שיטות הוראה אינטראקטיביות

Interactive Teaching Methods, The Science Teacher 78. 5 (Summer 2011): 17-18.



לפי מחקר של אוניברסיטת בריטיש קולומביה (University of British Columbia (UBC) שפורסם בכתב העת journal Science, שיטות הוראה אינטראקטיביות שיפרו באופן מובהק את הנוכחות בכיתה והכפילו הן את ההשתתפות בכיתה והן את הלמידה בשיעור פיסיקה שבו למדו סטודנטים רבים.

המחקר השווה את הלמידה של שתי כיתות לתואר ראשון בפיזיקה שבהן למדו כ-270 סטודנטים בקירוב. פרופסורים מוערכים מאוד ובעלי עשרות שנות ניסיון בהוראה לימדו את שתי הכיתות במשך שלוש שעות בשבוע.

בשבוע לפני אחרון של הסמסטר השני, הוחלף המנחה של אחת הכיתות על ידי Deslauriers  ו- Ellen Schelew, סטודנט לתואר שני במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת בריטיש קולומביה.

ל- Deslauriers ול- Schelew היה אמנם ניסיון מועט בהוראה, אך הם אומנו על ידי Wieman ועל ידי חוקרים אחרים ב- CWSEI בשיטות הוראה אינטראקטיביות שהתבססו על מחקר בהוראת הפיזיקה ובפסיכולוגיה קוגניטיבית.

במהלך השבוע של הניסוי, Deslauriers ו- Schelewלא הרצו באופן פורמלי אבל הנחו סטודנטים באמצעות סדרת פעילויות, שקודם לכן הוכחו כמגבירות את הלמידה, כגון: דיונים בזוגות ובקבוצות קטנות ומשימות למידה פעילות-כולל שימוש בשלט רחוק/שלטים תומכי למידה  ( קליקרים ) כדי לתת משוב לשאלות שנשאלו בכיתה.

בנוסף, ניתנו גם משימות קריאה לפני השיעור ונערכו בחנים כדי להבטיח שהסטודנטים יתכוננו לשיעור לצורך דיון בכיתה בחומר הקורס. 


"פעילויות מעין אלה דורשות עבודה רבה יותר מהסטודנטים, אבל הסטודנטים מדווחים שהם מרגישים כי הם מרגישים שהם לומדים יותר ", אומר המחבר השותף Schelew.


צוות המחקר מצא ששיעור ההשתתפות של הסטודנטים בכיתה האינטראקטיבית היה כמעט כפול מחבריהם שלמדו בכיתה הרגילה. 


הסטודמטים בכיתת הניסוי קיבלו ציון הגבוה כמעט פי שניים במבחן שתוכנן כדי לקבוע את תפיסתם לגבי מושגים מסובכים בפיזיקה. ובמהלך הניסוי, הנוכחות בכיתה האינטראקטיבית עלתה ב-20%.


Carl Wieman, מחבר שותף של המאמר, טוען כי "יש הוכחה מכרעת לכך שפדגוגיה של הוראה, המבוססת על פסיכולוגיה קוגניטיבית ועל מחקר בחינוך, יכולה לשפר את הוראת המדעים". 


"מחקר זה ממשיך להראות שאנחנו יכולים להשיג תשומת לב אינדיבידואלית ללא אינטראקציה אינדיבידואלית, אפילו בכיתה גדולה, ושניתן להשיג השפעות חיוביות של המדריך או של מודל החונכות על ידי שימוש שיטות הוראה המבוססות על הוכחה".


"בנוסף למדידת היעד של השתתפות בכיתה, נוכחות וציוני המבחן, המחברים גם ערכו סקר בקרב התלמידים ומצאו ששיטות הוראה אלה יצרו התרגשות רבה בכיתה – מה שהופך את הכיתה לסביבה טובה ללמידה", אומר Deslauriers, המחבר הראשי של המאמר.

"מחקר זה מתוכנן במיוחד כדי למדוד את ההשפעה של שיטות הוראה אינטראקטיביות בכיתה גדולה של סטודנטים הלומדים לתואר ראשון בפיזיקה, והתוצאות מציגות השוואה "נקייה" מאוד לשיטת ההרצאה המסורתית", אומר Wieman


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    בבי"הס עובדים מבשיטת למידה חוויתית אנו משתמשים בחומרים מונגשים מחולקים ע"פ רמות אשמח לקבל עוד מידע

    פורסמה ב 14/11/2017 ע״י שולמית פריי
    מה דעתך?
yyya