תכניות אוניברסיטאיות המכשירות מורים אמריקאים זוכות לציונים בינוניים בדירוג הנערך לראשונה אי פעם


Layton, L. (2013, June 18). University programs that train U.S. teachers get mediocre marks in first-ever ratings. Washington Post. Retrieved June 20, 2013

הרוב המכריע מתוך 1,430 תכניות חינוך המכשירות את מורי הגן-י"ב של האומה האמריקאית הן בינוניות, על פי דירוג הנערך לראשונה אי פעם ואשר מיד עורר סערה.

הדירוג אשר פורסם ביום שלישי על ידי המועצה הלאומית לאיכות המורים (National Council on Teacher Quality) הינו חלק מפרויקט בן 5 מיליון דולר הממומן על ידי קרנות אמריקאיות גדולות. מזכירי חינוך ב-21 מדינות אימצו את הדוח, אולם מספר אוניברסיטאות ומומחי חינוך הסתערו במהירות על הדוח בטוענם כי אינו שלם ולא מדויק.

בעוד הדיון מסתחרר סביב תקפות הדירוג של בתי ספר אינדיבידואליים, קיימת הסכמה רחבה בקרב מחנכים ופקידי ציבור – החל ממזכיר החינוך של ארצות הברית ארני דאנקן (Arne Duncan), דרך מושלים וכלה באיגודים – שהמדינה אינה מצליחה להכשיר בצורה הולמת את 200,000 האנשים ההופכים למורים בכל שנה.

"איננו יודעים כיצד להכשיר מורים", אומר ארתור לוין (Arthur Levine), לשעבר נשיא המכללה למורים (Teachers College) באוניברסיטת קולומביה. "איננו יכולים להחליט באם מדובר באומנות או בפרופסיה. האם אתה זקוק לחינוך רב כפי שנדרש בפרופסיה, או שיש צורך בחינוך מועט ולאחריו למידה תוך עבודה, כמו באומנות? אינני מכיר אף פרופסיה אחרת שהיא כה לא בטוחה לגבי האופן לחינוך אנשי המקצוע שלה".

בתי ספר לחינוך רבים סובלים מאותם חוליים, אומר לוין. "תנאי הקבלה נמוכים, אין קשר בין עבודה קלינית לעבודה אקדמית וחלק מאנשי הסגל לא ביקרו בבית ספר שנים".

הנושא צבר דחיפות, עם מחקר חדש המראה שאיכות המורה היא הגורם החשוב ביותר בתוך כיתה המשפיע על למידת התלמיד.
לחלק מהפרופסיות האחרות קיימות מערכות מבוססות סטנדרטים ומבחנים לאומיים כדי להבטיח עקביות. תלמידי רפואה, לדוגמה, מתנסים בתכנית ארבע-שנתית והתמחות לפני שהם ניגשים לבחינת רישוי ממשלתית ובחינות מועצה לאומיות, כולן מתוכננות כך שלרופאים יהיה את אותו ידע בסיסי ואותן מיומנויות מעשיות.

אולם תכניות להכשרת מורים משתנות מבית ספר לבית ספר, וכל מדינה בארה"ב קובעת את דרישות הרישוי שלה. מרבית התכניות מנוהלות על ידי אוניברסיטאות. אחרות מנוהלות על ידי קבוצות ללא כוונות רווח או מחוזות בית-ספריים. לכל אחת מהן יש תנאי קבלה ודרישות סיום משלה.

מחקר מקינזי (McKinsey) מ-2007 מצא ש-23 אחוזים מהמורים האמריקאים סיימו את לימודיהם בשליש העליון של כיתתם, בעוד שמספר זה היה 100 אחוזים בסינגפור, פינלנד ואומות אחרות אשר תלמידיהם מובילים בעולם במבחנים הבין-לאומיים.

כדי לשפר את האיכות, הפדרציה האמריקאית של המורים (American Federation of Teachers) הציעה מבחן מקצועי קשיח למורים, הדומה לבחינות ההסמכה של עורכי הדין, ומעוניינת שהאוניברסיטאות יהיו סלקטיביות יותר, בדרישה לציון ממוצע מינימלי (grade point average) של 3.0 בהרשמה לתכניות הכשרת המורים ולסיומם. נשיאת הפדרציה האמריקאית של המורים, רנדי וינגרטן (Randi Weingarten) מציינת כי המאמץ נעצר בעקבות היעדר מימון.

כחצי מהמדינות בארה"ב הסכימו להעלות את תנאי הקבלה לתכניות חינוך, אך רק קומץ מהן פעלו.

קייט וולש (Kate Walsh), נשיאת המועצה הלאומית לאיכות המורים, מציינת כי הארגון פיתח את הדירוג משום שהיה מתוסכל מדיבור רב מדי ופעולה לא מספיקה.

"תחושתנו היא שאם נספק לצרכנים יותר מידע, נוכל לסייע בהובלת העסק והתלמידים לעבר תכניות עם ביצועים ברמה גבוהה והרחק מאלו אשר ברמה נמוכה", אומרת וולש, ומציינת כי הדירוג משקף את תוכנו של מה שנלמד ולא את איכות ההוראה. "זוהי אסטרטגיית שוק".

המועצה הלאומית לאיכות המורים בארה"ב ניתחה נתוני קבלה ובחנה סילבוסים, ספרי לימוד ודרישות קורסים, ודירגה 1,430 תכניות. הארגון לא ביקר בבתי הספר או ערך ראיונות עם תלמידים ואנשי סגל.

לינדה דרלינג-המונד (Linda Darling Hammond), מומחית בתחום הכשרת המורים באוניברסיטת סטנפורד, ממליצה "לקחת זאת עם מלחיה מלאה במלח".

המאמר סוכם לעברית ע"י ד"ר נתן ברבר ממכון מופ"ת

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya