למידה מרחוק בחירום בעת סגירת מוסדות חינוך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה
וייסבלאי, א' (20). "למידה מרחוק בחירום בעת סגירת מוסדות חינוך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה". עורך: יובל וורגן. מרכז המידע והמחקר של הכנסת, 31 במרץ 2020
מסמך שפרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת מציג את אחת הבעיות הקשות ביותר בחינוך מקוון בימי הקורונה: אי שוויון, והיעדרם של מחשבים או של גישה לאינטרנט בקרב משפחות רבות, בעיקר במגזרים הערבי והחרדי.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ברבע ממשקי הבית בישראל אין אינטרנט ובשישית ממשקי הבית אין מחשב ביתי; כחמישית ממשקי הבית היהודיים אינם מנויים על אינטרנט לעומת כמחצית ממשקי הבית הערבים.
בתנאים כאלה, רבים מאוד אינם משיגים גישה לחינוך מקוון, וערך השוויון בחינוך אינו מוגשם.
לקריאה נוספת
עתיד החינוך המקוון באקדמיה בעידן שלאחר הקורונה
המסמך של מרכז המידע והמחקר מביא את סין כדוגמה להתמודדות מוצלחת עם אתגר דומה. לפי נתוני הבנק העולמי, הצלחתה של סין בתחום הלמידה מרחוק מושפעת מכמה מאפיינים של מערכת החינוך בסין:
- דיגיטציה של חומרי למידה.
- רמה גבוהה של בעלות על מכשירים ונגישות לאינטרנט בין הלומדים במיוחד באזורים העשירים והעירוניים יותר של המדינה.
- החשיבות הגדולה שמיוחסת לחינוך בחברה הסינית ועל ידי משפחות בסין.
- קיומה של קהילה מקומית תוססת של חברות העוסקות בחינוך דיגיטלי רבות מהן בין הגדולות והמובילות בתחומן.
- מרכזיותן של גישות פדגוגיות שמטפחות שינון ולמידה עצמית שניתן לשחזר אותן בקלות יחסית באופן מקוון.
- הניסיון שצברה סין בתחום זה בעת סגירת בתי ספר בזמן התפרצות מחלת ה-SARS לפני כשני עשורים.
המסמך שפרסם מרכז המידע של הכנסת מביא גם שורת המלצות של אונסק"ו להתמודד עם אתגר השוויון בחינוך ועם אתגרים חינוכיים נוספים הקשורים במשבר הקורונה:
אתגר השוויון:
- חלוקה או השאלה של מכשירי קצה לתלמידים נזקקים.
- הצעת חבילות אינטרנט במחירים מוזלים.
- מתן אפשרות לתלמידים לקבל חומרי למידה מודפסים.
אתגרים שונים הקשורים במשבר:
- התאמת לוח הבחינות ולוח השנה האקדמי לרבות קביעת ימי לימודים בחופשת הקיץ.
- התייחסות של צוות המורים גם לבידוד החברתי ולהשפעתו על מצבם הנפשי של תלמידים.
- הצעת סיוע פסיכולוגי וקו חם לתלמידים המעוניינים בכך.