תיאורית זרימת הפעילות – כתשתית לעשייה חינוכית בגן-הילדים הישראלי

מקור וקרדיט : בחירת תיאוריה חינוכית כבסיס לעשייה בגן ("בחינוך קובעת ההשקפה על האדם, על הילד ועל יחסי האנוש")
ד"ר יעל דיין


"שיטת זרימת הפעילות, והגישה הפרוגרסיבית בכללה, אינה טכניקה, אינה נבדלת מן הגישה הביהביוריסטית בטכניקות ההפעלה השונות. גננת המאפשרת שעתיים זרימת פעילות, אבל מקיימת סדר יום קבוע ונוקשה, אינה פועלת לפי שיטת זרימת הפעילות. גננת המכנה את "ריכוז הבוקר" בשם "מפגש" אימצה לעצמה נוסחה טכנית, אבל אינה מקיימת את מהות הגישה. לפיכך ממסד המאמץ לעצמו סידרה שלמה של מונחים פרוגרסיביים אינו הופך על ידי כך לפרוגרסיבי. טכניקה היא תמיד מעשה פורמלי המתנהל לפי כללים קבועים. שיטה היא התרחשות דינאמית המשלבת כוחות ומגמות שונים לכלל שלמות אחת המשתנה בנסיבות שונות. זו הסיבה שהמחנכת העובדת לפי שיטה פרוגרסיבית חייבת לבחור ולהכריע, להחליט ולקבוע ולקבל את האחריות לתוצאות מעשיה – בדיוק כמו החניך שלה הבוחר בפעילות זו או אחרת.

תיאורית זרימת הפעילות - כתשתית לעשייה חינוכית בגן-הילדים הישראלי
לעומת גישת ההתאמה ההתפתחותית, המעוגנת בתרבות הלבנה האמריקנית (Lubeck, 1994), זרימת הפעילות היא תיאוריה שהתפתחה בתוך המציאות הישראלית ומתוך חקר התרבויות השונות שבה.
התמקדות על מושג "פעילות", מושג מרכזי בתיאוריית זרימת הפעילות במקום מושג "התפתחות". הפעילות מגוונת יותר, אין בה "סולם נורמטיבי" או סטנדרטים ברורים, וכך מאפשרת לילדים ולילדות לפעול באופן חופשי מבלי לעמוד בסטנדרטים התפתחותיים נוקשים.

המאמר המלא של ד"ר יעל דיין מצורף בטור המידע משמאל

ראה גם :
גן זורם

מילון מונחים לגישת זרימת הפעילות

גישת זרימת הפעילות - גדעון לוין

 תיאוריה זו מציעה עשייה הנותנת ביטוי לייחודיות של כל ילד וילדה בגן, כפי שכותב גדעון לוין  : "שיטת זרימת הפעילות היא התשובה החינוכית לשוני בין הילדים, לשוני בין היכולות שלהם, ליוזמה הטמונה בכל ילד, בהתעניינות הייחודית של כל אחד ובקצב ההתפתחות האישי. הפעילות נתפסת כמעשה דינאמי בו משתלבים מרכיבי המשחק, העבודה, הלמידה והיצירה באינטראקציה בלתי פוסקת הנותנת לכל פעילות את האופי הייחודי שלה".

 

גישת "זרימת הפעילות "(גדעון לוין) מציעה את כל התנאים לילדות קסומה, חינוכית ומאושרת, מלאה בכבוד, חום ואהבה, מסירות, טיפוח, העשרה ויחס אישי ומיוחד לכל ילד.
הנושאים הנלמדים מועברים בצורה טבעית וחוויתית ע"י חזרה על מילים ומושגים באמצעות המחשה והמחזה של שיר, סיפור ומשחק. הילד בגן הינו המרכז וסביבו נבנית תוכנית חינוכית גמישה ואישית המאפשרת את התקדמותו מתוך הערכת יכולותיו.

הרעיון המרכזי בגישת "זרימת הפעילות" הוא יצירת אווירה וסביבה בעלת המשכיות משפחתית זורמת שתגרה את הילד להתנסות, לנוע ולהתפתח באופן חופשי. פעילות זו נעשית באמצעות המשחק הסוציו דרמטי המחקה את עולם המבוגרים. כך למשל מטבח הגן הוא פעיל ושם "מבשלים", מכינים "רשימת קניות", "מאכילים את התינוק" ו"משוחחים בטלפון".

"זרימת הפעילות" - זו תיאוריה המעוגנת באידיאולוגיה ברורה וגוזרת ממנה תיאוריה פרקטית המספקת עקרונות חינוכיים וכלים מעשיים לעבודה בגן.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya