שיחת משמעת ככלי לטיפול באירועי אלימות



לאפשר לשניהם להירגע. לפיכך נחוצה גישה אמפתית והקשבה מלאה מצד המורה. אבל אווירה נינוחה ופייסנית לא תגרום לתלמיד להבין את חומרת מעשיו ולגייס מוטיבציה כדי לתקן את הטעון תיקון. לשם כך נחוץ לשנות את האקלים בשיחה כדי שיהפוך ענייני ודרוך )אפילו מתוח(. השלב השני אפוא הוא בירור לעומק של הפרטים ועימות )אם נחוץ( הילד עם מעשיו החמורים. בשלב השלישי והאחרון אנו מבקשים לסיים את השיחה באופן מפויס יותר, אבל עם נכונות של התלמיד לקבל אחריות ולכפר על מעשיו. לשם כך המורה חותר יחד עם התלמיד למציאת פתרון משותף. מאז פורסם הספר שיחת משמע (יריב, 1996). טרם נערכה בדיקה אמפירית של עקרונותיו. מחקר זה בוחן לראשונה דגם זה ככלי לטיפול באירועים של אלימות.

במסגרת לימודי ההוראה שלהן התבקשו 102 סטודנטיות הלומדות בשנה ג ו-ד במכללה לחינוך ומלמדות בבתי ספר יסודיים לערוך 'שיחת משמעת' עם תלמיד לאחר אירוע של הפרת משמעת או בעיית התנהגות. הסטודנטיות-מורות קיבלו הכשרה במסגרת קורס לטיפול בבעיות משמעת בהנחיית המחבר. ההכשרה כללה קריאת טקסט עיוני, הרצאה, הדגמה באמצעות משחק תפקידים וכן תרגול של הסטודנטיות עצמן תוך דיון רפלקטיבי בסיומו. לאחר ההכשרה הן התבקשו לערוך שיחת משמעת עם אחד מתלמידיהן, לתעד אותה ולנתח את תוכנה. לא ניתנו הנחיות ספציפיות באילו מקרים לטפל, זולת ההנחיה הכללית לערוך שיחת משמעת בעקבות הפרה של כללים והתנהגות פוגעת. כל סטודנטית-מורה תיעדה שיחת משמעת אחת. מכלל השיחות שנערכו נבחרו שתים-עשרה שעסקו באירועים ישירים של אלימות בבית הספר. מגוון המקרים כלל הצקות חריפות, מכות, גניבה ואלימות חברתית )חרם(. לא נכללו תופעות חמורות יותר של סחיטה באיומים או שימוש בנשק. כל השיחות נערכו עם תלמידים בבתי ספר יסודיים. מחצית מהאירועים התרחשו בחצר בית הספר, לרוב בנסיבות של משחק כדורגל. שאר השיחות שלא נכללו במדגם הנוכחי נערכו עם ילדי גן או שעסקו באירועי משמעת לא אלימים.





לאפשר לשניהם להירגע. לפיכך נחוצה גישה אמפתית והקשבה מלאה מצד המורה. אבל אווירה נינוחה ופייסנית לא תגרום לתלמיד להבין את חומרת מעשיו ולגייס מוטיבציה כדי לתקן את הטעון תיקון. לשם כך נחוץ לשנות את האקלים בשיחה כדי שיהפוך ענייני ודרוך )אפילו מתוח(. השלב השני אפוא הוא בירור לעומק של הפרטים ועימות )אם נחוץ( הילד עם מעשיו החמורים. בשלב השלישי והאחרון אנו מבקשים לסיים את השיחה באופן מפויס יותר, אבל עם נכונות של התלמיד לקבל אחריות ולכפר על מעשיו. לשם כך המורה חותר יחד עם התלמיד למציאת פתרון משותף. מאז פורסם הספר שיחת משמע (יריב, 1996). טרם נערכה בדיקה אמפירית של עקרונותיו. מחקר זה בוחן לראשונה דגם זה ככלי לטיפול באירועים של אלימות.

במסגרת לימודי ההוראה שלהן התבקשו 102 סטודנטיות הלומדות בשנה ג ו-ד במכללה לחינוך ומלמדות בבתי ספר יסודיים לערוך 'שיחת משמעת' עם תלמיד לאחר אירוע של הפרת משמעת או בעיית התנהגות. הסטודנטיות-מורות קיבלו הכשרה במסגרת קורס לטיפול בבעיות משמעת בהנחיית המחבר. ההכשרה כללה קריאת טקסט עיוני, הרצאה, הדגמה באמצעות משחק תפקידים וכן תרגול של הסטודנטיות עצמן תוך דיון רפלקטיבי בסיומו. לאחר ההכשרה הן התבקשו לערוך שיחת משמעת עם אחד מתלמידיהן, לתעד אותה ולנתח את תוכנה. לא ניתנו הנחיות ספציפיות באילו מקרים לטפל, זולת ההנחיה הכללית לערוך שיחת משמעת בעקבות הפרה של כללים והתנהגות פוגעת. כל סטודנטית-מורה תיעדה שיחת משמעת אחת. מכלל השיחות שנערכו נבחרו שתים-עשרה שעסקו באירועים ישירים של אלימות בבית הספר. מגוון המקרים כלל הצקות חריפות, מכות, גניבה ואלימות חברתית )חרם(. לא נכללו תופעות חמורות יותר של סחיטה באיומים או שימוש בנשק. כל השיחות נערכו עם תלמידים בבתי ספר יסודיים. מחצית מהאירועים התרחשו בחצר בית הספר, לרוב בנסיבות של משחק כדורגל. שאר השיחות שלא נכללו במדגם הנוכחי נערכו עם ילדי גן או שעסקו באירועי משמעת לא אלימים.


היוזמה מאוד מעניינית כי אנחנו סובלים מאי משמעת בכתות שמעלה את אחוז האלימות בבס ,אם זה בין תלמידים ותלמדים ומורים.אהיה מאוד שמחה להקנות כלים למורים שיעזרו לנו בבעיה הרצינית והמחיבת את המערכת לשים עין ודגש על הנושא הזה והמאמר בשבלי מאוד חשוב.תודה מראש
אשמח להגיע למאמר המלא לצורך עבודה סמינריונית.תודה
אשמח אם תעזרו לי להגיע אל המאמר המלא לצורך מחקר לעבודה סמינריונית,בברכה נעה
אני מנסה למצוא את הספר לקנייה – ללא הצלחה בינתיים. אשמח לעזרה
אני סבורה שהמאמר מאלף ומציע דרכים חדשות בתכלית לפתרון בעיות המשמעת בבית הספר. הרעיון חדשני ומקורי במיוחד ונראה לי, שהוא יעיל, למרות שבמאמר עצמו לא ניתנו כלי מדידה שמוכיחים את יעילותה של היזמה החינוכית הנ"ל.
אשמח להגיע למאמר המלא לצורך עבודה סמינריונית
הייתי רוצה לקרוא את המאמר המלא.כיצד ניתן לקבל אותו?תודה עירית
המאמר הזה מאוד מעניין ואני מקווה להשתמש בו ולהעזר בו בתחום העבודה שלי
היוזמה מאוד מעניינית כי אנחנו סובלים מאי משמעת בכתות שמעלה את אחוז האלימות בבס ,אם זה בין תלמידים ותלמדים ומורים.אהיה מאוד שמחה להקנות כלים למורים שיעזרו לנו בבעיה הרצינית והמחיבת את המערכת לשים עין ודגש על הנושא הזה והמאמר בשבלי מאוד חשוב.תודה מראש
אשמח להגיע למאמר המלא לצורך עבודה סמינריונית.תודה
אשמח אם תעזרו לי להגיע אל המאמר המלא לצורך מחקר לעבודה סמינריונית,בברכה נעה
אני מנסה למצוא את הספר לקנייה – ללא הצלחה בינתיים. אשמח לעזרה
אני סבורה שהמאמר מאלף ומציע דרכים חדשות בתכלית לפתרון בעיות המשמעת בבית הספר. הרעיון חדשני ומקורי במיוחד ונראה לי, שהוא יעיל, למרות שבמאמר עצמו לא ניתנו כלי מדידה שמוכיחים את יעילותה של היזמה החינוכית הנ"ל.
אשמח להגיע למאמר המלא לצורך עבודה סמינריונית
הייתי רוצה לקרוא את המאמר המלא.כיצד ניתן לקבל אותו?תודה עירית
המאמר הזה מאוד מעניין ואני מקווה להשתמש בו ולהעזר בו בתחום העבודה שלי