שילוב טכנולוגיה בחינוך: איך לעשות זאת נכון?
פרופסור יורם עשת
לא ניתן לקיים כיום מערכת חינוך מודרנית שלא תשלב טכנולוגיות בלמידה ובהוראה, אלא ששילוב זה מחייב הפעלת מערכת נרחבת של שיקולי דעת מעמיקים, שבלעדיהם עלולה ההטמעה להיכשל
רוב המחקרים מצביעים על כך שלמרות המאמצים המושקעים בשילובן של טכנולוגיות חדשניות ומגוונות, ברבים מבתי הספר בישראל ובעולם, תרבות ההוראה והלמידה כמעט ולא השתנתה. במקביל, רוב המחקרים המשקללים את השפעת הטכנולוגיות על תרבות מערכת החינוך, מדגישים את האכזבה מהשינוי שחוללו הטכנולוגיות – במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את העלויות הנלוות הגבוהות.
אז האם הטמעת הטכנולוגיות החדשניות במערכות חינוך מיותרת? בוודאי שלא! ברור שלא ניתן לקיים כיום מערכת חינוך מודרנית שלא תשלב באופן מאסיבי טכנולוגיות בלמידה ובהוראה המתנהלות בה. אלא ששילוב זה מחייב את מקבלי ההחלטות בהפעלת מערכת נרחבת של שיקולי דעת מעמיקים, שבלעדיהם עלולה ההטמעה להיכשל.
למאמר של פרופסור יורם עשת בעיתון כלכליסט
שילוב טכנולוגיה בחינוך: איך לעשות זאת נכון?
ראה גם :
תכנית התקשוב הלאומית "התאמת מערכת החינוך למאה ה 21- אינדיקטורים לבדיקת הצלחת התכנית
הטכנולוגיה בבתי הספר בישראל - בעיות בדרך
לקראת תקשוב עם אופק פדגוגי ( פרופסור ענת זוהר)
משרד החינוך הפדראלי האמריקאי פרסם את הגרסה הסופית והמעודכנת של תכנית התקשוב הלאומית שלו לחינוך
אנטומיה של תוכניות תקשוב חינוכיות בארה"ב : תכנית התקשוב החינוכית של מישיגן
לאחר 4 שנים של הוראת אקולוגיה בסביבה עתירת טכנולוגיה. למתכשרים להוראה לחטי"ב, עמדתי על שני מוקדים קשים, האחד הזכרת במאמר: "מרוץ המלכה האדומה"אך השני קשה יותר והוא הזמן והמאמץ לשלב את הטכנולוגיות שיוצרים בלבול ואי הבנות בתחום הדעת. קשה מאד לסטודנטים להשתלט בו זמנית על תכנים חדשים יחד עם טכנולוגיות חדשות והם מאבדים את היכולת ללמוד את התכנים וגם את הטכנולוגיות. ואז בלית ברירה בד"כ לאחר השליש הראשון של השנה, כדי לא לאבד את התכנים אני זונחת את הטכנולוגיה ומתמקדת בתחום הדעת. (טכנולוגיות שניסיתי לשלב הן ספרים ומאגרי מידע דיגיטלים, מדידות של נתונים אקולוגיים ועיבודם בגיליון, צילום דיגיטלי ועיבוד תמונה, צילום וידאו, עריכת סרט והעלתו ליוטיוב ). לא ציינתי את הטכנולוגיות החדישות לשיתוף שחשוב מאד לשלב. הזמן שנדרש לש
הקושי שהעלאת מוכר ומדוייק, לכן השאלה היא במה להכשיר קודם? בתחום הדעת או בטכנולוגיה? לדעתי קודם כל המכשירים (מרצים ומורים) צריכים להכיר את הטכנולוגיה ולשלבה בתחום הדעת ומכאן ילמדו המתכשרים דרכים חדשות לשילוב הטכנולוגיה בתוכן. הכרת הטכנולוגיה חייבת להעשות תוך "לכלוך ידיים" (התנסות ולחיצה על כל הכפתורים) כאשר התוכן ידוע, מושרש ומוכר ללומדים.
כדאי שגם במכללות, כמו בתכנית העדכנית של מערכת החינוך, יאמצו ראייה מערכתית של תכנית רצף בו מוגדר מי מהמורים ובאיזו שנה מיישר קו של מיומנויות תקשוב ומידע בהקשר הרלבנטי כמובן, ואז לא יוטל על מורה כגילה אלון ללמד את כל התורה הטכנולוגית. כמובן, בתקווה שמורי המכללות הוכשרו לכך…