"אספת הורים אצלי בסמרטפון": רשת הווטסאפ כפלטפורמה לתקשורת דיגיטלית בין הורים למורים
טרגר-סודרי, ש' , רוזנברג, ח', סבג בן פורת, ח' ולוינשטיין, ה' (2025). "אספת הורים אצלי בסמרטפון": רשת הווטסאפ כפלטפורמה לתקשורת דיגיטלית בין הורים למורים. דפים 82
לצד התרומה המשמעותית של קבוצות ווטסאפ להעמקת המעורבות ההורית ולהגברת ערוצי התקשורת בין הורים למורים, מתברר כי קיימים גם אתגרים מורכבים הנלווים לשימוש בהן. בין האתגרים הבולטים ניתן למנות מעורבות יתר של הורים בענייני בית הספר, פגיעה אפשרית בפרטיות המשתתפים וטשטוש גבולות הסמכות של המורה. החוקרים טוענים כי ניהול מושכל ומובנה של הקבוצות, הכולל הגדרה ברורה של כללים וגבולות שיח – הן ברמה מוסדית והן במסגרת הקבוצה המקומית – עשוי לסייע בהתמודדות עם אתגרים אלה. יישום עקרונות ניהול אלה מאפשר למצות את הפוטנציאל החינוכי של הפלטפורמה ולהעצים את יעילות הקשר שבין ההורים למורים.
תרומת ממצאים אלה היא בהבנת מקומו של הקשר הדיגיטלי הלא-פורמלי בין הורים למורים כמנגנון המייצר יחסי אמון ושיתוף פעולה במערכת חינוכית ההולכת ונשענת על טכנולוגיות תקשורת מתקדמות.
עוד נמצא כי ברוב המקרים, המורים לא קיבלו הכוונה מוסדית באשר לעצם פתיחתה של קבוצת ווטסאפ משותפת עם ההורים, ועל אחת כמה וכמה שלא הונחו ביחס להתנהלות הקבוצה, לתכניה ולגבולות השיח בה. התמונה העולה היא כי הקבוצות נפתחו ביוזמות נקודתיות מצד מורים בודדים, שפעלו כ"מורים חלוצים" – בדומה לאופן שבו מורים אימצו בעבר ערוצי תקשורת חדשים באופן עצמאי, מלמטה-למעלה, בטרם הוסדרו ברמה מערכתית.
המלצות
על מנהלי בתי הספר להגדיר מדיניות המעודדת ערוץ תקשורת בווטסאפ ולקיים הדרכה מסודרת למורים בנוגע לאופן ההתנהלות בקבוצה, וכן פורום קבוע שבו יידונו האתגרים העולים מאופי התקשורת ומאופי הטכנולוגיות המשתנות במהירות במרחב הדיגיטלי.
יש להגדיר כללים ברורים מראש בנוגע לדינמיקה הקבוצתית, למשל הנושאים הלגיטימיים לדיון התדירות הסבירה לעדכונים בקבוצה, השעות המקובלות למשלוח הודעות וכדומה.
על מורים להקדיש את האינטראקציה הראשונה, מייד עם פתיחת קבוצת הווטסאפ המשותפת להם ולהורי התלמידים, לדיון ולהגדרה משותפת של כללי השיח בקבוצה, אופן התקשורת, סגנונה וגבולותיה. צעד זה עשוי לסייע לכך שהאינטראקציות יישארו מכבדות, ממוקדות ותורמות לשיתוף פעולה פורה בין מורים להורים, ויש בו כדי לצמצם נזקים כמו פגיעה במעמד המורה כנגזרת של מעורבות יתר של הורים.
יש להפעיל במוסדות החינוך תוכניות להדרכת הורים למקסום היתרונות של קבוצות ווטסאפ ולקידום קהילות הורים מושכלות ומעורבות יותר.

