שיתוף בידע כאידיאולוגיה כלכלית-פוליטית
גם התקציר וגם המאמר לוקים בבלבול משמעויות הקשורות במונח "ידע" ובתהליך הלמידה האקדמי. לכן, אפשר לנבא, כמעט בוודאות, שלתוצאות המחקר (המאמר מתאר רק בטחה למחקר) לא יהיו משמעויות עובדתיות אלא משמעויות טקסיות בקהילת מאמיני הוירטואליות כערך.הבלבול הבסיסי מתבטא כבר בטענה שפעם באוניברסיטאות התייחסו אל ידע כאל "סחורה, מצרך". כאילו קופות החולים והרופאים מוכרים בריאות כסחורה או מצרך. הבלבול נמשך גם אל האמונה שידע נוצר בעיקר מאינטראקציות חברתיות (זהו המעבר מהסתכלות "כאילו קפיטליסיטית" על ידע להסתכלות "כאילו מרכסיסטית" על ידע) ולא על-ידי פעולה קוגניטיבית של הלומד (בסיטואציות שונות, הכוללות שיח ואינטראקציה, חקר ועוד). ידע איננו תהליך למרות שהוא נוצר בתהליך, ולמרות שאיננו עצם הניתן לשמירה במחסן ( כפי שמרמזים "מאגרי ידע" "ניהול ידע" ועוד שמות למשיכת תשומת לב אך לא הבנה) הוא עדיין פלא גדול.ואין ספק שיש תמורות מעניינות ביחס למוצרי לואי מסוימים הקשורים בעולם המיחשוב (כמו תנועת התוכנות הפתוחות) ביחס לתכנים (כמו הדגשת החשיבות של שיחה ביחס לתכנים מדעיים) וביחס לחומרי הלמידה באוניבסיטאות מכובדות.חבל שלא צויינו תכני החומרים מבחינת הדיסציפלינות שלהם, כדי להבין שהמרחק בין חומרי לימוד במתמטיקה ופיסיקה והנדסה ובין ידיעת מתמטיקה ופיסיקה והנדסה, גדול פי כמה וכמה מן המרחק מטקסטים של מדעי הרוח והחברה לידיעה של תחומי דעת אלה.חשוב גם לזכור שקהילות לומדות אינן המצאה של ימינו אלה, ואם רוצים אנו לדעת על קהילות לומדות, כדאי ללמוד מן הניסיון העשיר שיש לתרבויות שלנו בתחום זה (לרבות הקהילות הלומדות בעולם האקדמי)..
גם התקציר וגם המאמר לוקים בבלבול משמעויות הקשורות במונח "ידע" ובתהליך הלמידה האקדמי. לכן, אפשר לנבא, כמעט בוודאות, שלתוצאות המחקר (המאמר מתאר רק בטחה למחקר) לא יהיו משמעויות עובדתיות אלא משמעויות טקסיות בקהילת מאמיני הוירטואליות כערך.הבלבול הבסיסי מתבטא כבר בטענה שפעם באוניברסיטאות התייחסו אל ידע כאל "סחורה, מצרך". כאילו קופות החולים והרופאים מוכרים בריאות כסחורה או מצרך. הבלבול נמשך גם אל האמונה שידע נוצר בעיקר מאינטראקציות חברתיות (זהו המעבר מהסתכלות "כאילו קפיטליסיטית" על ידע להסתכלות "כאילו מרכסיסטית" על ידע) ולא על-ידי פעולה קוגניטיבית של הלומד (בסיטואציות שונות, הכוללות שיח ואינטראקציה, חקר ועוד). ידע איננו תהליך למרות שהוא נוצר בתהליך, ולמרות שאיננו עצם הניתן לשמירה במחסן ( כפי שמרמזים "מאגרי ידע" "ניהול ידע" ועוד שמות למשיכת תשומת לב אך לא הבנה) הוא עדיין פלא גדול.ואין ספק שיש תמורות מעניינות ביחס למוצרי לואי מסוימים הקשורים בעולם המיחשוב (כמו תנועת התוכנות הפתוחות) ביחס לתכנים (כמו הדגשת החשיבות של שיחה ביחס לתכנים מדעיים) וביחס לחומרי הלמידה באוניבסיטאות מכובדות.חבל שלא צויינו תכני החומרים מבחינת הדיסציפלינות שלהם, כדי להבין שהמרחק בין חומרי לימוד במתמטיקה ופיסיקה והנדסה ובין ידיעת מתמטיקה ופיסיקה והנדסה, גדול פי כמה וכמה מן המרחק מטקסטים של מדעי הרוח והחברה לידיעה של תחומי דעת אלה.חשוב גם לזכור שקהילות לומדות אינן המצאה של ימינו אלה, ואם רוצים אנו לדעת על קהילות לומדות, כדאי ללמוד מן הניסיון העשיר שיש לתרבויות שלנו בתחום זה (לרבות הקהילות הלומדות בעולם האקדמי)..