שישה כובעי חשיבה

Grigg, R. & Lewis, H. (2019). Thinking Hats, in: Teaching Creative and Critical Thinking in Schools, London: Sage publications, pp. 91-108

אדוארד דה בונו דורג ב-2007 כאחד מ-50 ההוגים המובילים בעולם, בין השאר בזכות מודל ששת כובעי החשיבה שפיתח. המודל יכול לשמש לעידוד יצירתיות ולניהול דיונים קבוצתיים, בייחוד כאשר מבקשים מהתלמידים לעבוד בצוותים על פרויקטים שונים בכל מקצועות הלימוד.

לרכישת הספר

לקריאה נוספת

 יצירתיות בקרב ילדים: מסגרת תיאורטית וסקירה שיטתית

תבונה ויצירתיות במאה ה-21

ששת הכובעים של דה בונו מופיעים בצבעים שונים המסמלים את אופני החשיבה שהוא ממליץ לנקוט (De Bono 1985):

לבן – נייר (מידע)

ירוק – צמיחה (יצירתיות)

אדום – חום (רגשות)

שחור – בגדי שופט (זהירות)

צהוב – שמש (אופטימיות)

כחול – שמיים (סקירה כללית)

 

את הכובעים, כלומר את אופני החשיבה השונים, יש לחבוש בזה אחר זה – ולא במקביל. יש להקצות זמנים מוגדרים שבהם כל המשתתפים חובשים את אותו כובע. דה בונו ממליץ להקצות דקה לכל אדם, כך שבדיון קבוצתי בן ארבע משתתפים, ארבע דקות יוקצו לכל כובע חשיבה.

סדר השימוש בכובעים יכול להיות קבוע או משתנה. הכובע האדום יכול למש כתמיכה או התנגדות חזקה לרעיון, כגון בחירת אתר למסיבה בבית הספר, סדר עדיפיוות במימון וכו'. אחר כך ניתן להשתמש בכובע שחור כדי לראות האם יש היגיון בהתנגדות וכובע צהוב כדי להצדיק רווחים פוטנציאליים. יש מורים המשתמשים בזוגות כובעים. למשל, הכובע האדום הסובייקטיבי מופיע מיד לפני או אחרי הכובע הלבן, האובייקטיבי (משוחרר מרגשות ומתבסס על עובדות).

חשוב מאוד להקפיד על כך שבכל רגע נתון רק כובע אחד משמש בפעולה; האחריות לוודא שכך הוא מוטלת על מנהל הדיון – מורה או תלמיד. אין חובה שכל הכובעים ישמשו בכל הדיונים, אבל על מנת להשיג תמונה מאוזנת רוב המורים יעדיפו להשתמש בכמה שיותר כובעים.

 

כובעי החשיבה השונים:

ביתר פירוט, אלה תחומיהם של תחומי החשיבה שמסמלים הכובעים השונים:

לבן – עובדות, מספרים, מידע, נתונים, שאלות, מחקר

ירוק – חדש, חדשני, רעיון, שונה, ייחודי, לייצר, ליצור, לעצב, לתכנן, צמיחה, אפשרויות

אדום – רגשות, תחושות, כעס, גועל, פחד, אושר, עצב, הפתעה, אכזבה

שחור – סיכונים, בעיות, חסמים, כללים, חוקים, זכויות, שלילה, חסרונות, סכנות, דאגה

צהוב – חיובי, פלוס, טוב, תועלות, 'חצי הכוס המלאה'

כחול – סיכום, תהליך, שליטה, ניהול, מסקנה

 

הכובע הלבן

מטרתו של הכובע הלבן היא לקבוע כמה שיותר עובדות בלא שיפוט או פרשנות. ההפרדה בין עובדות לדעות היא כישור חיים שחשוב להקנותו לילדים. עובדות מוגדרות כדברים שהוכחו כאמתיים – שקרו או מתקיימים. דה בונו מבחין בין עובדות בדוקות ומוכחות לבין עובדות בלתי בדוקות, שרק מאמינים בקיומן. שני סוגי העובדות נכללים תחת הכובע הלבן, אבל כל דובר צריך להדגיש לאיזה סוג משתייכת העובדה שהוא מציג.

 

הכובע השחור

כובע זה מייצג את החשיבה הביקורתית, שבזכותה שרד המין האנושי (למשל, ציידים-לקטים שהיססו ליטול סיכון בציד מסוים; מצביאים צבאיים שחשבו פעמיים לפני יציאה למתקפה כזו או אחרת וכו'). דה בונו מציין שקל להצביע על סיכונים וחסרונות, אך עם כל חשיבותו אין להפריז בשימוש בכובע השחור כי הדבר עלול להוביל לשיתוק ולאי עשייה (למשל, קל להתמקד ב-5% שמתנגדים לעיצוב מחדש של חצר בית הספר במטרה להפכה לטובה יותר עבור התלמידים, במקום ב-95% שתומכים במהלך).

 

הכובע האדום

אין ציפייה או דרישה שהרגשות שמבטא הדובר יוסברו או יוצדקו. פשוט מעודדים אותו לבטאם. אחרת המשתתפים בדיון עלולים לצנזר את עצמם. יש מקום לבטא גם רגשות מעורבים או אדישות. יש ערך פסיכולוגי חיובי בביטוי של תחושות ואינטואיציות ראשוניות, אם כי אין בכך כדי לקבוע שרגשות ואינטואיציות אלה נכונות ושתמיד כדאי לפעול על פיהן. השימוש בכובע האדום עולה בקנה אחד עם ההבנה כי על בתי הספר לספק לתלמידים תמיכה רגשית וכי רווחה רגשית עומדת ביחס ישר להישגים לימודיים, נוכחות בבית הספר והימנעות מפשיעה.

רגשות הם חלק אינטגרלי וחשוב מפעולתו של המוח; ההפרדה בין רגשות והיגיון קשה עד בלתי אפשרית, ולא נכון לקבוע שההיגיון מנחה את החשיבה משום שנמצא כי החשיבה היא תוצר של פעילות מעורבת, כאוטית ובלתי היררכית, של רגשות והיגיון (Cholle 2011).

חשוב לעודד את המשתתפים בדיון, בעיקר כשהם ילדים, לבטא גם רגשות שליליים ולייצר מרחב בטוח ונקי משיפוט מצנזר או לועג של הבעת רגשות כאלה. גם לרגשות שנחשבים לשליליים, כמו כעס, יכול להיות תפקיד חיובי – למשל בדרבון ובהנעה לעבר השגת מטרה מסוימת.

 

הכובע הצהוב

כובע זה מסמל חשיבה חיובית, שהמחקר מלמד כי היא נמצאת במתאם חיובי עם בריאות, שביעות רצון, שלווה ותחולת חיים (Dillner 2017). אופטימיות היא עניין של בחירה ותפישה, והיא נתונה לשליטה. אם כי חשוב כמובן לא להגזים בה. לצורך זה ניתן להשתמש בסולם סיכויים שבנוי כך:

                   אין סיכוי – לא סביר – סיכויים מאוזנים – ככל הנראה – בטוח.

אופטימיות מאפשרת לנו לחלום את הבלתי אפשרי, ומעניקה הזדמנות גם לרעיונות שנראים בתחילה מרוחקים או קשים לביצוע.

 

הכובע הירוק

כובע זה מסמל יצירתיות: הכוונה למציאת רעיונות חדשים או להצעת שיפורים לרעיונות קיימים. יצירתיות יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מקצועות הלימוד: כתיבה, הצעה של חידושים טכנולוגיים, פרשנויות חדשות בשיעורי היסטוריה, צירופים רעננים במוסיקה, אמנות או ריקוד.

הרעיון הוא לאתגר את הסטטוס קוו ולעודד שינויים. כאשר מוצעים רעיונות רבים מדי, ניתן לבחור ביניהם בעזרתו של הכובע האדום וכן בעזרת שיקולים כעלות ביצוע או קלות יישום.

גם כאן חשוב לייצר מרחב בטוח שבו יוכלו התלמידים להעלות רעיונות ללא חשש של ביקורת, שיפוטיות או לעג. יש להכיר בכך שיצירתיות היא תהליך הלוקח זמן ואנרגיה, המלווה בעליות וירידות. השימוש בכובע הירוק מעלה את הסטטוס והיוקרה של היצירתיות, ומציג אותה כדבר נשאף, ובכך מעודד את התלמידים לנסות את כוחם ולהיות יצירתיים.

 

המחנך בוב אברלי (Eberle 2008) הציע כלי בשם SCAMPER לעידוד כוח הדמיון של התלמידים:

 

מרכיב               אמצעים

החלפה            מי במקום?

                      מה במקום?

                      מקום או זמן אחרים?

 

צירוף               מה לצרף?

                      מה מטרת הצירוף?

                      צירוף כישרונות?

                      צירוף צבעים, צורות, חומרים?

 

סיגול               עיצוב מחדש?

                      שימוש בהקשר אחר?

                      מה ניתן להפחית?

 

שינוי                שינוי צורה, צבע, צליל, מראה, תחושה, טעם?

                      להגדיל?

                      קל יותר? איטי יותר?

                      חזק יותר? עבה יותר?

                      להפחית? להקטין?

 

שימוש אחר        בזמן אחר? במקום אחר?

                      מישהו אחר? ילד? זקן? אם צעירה? נכה?

                      למחזר?

 

לבטל               להסיר מרכיבים?

                      לפשט?

                      מה יקרה אם נסיר את המרכיב הזה?

 

להפוך              לנסות את ההפך

                      להפוך את התהליך

                      להתחיל בסוף

                      בין אילו תפקידים ניתן להחליף? לצוות מחדש?

                      לשנות את סדר הפעולות

 

במקור השתמשו בהצלחה בכלי זה בתעשייה ובעסקים. אך גם מורה יוכל לעשות בו שימוש. לדוגמה, להציג בכיתה כמה בקבוקים של משקאות ספורט ולהציב בפני תלמידיו את האתגר לעצב בקבוק ספורט חדש, למשל עבור קהל יעד מסוים, כגון רצים. בעזרת האמצעים המופיעים בטבלה, יוכל המורה להציע לתלמידים לחשוב על מרכיב אחד שכדאי לשנותו. למשל, מה יקרה אם נקטין את הבקבוק – ונייצר מיני בקבוקים? מה אם נשנה את השם, הצבע או הצורה של הבקבוק?

 

הכובע הכחול

דה בונו ממשיל את חובש הכובע הכחול למנצח בתזמורת או למנהל זירה בקרקס שבכל רגע נתון יודע מה צריך להיעשות (De Bono 1985; 1999). כובע זה מאפשר לנהל ולתכנן את החשיבה. מקובל להשתמש בכובע הכחול בהתחלה ובסיום של התהליך. בהתחלה משמש הכובע לקביעה ולהצגה של סדר היום והפעולות – ובכלל זה סדר השימוש בכובעים. בסיום מספק השימוש בכובע הכחול סיכום של התהליך. הכובע משמש להנחיה של דיון או ישיבה, בעיקר במטרה לוודא שהמשתפים לא יסטו ממטרות או מנושא הדיון לעבר עניינים אחרים. מנהל דיון שומר את הדיון במסלולו באמצעות שאלות כגון "מה אנחנו מנסים להשיג כאן?" או "מהי המטרה שלנו?"

 

הפרקטיקה של השימוש בכובעי החשיבה

על מנחה הדיון להקפיד שהתלמידים ישתמשו בכל כובע (אופן מחשבה) בעיתו; כך למשל, שיהיה ברור שבעת השימוש בכובע הצהוב (חשיבה חיובית) אין להביע הסתייגויות, ספקות או מחשבות שליליות. יש להבהיר מראש את הכללים, ולהעיר בזמן אמת למי שמפר אותם.

הכובעים יכולים לשמש בכל מקצועות הלימוד. כך למשל, ניתן לראות להלן את השימושים המגוונים בכובע השחור (שמסמל זהירות, חשיבה ביקורתית):

 

כתיבה וחיבור               בדיקת איות, דקדוק ונימה

                                ההיבטים השליליים של פרסום ברשת

                                כתיבת סיפורים תוך שמירה על שפה הולמת

 

מתמטיקה                    טעויות חישוב

                                 מיצוי של תקציב מוגבל

                                הבעיות בשימוש בשעונים אנלוגיים או דיגיטליים

 

מדעים                          שיקולי בריאות ובטיחות בעת תכנון ניסויים ומחקרים

                                  שיקולים אתיים בניסויים מדעיים

                                  האתגרים שמציבה נוכחות בעלי חיים בכיתה

 

מדעי הרוח והחברה          הכללים ששלטו באנשים בעבר (היסטוריה)

                                 הגבלות וקודים של התנהגות (לימודי דת)

 

טכנולוגיות                    כללי בטיחות ברשת בעת שימוש ברשתות חברתיות

                                 הסכנות כתוצאה מבילוי זמן רב מדי במשחקי מחשב

 

אמנויות וספורט           שימוש נכון בכלים ובמשאבים אחרים

                              הערכת סיכונים במקרה של פרישת משתתף ממחזה או הופעה

                              מה יקרה אם יירד גשם בעת קיום אירוע ספורט

 

דוגמה לשימוש בשיטת הכובעים בשיעור היסטוריה

כך השתמשו בשיטת הכובעים בשיעור היסטוריה בנושא פינוי ילדים במלחמת העולם השנייה:

 

לבן

מה אנחנו יודעים על הפינוי?

מה אנחנו צריכים לדעת?

איך נוכל למצוא חומר?

אילו מקורות היסטוריים של מידע על המפונים עומדים לרשותנו?

אילו יכולנו לראיין מפונה, מה היינו שואלים אותו?

 

צהוב

איך הפינוי הועיל לילדים?

מה עובד היטב בפרויקט שלנו?

 

שחור

מה היו הסיכונים בפינוי?

אילו נזקים הסב הפינוי לילדים?

מה קשה לנו לחקור?

מה נעשה אם לא נמצא אף מפונה שנוכל לראיינו?

 

ירוק

מה היה קורה אלמלא הפינוי התרחש?

האם הפינוי התרחש גם במדינות אחרות, כגון גרמניה?

איך נוכל לגרום לאנשים לדעת על הפרויקט שלנו?

איך נוכל להציג את הממצאים שלנו?

 

אדום

בשלוש מלים, איך הרגישו המפונים?

כיצד השתנו רגשותיהם, לפני במהלך ואחרי הפינוי?

איך הרגישו האימהות שלהם?

איך הרגישו המשפחות המאמצות שלהם?

 

כחול

מי עושה מה בפרויקט?

כיצד נוכל לשפר את הדרך שבה אנו עובדים כקבוצה?

על מה עליי לחשוב לקראת הפעם הבאה כדי לשפר את הכתיבה, הקריאה או כל פעולה אחרת שלי?

 

שימוש בכובעים בפעולות הערכה (assessments)

ניתן לבקש מתלמידים להעריך את עבודתם שלהם או של עמיתיהם (בזוגות או בקבוצות קטנות) באמצעות הכובעים:

לבטא במילה אחת את הרגשתי כלפי העבודה / היצירה / הפרויקט (כובע אדום)

להציג שאלה אחת על משהו שאינם בטוחים לגביו (כובע לבן)

שתי עוצמות (כובע צהוב)

חולשה מרכזית אחת (כובע שחור)

הצעה כיצד לטפל בחולשה (כובע ירוק)

בחירת מטרה מתועדפת להתקדם הלאה (כובע כחול)

 

ביבליוגרפיה

Cholle, F. (2011). The Intuitive Compass: Why the Best Decisions Balance Reason and Instinct, San Fransicso: John Wiley & Sons

De Bono, E. (1985). Six Thinking Hats. London: Penguin

De Bono, E. (1994). Parallel Thinking. Kondon: Penguin

Dilner, L. (2017). 'Can optimism make you live longer?' The Gurardian, 6. March

Eberle, B. (2008). Scamper: Crative Games and Activities for imagination developmet. Waco: Prufrock Press

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אהבתי מאוד.
    ביצעתי את הכובעים האלו עם התלמידים שלי,
    בשיעור מתמטיקה.
    באמצעות שימוש דוגמאות אלו/כובעים צבעוניים אלו אשר ממחישים לתלמידים באמצעות שיטות חשיבה – למשל טעויות חשיבה.
    למדנו כיצד ניתן להבין.
    1. כובע האדם הרגשי מה שהם מרגישים בעת ביצוע התרגיל בכיתה – לא מתחברים למקצוע "חוששים ממנו"
    2. הכובע הצהוב חשיבה חיובית אופטימיות ותועלתניות.
    קיימנו דיון על חוזקות ועל האפשרות ללמוד מהטעיות של התרגילים ואף התועלת שתצמח מלמידה תוך הפעלת מחשבה חיובית.
    3. הכובע השחור – חשיבה ביקורתית לימד אותם לחפש את החסרונות/הבעיות ומה לא עובד אצלהם? כמו למשל מחשבה שלילית שלהם על המקצוע, עצלנות לפתח חשיבה והקושי בתרגילים.
    4.הכובע הירוק – חשיבה יצירתית כמורה נתתי להם משחקים במתמטיקה וכך הוצאתי אותם במחשבה מחוץ לקופסא, להיות תלמידים סקרנים שמתעניינים ניגשים ללוח ומבדק הצלחה שנותן בסופו של דבר הרגשה טובה. ויותר חיבור אל המקצוע.
    5. חשיבה על חשיבה בבדיקת תהליך החשיבה כאן בדקתי היכן הכיתה עומדת כל תלמיד לאחר המבדק ההצלחה הבין מה החוזקה והחולשה וכיצד ניתן לשפר. בתרגול יותר. וחשיבה חיובית.
    ראיית הבעיות חישוב נעשה ע"י מצגת כיתה ללא שמות תלמידים, דהיינו, התלמידים ידעו לזהות מהן טעיות החישוב וכיצד ניתן ללמוד מהן תוך דגש על חשיבה חיובית וראייה מרחבית קדימה.

    פורסמה ב 11/01/2023 ע״י טלי רחמיאן
    מה דעתך?

Cholle, F. (2011). The Intuitive Compass: Why the Best Decisions Balance Reason and Instinct, San Fransicso: John Wiley & Sons

De Bono, E. (1985). Six Thinking Hats. London: Penguin

De Bono, E. (1994). Parallel Thinking. Kondon: Penguin

Dilner, L. (2017). 'Can optimism make you live longer?' The Gurardian, 6. March

Eberle, B. (2008). Scamper: Crative Games and Activities for imagination developmet. Waco: Prufrock Press

yyya