשר שואפים לשקף, באמצעות מסיבות יום ההולדת בגני הילדים, חזות אישית ומשפחתית מוחצנת ויקרה, באמצעות כיבוד, הפעלות יקרות ומופעים מנקרי עיניים (2016 ,Mose).
מסיבות יום הולדת וניהול גן
עריכה של מסיבות ימי הולדת בגני הילדים, כאשר הלומדים מגיעים מרקעים שונים ומגוונים, מצריכה מיומנויות מיטביות של ניהול גן ואינטליגנציה רגשית ברמה הגבוהה ביותר. יתרה מכך, ניהול וארגון של מסיבות יום הולדת בגן, כמו גם מסיבות כיתתיות בחגי ומועדי ישראל, מחייב מנהיגות ערכית ומוסרית, חשיבה פרואקטיבית ויצירתית, הסתכלות מערכתית-אקולוגית, מנגנון קבלת אחריות ויכולת תקשורת בינאישית טובה עם ילדים, צוותים והורים (Tal, 2016).
מתודולוגיה
204 גננות (203 נשים; גבר אחד; גיל ממוצע 45) טרום-טרום חובה, טרום חובה, חובה וגנים פרטיים בישראל השיבו על סקר מקוון ואנונימי. הסקר היה קצר וענייני וכלל שאלה מרכזית וישירה, שדרשה נימוק והרחבה: האם אתן בעד או נגד השתתפות של הורים במסיבות יום ההולדת של ילדיהם? כ-76% מהמשיבות משתייכות לחינוך הממלכתי, 7% לממלכתי-דתי, 5% למגזר הערבי, 5% למעונות היום הפרטיים ו-7% לא ידוע או זרם חינוכי לא מוכר.
יש לי יום הולדת?
מחקר זה מוליד ממצאים ברורים וחד-משמעיים: רוב הגננות בישראל (70%) מעדיפות לערוך מסיבות יום הולדת בגני ילדים ללא השתתפות ההורים. זאת ועוד, עם תום משבר הקורונה חל צמצום משמעותי בעריכת מסיבות יום הולדת לילדים בהשתתפות ההורים. רוצה לומר, אם לפני פריצת הנגיף נהוג היה לקיים מסיבות יום הולדת בהשתתפות הורים בכ-45% מהגנים, כעת נהוג לעשות כן רק ב-13% מהגנים.
הסבר לצניחה החדה בתמיכה בהשתתפות ההורים אפשר למצוא בנימוק של אחת הגננות שהתנגדה נחרצות להשתתפות הורים: "לאחר שנים רבות שבהן הורים היו חלק בלתי נפרד ממסיבות ימי הולדת בגן, הגיעה קורונה ומנעה השתתפות הורים במסיבות בגן. התחלתי לערוך מסיבות ללא הורים, ואז הרגשתי בהבדל - ילד יום ההולדת הרבה יותר נינוח, נמצא במקום הבטוח שלו [...] ולא מרגיש צורך לעמוד בציפיות המצלמה של ההורים שלו. לא מבקש את המוצץ שלו באמצע המסיבה".
הגננות מעלות גם הנמקות ארגוניות בנוגע להעדפתן לערוך מסיבות יום הולדת בגנים ללא נוכחות ההורים. לדוגמה, הקושי למצוא יום שמתאים לכל ההורים, הכורח לערוך את מסיבות יום ההולדת באמצע השבוע בשל יום חופשי של מנהלת הגן ביום שישי ועוד. לצד הרוב המביע עמדה חד-משמעית נגד השתתפות ההורים במסיבות יום ההולדת, בהיותה מקור להפרעה להתנהלות הגן, נשמע קול חד וברור של מיעוט גננות התומכות בהזמנת ההורים לגן. לפיהן, הילד והוריו הם יחידה אחת, יום ההולדת הוא אירוע אישי ומשפחתי ונוכחות ההורים עשויה להוות הזדמנות פז להיכרות טובה יותר של ההורים עם אורחות הגן וכן להעמקה בתחושת השייכות של ההורים עצמם לגן הילדים.
דיון ומסקנות
מפתיע היה לגלות את עמדתן השלילית הנחרצת של הגננות משום שיום ההולדת מהווה אירוע משמח ומשמש כהזדמנות נהדרת לערב את הורים בנעשה, לטובת ולרווחת הילדים. מסיבת יום ההולדת בגן יכולה להוות מפגש בין האישי למשפחתי ולקולקטיבי, וככלות הכול, ההורים הם האנשים הקרובים והחשובים ביותר לילדים.
מתוך הסתכלות ביקורתית, העמדה לפיה ההורים מפריעים להתנהלות מסיבות יום ההולדת משכיחה את המטרה המרכזית של גן הילדים: קידום הרווחה הרגשית של הילד, שנוכחות הוריו במסיבת יום הולדתו בגן עשויה לשמח אותו ולהמחיש בפניו את הברית שנכרתה בין הגן לבין בית - למענו. מכאן, שטובת הילד נשכחת, הגננות רואות במסיבה מטלה או אפילו נטל והרווח החברתי-רגשי-קהילתי הפוטנציאלי מתפספס ונגוז.
מבט פרקטי לעתיד
ברוב המקרים מדובר בדגם מסיבת גן מסורתי שבמסגרתו ההורים צופים בפעילות מונחית של הילדים, הכוללת שירים, ריקודים, דקלומים וברכות לילד החוגג. דגם מסורתי זה מצטייר כמעין הצגה שמתנהלת לפי ריטואל קבוע. זאת, בשעה שקיימים דגמי מסיבה נוספים הכוללים השתתפות פעילה של הורים וילדים בפעילויות חקר ויצירה משותפות, לרוב בקבוצות קטנות. דגמים מגוונים אלו מוזכרים בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך (משרד החינוך, 2018) ובידי הגננות נתונה אוטונומיה מלאה לבחור את הדגם הראוי בעיניהן. לכן, יכולות הגננות לבחור את דפוס המסיבה הנכון ביותר לראות עיניהן, להתאים את סגנון המסיבה ללומד או למגדרו ואף לגוון את הפורמט משנה לשנה.
רשימת המקורות
משרד החינוך. (2018). יום הולדת בגן הילדים: המלצות חינוכיות. אגף לחינוך קדם־יסודי, המינהל הפדגוגי.
Mose, T. R. (2016). The playdate: Parents, children, and the new expectations of play. NYU Press
Tal, C. (2016). Moral classroom management in early childhood education. Nova Science Publishers