פינלנד: איך הם לומדים

מקור: "שיעור חופשי" ,גיליון 65

·  מספרים: כ- 720 אלף תלמידים, מתוך אוכלוסייה של 5.2 מיליון נפש. 95 אחוז מהם לומדים בבתי ספר ממשלתיים.

·  הישגים: על פי התוכנית הבינלאומית להערכת תלמידים (Programme for International Student Assessment), הכוללת מבחנים במתמטיקה, מדעים, פתרון בעיות וקריאה, תלמידי פינלנד מדורגים בשנים האחרונות במקומות הראשונים בעולם בכל המקצועות. לאחרונה פורסמו התוצאות של שנת 2003, על פיהן נמצאים תלמידים פינלנד במקום הראשון בקריאה, מדעים ומתמטיקה, ובמקום השלישי בפתרון בעיות. פינלנד היא גם מהמדינות הבודדות בהן מדווחים התלמידים על היעדר לחץ כשהם ניגשים למבחן במתמטיקה, והיא אף יוצאת דופן בפערים הקטנים בין ההישגים של בתי ספר שונים: רוב התלמידים מקבלים ציונים טובים, לא משנה היכן למדו, או מהו הרקע הסוציו-אקונומי של המשפחה.

* חינוך חובה: מגיל שבע עד 16.

* חינוך יסודי: הלימודים נמשכים תשע שנים, כאשר עד כיתה ג' מלמד מחנך הכיתה את כל המקצועות, נוהג שלטענת משרד החינוך הפיני, מגביר את תחושת הביטחון של הילדים, ואת הנאתם מבית הספר. הפינים מקפידים מאוד על יצירת אווירה נעימה ואינטימית בבית הספר, התלמידים קוראים למורים בשמם הפרטי, סביבת הלימודים מעוצבת בדרך נעימה ונוחה, והתלמידים אינם מקבלים ציונים, אלא הערכות מילוליות. כן מושם דגש רב על סיוע לתלמידים מתקשים, כך שמעטים בלבד נאלצים להישאר כיתה. החל מכיתה ג' נדרשים התלמידים ללמוד שפה זרה אחת מתוך שלוש: שוודית (לדוברי פינית), פינית (לדוברי שוודית), ואנגלית. רובם (90 אחוז), בוחרים באנגלית.

* חינוך תיכוני: נמשך שלוש שנים. כ- 94 אחוז מבוגרי החינוך היסודי ממשיכים לתיכון, וכ- 82 אחוז מסיימים אותו. בגמר התיכון ניגשים התלמידים לבחינות בגרות בארבעה מקצועות חובה: בשפת האם של התלמידים, בשפה שניה ובשפה זרה נוספת. בבחינה הרביעית יכולים התלמידים לבחור בין מתמטיקה לבין "לימודים כלליים", הכוללים דת, פסיכולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה ועוד. בנוסף יכולים התלמידים לבחור מספר מקצועות רשות.

· השכלה גבוהה: ברחבי פינלנד קיימות 20 אוניברסיטאות. בשנות התשעים נוספו עליהן מכללות להכשרה מקצועית בתחומי המלונאות, החינוך, השירותים החברתיים ועוד. כיום יש כ- 20 מכללות פעילות, ועוד כעשר ניסיוניות. מספר הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה הוא מהגבוהים באירופה – כ- 54 אחוז מבוגרי התיכון. אגב, הלימודים המועדפים על הפינים הם מדעים וטכנולוגיה, אך לא משפטים ומנהל עסקים.

· יחס מורה-תלמיד: הפינים מקפידים על כיתות קטנות בנות לא יותר מ- 24 תלמידים. רוב בתי הספר  הם קטנים, ומכילים בממוצע כ- 115 תלמידים בבית ספר יסודי, וכ- 300 בבית ספר תיכון.

· השכלת מורים: כל המורים בפינלנד, גם אלה שמלמדים בבית ספר יסודי, הם בעלי תואר שני והתמחות במקצוע מסוים.

·  מי משלם: החינוך בפינלנד הוא חינם, והממשלה משקיעה מדי שנה 6.6 אחוז מהתל"ג בחינוך, השקעה מהגבוהות בעולם. לפיכך, ההורים בפינלנד אינם משלמים דבר, הילדים מקבלים בבית הספר את כל ספרי הלימוד, את הציוד הלימודי, ארוחות חמות, הסעות, ובמקרה הצורך אפילו מקום לינה. גם שכרם של המורים, כולם עובדי מדינה, הוא מהגבוהים בעולם.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya