קואצ'רים מסייעים למורי מתמטיקה להכין מערכי שיעורי מבוססי-תלמיד ומעשירים

Stein, M. K., Russell, J. L., Bill, V., Correnti, R., & Speranzo, L. (2022). Coach learning to help teachers learn to enact conceptually rich, student-focused mathematics lessons. Journal of Mathematics Teacher Education, 25, 3, 321-346‏

קואצ'ינג וחינוך

בעשור האחרון, גוברים הניסיונות לשפר את האופן בו נלמד מקצוע המתמטיקה. בארה"ב, למשל, מועסקים קואצ'רים, המתמחים במקצוע המתמטיקה, כדי לסייע למורים להכין מערכי שיעור מבוססי-תלמיד, יעילים, יצירתיים ומותאמים לדור הלומדים הנוכחי. זאת, בניגוד להוראת המתמטיקה הסיזיפית והליניארית הנהוגה בחלק ממוסדת החינוך. על רקע זה, המחקר מבקש לבדוק: האם וכיצד קואצ'רים יכולים למקסם את פרקטיקת ההוראה של מורי מתמטיקה?

מודל הקואצ'ינג בהוראת מתמטיקה

קואצ'ינג הינו סוג של פיתוח אישי או מקצועי שבו מדריך מסייע ללקוח או ללומד לעמוד ביעדים, להשיג מטרות ולהסיר מכשולים - בעזרת אימון, תרגול והנחייה. בתחום החינוך המתמטי, הקואצ'ר עוזר למורים לתקשר עם תלמידים, לפשט עבורם את שדה המתמטיקה ולהכיר מחדש בהשפעתם הפוטנציאלית על התלמידים וביכולותיהם.

מבחינה תיאורטית, ישנם מגוון סוגי קואצ'ינג שיכולים לסייע למורים, לדוגמה:

  1. קואצ'ינג מבוסס-מקצוע;
  2. קואצ'ינג על בסיס שכבת גיל;
  3. קואצ'ינג אישי (אחד-על-אחד);
  4. קואצ'ר המקנה ידע כללי וכישורי חיים;
  5. קואצ'ר הפוגש ומתדרך את המורה לפני השיעור.

מתודולוגיה

כחלק מפרויקט לאומי שכלל סדנת הכשרה מרוכזת במרכז ארה"ב, הוסמכו 32 מורי מתמטיקה ותיקים לשמש כקואצ'רים. הקואצ'רים צוותו למורי מתמטיקה בכיתות ג'-ח' שהסכימו לקחת חלק בפרויקט. הם ליוו את המורים במשך שנתיים, קיימו עמם שיחות פרטניות, תדרכו אותם, כתבו מערכי שיעור בצוותא, הקליטו שיעורים, ניתחו את הדיונים שהתעוררו בכיתה ושקללו את הישגי התלמידים.

ממצאים וניתוח

עולם הקואצ'ינג יכול להציע אסטרטגיות יעילות לתמיכה במורים ולסייע במעבר מהוראה מסורתית להוראה חדשנית שמקדשת חתירה לפתרון בעיות וחשיבה עצמאית. הודות לכך, הקואצ'רים עשויים לסייע למורים להעלות את ממוצע הציונים הכיתתי, לעורר תלמידים לחשיבה, לפשט מושגים מתמטיים, לפתח מערכי שיעור יצירתיים ולהציב מטרות שנתיות.

מודל האחד-על-אחד נחשב ליעיל ולנוח ביותר עבור המורה ועבור הקואצ'ר. שכן, בכוחו לסייע בבנייה נקודתית של מערכי שיעור לאורך השנה, תוך התחשבות בתגובות ובקשות מצד התלמידים וביכולותיו וסגנונו של המורה.

לפי ניתוח תמלילי השיחות האישיות בין הקואצ'ר לבין המורה והעדויות הכיתתיות המצולמות, לאורך השנתיים בהם ליוו הקואצ'רים את המורים נרשמו ההישגים הבאים:

  1. התמדת המורים בהכנה לשיעור עלתה ב-56%;
  2. יכולת התלמידים להבין מושגים מתמטיים עלתה ב-55%;
  3. מספר הדיונים הכיתתיים המעמיקים שנערכו עלה ב-31%;
  4. נכונותם של המורים להשתמש ולהיעזר בשאלות פתוחות עלתה בכ-15%.

מיהו הקואצ'ר האולטימטיבי?

בראש ובראשונה, המרכיב החשוב ביותר בדרך להצלחה הינו ניסיונם של הקואצ'רים. קרי, היכרותם ארוכת השנים עם מלאכת הוראת המתמטיקה. לא בכדי, תנאי הקבלה הראשון לתוכנית הקואצ'ינג היה ניסיון של 12 שנים לפחות בהוראת מתמטיקה. ללא הידע והניסיון המקצועי והפדגוגי שלהם, והחיכוך שלהם עם לומדי מתמטיקה בעבר, לא ניתן היה להגיע לרמת הבנה, העמקה ושיפור דומה.

מעבר לכך, הדינמיקה בין המורה לבין הקואצ'ר בנויה על זיקה בינאישית ולא-שיפוטית, אשר כוללת שיחות מעמיקות ומעודדות וניתוח רפלקטיבי של תרחישים עתידיים. בתוך הדיאלוג הזה, הקואצ'ר לומד להכיר היטב את המורה שעומד מולו, מקשיב לצרכיו, מתוודע לחששותיו, מסייע לו לבנות ולהבנות זהות מקצועית ומגיע עמו לתובנות שעשויות ללוות אותו לאורך הקריירה.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya