היתרונות והחסרונות של בינה מלאכותית בחינוך מיוחד

מאת: Alyson Klein

Klein, A. (2024). The Pros and Cons of AI In Special Education. Education Week, 43(26), 13–17

מורי חינוך מיוחד מוצפים בעבודת ניירת, עובדים שעות נוספות בהתאמת מערכי השיעור לתלמידים ומקדישים זמן רב לפגישות פרטניות. האם בשלה בשעה לתת לבינה המלאכותית לסייע בביצוע המטלות האלו? הבינה המלאכותית יכולה לשמש כיועץ מהימן בזמן-אמת וכמשאב-חוץ-כיתתי אשר מסייע למורי החינוך המיוחד לנסח מסרים, לבדוק עבודות, לתקשר עם עמיתים והורים ולסיים עבודת ניירת ביעילות ובמהירות. כפועל יוצא מכך, ההישענות על הבינה המלאכותית מאפשרת למורים להקדיש יותר זמן אישי לכל תלמיד ומספקת לתלמידים כלי פדגוגי נוסף.

עם זאת, הבינה המלאכותית אינה פתרון קסם ויש להיעזר בה בקפידה, בתבונה, במיומנות ובזהירות. צריך, לדוגמה, לוודא שמערכי השיעור שזו בונה מתאימים לכל תלמיד, לוודא שהטקסטים המופקים רציונליים, ולא כוללים הסתייגויות או פרטים שגויים, שוליים או תמוהים, ולהימנע בכל מחיר מחשיפת פרטים אישיים או הקלדת שמו של התלמיד במנועי ה-AI. בנוסף, יש להודות כי לא כל מורה ניחן באוריינות הדיגיטלית הדרושה כדי להרגיש בנוח עם מנועי הבינה המלאכותית ולהפיק מהם תועלת, וחלקם זקוק לפיתוח מקצועי בתחום או פשוט ייאלץ להמשיך בדרכו המסורתית.

נטל עבודת הניירת

מורי חינוך מיוחד מקדישים כתשע שעות עבודה מדי שבוע לכתיבת מערכי שיעור, דוחות הערכה והתקדמות, תעודות-גמר, תוכניות עבודה ועוד. מנועי הבינה המלאכותית הם פתרון יעיל לכל אלו, ובכוחם לקצר משמעותית את לוח הזמנים ולייעלו. שכן, בכוחם לכתוב במהירות בזק ובהספק אדיר ולבחור בניסוחים בהירים ואובייקטיביים כדי לתאר התנהגות של תלמידים או להנחות אותם.

אפליקציית Magic Tool, למשל, היא פלטפורמת בינה מלאכותית חצי-חינמית אשר משקללת את מדדי ההתנהגות והלמידה של כל תלמיד, מקלה על מורים להתאים עבורם יעדים פדגוגיים ואפילו מנסחת מיילים מנומסים ומקצועיים להורים. במקביל, אפליקציית Goblin החינמית עוברת על מיילים לעמיתים ולהורים ומסייעת בעידונם והטעמתם. מורה עלול, שלא במזיד, ולעיתים מתוך כוונה טובה, לשגר מיילים טעונים-רגשית. ואילו, התוכנה הזו הופכת את המייל למקצועי וענייני יותר.

עם זאת, הנושא של מיילים הוא רגיש במיוחד, וטעון בהיבטים אתיים ובמגבלות פרטיות. שכן, מנועי הבינה המלאכותית ניזונים ממידע והם קולטים ושומרים מידע אישי ורגיש של תלמידים ואזרחים לעתיד. לכן, על המורים להיזהר מאוד ולהשתדל להימנע מהזנת שם התלמיד, או פרטיו המזהים, במערכת ה-AI. אפשר ורצוי לתאר את שכבת הגיל ואת קצב ההתקדמות, אך לעולם לא לנקוב בשמות או להזין מספרי זהות.

בנוסף, על המורים להבין כי ממצאי ותוצרי הבינה המלאכותית הם בגדר המלצה, ולא אמת קדושה. בכל מקרה, המורים הם אלו הנושאים באחריות וקובעים – האם ההמלצות או הממצאים מתאימים, או לא, לכל תלמיד. כמו כן, חשוב להבין כי ההסתייעות בבינה מלאכותית עתידה להיתפס תחילה כמעיקה ומסרבלת, ורק הניסיון המתמשך של השימוש בה מוביל בסופו של דבר לשילוב פעולה מנצח.

מיומנויות תקשורת

הבינה המלאכותית יכולה לעזור לתלמידי חינוך מיוחד להתנסח ולהתבטא. כלים של בינה המלאכותית יכולים לסייע להם לארגן מחשבות, לכתוב ללא שגיאות, לזכור מילים, לעבד מבנים לשוניים, לשפר הגייה ולחשוב על רעיונות חדשים. אפליקציית Canva, לדוגמה, מאפשרת לתלמידים לבנות מצגות, בהתאם לרמתם, באמצעות הקלדה או דיבור לרמקול. אחרי השגת התמונה הבסיסית, יכולים התלמידים להרחיב ולמקד את מושאי המחקר, וליצור שקפים נוספים. כך, למשל, תלמידה שעברה פגיעה מוחית שהזיקה למסוגלותה השפתית, יצרה שלל כרטיסיות באמצעות Canva. הודות לכך, היא שיגרה מסרים אישיים לתלמידים, מורים וצוותי החינוך, יכלה ליצור מסרים חדשים, יצירתיים וצבעוניים בזמן אמת והרגישה יותר בנוח להשתתף באירועים קהילתיים.

חסרונות הבינה המלאכותית

לא כל התלמידים מורשים להשתמש ב-AI. בחלק מבתי הספר בארה"ב, תוכנת Chat-GPT הידועה מותרת לשימוש מגיל 13 ומעלה. לכן, צריכים הצוותים החינוכיים להכיר לתלמידים אפליקציות בזהירות ולוודא כי השימוש נעשה לצרכים פדגוגיים ולא לשם שוטטות ברחבי הרשת. חשוב מכך, בשלב זה, אין בכוחה של הבינה המלאכותית ללמד באופן ישיר או בלעדי. לכן, המורה צריך להמשיך לתווך מידע לתלמידים וללוותם מקרוב. זאת, על מנת שיעברו תהליך למידה מובנה ולא יצברו מידע שגוי, יפספסו מידע קריטי או יפתחו הרגלי למידה קלוקלים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בינה מלאכותית

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya