קישורים לשם הבנה

אודליה ורדי , "קישורים לשם הבנה " , הד החינוך , אוקטובר 2013 , כרך פ"ח , גיליון מס' 01 , עמוד 110.

"להבין משמע לרדת לסוף דבר.
אבל מה לעשות, אם סוף הדבר נמצא למעלה?
אז להבין – משמע לטפס במעלות הדברים,
דרך שבעה רקיעים ולמעלה מהם".
(דוד אבידן, "לרדת, לעלות")

כולנו מכירים את הטיפוס במעלות ההוראה והלמידה, מעלות שבהן אנו צועדים יום-יום שעה-שעה כמורי דרך נלהבים ואחרינו, ספק צועדים ספק נגררים, התלמידים שלנו. מבטיהם בוהים בחלל הכיתה, מחפשים אחיזה כלשהי. אבל לעתים, ברגעי חסד נדירים, אנו זוכים למבטים ממוקדים, מלאי סקרנות ועניין, מבטים שמעוררים בנו התרגשות ותחושה של הצלחה. לפעמים אנחנו אפילו מרשים לעצמנו לצעוק לעצמנו בלחש: "יש! הצלחתי!". הרגעים שבהם התלמידים שלנו התחברו לתכנים הנלמדים, למהלך ההוראה שתכננו או התחברו אלינו המורים ולעצמם מגלמים את תמצית חדוות הלמידה וההוראה; הם מממשים את הכמיהה שלנו לראות תלמידים מעורבים ומבינים.

לרגעי החסד הללו לא צריך להמתין כמו לנס, אפשר ליצור אותם. מה טיבם של רגעים אלה? כיצד יוצרים אותם? טיבם של רגעים אלה הוא למידה משמעותית. למידה משמעותית פירושה קישור ידע חדש לידע ישן סביב מטרה חשובה ללומד. מהם סוגי הקשרים שאפשר לעודד בכיתה? הנה שישה לדוגמה:

קשרו את הידע החדש בשיעור לידע הקודם של התלמידים. אנחנו מבינים את העולם באמצעות מה שכבר קיים בתודעה שלנו. ידע חדש מוטמע במושגים שלנו (סְכֵמות) ונעשה מובן. הלומדים בונים הבנות על בסיס מה שהם כבר יודעים. מורים המבקשים לקדם הבנה חושפים בדרכים שונות את הידע הנמצא בתודעתם של התלמידים ומשלבים בו ידע חדש. הם לא רק חושפים ידע קיים לצורך שילוב ידע חדש, אלא בוחנים תוך כדי כך את טיבו של הידע הקיים ומתקנים אי-הבנות.

קשרו את הידע הנלמד בשיעור לרעיונות גדולים ממנו. פרטי ידע מקבלים משמעות ב"רעיון גדול", בגשטאלט. ארגנו את מערך השיעור שלכם סביב רעיונות גדולים ושלבו בהם את פרטי המידע. אלה יהפכו לידע משמעותי לאחר השילוב.

קשרו את הידע הנלמד בשיעור לעולמו של הלומד. אנשים לומדים תכנים שיש להם משמעות עבורם, תכנים ש"מדברים" אל המטרות האישיות שלהם. מורים מקדמי הבנה מנסים להכיר את עולם החוויות של התלמידים ולגעת בו כדי להניע את התלמידים לחשוב ולהבין.
הדגישו את הקשרים בין הנלמד בכיתה לעולם האמיתי בעזרת דוגמאות. תנו דוגמאות רבות ומגוונות לתוכן הנלמד בשיעור וקשרו אותו למציאות הרוחשת מחוץ לכיתה. המציאות מחוץ לכיתה נלמדת באופן ישיר, תוך כדי השתתפות. התלמידים מבינים אותה באמצעות התנסות. השתמשו בהבנה הזאת בתיווך דוגמאות לצורך הבנת התכנים המופשטים בשיעור.

הציגו מושגים הפוכים ודונו בהם. אנשים מבינים מושגים גם באמצעות מושגים הפוכים. אנחנו יודעים מה זה "חם" כי אנחנו יודעים מה זה "קר". מושגים מובנים בהקשר של צמדים מנוגדים – טוב-רע, יפה-מכוער, גדול-קטן, שמן-רזה וכו'. כאשר אתם מסבירים מושג, רעיון או תהליך, הציגו גם את הניגודים שלהם.

צרו הזדמנויות ללומדים לחלוק בידע וליצור קשרים בעצמם. ידע משמעותי כאשר הוא נבנה על ידי הלומד השרוי ביחסי גומלין עם אחרים. התודעה היא חברתית במהותה, והיא לומדת ומבינה באמצעות דיאלוג עם אנשים אחרים וגם עם ספרים, מחשב וכו'. מורים להבנה יוזמים פעילות חברתית שבה תלמידים לומדים עם תלמידים אחרים וחולקים רעיונות.
•••
לסיכום, הבנה נבנית על בסיס קישורים שנרקמים בתודעתו של המבין. ככל שהקישורים מסועפים יותר, ההבנה עמוקה יותר. מורים מטפחי הבנה מסייעים לתלמידים לבנות קישורים עתירי הבנה. יש דרכים רבות לעשות זאת. רמזתי על שש.


    לפריט זה התפרסמו 2 תגובות

    לדעתי נכון מאד. קישורים לשם הבנה יוצרים אצל התלמיד הצלחות, הבנה, מוטיבציה וסקרנות. באמצעות הקישורים כל תלמיד יכול למצוא חלק שיעניין אותו ולהתקדם גם אם בתחילה נראה לו שלא יבין בהמשך באמצעות קשירת הידע לידע קודם אצל התלמיד ובאמצעות קשירת הידע לרעיונות גדולים ובאמצעות קשירת הידע לעולמו של התלמיד נוצר עניין וסקרנות וגם מוטיבציה להמשיך ולהתקדם אצל התלמידים גם המתקשים וגם המתקדמים. מה שמביא לחשיבה על שבאמצעות קישורים לשם הבנה כל תלמיד יכול להביא את עצמו ואת הפוטנציאל שבו לידי ביטויי.

    בברכה, ירדן שר

    פורסמה ב 23/11/2019 ע״י ירדן שר

    המאמר מעניין מאוד. עם זאת, היה מקום לתת דוגמאות קונקרטיות להמחשת העקרונות.

    פורסמה ב 30/07/2019 ע״י נילי סופר
    מה דעתך?
yyya