תאוריית ה-Flow וחשיבותה גם בחינוך ובלמידה מתוקשבת
תאוריית ה-Flow
בתיאוריית הזרימה המפורסמת של Mihaly Csikszentmihalyi, שפותחה בסוף שנות ה-80 של המאה שעברה. הוא מתאר את מצב הזרימה כתחושה של ריכוז והתמקדות בעשייה מסוימת שמסבה הנאה מרובה לאדם החש אותה.
מהי חווית הזרימה?
לפי הפסיכולוג צ'יקסנטמיהאי (Mihaly Csikszentmihalyi) זרימה היא מצב מנטלי של עשייה, בו אדם שקוע כולו בעשייה ומרגיש ממוקד ואנרגטי. זהו מצב שבו אנו חשים שתודעתנו והחוויה מאוחדים לישות אחת. דוגמאות לחוויות זרימה הן חוויות כמו קריאת ספר, משחק, או שיחה שאנו שקועים וממוקדים בהן ושום דבר לא מסיח את דעתנו. לדוגמה, אנו עסוקים בשיחה וממוקדים בה לחלוטין ולכן לא נישמע אם מישהו יקרא בשמנו. הפוקוס של תודעתנו מצטמצם ומתמזג לתוך הפעילות עצמה.
מרכיבי תחושת הזרימה (מתוך: האתר של עמיטל כהן):
• המשימה מאתגרת ודורשת מיומנות
• המשימה דורשת ריכוז
• ישנם יעדים ברורים
• ישנו משוב מיידי לפעולה
• ישנה מעורבות עמוקה ללא מאמץ
• קיימת תחושת שליטה
• תחושת העצמי שלנו נעלמת, תחושה ממש של העדר רגש כי כול כולנו עסוקים במשימה
• תחושה שהזמן עוצר מלכת
כאשר הפעולה נעשית מתוך עניין, מעורבות ומוטיבציה פנימית הלומד מתפקד בצורה המיטבית שלו. יתרה מזאת- לומד שחווה את חוויית הזרימה ירצה לחזור על חוויה זו ולאתגר את עצמו שוב ושוב. באופן זה הוא מרחיב יכולותיו הקוגניטיביות. לכן, כדאי לשלב חוויות לימודיות שמעניקות ללומד תחושת זרימה. ניתן לשות זה באמצעות שיטות הוראה מגוונות, שימוש בעזרי הוראה מאתגרים, עיסוק בנושאים שונים מכיוונים חדשים וכמובן באמצעות משחקים/
מקור וקרדיט : הבלוג של שיר בוים- שוורץ
ראה גם :
על Mihaly Csikszentmihalyi בוויקפדיה
מיכיי צ'יקסנטמכיי על זרימה -הופעתו בכנס TED , כולל כתוביות בעברית ליד הסרט הוידאו .
מחשבות של מאמנת אישית: על תופעת הזרימה
חוויה אופטימאלית בסביבות מתוקשבות ללימוד מתמטיקה
An approach for Redesigning Learning Environments with Flow Theory
טיפוח מוטיבציה פנימית ללמידה בבית הספר ( פרופסור אבי עשור)
Mihaly Csikszentmihalyi: Motivating People to Learn
Instructional design for flow in online learning
Development of motivational E-Learning Environment Based on Flow Theory
Flow and eLearning: The Psychology View
The concept of flow in collaborative game-based learning
Impact of media richness and flow on e-learning technology acceptance
תאוריית ה-Flow
בתיאוריית הזרימה המפורסמת של Mihaly Csikszentmihalyi, שפותחה בסוף שנות ה-80 של המאה שעברה. הוא מתאר את מצב הזרימה כתחושה של ריכוז והתמקדות בעשייה מסוימת שמסבה הנאה מרובה לאדם החש אותה.
מהי חווית הזרימה?
לפי הפסיכולוג צ'יקסנטמיהאי (Mihaly Csikszentmihalyi) זרימה היא מצב מנטלי של עשייה, בו אדם שקוע כולו בעשייה ומרגיש ממוקד ואנרגטי. זהו מצב שבו אנו חשים שתודעתנו והחוויה מאוחדים לישות אחת. דוגמאות לחוויות זרימה הן חוויות כמו קריאת ספר, משחק, או שיחה שאנו שקועים וממוקדים בהן ושום דבר לא מסיח את דעתנו. לדוגמה, אנו עסוקים בשיחה וממוקדים בה לחלוטין ולכן לא נישמע אם מישהו יקרא בשמנו. הפוקוס של תודעתנו מצטמצם ומתמזג לתוך הפעילות עצמה.
מרכיבי תחושת הזרימה (מתוך: האתר של עמיטל כהן):
• המשימה מאתגרת ודורשת מיומנות
• המשימה דורשת ריכוז
• ישנם יעדים ברורים
• ישנו משוב מיידי לפעולה
• ישנה מעורבות עמוקה ללא מאמץ
• קיימת תחושת שליטה
• תחושת העצמי שלנו נעלמת, תחושה ממש של העדר רגש כי כול כולנו עסוקים במשימה
• תחושה שהזמן עוצר מלכת
כאשר הפעולה נעשית מתוך עניין, מעורבות ומוטיבציה פנימית הלומד מתפקד בצורה המיטבית שלו. יתרה מזאת- לומד שחווה את חוויית הזרימה ירצה לחזור על חוויה זו ולאתגר את עצמו שוב ושוב. באופן זה הוא מרחיב יכולותיו הקוגניטיביות. לכן, כדאי לשלב חוויות לימודיות שמעניקות ללומד תחושת זרימה. ניתן לשות זה באמצעות שיטות הוראה מגוונות, שימוש בעזרי הוראה מאתגרים, עיסוק בנושאים שונים מכיוונים חדשים וכמובן באמצעות משחקים/
מקור וקרדיט : הבלוג של שיר בוים- שוורץ
ראה גם :
על Mihaly Csikszentmihalyi בוויקפדיה
מיכיי צ'יקסנטמכיי על זרימה -הופעתו בכנס TED , כולל כתוביות בעברית ליד הסרט הוידאו .
מחשבות של מאמנת אישית: על תופעת הזרימה
חוויה אופטימאלית בסביבות מתוקשבות ללימוד מתמטיקה
An approach for Redesigning Learning Environments with Flow Theory
טיפוח מוטיבציה פנימית ללמידה בבית הספר ( פרופסור אבי עשור)
Mihaly Csikszentmihalyi: Motivating People to Learn
Instructional design for flow in online learning
Development of motivational E-Learning Environment Based on Flow Theory
Flow and eLearning: The Psychology View
The concept of flow in collaborative game-based learning
Impact of media richness and flow on e-learning technology acceptance
טיטאן זה אני הפמקד
אתם סטומים
למה אתם מדברים כול כך סוטים
אני סיגמה בוי
למה אתם מספימים
מי שגאי הוא הומו
גוגו
האאאאאאאאאאאאאאא סקיבידי גיאט גדול!!!!!!!!!
האאאאאאאאאאאאאאא סקיבידי גיאט גדול!!!!!!!!!!
כל מי שקורא את זה הוא סיגמה אלפה לא מאוהיו
סיגמה זה תחושת זרמה
איתמר המלךךךךךךךךךךךךךך!!!!!!!!!!!!!!!!
סקיבדי ביותר
מאיו מאיו מאיו מאיו מאיו מאוי מאיו מאיו מאיו מאיו מאיו מיאן
דודה סימההההההההההההההההההההה
אני הואב את דודה סימה
הההההההההההההההההההההההההההההה
ריזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזז
אין לזה קריזמה איפה הריז איפה האורה
האם זה נכון לשער שזה נוטה להיות בעיקר חוויה בוגרת ולא ילדותית?
טיטאן זה אני הפמקד
אתם סטומים
למה אתם מדברים כול כך סוטים
אני סיגמה בוי
למה אתם מספימים
מי שגאי הוא הומו
גוגו
האאאאאאאאאאאאאאא סקיבידי גיאט גדול!!!!!!!!!
האאאאאאאאאאאאאאא סקיבידי גיאט גדול!!!!!!!!!!
כל מי שקורא את זה הוא סיגמה אלפה לא מאוהיו
סיגמה זה תחושת זרמה
איתמר המלךךךךךךךךךךךךךך!!!!!!!!!!!!!!!!
סקיבדי ביותר
מאיו מאיו מאיו מאיו מאיו מאוי מאיו מאיו מאיו מאיו מאיו מיאן
דודה סימההההההההההההההההההההה
אני הואב את דודה סימה
הההההההההההההההההההההההההההההה
ריזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזז
אין לזה קריזמה איפה הריז איפה האורה
האם זה נכון לשער שזה נוטה להיות בעיקר חוויה בוגרת ולא ילדותית?