שגרה של שירה: מורות לספרות בוחרות שירים להוראה

דה-מלאך, נ' ופויס, י' (2018). שגרה של שירה: מורות לספרות בוחרות שירים להוראה. דפים, הוצאת מכון מופ"ת, תל אביב, עמ' 141-111

 

כיצד בוחרות מורות לספרות את השירים שילמדו בכיתה?

זו השאלה שבחן מחקר המתפרסם בגיליון 58 של כתב העת דפים, בהוצאת מכון מופ"ת.

החוקרות ביקשו משלושים מורות לספרות בחטיבת הביניים לבחור שניים מתוך שישה שירים ולנמק בכתב את בחירתן, במטרה לבחון אם בחירת המורות התבססה על ידע תוכן פדגוגי.

ממצאי המחקר מצביעים על כך ש-70% מתגובות המורות התבססו על ידע פדגוגי, כ-20% מהבחירות  התבססו על שיקולים ספרותיים וכ-10% התבססו על חוויות של המורות כקוראות.

שיקוליהן של המורות התמקדו בעיקר בהיבט אחד בכל שיר, ועלו מהם תבניות שגורות של "טיפול" ביצירת ספרות. תבניות אלו מבטאות ידע תוכן פדגוגי, ולכן הן מהוות תשתית חיונית להוראה. עם זאת, הן עלולות לצמצם את הפוטנציאל הגלום בהוראת ספרות.

בסוף המאמר נידונות ההשלכות של ממצאי המחקר על הכשרת מורים. בהקשר זה נבחנים היתרונות בלימוד המתבסס על הידע של מורים מנוסים, כמו גם הבעייתיות בלימוד כזה.

לאתר כתב העת "דפים"

לקריאה נוספת

הפנים והצל: על דיוקן האדם בתהליך הלימוד

"קראתי פעם ספר": הרהורים ותובנות על הוראת ספרות ילדים לסטודנטיות

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya