שימוש בשירה ככלי אותנטי להוראת אנגלית כשפה זרה
Aladini, F. & Farahbod, F. (2020). Using unique and long forgotten authentic material in the EFL/ESL classroom: Poetry. Theory and Practice in Language Studies, 10, 1, 83-90
רוברט פרוסט: "שירה מתחילה בהנאה ומסתיימת בתובנה".
שירה יכולה לסייע ללמד אנגלית כשפה זרה מפני שמדובר בחומרים מעניינים המאפשרים לתלמידים להכיר את השפה המדוברת, להיחשף לתרבות הנלמדת, לקשר את החומר לעולם האמיתי ולחוות את האנגלית כשפה עשירה. לא פחות חשוב, הפואמות מאפשרות למורים להכניס עניין לשיעור, להיות יצירתיים ולהציע פעילויות המתאימות לסגנון ההוראה שלהם ולאופי הכיתתי.
בלשנים מצאו כי להוראת שפה באמצעות שירה ערכים מוספים. למשל, פיתוח הדמיון, הרחבת אוצר המילים, הגברת הריכוז והמוטיבציה, חיזוק הזיכרון הלקסיקלי, הנעה למעורבות אישית ולשיתוף רגשות ושיפור היכולת לקרוא, להתנסח ולהתבטא.
קריטריונים לבחירת שירים
אם מורה לאנגלית בבית ספר תיכון אינו בוחר שירים מתאימים, עלול הדבר להשיג תוצאה הפוכה: התלמידים יתקשו, יתבלבלו ויחושו תסכול. כך, לדוגמה, שיר ארוך ומורכב עם משלב לשוני גבוה עלול להמם ולהרתיע לומדי שפה ואף למנוע מהם לקרוא שיר נוסף. כפי שמפורט להלן, השירים צריכים להיות הולמים מבחינת אורך, תוכן ורמת קושי.
● אורך השיר – ככל שהשיר קצר יותר, כך הוא קל יותר להבנה וניתוח. זכרו, עבור חלק התלמידים מדובר במפגשים ראשוניים עם ספרות אנגלית, והפואמה נראית להם זרה, מאיימת ומלחיצה.
● תוכן רלוונטי – לשירים שמדברים ללבם של התלמידים פוטנציאל גדול יותר לקדם את תהליך הלמידה. לכן, בחרו שירים בעלי מסרים אוניברסליים שיכולים לעורר דיון בנושא בו כלל התלמידים יכולים להשתתף (משפחה, חברות, אהבה-שנאה, חופש מול צדק, אמון כנגד צביעות, מלחמה ומוות ועוד). למשל, Those winter Sundays מאת Robert Hayden.
● רמת קושי – בחרו שיר פשוט אשר יספק לתלמידים חוויית קריאה נעימה ושוטפת. בד בבד, המנעו משימוש בשירים גדושים בתיאורים חמקמקים ומטאפורות מסובכות.
● פעילויות כיתתיות – אפשר לבקש מהתלמידים לקרוא את הפואמה בקול רם, לסכם אותה, להמציא פסקה נוספת, לשאול שאלות לגביה, לכתוב שיר בעצמם, להשלים מילים חסרות ועוד. על מנת לאפשר לתלמידים לתרגל אוצר המילים ויכולות הכתיבה ודיבור, שקלו לתת להם להתבטא ולכתוב באנגלית מבלי לדאוג מהפרת כללי הדקדוק.
שירים מומלצים:
Emily Dickinson – There is no frigate like a book
Jenny Joseph – Warning
Langston Hughes – Cross
P.B. Shelley – Ozymandias
Richard Cory – Edwin Arlington Robinson
Robert Frost – Stopping by woods on a snowy evening
Robert Frost – The road not taken
Sylvia Plath – Mirror
Thomas Hardy – The man he killed
William Blake – The chimney sweeper
לקריאה נוספת
חינוך מוסרי וספרות: על כוחן של יצירות אקספרימנטליות לחדד את הרגישות לאחר
בחינת יעילות התרומה של תוספת שעות הוראה באנגלית לשיפור הישגיהם של תלמידים בחטיבת הביניים