להניח את הבינה המלאכותית על שולחן העבודה של קהילות מקצועיות לומדות

לחצו כדי להאזין לפריט

Hargrave, M., Fisher, D., & Frey, N. (2025). Bringing artificial intelligence to the PLC table. Educational Leadership, 82(5), 24–29

קהילות מקצועיות לומדות מציעות מרחב חיוני עבור מורים, מרצים ומנהלים, בו אפשר לשתף פעולה, לדון, לתכנן, להמציא, לפתח, לשמוע ולהשמיע. אולם, כאשר הקהילה משתמשת בבינה מלאכותית, העבודה יכולה להיות פרודוקטיבית שבעתיים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

בינה מלאכותית יכולה וצריכה לשמש כרכזת הקבוצה, כמנחת הדיון או כמובילת השיח של קהילה מקצועית לומדת. שכן, בפגישות רבות, חלק מן המשתתפים חוששים להביע רעיונות, נמנעים מלהפריע לשטף הדיון וממאנים לסתור את דברי חבריהם או מנהליהם או לאתגר את השיח באופן שורשי. בד בבד, המשתתפים הקולניים והדומיננטיים יותר נוטים להשתלט על השיח ומובילים את הפגישות אל אותם מחוזות מוכרים ומיושנים.

מחקר שבחן שימוש בבינה מלאכותית בקהילות למידה מקצועיות בארה"ב מצא כי כאשר ה-AI מובילה את השיח, תוצרי הקהילה המופקים הינם יצירתיים וחדשניים יותר ונחסך זמן יקר. למעשה, הספרות המחקרית העדכנית מראה כי השילוב בין התבונה האנושית לבין כושר ההפקה של הבינה המלאכותית מהווה שילוב מנצח.

כיצד אפשר לשלב בינה מלאכותית במפגשי קהילות מקצועיות לומדות?

  1. מטלות אדמיניסטרטיביות – במקום למנות רכז לקהילה ולבזבז אנרגיה מיותרת ומשאבי כוח אדם וזמן, אפשרו למנועי אוטומטיזציה לתאם ולזמן פגישות, לשגר מיילים למשתתפים, לשלוח חומרי קריאה, לתמלל ולסכם את הדיונים ולשמור את המידע. נסו, למשל, את אפליקציות ai או Fireflies.ai.
  2. שותפות פדגוגית – בעידן הנוכחי, בכוחה של הבינה המלאכותית לנתח, בתוך שניות ספורות, התקדמות תלמידים או פערי ידע ברמה השכבתית או הבית ספרית. לא זו בלבד, היא יכולה גם להציע אסטרטגיות התערבות והתמודדות, לצורך מעקב אחר הישגיות תלמידים ועידודם. לשם כך, אפשר להשתמש ביישומים דוגמת GradeCam.
  3. תוכן, מישוב ורפלקציה – הבינה המלאכותית מסוגלת לנתח את המפגשים המצולמים, להציע תובנות והערות, להציב מטרות להמשך ואף לבנות סדר יום למפגשים הבאים. למשל, באמצעות אפליקציות Magic School או School.ai.
  4. פיתוח מקצועי ועיוני – במקום לפנות לגוף חיצוני, מנועי בינה מלאכותית יכולים לחבר סילבוס עבור המשתתפים ולהציע להם, כקבוצה או כאינדיבידואלים, את קווי המנחה, חומרי הקריאה, הוובינרים או הקורסים המותאמים עבורם.
  5. הבינה המלאכותית כפרטנרית – לפעמים, התשובות של מנועי ה-AI סוטות מהנושא או מחסירות מידע, ולעיתים השאלה ששאלנו הייתה מבלבלת מלכתחילה או מוטה בעצמה. אל תקבלו את תשובת ה-AI כאמת הקדושה, וזכרו כי מנועי בינה מלאכותית ערוכים ומתוכנתים לחדד ולמטב את תשובתם, זקוקים לשיח ממקד, מסוגלים להתמודד עם פרטי פרטים ולעולם אינם מתייאשים או מתעייפים.

אתיקה ופוטנציאל בעידן הבינה המלאכותית

בסופו של דבר, חשוב לזכור כי בני האדם הם אלו השולטים בבינה המלאכותית ונושאים באחריות עבור תוצרי הקהילה המקצועית הלומדת. לכן, יש לנתח באופן ביקורתי ומחושב את התוצרים המופקים, להכווין את השיח בדייקנות ובקפדנות ולהגביל מראש את מנוע הבינה המלאכותית ביחס לתחומים מסוימים. יחד עם זאת, אין לזלזל בכוחה של הבינה המלאכותית או להתעלם ממנה. משימות שנראו לפני חמש שנים כמדע בדיוני, כבר הפכו לברות-יישום. לכן, כדי לא לאחר את הרכבת, ולהנות מההיצע הטכנולוגי, רצוי ואף חשוב מאוד לרתום את סגולות הבינה המלאכותית במפגשים של קהילות מקצועיות לומדות, ואף מעבר להן - בישיבות מורים, דיונים מחלקתיים או סדנאות פיתוח מקצועי.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
לחצו כדי להאזין לפריט

Hargrave, M., Fisher, D., & Frey, N. (2025). Bringing artificial intelligence to the PLC table. Educational Leadership, 82(5), 24–29

קהילות מקצועיות לומדות מציעות מרחב חיוני עבור מורים, מרצים ומנהלים, בו אפשר לשתף פעולה, לדון, לתכנן, להמציא, לפתח, לשמוע ולהשמיע. אולם, כאשר הקהילה משתמשת בבינה מלאכותית, העבודה יכולה להיות פרודוקטיבית שבעתיים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

בינה מלאכותית יכולה וצריכה לשמש כרכזת הקבוצה, כמנחת הדיון או כמובילת השיח של קהילה מקצועית לומדת. שכן, בפגישות רבות, חלק מן המשתתפים חוששים להביע רעיונות, נמנעים מלהפריע לשטף הדיון וממאנים לסתור את דברי חבריהם או מנהליהם או לאתגר את השיח באופן שורשי. בד בבד, המשתתפים הקולניים והדומיננטיים יותר נוטים להשתלט על השיח ומובילים את הפגישות אל אותם מחוזות מוכרים ומיושנים.

מחקר שבחן שימוש בבינה מלאכותית בקהילות למידה מקצועיות בארה"ב מצא כי כאשר ה-AI מובילה את השיח, תוצרי הקהילה המופקים הינם יצירתיים וחדשניים יותר ונחסך זמן יקר. למעשה, הספרות המחקרית העדכנית מראה כי השילוב בין התבונה האנושית לבין כושר ההפקה של הבינה המלאכותית מהווה שילוב מנצח.

כיצד אפשר לשלב בינה מלאכותית במפגשי קהילות מקצועיות לומדות?

  1. מטלות אדמיניסטרטיביות – במקום למנות רכז לקהילה ולבזבז אנרגיה מיותרת ומשאבי כוח אדם וזמן, אפשרו למנועי אוטומטיזציה לתאם ולזמן פגישות, לשגר מיילים למשתתפים, לשלוח חומרי קריאה, לתמלל ולסכם את הדיונים ולשמור את המידע. נסו, למשל, את אפליקציות ai או Fireflies.ai.
  2. שותפות פדגוגית – בעידן הנוכחי, בכוחה של הבינה המלאכותית לנתח, בתוך שניות ספורות, התקדמות תלמידים או פערי ידע ברמה השכבתית או הבית ספרית. לא זו בלבד, היא יכולה גם להציע אסטרטגיות התערבות והתמודדות, לצורך מעקב אחר הישגיות תלמידים ועידודם. לשם כך, אפשר להשתמש ביישומים דוגמת GradeCam.
  3. תוכן, מישוב ורפלקציה – הבינה המלאכותית מסוגלת לנתח את המפגשים המצולמים, להציע תובנות והערות, להציב מטרות להמשך ואף לבנות סדר יום למפגשים הבאים. למשל, באמצעות אפליקציות Magic School או School.ai.
  4. פיתוח מקצועי ועיוני – במקום לפנות לגוף חיצוני, מנועי בינה מלאכותית יכולים לחבר סילבוס עבור המשתתפים ולהציע להם, כקבוצה או כאינדיבידואלים, את קווי המנחה, חומרי הקריאה, הוובינרים או הקורסים המותאמים עבורם.
  5. הבינה המלאכותית כפרטנרית – לפעמים, התשובות של מנועי ה-AI סוטות מהנושא או מחסירות מידע, ולעיתים השאלה ששאלנו הייתה מבלבלת מלכתחילה או מוטה בעצמה. אל תקבלו את תשובת ה-AI כאמת הקדושה, וזכרו כי מנועי בינה מלאכותית ערוכים ומתוכנתים לחדד ולמטב את תשובתם, זקוקים לשיח ממקד, מסוגלים להתמודד עם פרטי פרטים ולעולם אינם מתייאשים או מתעייפים.

אתיקה ופוטנציאל בעידן הבינה המלאכותית

בסופו של דבר, חשוב לזכור כי בני האדם הם אלו השולטים בבינה המלאכותית ונושאים באחריות עבור תוצרי הקהילה המקצועית הלומדת. לכן, יש לנתח באופן ביקורתי ומחושב את התוצרים המופקים, להכווין את השיח בדייקנות ובקפדנות ולהגביל מראש את מנוע הבינה המלאכותית ביחס לתחומים מסוימים. יחד עם זאת, אין לזלזל בכוחה של הבינה המלאכותית או להתעלם ממנה. משימות שנראו לפני חמש שנים כמדע בדיוני, כבר הפכו לברות-יישום. לכן, כדי לא לאחר את הרכבת, ולהנות מההיצע הטכנולוגי, רצוי ואף חשוב מאוד לרתום את סגולות הבינה המלאכותית במפגשים של קהילות מקצועיות לומדות, ואף מעבר להן - בישיבות מורים, דיונים מחלקתיים או סדנאות פיתוח מקצועי.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?