תקשורת דיגיטלית בין מורים לבין הורים

Kuusimäki, A. Uusitalo-Malmivaara, L. & Tirri, K. (2019). Parents' and Teachers' Views on Digital Communication in Finland. Education Research International, 7, 1-17

הן מתכשרים להוראה והן מורים צריכים לקבל הזדמנויות לתרגל, להתמקצע ולמקסם את היכולת לתקשר ולהעניק משוב להורים בסביבות עבודה דיגיטליות. לפיכך, על בעלי העניין להבהיר למתכשרי ההוראה ולמורים הניגשים לקורסי הפיתוח המקצועי: כיצד ראוי ומוטב להשתמש בתקשורת דיגיטלית מול הורים? באילו דרכים ניתן לפנות להורים בעידן הדיגיטלי? מהו הקוד האתי בנושא תקשורת דיגיטלית עם הורים?

קשרי מורים-הורים במאה ה-21

מאמר זה בוחן את מיקומה המרכזי של התקשורת הדיגיטלית במערכת היחסים שבין מורים לבין הורים כיום. ידוע כי שיתוף פעולה הורי-מורי הינו חשוב ביותר עבור התפתחותם והישגיהם של התלמידים. זאת ועוד, לשותפות הזו יכולה להיות השפעה חיובית על האווירה הכיתתית, האקלים הבית ספרי, הפתיחות לרב תרבותיות, המוטיבציה של המורים והיכרותם עם הקהילה אותה הם משרתים.

כיום, תחלופות מסרים בין הורים לבין מורים נעשות, לרוב, באמצעות ועידות וידיאו, שיחות טלפוניות, אפליקציות מסרים, הודעות מוקלטות ותכתובות דואר אלקטרוני. הכלים הדיגיטליים האלו מאפשרים לספק מענה מהיר, לתקשר ביעילות, לשתף מסמכים, לתחזק שותפויות, לבצע מעקב אחר התקדמות הילדים ואף להעניק משובים הדדיים.

יחד עם זאת, ההתמסדות של התקשורת הדיגיטלית הפכה את המפגשים האישיים לנדירים. חשוב מכך, מוסדות ההכשרה להוראה אינם מקנים למתכשרים את המיומנויות הדרושות להתנהלות דיגיטלית נבונה מול הורים. כפועל יוצא מכך, עלולים להיווצר חוסרי הבנה ותקשורת בין שני הצדדים בשנים הראשונות בהוראה ואף לאורך הקריירה.

מתודולוגיה

1,003 הורים ו-94 מורי כיתות א'-ט' מאזורים עירוניים ו-120 הורים ו-24 מורי כיתות א'-ט' מאזורים כפריים בפינלנד השיבו לשאלון. כ-80% מן ההורים וכ-90% מן המורים היו נשים.

אוריינטציה דיגיטלית ואתגרים עתידיים

מיסוד, תחזוק וטיפוח שותפות בין מורים לבין הורים הסתמנו כיעד מרכזי וראוי הן בקרב המורים והן בקרב ההורים. אופני התקשורת הדיגיטליים נתפסו כנוחים, זמינים וקליטים. לא זו בלבד, הם אפשרו לפשט מסרים מורכבים, להחליף מסמכים רשמיים ולקדם ביקורת הדדית. עם זאת, ההורים סברו כי הביקורת הינה חד-כיוונית ברובה. כלומר, המורים מבקרים את ההורים וילדיהם.

בעידן הנוכחי, חשוב מאוד להבחין במרכזיותם של כלי תקשורת דיגיטליים בתחום החינוך בכלל ובהקשר ליחסי מורים-הורים בפרט, ולהתייחס לכך במהלך ההכשרה להוראה. אוריינטציה דיגיטלית הפכה לכלי פרקטי ולמיומנות חיונית בשדה החינוכי של המאה ה-21. לכן, היא מצריכה להעביר למתכשרים מידע בנושאים טכניים, בינאישיים ותקשורתיים.

הטיה מגדרית ומגבלת המחקר

מבחינה מגדרית, בלטה הדומיננטיות הנשית הן במדגם המורים והן במדגם ההורים, באופן המיטיב לשקף את החלוקה המגדרית בחינוך היסודי. מצד אחד, ניתן להתייחס לכך כמגבלה מחקרית ולומר כי הנתונים אינם מיטיבים לתאר את התקשורת בין המורים לבין ההורים. זאת, משום שהצלע הפטריארכלית חסרה, לכאורה, במשוואה. מצד שני, מחקר זה מוכיח, בהתאמה לתפיסה הרווחת בספרות התיאורטית, כי אימהות נוטות להוביל את אופרציית התקשורת מול בית הספר וכי נשים מהוות רוב מוחץ בכוח ההוראה בפינלנד בפרט ובאירופה בכלל.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא יחסי מורים-הורים

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    שלום רב "
    רוצה סיכום של תקשורת בין אישית דחוף

    פורסמה ב 19/01/2023 ע״י אבו עמר
    מה דעתך?
yyya