שינוי מקום עבודה : הזדמנות להתחדשות עצמית של מורות לאורך הקריירה
מאת: יזהר אופלטקה
מקור וקרדיט :
יזהר אופלטקה. "שינוי מקום עבודה : הזדמנות להתחדשות עצמית של מורות לאורך הקריירה, דפים מס' 46, 2008 , ע"ע 190- 214.
במשך שנים רבות נתפס מקצוע ההוראה כמקצוע "שמרני" , שממלאי התפקיד בו מעדיפים את השגרה וחוששים מפני שינויים כלשהם בעבודתם. אבל בשנים האחרונות אנו עדים למעברי קריירה מגוונים שמבצעים מורים : מעבר להוראה במקצוע אחר, מעבר לעבודה בבית ספר אחר או מעבר להוראה בשכבות גיל השונות מאלו שהוסמכו להם המורים. המאמר הנוכחי מנסה להפנות את הזרקור לתופעה זו ולהשלכותיה על מהלך הקריירה של המורה.
בהתבסס על ראיונות עם תשע מורות שהתנסו במעברי קריירה בין-ארגוניים בתקופת אמצע החיים שלהן , המאמר מסרטט את שלבי המעבר , נוגע במניעיו ומקדיש דיון נרחב לתוצאות החיוביות שבאות לידי ביטוי בהתחדשותן העצמית של המורות. בנוסף לכך המאמר מפנה את תשומת הלב לגורמים שהשפיעו על תוצאותיו של המעבר , ומסיים בהשפעות המחקר על קיום מעברי קריירה ממוסדים במערכת החינוך (יזהר אופלטקה ).
מתוך פרק הדיון במאמר של ד"ר יזהר אופלטקה :
המורות במחקר הנוכחי מציגות דגם של קריירה לא ליניארית , שבה המעברים וההתחדשות העצמית המתלווה להם מהווים מקור למניעת שחיקתן ותמריץ אפשרי להישארותן במערכת החינוך שנים כה רבות. התחדשותן כוללת חיזוק מושג העצמי , מילוי האנרגיה הפיזית והנפשית ונטייה גוברת לאמץ ולבצע שינויים וחידושים בעבודתן החינוכית-הפדגוגית.
סיפורי ההתחדשות העצמית המתלווים למעבר הקריירה של המורות מסייעים במידה מסוימת בהבנתם של ממצאי מחקרים שהצביעו על קשר בין מעבר קריירה לבין שביעות רצון גבוהה יותר בקרב מורים ( Hargreaves, 2005, Huberman, 1993) ועל קשר בין מעבר זה לשינויים בעצמיותם של מורים באמצע החיים ( Fessler & Christensen , 1992). המעניין הוא שמושגים כמו לחץ , חרדה או חשש , המלווים בדרך כלל מעברי קריירה , כמעט לא עלו בסיפורי החיים של המורות במחקר הנוכחי. להפך , עמדות ואמוציות חיוביות קיבלו ביטוי מרכזי בסיפורי החיים , ומוצגות בהם שוב ושוב לאורך הקריירה.
מתוך ניתוח אינדוקטיבי של סיפור חייהן עולה כי המעבר לבית ספר חדש , שפירושו הצורך של המורות להתמודד עם סביבה ארגונית חדשה לצד תפיסתן החיובית את מנהל בית הספר שהגיעו אליו, מקדמים אצלן התנהגות חדשנית. התנהגות חדשנית זו היא תוצאה של צורך אובייקטיבי בשינוי דרכי עבודה ותפיסות חינוכיות בעקבות המעבר לסביבה חברתית וארגונית חדשה, כפי שאכן מתועד בספרות המקצועית ( Arnold, 1999, Louis , 1980 ).
המעבר וההתנהגות החדשנית , כך נראה , ממלאים מחדש את האנרגיה של המורות ותורמים לעלייה במידת התלהבותן מהעבודה . זאת ועוד , ייתכן כי האימוץ והפיתוח של חידושים ושל שינויים בעבודתן ובכיתתן מחזקים את עצמיותן ותורמים להעלאת דימוין המקצועי ולחיזוק מושג העצמי, כפי שהן מבליטות בסיפור חייהן. קשר מעין זה נתמך בספרות הדנה בהתחדשות עצמית של עובדים Hudson, 1991, Oplatka, 2003, Tien,) 1989 ), והוא מומחש בסיפורן של המורות במחקר הנוכחי.
עם זאת חשוב לזכור , כי ישנם בסיפור חייהן מאפיינים אישיים העשויים להסביר במידת מה , מדוע מורות אלו אינן מבליטות את חששותיהן ממעברי קריירה , חשש המאפיין עובדים רבים Hall, 1986, Nicholson , 1984, 1990 ) ), ומדוע הן חשות התחדשות עצמית בעקבות המעבר שחוו. קריאה מדוקדקת בסיפורן על השנים הראשונות בבית הספר מעלה , כי הן מייצגות קבוצה ייחודית של מורות, הן הביעו מחויבות רגשית לתלמידים מיד עם כניסתן לתפקיד , חיפשו אחר חידושים ושינויים בעבודתן, ונמנעו מלעבוד רק "על פי הספר". נוסף על כך הן פיתחו יחסים חברתיים טובים עם המנהל והצוות , ונמנעו מקונפליקטים העלולים לשאוב מהן אנרגיות רבות. בכך העניקו פרשנות חיובית לשותפי התפקיד שלהן ו"רתמו" אותם לקידום התחדשותן העצמית, התנהגות המאפיינת אף מנהלות שהתנסו בהתחדשות עצמית בעקבות מעבר לניהול בית ספר אחר ( אופלטקה , 2002 ).
סיפורן של המורות מדגיש את ההשפעה האפשרית של יכולת התמודדות עם מצבי לחץ ועם אתגרים חדשים בסיפור החיים של המורות. ייחודיותו של סיפור הקריירה של המורות שהשתתפו במחקר הנוכחי בהפניית הזרקור לצורכי המורות , כמנהלים וכאנשי מקצוע בעולם העסקי , להיחשף לאתגרים חדשים בעבודה ולהתמודד עמם, זאת בניגוד לדימוי השמרני שהוצמד למורים במשך שנים רבות, שלפיו מורים הם אנשים הנמנעים משינויים ודבקים במשרתם. הן מבליטות את חשיבות המעבר הבין-ארגוני הרצוני להתפתחות הקריירה של מורים בעידן שבו חידושים ושינויים נחשבים כאידיאל בעבודתו של הפרופסיונל.
מקור וקרדיט :
יזהר אופלטקה. "שינוי מקום עבודה: הזדמנות להתחדשות עצמית של מורות לאורך הקריירה, דפים מס' 46, 2008 , ע"ע 190- 214.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya