תרומת סיפורי היסטוריה של מדע לתלמידים
Lacin-Simsek, C. (2019). What can stories on history of science give to students? thoughts of science teachers candidates. International Journal of Instruction, 12, 1, 99-112
שימוש בסיפורים ככלי פדגוגי נעשה רבות במקצועות הומאניים, אך הרבה פחות בתחומים המדעיים. אולם, מבט מעמיק מגלה שבכוחם לפשט את החומר הנלמד עבור תלמידי כיתות ד'-ח'. למעשה, סיפורים מעולם ההיסטוריה של המדע מציגים לתלמידים נתונים מדעיים ככאלו שהושגו על ידי אינדיבידואלים סקרנים שחוו תהליכים של אכזבות, ביקורות, מכשולים והצלחה.
הסיפורים מאפשרים למורי מדעים להציג רעיונות בצורה קליטה ועוזרים לתלמידים להגביר ריכוז ולגלות עניין. אם לא די בכך, הסיפורים יכולים לשפר את דימויו של מקצוע המדעים ואף לקרב בין המורה לבין תלמידיו. תיווך חומרים מדעיים בעזרת סיפורים מקל על התלמידים להבין שהמדע אינו מסה של עובדות וחוקים. אלא, תחום מסקרן ומאתגר שיש לו קשר לחיי היומיום.
מבחינה מתודולוגית, 63 סטודנטים להוראת מדעים (בשלב ההתמחות המעשית) ענו על שני שאלונים פתוחים. המתמחים נשאלו:
1) באילו סיפורי היסטוריה של המדע אתה משתמש בכיתתך, וכיצד?
2) מדוע אתה משתמש בסיפורי היסטוריה של המדע בכיתתך?
הסיפורים הפופולאריים ביותר בהם השתמשו מתמחי המדעים היו:
● אייזיק ניוטון והתפוח (כוח המשיכה);
● גלילאו גליליי (תנועת כדור הארץ);
● ארכימדס (כוח הציפה על מים);
● תומאס אדיסון (המצאת הנורה החשמלית);
● אלברט איינשטיין (תורת היחסות).
כאשר נשאלו המתמחים על מטרת השימוש בסיפורים, הם סיפקו מספר תובנות, שחלקן חתרו מעבר למקצוע המדעים. למשל, פיתוח תודעת התלמידים, חיזוק אופי התלמידים והצבת מודל לחיקוי עבורם.
חשוב להבהיר, על מנת שהסיפורים יניבו תוצאות חיוביות, על המורים לשמור על הכללים הבאים:
■ ספרו את הסיפור בצורה מדויקת ככל האפשר;
■ הכינו מערך שיעור כולל על רקע הסיפור;
■ הדגימו את החומרים המוצגים;
■ התאימו את הסיפור לשכבת הגיל;
■ התייחסו לסקרנותו, למאמציו ולמחסומיו של המדען.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראת מדעים