"קשובים לציור שלהם": מחקר פיילוט על ההשלכות של התערבות חד-פעמית של תרפיה באמנות מבוססת מיינדפולנס על סייעות לגיל הרך
Ram-Vlasov, N. (2024). “Attentive to their drawing”: A pilot study of the implications of a single session mindfulness-based art therapy intervention on early childhood assistants. The Arts in Psychotherapy, 91
עיקרי הדברים:
- מדיטציות ישיבה והליכה במיינדפולנס, יצירת אמנות ושיתוף קבוצתי נתפסו כתורמים להתפתחות מקצועית ואישית, לעבודה עם ילדים, לעבודה משותפת עם עמיתים ולתקשורת עם הוריהם של הילדים
- ביטוי יצירתי מודע בהגדרות קבוצתיות יכול לתמוך ברווחת סייעות לגיל הרך, שיכולה בתורה להפחית שחיקה
סייעות לגיל הרך (Early Childhood Assistants - ECA) מתמודדות לעתים קרובות עם גורמי לחץ הקשורים לעבודה וחווים שחיקה. מחקר זה בדק את ההשלכות עבור סייעות אלה של התערבות חד-פעמית בתרפיה מבוססת מיינדפולנס (SSMBAT) ששילבה מיינדפולנס עם ציור וצילום במסגרת קבוצתית. במחקר איכותני זה, דגימת נוחות של 16 סייעות לגיל הרך גויסה לאחר שהשתתפו בהתערבות המדוברת כחלק מתוכנית הכשרה. בוצעו ראיונות קליניים למחצה כדי לחקור את חוויותיהם במהלך ההתערבות.
השאלות התמקדו במיינדפולנס, בהבנה ובתרגול שלו, ובתרומה האפשרית שלו לחיים האישיים או המקצועיים. הניתוח הטיפולוגי גילה כי תרגולי מיינדפולנס בסדנה עוררו השפעה בתחומים החושיים, הרגשיים, הקוגניטיביים והמטא-קוגניטיביים וההתנהגותיים.
רכיבים של הסדנה, כגון מדיטציות ישיבה והליכה במיינדפולנס, יצירת אמנות ושיתוף קבוצתי נתפסו כתורמים להתפתחות מקצועית ואישית, לעבודה עם ילדים, לעבודה משותפת עם עמיתים ולתקשורת עם הוריהם של הילדים.
רקע תיאורטי: מיינדפולנס ורווחה נפשית בחינוך
מיינדפולנס היא המודעות המתעוררת מתשומת לב לרגע הנוכחי (Kabat-Zinn, 2003). שורשיה במסורות הבודהיסטיות (Kabat-Zinn, 2011), והיא נחשבת הן לתוצאה והן לתרגול. מיינדפולנס כוללת כוונה, תשומת לב וגישה (Shapiro & Carlson, 2009) וכן תצפית, תיאור, פעולה עם מודעות והימנעות משיפוט ואי-תגובתיות (Baer et al., 2006; Lecuona et al., 2021). כמאפיין, מיינדפולנס נקשרה לעמידות, למשאבים אישיים וחברתיים (Musil et al., 2021), כמו גם לחרדה ודיכאון פחותים. השעיית שיפוט ופועלים עם מודעות הראו כי הם קשורים באופן שלילי לתסמינים אפקטיביים (Carpenter et al., 2019).
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מיינדפולנס
תרגול מיינדפולנס משפר את הרווחה הנפשית, כולל שיפור היכולות הקוגניטיביות והמטא-קוגניטיביות. נמצא כי הוא מפחית תסמיני בריאות הנפש כגון חרדה (Xu et al., 2022), מקדמת הן ויסות רגשי מפורש והן מרומז (Remmers et al., 2016), ומפחיתה תסמיני דיכאון בהצלחה רבה יותר בהגדרות קבוצתיות מאשר בהתערבויות אישיות (Reangsing et al., 2022).
מיינדפולנס בחינוך מקדמת מיומנויות סוציו-רגשיות כגון ויסות רגשי, אמפתיה וקשירות חברתית, כמו גם עמידות (Gomez-Olmedo ´ et al., 2020), מפחיתה מתח (Dikmen, 2022) וחרדה במצב נתון, וכמצב יכולה להיות מתווך של עלייה באפקט חיובי וירידה במתח (Sousa et al., 2021). התערבויות מיינדפולנס משפרות את מיומנויות המיינדפולנס, מפחיתות מצוקה נפשית (Martínez-Rubio et al., 2021). המיינדפולנס תורמת למודעות טובה יותר למחשבות, רגשות והתנהגויות, ולקבלה חומלת יותר של המחשבות (Tarrasch, 2015).
תרפיה מבוססת מיינדפולנס משלבת בין תרגולי תרפיית מיינדפולנס לקידום הרווחה הנפשית באמצעות הפעלת תהליכים נוירואנדוקריניים, נוירוביולוגיים, התנהגותיים, חברתיים ורגשיים (Beerse et al., 2020). פותחו פרוטוקולים לקידום הרווחה הנפשית על ידי שיפור מצב הרוח (Forgeard et al., 2021), הגברת העמידות (Burns & Waite, 2019; Ho et al., 2019) והפחתת מתח וחרדה (van Lith et al., 2021). למרות שהפרוטוקולים הללו משתנים במבנה ובתוכן, הם כוללים בעיקר שימוש בחומרי אמנות ובתקשורת הידועים כמפיקים תחומים יצירתיים וטיפוליים שונים (Moon, 2010; Hinz, 2015), ורמות שונות של עיבוד קינסתטי וחושי, תפיסתי ואפקטיבי, וקוגניטיבי וסמלי (Lusebrink, 2010). המחקר הנוכחי התמקד בשני אמנויות חזותיות שהוכחו כמטפחות היבטים של מיינדפולנס ורווחה נפשית: ציור וצילום.
ממצאים
כל המשתתפים למעט אחד (15 מתוך 16) דיווחו על חוויות רגשיות במהלך תרגול מיינדפולנס, שהתבטאו בארבע דרכים. הראשונה הייתה רגשות חיוביים. המשתתפים תיארו הרגשה טובה: "כשתרגלתי זה נתן לי הרגשה מאוד טובה"; "השלווה שלך והריכוז שלך... ראיתי שזה באמת דבר נכון ומשמעותי, יש לו השפעה אמיתית, כבדה על שקט רגשי ושלווה". חלקם הרגישו התרגשות: "התלהבתי... להיות אני... זה היה דבר חדש בשבילי, והייתי כל כך שמחה שיש דבר כזה".
ההרגשה השנייה היתה כוונון לרגש. המשתתפים תיארו כיצד הם מתכווננים לרגשות הפנימיים שלהם ומקשיבים לעצמם: "זה גרם לי ליותר... [יכולת] להקשיב לעצמי... להקשיב יותר למה שהנשמה שלי צריכה... להתחבר יותר... למה שאני צריך"; "באמת נכנסתי לתוך הרגשות פנימה, פנימה ובמקביל גם החוצה... להיות מודע לעצמך ולהיות, להיות נוכח, להיות קשור ל... סוג של מצב רוח ספציפי".
ההרגשה השלישית היה שינוי רגשי. המשתתפים תיארו שינוי במצב הרוח שלהם במהלך ולאחר המדיטציה: "התחושה הפנימית שלי השתנתה". חלקם תיארו שינויים מרגשות שליליים לחיוביים; "באתי מדוכא, עכשיו אני מאושר"; "הרגש השתנה לאחד של שלווה אינסופית... נכנסתי לתצפית עצמית ולכל החוויות של מתח, ואתה יודע, כל הזמנים האלה פשוט נעלמו, והייתי שקוע ב... הולך... אל הלא נודע, לשקט".
ההרגשה הרביעית הייתה זיהוי הצפה רגשית, פחד וחרדה. כמה משתתפים תיארו הצפה רגשית: "כל הרגשות שהתערבבו בי... כל הקושי עם הטוב והכל התערבב פתאום... הכל הציף אותי". אחרים קשרו זאת לחרדה ולפחד: "בעיניים עצומות, זה הכניס אותי קצת לחרדות... זיהיתי פחד".
דיון
הממצאים הצביעו על כך שבראש ובראשונה המשתתפים תפסו את ההתערבות כהשפעה חושית, רגשית, קוגניטיבית ומטה-קוגניטיבית והתנהגותית. לכן, תוצאות אלו מצביעות על כך שאמנות מבוססת מיינדפולנס יכולה לשמש כמשאב עבור סייעות לגיל הרך מבחינת התפתחות מקצועית ואישית, עבודה עם ילדים בגן ילדים, שיתוף קבוצתי לתמיכה עמיתית ועבודה משותפת, ותקשורת עם ההורים. למרות שמדובר בהשפעות אישיות פנימיות, יש להן גם השלכות בין-אישיות וסביבתיות.
יתרונות
הממצאים מצביעים על דרכים תיאורטיות ומעשיות לקידום רווחת הסייעות לגיל הרך. התערבות הכוללת אמנות מבוססת מיינדפולנס עשויה להיות צורה של תמיכה לא פורמלית בכוח העבודה (Madill et al., 2018; Sittipon et al., 2024).
המשתתפים מצאו כי אופיים המוחשי של תוצרי האמנות סייע להם לבטא את חווית המדיטציה הלא-מילולית עם הקבוצה במהלך השיקוף והדיון. הדבר סייע למשתתפים לשלב את החוויה ולהתחבר לעצמם ולעמיתיהם. יש בכך אישור להמלצה קודמת כי הכשרת מיינדפולנס בחינוך צריכה להתמקד בגילום, תשומת לב, לבביות וחיבוריות, ולטפל בשילוב מיינדפולנס בחיי היומיום של אנשים (Rechtschaffen, 2014).
מחקרים עתידיים
מחקרים עתידיים בשיטות מעורבות יכולים להעריך סוגים אלה של התערבויות על ידי מדידת רווחה נפשית, מיינדפולנס ויצירתיות. מחקרים עתידיים יכולים לכלול חקירה פנומנולוגית של יצירות האמנות, כגון באמצעות סולמות תרפיה אלמנטריים פורמליים (Gantt, 2015) שיכולים להעריך מוצרי אמנות לפני ואחרי המדיטציה ולהעריך את חוויית חומרים אמנותיים שונים. לבסוף, מחקרים צריכים לחקור התערבות הכוללת אמנות מבוססת מיידנפולנס עם אוכלוסיות שונות והגדרות אחרות.
סיכום
ההתערבות, ששילבה מדיטציית ישיבה והליכה עם ציור וצילום, נתפסה כהשפעה על התחומים החושיים, הרגשיים, הקוגניטיביים והמטא-קוגניטיביים וההתנהגותיים של חוויית המשתתפים.
המשתתפים מצאו כי היא תרמה להתפתחותם המקצועית והאישית, לערך של עבודה משותפת ותמיכה עמיתית, להבנתם את האינטראקציות עם ילדים, ולתקשורת עם ההורים.
ממצאים אלו מצביעים על כך שביטוי יצירתי מודע בהגדרות קבוצתיות יכול לתמוך ברווחת הסייעות לגיל הרך, שיכולה בתורה להפחית שחיקה.
מקורות
Akerele, E., & Yuryev, A. (2017). Single session psychotherapy for humanitarian
missions. International Journal of Mental Health, 46(2), 133–138. https://doi.org/
10.1080/00207411.2017.1278962
Baweja, P. (2020). Doodling: A positive creative leisure practice. In S. Kono, A. Beniwal,
- Baweja, & K. Spracklen (Eds.), Positive sociology of leisure (pp. 333–349). Cham:
Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41812-0_19.
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self[1]report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1),
27–45. https://doi.org/10.1177/1073191105283504
Beerse, M. E., van Lith, T., Pickett, S. M., & Stanwood, G. D. (2020). Biobehavioral utility
of mindfulness-based art therapy: Neurobiological underpinnings and mental health
impacts. Experimental Biology and Medicine, 245(2), 122–130. https://doi.org/
10.1177/1535370219883634
Berry, D. R., Wall, C. S., Tubbs, J. D., Zeidan, F., & Brown, K. W. (2023). Short-term
training in mindfulness predicts helping behavior toward racial ingroup and
outgroup members. Social Psychological and Personality Science, 14(1), 60–71.
https://doi.org/10.1177/19485506211053095
Bjorling, ¨ E. A., Stevens, C., & Singh, N. B. (2019). Participatory pilot of an art-based
mindfulness intervention for adolescent girls with headaches. Artelor Therapy, 36(2),
86–92. https://doi.org/10.1080/07421656.2019.1609325
Bloechliger, O. R., & Bauer, G. F. (2016). Demands and job resources in the childcare
workforce: Swiss lead teacher and assistant teacher assessments. Early Education and
Development, 27(7), 1040–1059. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1154419
Bokoch, R., & Hass-Cohen, N. (2021). Effectiveness of a school-based mindfulness and art
therapy group program. Artelor Therapy, 38(3), 117–126. https://doi.org/10.1080/
07421656.2020.1807876
Braun, V., Clarke, V., & Rance, N. (2015). How to use thematic analysis with interview
data. In A. Vossler, & N. Moller (Eds.), The counselling and psychotherapy research book
(pp. 183–197). SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781473909847.
Burns, S., & Waite, M. (2019). Building resilience: A pilot study of an art therapy and
mindfulness group in a community learning disability team. International Journal of
Artelor Therapy, 24(2), 88–96. https://doi.org/10.1080/17454832.2018.1557228
Caporale-Berkowitz, N. A., Boyer, B. P., Lyddy, C. J., Good, D. J., Rochlen, A. B., &
Parent, M. C. (2021). Search inside yourself: Investigating the effects of a widely
adopted mindfulness-at-work development program. International Journal of
Workplace Health Management, 14(6), 593–604. https://doi.org/10.1108/IJWHM[1]08-2020-0139
Carpenter, J. K., Conroy, K., Gomez, A. F., Curren, L. C., & Hofmann, S. G. (2019). The
relationship between trait mindfulness and affective symptoms: A meta-analysis of
the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). Clinical Psychology Review, 74.
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2019.101785
Carsley, D., & Heath, N. L. (2018). Effectiveness of mindfulness-based colouring for test
anxiety in adolescents. School Psychology International, 39(3), 251–272. https://doi.
org/10.1177/0143034318773523
Choi, E., & Leroy, H. (2015). Methods of mindfulness: How mindfulness is studied in the
workplace. In J. Reb, & P. W. B. Atkins (Eds.), Mindfulness in organizations:
foundations, research, and applications (pp. 67–99). Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9781107587793.006.
Cormack, D., Jones, F. W., & Maltby, M. (2018). A “collective effort to make yourself feel
better”: The group process in mindfulness-based interventions. Qualitative Health
Research, 28(1), 3–15. https://doi.org/10.1177/104973231773344
Cramer, T., & Cappella, E. (2019). Who are they and what do they need: Characterizing
and supporting the early childhood assistant teacher workforce in a large urban
district. American Journal of Community Psychology, 63(3-4), 312–323. https://doi.
org/10.1002/ajcp.12338
Darewych, O. H., & Riedel Bowers, N. (2018). Positive arts interventions: Creative
clinical tools promoting psychological well-being. International Journal of Artelor
Therapy, 23(2), 62–69. https://doi.org/10.1080/17454832.2017.1378241
Dikmen, M. (2022). Mindfulness, problem-solving skills and academic achievement: Do
perceived stress levels matter? Journal of Theoretical Educational Science, 15(1),
42–63. https://doi.org/10.30831/akukeg.945678
Drake, J. E., Coleman, K., & Winner, E. (2011). Short-term mood repair through art:
Effects of medium and strategy. Artelor Therapy, 28(1), 26–30. https://doi.org/
10.1080/07421656.2011.557032
Dryden, W. (2020). Single-session therapy and its future: What SST leaders think.
Routledge,. https://doi.org/10.4324/9781003105862
Forgeard, M., Silverman, A., Buchholz, J., Beard, C., & Bjorgvinsson, ¨ T. (2021). Changes
in general self-efficacy and mindfulness are associated with short-term
improvements in mood during art-making in a partial hospital program. Arts in
Psychotherapy, 74. https://doi.org/10.1016/j.aip.2021.101799
Gantt, L. (2015). The formal elements art therapy scale (FEATS). In D. E. Gussak, &
- L. Rosal (Eds.), The Wiley handbook of art therapy (pp. 569–578). John Wiley &
Sons. https://doi.org/10.1002/9781118306543.ch54.
G¨
artner, C. (2013). Enhancing readiness for change by enhancing mindfulness. Journal of
Change Management, 13(1), 52–68. https://doi.org/10.1080/
14697017.2013.768433
Gomez-Olmedo, ´ A. M., Valor, C., & Carrero, I. (2020). Mindfulness in education for
sustainable development to nurture socioemotional competencies: A systematic
review and meta-analysis. Environmental Education Research, 26(11), 1527–1555.
https://doi.org/10.1080/13504622.2020.1777264
Graham, M. A., & Lewis, R. (2021). Mindfulness, self-inquiry, and artmaking. British
Journal of Educational Studies, 69(4), 471–492. https://doi.org/10.1080/
00071005.2020.1837342
Haiblum-Itskovitch, S., Czamanski-Cohen, J., & Galili, G. (2018). Emotional response and
changes in heart rate variability following art-making with three different art
materials. Frontiers in Psychology, 9, 968. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00968
Hebert, K. R. (2016). The association between sensory processing styles and mindfulness.
British Journal of Occupational Therapy, 79(9), 557–564. https://doi.org/10.1177/
0308022616656872
Hinz, L. D. (2015). Media considerations in art therapy: Directions for future research. In
- E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley handbook of art therapy (pp. 135–145).
Wiley-Blackwell. 〈https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118306543.
ch13〉.
Ho, A. H. Y., Tan-Ho, G., Ngo, T. A., Ong, G., Chong, P. H., Dignadice, D., & Potash, J.
(2019). A novel mindful-compassion art therapy (MCAT) for reducing burnout and
promoting resilience for end-of-life care professionals: A waitlist RCT protocol.
Trials, 20, 1–10. https://doi.org/10.1186/s13063-019-3533-y
Hogan, S. (2022). Photography (Arts for Health). Emerald Publishing,. https://doi.org/
10.1108/9781800715356
Hossain, Z., Noll, E., & Barboza, M. (2012). Caregiving involvement, job condition, and
job satisfaction of infant-toddler child-care teachers in the United States. Education
Research International, 2012, 1. https://doi.org/10.1155/2012/676352
Hoyt, M. F., Young, J., & Rycroft, P. (2020). Single session thinking 2020. Australian and
New Zealand Journal of Family Therapy, 41(3), 218–230. https://doi.org/10.1002/
anzf.1427
Hugh-Jones, S., Rose, S., Koutsopoulou, G. Z., & Simms-Ellis, R. (2018). How is stress
reduced by a workplace mindfulness intervention? A qualitative study
conceptualizing experiences of change. Mindfulness, 9(2), 474–487. https://doi.org/
10.1007/s12671-017-0790-2
Isis, P., Bokoch, R., Fowler, G., & Hass-Cohen, N. (2024). Efficacy of a single session
mindfulness-based art therapy doodle intervention. Artelor Therapy, 41(1), 11–20.
https://doi.org/10.1080/07421656.2023.2192168
Joffe, H. (2012). Thematic Analysis. In D. Harper, & A. Thompson (Eds.), Qualitative
research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and
practitioners (pp. 209–223). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/
9781119973249.ch15.
Jones, S. M., Bodie, G. D., & Hughes, S. D. (2019). The impact of mindfulness on
empathy, active listening, and perceived provisions of emotional support.
Communication Research, 46(6), 838–865. https://doi.org/10.1177/
0093650215626983
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and
future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144–156. https://doi.org/
10.1093/clipsy.bpg016
Kabat-Zinn, J. (2011). Some reflections on the origins of MBSR, skillful means, and the
trouble with maps. Contemporary Buddhism, 12(1), 281–306. https://doi.org/
10.1080/14639947.2011.564844
Kaimal, G., Ayaz, H., Herres, J., Dieterich-Hartwell, R., Makwana, B., Kaiser, D. H., &
Nasser, J. A. (2017). Functional near-infrared spectroscopy assessment of reward
perception based on visual self-expression: Coloring, doodling, and free drawing.
Arts in Psychotherapy, 55, 85–92. https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.05.004
Khoury, B., Knauper, ¨ B., Pagnini, F., Trent, N., Chiesa, A., & Carri`ere, K. (2017).
Embodied Mindfulness. Mindfulness, 8(5), 1160–1171. https://doi.org/10.1007/
s12671-017-0700-7
Lal, D. M., & Vinod Kumar, S. (2024). Mindfulness-Based Intervention on Psychological
Factors Among Students: A Meta-Analytic Study. Journal of Rational-Emotive &
Cognitive-Behavior Therapy, 42(2), 279–304. https://doi.org/10.1007/s10942-023-
00514-1
Lecuona, O., García-Rubio, C., de Rivas, S., Moreno-Jim´enez, J. E., Meda-Lara, R. M., &
Rodríguez-Carvajal, R. (2021). A network analysis of the five facets mindfulness
questionnaire (FFMQ). Mindfulness, 12(9), 2281–2294. https://doi.org/10.1007/
s12671-021-01704-7
Loucks, E. B., Crane, R. S., Sanghvi, M. A., Montero-Marin, J., Proulx, J., Brewer, J. A., &
Kuyken, W. (2022). Mindfulness-based programs: why, when, and how to adapt?
Global Advances in Health and Medicine, 11, Article 21649561211068805. https://
doi.org/10.1177/21649561211068805
Linz, S., Jackson, K. J., & Atkins, R. (2021). Using mindfulness-informed photovoice to
explore stress and coping in women residing in public housing in a low-resourced
community. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 60(7), 23–31.
https://doi.org/10.3928/02793695-20211214-01
Lusebrink, V. B. (2010). Assessment and therapeutic application of the expressive
therapies continuum: Implications for brain structures and functions. Artelor
Therapy, 27(4), 168–177. https://doi.org/10.1080/07421656.2010.10129380
Madill, R., Halle, T., Gebhart, T., & Shuey, E. (2018). Supporting the psychological
wellbeing of the early care and education workforce: Findings from the national survey of
early care and education. OPRE Report #2018–49. Washington, DC: Office of
Planning, Research and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S.
Department of Health and Human Services. 〈https://eric.ed.gov/?id=ED592766〉.
Mahalingam, R., & Rabelo, V. C. (2019). Teaching mindfulness to undergraduates: A
survey and photovoice study. Journal of Transformative Education, 17(1), 51–70.
https://doi.org/10.1177/1541344618771222
Mantzios, M., & Giannou, K. (2019). A real-world application of short mindfulness-based
practices: A review and reflection of the literature and a practical proposition for an
effortless mindful lifestyle. American Journal of Lifestyle Medicine, 13(6), 520–525.
https://doi.org/10.1177/1559827618772036
Martínez-Rubio, D., Navarrete, J., & Montero-Marin, J. (2021). Feasibility, effectiveness,
and mechanisms of a brief mindfulness- and compassion-based program to reduce
stress in university students: A pilot randomized controlled trial. International Journal
of Environmental Research and Public Health, 19(1), 154–169. https://doi.org/
10.3390/ijerph19010154
Mohammed, W. A., Pappous, A. (Sakis, Muthumayandi, K., & Sharma, D. (2018). The
effect of mindfulness meditation on therapists’ body-awareness and burnout in
different forms of practice. European Journal of Physiotherapy, 20(4), 213–224.
https://doi.org/10.1080/21679169.2018.1452980
Monteiro, L. M. (2020). Mindfulness as relational: Participants’ experience of
mindfulness-based programs are critical to fidelity assessments. Global Advances in
Health and Medicine, 9, Article 2164956120940280. https://doi.org/10.1177/
2164956120940280
Moon, C. H. (2010). Theorizing materiality in art therapy: Negotiated meanings.
Materials & media in art therapy: Critical understandings of diverse artistic vocabularies
(pp (pp. 49–88). Routledge/Taylor & Francis,. https://doi.org/10.4324/
9780203858073-4
Musil, C. M., Wallace, M. K., Jeanblanc, A. B., Toly, V. B., Zauszniewski, J. A., &
Burant, C. J. (2021). Theoretical and operational consideration of mindfulness,
resilience, and resourcefulness. Western Journal of Nursing Research, 43(3), 210–218.
https://doi.org/10.1177/0193945920956684
Nash, C. (2021). COVID-19 limitations on doodling as a measure of burnout. European
Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(4), 1688–1705.
https://doi.org/10.3390/ejihpe11040118
Nash, G. (2022). Embodying metaphor: Visual art, movement, and the body. In C. L.
Vaculik & G. Nash (Eds. Integrative arts psychotherapy: Using an integrative theoretical
frame and the arts in psychotherapy (pp. 92–104). Routledge/Taylor & Francis Group,.
https://doi.org/10.4324/9781003155676-10
Ochoa, W., Li, L. W., Kiyama, F., & McWayne, C. M. (2024). Are family-teacher
communication quality and child and family characteristics associated with head
start children’s classroom engagement? It’s complicated. Early Childhood Research
Quarterly, 67, 34–43. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.11.007
Peterson, C. (2015). Walkabout: Looking In, Looking Out”: A mindfulness-based art
therapy program. Artelor Therapy, 32(2), 78–82. https://doi.org/10.1080/
07421656.2015.1028008
Quinones, ˜ G., Li, L., & Ridgway, A. (2021). Affective pedagogies for infant-toddlers’
education and care. In E. J. White, & C. Dalli (Eds.), Affective early childhood pedagogy
for infant-toddlersPolicy and pedagogy with under-three year olds: cross-disciplinary
insights and innovations: Vol 3 (pp. 131–134). Cham: Springer. https://doi.org/
10.1007/978-3-030-73527-2_8.
Ramos, C., & Gonçalves, S. P. (2016). Mindfulness training and practice: Individual
differences in mindfulness facets and its relation to emotional regulation, perceived
stress and well-being. In S. Cruz (Ed.), Health & Health Psychology - icH&Hpsy 2016,
vol 13. European Proceedings of Social and Behavioral Sciences (pp. 313–327). Future
Academy. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.07.02.31.
Rankanen, M., Leinikka, M., Groth, C., Seitamaa-Hakkarainen, P., Makel ¨ a, ¨ M., &
Huotilainen, M. (2022). Physiological measurements and emotional experiences of
drawing and clay forming. The Arts in Psychotherapy, 79, Article 101899. https://doi.
org/10.1016/j.aip.2022.101899
Reangsing, C., Lauderman, C., & Schneider, J. K. (2022). Effects of mindfulness
meditation intervention on depressive symptoms in emerging adults: A systematic
review and meta-analysis. Journal of Integrative and Complementary Medicine, 28(1),
6–24. https://doi.org/10.1089/jicm.2021.0036
Rechtschaffen, D. (2014). The way of mindful education: Cultivating well-being in teachers
and students. W. W. Norton & Company.,.
Remmers, C., Topolinski, S., & Koole, S. L. (2016). Why being mindful may have more
benefits than you realize: Mindfulness improves both explicit and implicit mood
regulation. Mindfulness, 7(4), 829–837. https://doi.org/10.1007/s12671-016-0520
Ryan, J., & Molesey, E. (2012). Photography as a tool of awareness. Journal of
Transpersonal Psychology, 44(1), 92–97.
Schleider, J. L., Dobias, M. L., Sung, J. Y., & Mullarkey, M. C. (2020). Future directions in
single-session youth mental health interventions. Journal of Clinical Child &
Adolescent Psychology, 49(2), 264–278. https://doi.org/10.1080/
15374416.2019.1683852
Schmidt, M. K., Murdock Bishop, J. L., & Becker, K. (2019). Using photography to
enhance development of self, professional identity, and multicultural awareness.
Journal of Creativity in Mental Health, 14(1), 105–114. https://doi.org/10.1080/
15401383.2018.1534630
Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2012). Mindfulness-based cognitive
therapy for depression: A new approach to preventing relapse. Guilford Press,.
Shapiro, S. L., & Carlson, L. E. (2009). The art and science of mindfulness: Integrating
mindfulness into psychology and the helping professions. American Psychological
Association,. https://doi.org/10.1037/11885-000
Sharma, S., Knox, L.E., Jackson, J., Kim, H., & Drew, S.A. (2022). Social mindfulness: An
examination of the relationship between mindfulness, social co-presence, and the
mediating factors [Poster presentation]. The 32nd Annual Convention of the
Association for Psychological Science, Chicago, IL, United States.
Sittipon, W., Santum, P., & Parsapratet, P. (2024). Early childhood prospective teachers’
teamwork ability using creative drama activities. International Online Journal of
Primary Education, 13(1), 23–32. https://doi.org/10.55020/iojpe.1356317
Snir, S., & Regev, D. (2013). A dialog with five art materials: Creators share their art
making experiences. Arts in Psychotherapy, 40(1), 94–100. https://doi.org/10.1016/
j.aip.2012.11.004
Sousa, G. M. de, Lima-Araújo, G. L. de, Araújo, D. B. de, & Sousa, M. B. C. de (2021). Brief
mindfulness-based training and mindfulness trait attenuate psychological stress in
university students: A randomized controlled trial. BMC Psychology, 9, 21–35.
https://doi.org/10.1186/s40359-021-00520-x
Talmon, M. (1990). Single-session therapy: Maximizing the effect of the first (and often only)
therapeutic encounter. Jossey Bass,.
Tarrasch, R. (2015). Mindfulness meditation training for graduate students in
educational counseling and special education: A qualitative analysis. Journal of Child
and Family Studies, 24(5), 1322–1333. https://doi.org/10.1007/s10826-014-9939-y
Tarrasch, R. (2019). Mindfulness for education students: Addressing welfare as part of
the professional training. Educational Studies, 45(3), 372–389. https://doi.org/
10.1080/03055698.2018.1446337
Vaismoradi, M., Jones, J., Turunen, H., & Snelgrove, S. (2016). Theme development in
qualitative content analysis and thematic analysis. Journal of Nursing Education and
Practice, 6(5), 100–109. https://doi.org/10.5430/jnep.v6n5p100
van Boxtel, M. P., Sansom, S. A., & Kersemaekers, W. (2022). Intervention Fidelity in
Mindfulness-Based Research and Practice: Developing Criteria to Acknowledge New
Training Programs. Global Advances in Health and Medicine, 11. https://doi.org/
10.1177/2164957×221149012
Van Lith, T., Cheshure, A., Pickett, S. M., Stanwood, G. D., & Beerse, M. (2021).
Mindfulness based art therapy study protocol to determine efficacy in reducing
college stress and anxiety. BMC Psychology, 9, 1–8. https://doi.org/10.1186/s40359-
021-00634-2
Xu, J., Jo, H., Noorbhai, L., Patel, A., & Li, A. (2022). Virtual mindfulness interventions to
promote well-being in adults: A mixed-methods systematic review. Journal of
Affective Disorders, 300, 571–585. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.01.027
Yang, L., Gao, T., Zhang, C., He, S., & Gao, J. (2023). Kindergarten teachers’ perceived
work environment and the teacher–child relationship: A moderated mediation
model. Mindfulness, 14, 1246–1258. https://doi.org/10.1007/s12671-023-02135-2
Young, J., & Dryden, W. (2019). Single-session therapy–past and future: An interview.
British Journal of Guidance & Counselling, 47(5), 645–654. https://doi.org/10.1080/
03069885.2019.1581129
Akerele, E., & Yuryev, A. (2017). Single session psychotherapy for humanitarian
missions. International Journal of Mental Health, 46(2), 133–138. https://doi.org/
10.1080/00207411.2017.1278962
Baweja, P. (2020). Doodling: A positive creative leisure practice. In S. Kono, A. Beniwal,
- Baweja, & K. Spracklen (Eds.), Positive sociology of leisure (pp. 333–349). Cham:
Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41812-0_19.
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self[1]report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1),
27–45. https://doi.org/10.1177/1073191105283504
Beerse, M. E., van Lith, T., Pickett, S. M., & Stanwood, G. D. (2020). Biobehavioral utility
of mindfulness-based art therapy: Neurobiological underpinnings and mental health
impacts. Experimental Biology and Medicine, 245(2), 122–130. https://doi.org/
10.1177/1535370219883634
Berry, D. R., Wall, C. S., Tubbs, J. D., Zeidan, F., & Brown, K. W. (2023). Short-term
training in mindfulness predicts helping behavior toward racial ingroup and
outgroup members. Social Psychological and Personality Science, 14(1), 60–71.
https://doi.org/10.1177/19485506211053095
Bjorling, ¨ E. A., Stevens, C., & Singh, N. B. (2019). Participatory pilot of an art-based
mindfulness intervention for adolescent girls with headaches. Artelor Therapy, 36(2),
86–92. https://doi.org/10.1080/07421656.2019.1609325
Bloechliger, O. R., & Bauer, G. F. (2016). Demands and job resources in the childcare
workforce: Swiss lead teacher and assistant teacher assessments. Early Education and
Development, 27(7), 1040–1059. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1154419
Bokoch, R., & Hass-Cohen, N. (2021). Effectiveness of a school-based mindfulness and art
therapy group program. Artelor Therapy, 38(3), 117–126. https://doi.org/10.1080/
07421656.2020.1807876
Braun, V., Clarke, V., & Rance, N. (2015). How to use thematic analysis with interview
data. In A. Vossler, & N. Moller (Eds.), The counselling and psychotherapy research book
(pp. 183–197). SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781473909847.
Burns, S., & Waite, M. (2019). Building resilience: A pilot study of an art therapy and
mindfulness group in a community learning disability team. International Journal of
Artelor Therapy, 24(2), 88–96. https://doi.org/10.1080/17454832.2018.1557228
Caporale-Berkowitz, N. A., Boyer, B. P., Lyddy, C. J., Good, D. J., Rochlen, A. B., &
Parent, M. C. (2021). Search inside yourself: Investigating the effects of a widely
adopted mindfulness-at-work development program. International Journal of
Workplace Health Management, 14(6), 593–604. https://doi.org/10.1108/IJWHM[1]08-2020-0139
Carpenter, J. K., Conroy, K., Gomez, A. F., Curren, L. C., & Hofmann, S. G. (2019). The
relationship between trait mindfulness and affective symptoms: A meta-analysis of
the Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). Clinical Psychology Review, 74.
https://doi.org/10.1016/j.cpr.2019.101785
Carsley, D., & Heath, N. L. (2018). Effectiveness of mindfulness-based colouring for test
anxiety in adolescents. School Psychology International, 39(3), 251–272. https://doi.
org/10.1177/0143034318773523
Choi, E., & Leroy, H. (2015). Methods of mindfulness: How mindfulness is studied in the
workplace. In J. Reb, & P. W. B. Atkins (Eds.), Mindfulness in organizations:
foundations, research, and applications (pp. 67–99). Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9781107587793.006.
Cormack, D., Jones, F. W., & Maltby, M. (2018). A “collective effort to make yourself feel
better”: The group process in mindfulness-based interventions. Qualitative Health
Research, 28(1), 3–15. https://doi.org/10.1177/104973231773344
Cramer, T., & Cappella, E. (2019). Who are they and what do they need: Characterizing
and supporting the early childhood assistant teacher workforce in a large urban
district. American Journal of Community Psychology, 63(3-4), 312–323. https://doi.
org/10.1002/ajcp.12338
Darewych, O. H., & Riedel Bowers, N. (2018). Positive arts interventions: Creative
clinical tools promoting psychological well-being. International Journal of Artelor
Therapy, 23(2), 62–69. https://doi.org/10.1080/17454832.2017.1378241
Dikmen, M. (2022). Mindfulness, problem-solving skills and academic achievement: Do
perceived stress levels matter? Journal of Theoretical Educational Science, 15(1),
42–63. https://doi.org/10.30831/akukeg.945678
Drake, J. E., Coleman, K., & Winner, E. (2011). Short-term mood repair through art:
Effects of medium and strategy. Artelor Therapy, 28(1), 26–30. https://doi.org/
10.1080/07421656.2011.557032
Dryden, W. (2020). Single-session therapy and its future: What SST leaders think.
Routledge,. https://doi.org/10.4324/9781003105862
Forgeard, M., Silverman, A., Buchholz, J., Beard, C., & Bjorgvinsson, ¨ T. (2021). Changes
in general self-efficacy and mindfulness are associated with short-term
improvements in mood during art-making in a partial hospital program. Arts in
Psychotherapy, 74. https://doi.org/10.1016/j.aip.2021.101799
Gantt, L. (2015). The formal elements art therapy scale (FEATS). In D. E. Gussak, &
- L. Rosal (Eds.), The Wiley handbook of art therapy (pp. 569–578). John Wiley &
Sons. https://doi.org/10.1002/9781118306543.ch54.
G¨
artner, C. (2013). Enhancing readiness for change by enhancing mindfulness. Journal of
Change Management, 13(1), 52–68. https://doi.org/10.1080/
14697017.2013.768433
Gomez-Olmedo, ´ A. M., Valor, C., & Carrero, I. (2020). Mindfulness in education for
sustainable development to nurture socioemotional competencies: A systematic
review and meta-analysis. Environmental Education Research, 26(11), 1527–1555.
https://doi.org/10.1080/13504622.2020.1777264
Graham, M. A., & Lewis, R. (2021). Mindfulness, self-inquiry, and artmaking. British
Journal of Educational Studies, 69(4), 471–492. https://doi.org/10.1080/
00071005.2020.1837342
Haiblum-Itskovitch, S., Czamanski-Cohen, J., & Galili, G. (2018). Emotional response and
changes in heart rate variability following art-making with three different art
materials. Frontiers in Psychology, 9, 968. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00968
Hebert, K. R. (2016). The association between sensory processing styles and mindfulness.
British Journal of Occupational Therapy, 79(9), 557–564. https://doi.org/10.1177/
0308022616656872
Hinz, L. D. (2015). Media considerations in art therapy: Directions for future research. In
- E. Gussak, & M. L. Rosal (Eds.), The Wiley handbook of art therapy (pp. 135–145).
Wiley-Blackwell. 〈https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118306543.
ch13〉.
Ho, A. H. Y., Tan-Ho, G., Ngo, T. A., Ong, G., Chong, P. H., Dignadice, D., & Potash, J.
(2019). A novel mindful-compassion art therapy (MCAT) for reducing burnout and
promoting resilience for end-of-life care professionals: A waitlist RCT protocol.
Trials, 20, 1–10. https://doi.org/10.1186/s13063-019-3533-y
Hogan, S. (2022). Photography (Arts for Health). Emerald Publishing,. https://doi.org/
10.1108/9781800715356
Hossain, Z., Noll, E., & Barboza, M. (2012). Caregiving involvement, job condition, and
job satisfaction of infant-toddler child-care teachers in the United States. Education
Research International, 2012, 1. https://doi.org/10.1155/2012/676352
Hoyt, M. F., Young, J., & Rycroft, P. (2020). Single session thinking 2020. Australian and
New Zealand Journal of Family Therapy, 41(3), 218–230. https://doi.org/10.1002/
anzf.1427
Hugh-Jones, S., Rose, S., Koutsopoulou, G. Z., & Simms-Ellis, R. (2018). How is stress
reduced by a workplace mindfulness intervention? A qualitative study
conceptualizing experiences of change. Mindfulness, 9(2), 474–487. https://doi.org/
10.1007/s12671-017-0790-2
Isis, P., Bokoch, R., Fowler, G., & Hass-Cohen, N. (2024). Efficacy of a single session
mindfulness-based art therapy doodle intervention. Artelor Therapy, 41(1), 11–20.
https://doi.org/10.1080/07421656.2023.2192168
Joffe, H. (2012). Thematic Analysis. In D. Harper, & A. Thompson (Eds.), Qualitative
research methods in mental health and psychotherapy: A guide for students and
practitioners (pp. 209–223). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/
9781119973249.ch15.
Jones, S. M., Bodie, G. D., & Hughes, S. D. (2019). The impact of mindfulness on
empathy, active listening, and perceived provisions of emotional support.
Communication Research, 46(6), 838–865. https://doi.org/10.1177/
0093650215626983
Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and
future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144–156. https://doi.org/
10.1093/clipsy.bpg016
Kabat-Zinn, J. (2011). Some reflections on the origins of MBSR, skillful means, and the
trouble with maps. Contemporary Buddhism, 12(1), 281–306. https://doi.org/
10.1080/14639947.2011.564844
Kaimal, G., Ayaz, H., Herres, J., Dieterich-Hartwell, R., Makwana, B., Kaiser, D. H., &
Nasser, J. A. (2017). Functional near-infrared spectroscopy assessment of reward
perception based on visual self-expression: Coloring, doodling, and free drawing.
Arts in Psychotherapy, 55, 85–92. https://doi.org/10.1016/j.aip.2017.05.004
Khoury, B., Knauper, ¨ B., Pagnini, F., Trent, N., Chiesa, A., & Carri`ere, K. (2017).
Embodied Mindfulness. Mindfulness, 8(5), 1160–1171. https://doi.org/10.1007/
s12671-017-0700-7
Lal, D. M., & Vinod Kumar, S. (2024). Mindfulness-Based Intervention on Psychological
Factors Among Students: A Meta-Analytic Study. Journal of Rational-Emotive &
Cognitive-Behavior Therapy, 42(2), 279–304. https://doi.org/10.1007/s10942-023-
00514-1
Lecuona, O., García-Rubio, C., de Rivas, S., Moreno-Jim´enez, J. E., Meda-Lara, R. M., &
Rodríguez-Carvajal, R. (2021). A network analysis of the five facets mindfulness
questionnaire (FFMQ). Mindfulness, 12(9), 2281–2294. https://doi.org/10.1007/
s12671-021-01704-7
Loucks, E. B., Crane, R. S., Sanghvi, M. A., Montero-Marin, J., Proulx, J., Brewer, J. A., &
Kuyken, W. (2022). Mindfulness-based programs: why, when, and how to adapt?
Global Advances in Health and Medicine, 11, Article 21649561211068805. https://
doi.org/10.1177/21649561211068805
Linz, S., Jackson, K. J., & Atkins, R. (2021). Using mindfulness-informed photovoice to
explore stress and coping in women residing in public housing in a low-resourced
community. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 60(7), 23–31.
https://doi.org/10.3928/02793695-20211214-01
Lusebrink, V. B. (2010). Assessment and therapeutic application of the expressive
therapies continuum: Implications for brain structures and functions. Artelor
Therapy, 27(4), 168–177. https://doi.org/10.1080/07421656.2010.10129380
Madill, R., Halle, T., Gebhart, T., & Shuey, E. (2018). Supporting the psychological
wellbeing of the early care and education workforce: Findings from the national survey of
early care and education. OPRE Report #2018–49. Washington, DC: Office of
Planning, Research and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S.
Department of Health and Human Services. 〈https://eric.ed.gov/?id=ED592766〉.
Mahalingam, R., & Rabelo, V. C. (2019). Teaching mindfulness to undergraduates: A
survey and photovoice study. Journal of Transformative Education, 17(1), 51–70.
https://doi.org/10.1177/1541344618771222
Mantzios, M., & Giannou, K. (2019). A real-world application of short mindfulness-based
practices: A review and reflection of the literature and a practical proposition for an
effortless mindful lifestyle. American Journal of Lifestyle Medicine, 13(6), 520–525.
https://doi.org/10.1177/1559827618772036
Martínez-Rubio, D., Navarrete, J., & Montero-Marin, J. (2021). Feasibility, effectiveness,
and mechanisms of a brief mindfulness- and compassion-based program to reduce
stress in university students: A pilot randomized controlled trial. International Journal
of Environmental Research and Public Health, 19(1), 154–169. https://doi.org/
10.3390/ijerph19010154
Mohammed, W. A., Pappous, A. (Sakis, Muthumayandi, K., & Sharma, D. (2018). The
effect of mindfulness meditation on therapists’ body-awareness and burnout in
different forms of practice. European Journal of Physiotherapy, 20(4), 213–224.
https://doi.org/10.1080/21679169.2018.1452980
Monteiro, L. M. (2020). Mindfulness as relational: Participants’ experience of
mindfulness-based programs are critical to fidelity assessments. Global Advances in
Health and Medicine, 9, Article 2164956120940280. https://doi.org/10.1177/
2164956120940280
Moon, C. H. (2010). Theorizing materiality in art therapy: Negotiated meanings.
Materials & media in art therapy: Critical understandings of diverse artistic vocabularies
(pp (pp. 49–88). Routledge/Taylor & Francis,. https://doi.org/10.4324/
9780203858073-4
Musil, C. M., Wallace, M. K., Jeanblanc, A. B., Toly, V. B., Zauszniewski, J. A., &
Burant, C. J. (2021). Theoretical and operational consideration of mindfulness,
resilience, and resourcefulness. Western Journal of Nursing Research, 43(3), 210–218.
https://doi.org/10.1177/0193945920956684
Nash, C. (2021). COVID-19 limitations on doodling as a measure of burnout. European
Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(4), 1688–1705.
https://doi.org/10.3390/ejihpe11040118
Nash, G. (2022). Embodying metaphor: Visual art, movement, and the body. In C. L.
Vaculik & G. Nash (Eds. Integrative arts psychotherapy: Using an integrative theoretical
frame and the arts in psychotherapy (pp. 92–104). Routledge/Taylor & Francis Group,.
https://doi.org/10.4324/9781003155676-10
Ochoa, W., Li, L. W., Kiyama, F., & McWayne, C. M. (2024). Are family-teacher
communication quality and child and family characteristics associated with head
start children’s classroom engagement? It’s complicated. Early Childhood Research
Quarterly, 67, 34–43. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2023.11.007
Peterson, C. (2015). Walkabout: Looking In, Looking Out”: A mindfulness-based art
therapy program. Artelor Therapy, 32(2), 78–82. https://doi.org/10.1080/
07421656.2015.1028008
Quinones, ˜ G., Li, L., & Ridgway, A. (2021). Affective pedagogies for infant-toddlers’
education and care. In E. J. White, & C. Dalli (Eds.), Affective early childhood pedagogy
for infant-toddlersPolicy and pedagogy with under-three year olds: cross-disciplinary
insights and innovations: Vol 3 (pp. 131–134). Cham: Springer. https://doi.org/
10.1007/978-3-030-73527-2_8.
Ramos, C., & Gonçalves, S. P. (2016). Mindfulness training and practice: Individual
differences in mindfulness facets and its relation to emotional regulation, perceived
stress and well-being. In S. Cruz (Ed.), Health & Health Psychology – icH&Hpsy 2016,
vol 13. European Proceedings of Social and Behavioral Sciences (pp. 313–327). Future
Academy. https://doi.org/10.15405/epsbs.2016.07.02.31.
Rankanen, M., Leinikka, M., Groth, C., Seitamaa-Hakkarainen, P., Makel ¨ a, ¨ M., &
Huotilainen, M. (2022). Physiological measurements and emotional experiences of
drawing and clay forming. The Arts in Psychotherapy, 79, Article 101899. https://doi.
org/10.1016/j.aip.2022.101899
Reangsing, C., Lauderman, C., & Schneider, J. K. (2022). Effects of mindfulness
meditation intervention on depressive symptoms in emerging adults: A systematic
review and meta-analysis. Journal of Integrative and Complementary Medicine, 28(1),
6–24. https://doi.org/10.1089/jicm.2021.0036
Rechtschaffen, D. (2014). The way of mindful education: Cultivating well-being in teachers
and students. W. W. Norton & Company.,.
Remmers, C., Topolinski, S., & Koole, S. L. (2016). Why being mindful may have more
benefits than you realize: Mindfulness improves both explicit and implicit mood
regulation. Mindfulness, 7(4), 829–837. https://doi.org/10.1007/s12671-016-0520
Ryan, J., & Molesey, E. (2012). Photography as a tool of awareness. Journal of
Transpersonal Psychology, 44(1), 92–97.
Schleider, J. L., Dobias, M. L., Sung, J. Y., & Mullarkey, M. C. (2020). Future directions in
single-session youth mental health interventions. Journal of Clinical Child &
Adolescent Psychology, 49(2), 264–278. https://doi.org/10.1080/
15374416.2019.1683852
Schmidt, M. K., Murdock Bishop, J. L., & Becker, K. (2019). Using photography to
enhance development of self, professional identity, and multicultural awareness.
Journal of Creativity in Mental Health, 14(1), 105–114. https://doi.org/10.1080/
15401383.2018.1534630
Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2012). Mindfulness-based cognitive
therapy for depression: A new approach to preventing relapse. Guilford Press,.
Shapiro, S. L., & Carlson, L. E. (2009). The art and science of mindfulness: Integrating
mindfulness into psychology and the helping professions. American Psychological
Association,. https://doi.org/10.1037/11885-000
Sharma, S., Knox, L.E., Jackson, J., Kim, H., & Drew, S.A. (2022). Social mindfulness: An
examination of the relationship between mindfulness, social co-presence, and the
mediating factors [Poster presentation]. The 32nd Annual Convention of the
Association for Psychological Science, Chicago, IL, United States.
Sittipon, W., Santum, P., & Parsapratet, P. (2024). Early childhood prospective teachers’
teamwork ability using creative drama activities. International Online Journal of
Primary Education, 13(1), 23–32. https://doi.org/10.55020/iojpe.1356317
Snir, S., & Regev, D. (2013). A dialog with five art materials: Creators share their art
making experiences. Arts in Psychotherapy, 40(1), 94–100. https://doi.org/10.1016/
j.aip.2012.11.004
Sousa, G. M. de, Lima-Araújo, G. L. de, Araújo, D. B. de, & Sousa, M. B. C. de (2021). Brief
mindfulness-based training and mindfulness trait attenuate psychological stress in
university students: A randomized controlled trial. BMC Psychology, 9, 21–35.
https://doi.org/10.1186/s40359-021-00520-x
Talmon, M. (1990). Single-session therapy: Maximizing the effect of the first (and often only)
therapeutic encounter. Jossey Bass,.
Tarrasch, R. (2015). Mindfulness meditation training for graduate students in
educational counseling and special education: A qualitative analysis. Journal of Child
and Family Studies, 24(5), 1322–1333. https://doi.org/10.1007/s10826-014-9939-y
Tarrasch, R. (2019). Mindfulness for education students: Addressing welfare as part of
the professional training. Educational Studies, 45(3), 372–389. https://doi.org/
10.1080/03055698.2018.1446337
Vaismoradi, M., Jones, J., Turunen, H., & Snelgrove, S. (2016). Theme development in
qualitative content analysis and thematic analysis. Journal of Nursing Education and
Practice, 6(5), 100–109. https://doi.org/10.5430/jnep.v6n5p100
van Boxtel, M. P., Sansom, S. A., & Kersemaekers, W. (2022). Intervention Fidelity in
Mindfulness-Based Research and Practice: Developing Criteria to Acknowledge New
Training Programs. Global Advances in Health and Medicine, 11. https://doi.org/
10.1177/2164957×221149012
Van Lith, T., Cheshure, A., Pickett, S. M., Stanwood, G. D., & Beerse, M. (2021).
Mindfulness based art therapy study protocol to determine efficacy in reducing
college stress and anxiety. BMC Psychology, 9, 1–8. https://doi.org/10.1186/s40359-
021-00634-2
Xu, J., Jo, H., Noorbhai, L., Patel, A., & Li, A. (2022). Virtual mindfulness interventions to
promote well-being in adults: A mixed-methods systematic review. Journal of
Affective Disorders, 300, 571–585. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.01.027
Yang, L., Gao, T., Zhang, C., He, S., & Gao, J. (2023). Kindergarten teachers’ perceived
work environment and the teacher–child relationship: A moderated mediation
model. Mindfulness, 14, 1246–1258. https://doi.org/10.1007/s12671-023-02135-2
Young, J., & Dryden, W. (2019). Single-session therapy–past and future: An interview.
British Journal of Guidance & Counselling, 47(5), 645–654. https://doi.org/10.1080/
03069885.2019.1581129