תרבות של אי-אמון : המקרה של שעון נוכחות למורים
ד"ר איתי אשר
בי"ס מנדל למנהיגות חינוכית
שאלות המחקר : מה ידוע לנו על שימוש בשעוני נוכחות בבתי ספר ברחבי העולם? מה חושבים מורים ומנהלים בישראל על הכנסת שעון נוכחות , בפרט בהקשר למושג האמון ? אילו משתנים מסבירים עמדות אלו ? מתוך המחקר של ד"ר איתי אשר נמצא כי שעוני נוכחות למורים הוא כלי לא מקובל בעולם, לא מתאים לאופי העבודה. מבחינת המורים , יש כאן מסר שמערכת החינוך לא נותנת בהם אמון. יש חשש מהשפעה שלילית של חוסר האמון על התנהגות המורים (איתי אשר) .
המצגת המלאה של ד"ר איתי אשר מצורפת בטור המידע מצד שמאל ( חומרים נוספים) .
"לצורך מענה על השאלות השתמשנו בשני כלי מחקר: פנייה לארגוני מורים ולחוקרי חינוך במדינות מערביות על מנת למפות את השימוש בשעון נוכחות בבתי ספר במדינות שונות, וכן שאלון עמדות אינטרנטי, רובו סגור, בדגימת כדור שלג.
"מצאנו כי שעון נוכחות למורים אינו כלי מקובל ונתפס כלא מתאים לאופי העבודה הדינמי של המורה (פנינו לארגונים וחוקרים ב-12 מדינות וקיבלנו תשובות משמונה, כל המשיבים סיפרו שאצלם אין שימוש בשעון נוכחות). "
רוב מכריע של המורים שהשתתפו במשאל הביעו עמדות שליליות מאוד ביחס להחתמת שעון נוכחות בבית הספר, ללא תלות במשתני רקע שונים כמו שלב החינוך, מגזר וכו'.
"שיערנו כי מנהלים ייטו לראות את היתרונות בשימוש בשעון הנוכחות, אך הופתענו לגלות כי עמדות מורים ומנהלים דומות בדרך כלל."