על מצב האוריינות בישראל

ד"ר שושן ברוש-ויץ
על מצב האוריינות בישראל
על בסיס מחקר לאונסקו
 
 
מבוא
 
ספר זה עוסק במצב האוריינות בישראל, לאור שאלת המחקר מהו מצב האוריינות בישראל? המחקרמציג את הייחודיות של ישראל בזירת האוריינות, את המדיניות והיעדים הרשמיים של משרד החינוך בתחום החינוך לאוריינות, את ההישגים (והכשלונות) בתחום זה לאור מבחנים פנים-ארציים ומבחנים בינלאומיים, את הגישות השונות לחינוך בתחום ואת המתחים ביניהן. המחקר מקיף ועוסק בנושא גם בתחום חינוך מבוגרים, במגזרים הערבי והחרדי ומנקודת מבט מגדרית. הדיון המסכם של ממצאי המחקר בוחן אותם לאור ששת העקרונות והמטרות של "חינוך לכל" (Education For All – EFA), כפי שהוצגו על ידי ארגון אונסקו, החותר למימושם.
 
הספר מתמקד במצב העכשווי של האוריינות והחינוך לאוריינות בשנת 2005, אולם הוא מקיף מספר מעגלי זמן נוספים. המעגל הראשון: המעגל של עשרים וחמש השנים האחרונות, שנות השמונים ובעיקר שנות התשעים של המאה שעברה ותחילת המאה העשרים ואחת; המעגל השני: מתייחס להיבטים שונים של מצב האוריינות בישראל מאז ימי השלטון העות'ומני, ראשית הציונות, שיבת היהודים לארץ ישראל והקמת מדינת ישראל. מעגל זה מקיף למעלה ממאה שנים. המעגל השלישי מתייחס לרקע ולשורשים היסטוריים המוליכים לעבר בן אלפיים שנים ויותר. כל המעגלים עוסקים באוריינות של האוכלוסייה היהודית והערבית, שתי האוכלוסיות הראשיות שחיות בישראל.
 
זהו "חקר מקרה" מקיף, הבוחן את נושא האוריינות בהקשר של מדינה. המחקר על אוריינות הגביל את עצמו בדרך כלל לחקר האוריינות בעולמות מתוחמים ומצומצמים יותר, כמו גנים, בית ספר, מכללות, אוניברסיטות, כיתה מסוימת, שכונות, וכן הגביל את עצמו לחקר ז'אנרים ספציפיים, כמו עולם התקשורת הבינאישית, השיח המוסדי, השיח האקדמי, לשון לימודים, שיח מקצועי (משפטי, צבאי, מתמטי) ושיח ציבורי.
 
המחקר הנוכחי חורג מהתיחום הצר והוא מתייחס לאוריינות במובן רחב יותר, כאתר בסיסי וחשוב לפענוח התרחשויות, מהויות ודילמות חברתיות, תרבותיות ופוליטיות. משום כך המחקר כולל התייחסות רחבה למושג "אוריינות" ונוגע בתחומים מגוונים: במצב החינוך, בחינוך לשוני כשפת אם במסגרות של חינוך יסודי, על יסודי וגבוה; בחינוך לשוני כשפה שנייה; ובחינוך לאוריינות של צעירים ומבוגרים. חינוך זה מתייחס בעיקר לנושאים העוסקים בקריאה, בכתיבה ובלשון.
 
המחקר בודק את מקומה של האוריינות בהקשרים תרבותיים-פוליטיים בשלוש מסגרות שונות: המסגרת הראשונה היא לאומית כללית; השנייה היא מסגרת סקטוריאלית ייחודית הבוחנת יהודים (חילונים וחרדים), ערבים, דרוזים ובדואים, וכן את ההיבט המגדרי; המסגרת השלישית, המסגרת הבינלאומית, בוחנת את מצב האוריינות בישראל ביחס למדינות אחרות בעולם.
 
זהו מחקר ייחודי בסוגו, שנעשה בישראל. מבט אנתרופולוגי על חוקרי אוריינות ועל הספרות שפרסמו בישראל מלמד שרבים מהם עוסקים בהקנייתה של אוריינות (אלאור, 1998: 308). על כן, מעט מאוד נחקר ונכתב בישראל על אוריינות שלא בהקשר להנחלתה. עניין אקדמי מצומצם מופנה בישראל לחקר אוריינות (Spolsky and Shohamy, 1999). מסיבה זו קיים קושי למצוא נתונים מקיפים על האוריינות בישראל הן בתחום החינוך המוסדי והן בתחום הבלתי ממוסד, הן בתחום של אוריינות לצעירים ובוודאי בתחום של אוריינות מבוגרים. ישראל איננה שונה בעניין זה ממדינות אחרות בעולם. גם במדינה כמו ארצות הברית, אחת המדינות המובילות בתחום המחקר על אוריינות, מורגש חסר זה (Guy, 2005). ספר זה מבקש לתרום באופן צנוע לשינוי המצב.
 
המחקר הוזמן על ידי ארגון אונסקו, ארגון חיצוני ו"זר", שגילה עניין במצב האוריינות בישראל. הספר מבוסס בחלקו על מחקר ועל דו"ח שנכתב על-ידִי בשנת 2005 לבקשת ארגון אונסקו, היוזם פעולת בקרה גלובלית על תחום האוריינות. זאת במסגרת "עשור האוריינות", שארגון אונסקו הכריז עליו, משנת 2003 ועד 2112, ולאור היעדים והמטרות שהציב הארגון לפעילות ולהגשמה במדינות העולם (UNESCO, 2005). פועלו של הארגון עשוי ליצור מומנטום לשינוי פני הדברים.
 
למחקר מספר מטרות: לקדם את הידע הקיים אודות הנושא. לאסוף נתונים קיימים, אך מפוזרים במסמכים רבים ובמחקרים שונים; לרכז באופן גלוי נתונים מחקריים הידועים למעטים; לאסוף באמצעות ראיונות מידע ראשוני המצוי אצל הפעילים ב"שטח" (המילה הנהוגה בעברית ל"שדה"), אצל פקידים מוציאים לפועל, מנהלים, מפקחים ומפתחי תכניות וכן אצל אנתרופולוגים; לחבר את המידע המצטבר מן השדה לספרות האקדמית העוסקת באוריינות בישראל ובמקומות שונים בעולם; להצליב את המידע האקדמי עם מידע אקדמי-למחצה או בלתי אקדמי המתפרסם בתקשורת האלקטרונית (רדיו וטלוויזיה), בתקשורת הכתובה (עיתונים, אתרי אינטרנט) ובספרות ה"יפה". ליצור המשגות של התופעות הנחקרות; ולדון באופן ביקורתי בממצאים; מלאכה זו אמורה להאיר את הצד הנעלם מן העין של תחום האוריינות, שכן מה שמרבים לציין וליידע ממוּקד בנראוּת של העשייה, ובעיקר בהישגים ובדיווח עליהם, וגם אלה לא כולם נהירים, גלויים ומפורשים. לספר זה מטרה טבעית נוספת: לעזור למקבלי ההחלטות לפעול בתחום הנחקר ולשפר אותו.
 
במובן מסוים זהו מחקר שאפתני, באשר הוא מבקש לצייר ולראות את "התמונה הגדולה" ["the big picture"]: את השורשים, התהליכים, הגורמים המשפיעים, ההשלכות, הבעיות והדרכים להתמודדות איתן. בקונטקסט זה החוקרת מתפקדת בצומת של מידע וידע, כמומחית ואינטלקטואלית, כפרשנית ומתווכת בין עולמות תיאוריים, תיאורטיים ופרקטיים באמצעות מתודה מחקרית של "תיאור גדוש" (thick description"") ו"תיאוריה בפעולה" [""descriptive theory], המספקת הסבר וגרסה לגיטימית של פירוש המציאות.
 
המחקר מבוסס על מגוון רחב ביותר של מקורות: ספרות מחקרית, עיונית ומקצועית, דו"חות של מכוני מחקר אקדמיים וממשלתיים, דו"חות ממשלתיים פנימיים, חוזרי מנכ"ל משרד החינוך וחוזרי המפמ"ר (מפקח-מרכז) להוראת הלשון, פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עיתונות כתובה ואלקטרונית, אתרי אינטרנט, פרשנות אקדמית ופרשנות עיתונאית, יצירות הגות, סיפורת, שירה ופזמונים, תכניות רדיו וטלוויזיה, וכן על סדרה רחבה של ראיונות עם דמויות מפתח הפועלות בתחום האוריינות בישראל.
 
המתודולוגיה של המחקר היא איכותית נטורליסטית והוליסטית. האופי הנטורליסטי נובע ממחקר ה"מצב" ב"עולם האמיתי", ללא תנאים של שליטה בו, תוך רגישות והבנת הקונטקסט המקצועי, החברתי וההיסטורי. אופיו ההוליסטי נעוץ בפרספקטיבה הכוללנית, הבוחנת תהליכים, נתונים ומציאות במערכת דינמית וגדולה. הפרדיגמה האיכותית מבוססת על חקר מקרה כשיטה לארגון מידע ונתונים בדרך המשמרת את האופי הייחודי של האובייקט הנחקר. מתודולוגיה זו מאפשרת לחקור את תחום הדעת, את ההתנהגות האנושית בתחום האוריינות ואת התהליכים המתרחשים בתחום זה בארגון גדול, כמו מדינת ישראל. בניסוח לא אקדמי, מתודולוגיה זו מאפשרת להבין "מה קורה כאן בתחום האוריינות?". הצורות האפיסטמולוגיות והידע אודות הנושא הנחקר נבנים מהמעקב, מאיסוף הנתונים המציגים אספקטים רבים אודות הנושא הנחקר, מהתיאור המעובה/גדוש ("thick description"  - גירץ, 1990) של המקרה הנחקר בהקשר ל"חיים האמיתיים", וכן מהשתתפות החוקרת בתהליך הנחקר ומהמישמוע שהיא מביאה להבנת חקר המקרה (יוסיפון, 2001; שקדי, 2003).
 
המחקר נעזר במספר שיטות עבודה הנובעות מהגישה המתודולוגית: ראיונות, ניתוח מסמכים, איסוף נתונים כמותיים שהתקבלו במחקרים אחרים בשיטות מחקר כמותיות, וכן במעין "תצפית משתתפת" של החוקרת, לנוכח מעורבותה בתחום הנחקר במשך שלושים שנה. עבודת המחקר מתרחשת בתוך מסגרת מדעית מוגדרת של כללים ופרוצדורות החלים על המחקר האיכותי. החוקרת מבססת קריטריונים של תוקף ומהימנות אשר הולמים את המתודולוגיה ואת התיאוריה של המחקר האיכותי. קריטריונים אלו מומרים באימוץ מושגים חלופיים: אמינות (trustworthiness) במקום תוקף ובר-הסתמכות (dependability) במקום מהימנות (יוסיפון, 2001;  Lincoln and Guba, 1985).
 
זהו מחקר שנעשה משתי פרספקטיבות: האחת, מפרספקטיבה של מי שפועלת כאינסיידרית במשך שלושים שנה בתחום. ככזאת, אני מיודעת וקרובה ל"סצינה האוריינית" בישראל, כלומר, לגישות, לאמונות, לפעולות, למתחים, לדמויות מפתח – שלל הצמתים והרשתות המעצבים את התחום. כמי שפועלת בתוך התחום ניכר קולי כ"חסידת אוריינות" (literacy (advocator, קול של מי שמאמינה בכוחה, בייעודה ובחזונה של האוריינות לשפר את עתידו של האדם ושל האנושות בהקשר אישי, חברתי, כלכלי, מדיני וכלל-עולמי.הפרספקטיבה השנייה היא פרספקטיבה של אאוטסיידרית. של מי שקיבלה מנדט לבחון את מצב האוריינות לאור אמות מידה המעניינות מומחים לאוריינות בארגון אונסקו, ארגון חיצוני, על לאומי. בחינת מצב האוריינות לאור שש המטרות של "חינוך לכל" חיברה אותי לנקודות מבט חיצוניות ולבחינה ביקורתית מרוחקת.
 
כדי לתפקד ולנוע באופן חופשי בין שתי הפרספקטיבות: ה"ביתית" (אינסיידרית) ו"המרוחקת" (אאוטסיידרית), התכנסתי במהלך חודשי המחקר אל תוך תהליכי חשיבה וכתיבה רפלקטיוויים על אודות מצב האוריינות בישראל ועל אודות ההבנות והאמונות שהיו לי ולעמיתי על התחום. זו הייתה חשיבה מלווה בחוויית גילוי וחידוש, לימוד בלתי פוסק וסוער שהיה כרוך בערעור של ידע קודם ובהיערכות אישית שונה כלפי התחום.
 
הנתונים הנאספים מביאים את ההיסטוריה של התחום הנחקר, חושפים פיסות של סיפורי חיים, מציגים את הכוחות המרכזיים הפועלים בתחום ומציגים את ההקשר האפיסטמולוגי והחברתי, הפנימי והחיצוני, שבו נטוע המקרה. תוצר מחקר ה"מקרה" הוא אפוא בעל חותם ייחודי, עם זאת יש בו בסיס כללי והסתכלות על הנושא באופן רחב. זוהי התיאוריה בפעולה (descriptive theory), המספקת הסבר במדעי החברה, ומספקת לחוקרים ולמקבלי ההחלטות ממצאים להבנת תופעות ולטיפול בהן.
 
הספרות המחקרית העשירה אודות התחום סיפקה מתווה לרציונל תיאורטי. קווי המתאר הבולטים שלו הם: ההגדרות השונות למונח (מושג) אוריינות; האיפיונים של המושג; מטרות החינוך לאוריינות; תחומי המנדט של האוריינות ושל החינוך לאוריינות; הפרספקטיבות התיאורטיות השונות אודות אוריינות; הגישות לעיצוב מדיניות של חינוך לאוריינות במערכת החינוך (מהגן עד סוף בית ספר על-יסודי) ובקרב מבוגרים; חוסר השוויון בכל הנוגע לכשירות אוריינית והפעילות הגלובלית לשינוי אי השוויון והערכת אוריינות.
 
המחקר סוקר את ההגדרות השונות של המושג אוריינות (Literacy) ומאמץ במובנים מסוימים חלק מן ההגדרה הרחבה של מילון אוקספורד (The Oxford English Dictionary, 1989): האיכות והמצב של היות ליטרטי; מצב המתייחס לחינוך ("The quality or state of being literate; condition in respect of education").
 
 כמו כן מתייחס המחקר באופן מיוחד להגדרה של ארגון אונסקו ושל ארגון מדינות OECD (Organization of Economic Co-Operation and Development): רכישה של ידע מהותי, מושגים, עקרונות ותהליכים, ורכישה של מיומנויות, המאפשרים לאדם להתערב בכל הפעילויות שבהן נדרשות קריאה-כתיבה בעולמות תוכן שונים, כולל מתמטיקה ומדעים. זאת, כדי לתפקד בצורה אפקטיבית בקבוצה ובקהילה במשך כל החיים (קרמרסקי ומברך, 2004; UNESCO, 2005).
 
מן ההגדרות המרובות של המונח בעולם ובישראל עולים אפיונים כלליים אלו אודות האוריינות: מדובר בשתי כשירויות ראשיות: קריאה וכתיבה (ולידן באופן פחות מודגש: דיבור, האזנה והתבוננות וכן כישורים מתמטיים); ניכר דואליזם קוטבי בתכונות המיוחסות לאוריינות, למשל: קונקרטיות והפשטה; גבולות העיסוק בתחום רחבים ומקיפים מוסדות בית ספריים וחוץ בית-ספריים; ההקשר לימודי אך גם שימושי-פונקציונלי; היא נתפסת כפעילות פסיבית של למידה וכאקט של תירבות אך גם כפעילות אקטיבית של הבניה (construction); זו תופעה תלוית הקשר ותופעה אוטונומית, נטולת הקשר; ניכרת תפיסה לוקלית וגלובלית של התחום. הפעילות האוריינית פועלת אפוא בשלושה מעגלים: אישי, חברתי ותרבותי.
 
הפיענוח התרבותי-פרשני של החינוך לאוריינות מבוסס על אבחון של ארבעה מודלים (פרספקטיבות) תיאורטיים אודות חינוך לאוריינות: 1. מודל מבוסס בית-ספר (school-based literacy) 2. מודל כשירותי-תפקודי (competency-based or functional model) 3. מודל חברתי-תרבותי-אידיאולוגי, המתייחס לריבוי-אוריינויות (multiliteracies), לאוריינות כהתנסות דיאלוגית-חברתית, ולאוריינות כמחוללת אי שוויון או כקורבנו של אי השוויון. במרכזו של מודל שלישי זה שלושה מושגי מפתח: השתתפות (participation), שיתופיות (קולבורציה) ושותפות (cooperation או (cooperative learning. 4. מודל דתי-אורתודוקסי, הפועל בתחום מזה דורות רבים.
 
ניתוח "זירת האוריינות" חושף "אתר סואן" וסבוך של תפיסות ואמונות, של אינטרסים פוליטיים, חברתיים ותרבותיים. אתר פעולה למגוון רחב של מומחים ושל קובעי מדיניות ותכניות לימודים בתחום.
 
מימצאי המחקר מצביעים על דיוקן של מדינה בעלת אוריינות גבוהה בצד שונות ופערים. מצב האוריינות במדינת ישראל של היום מושפע משורשים עמוקים נטועים בעבר של העם היהודי ושל אזרחיה הערבים המוסלמים, הבדואים והדרוזים, המקנים לו תווי פנים סטטיים. והוא מושפע ממדיניות של חינוך לשוני ומקהל משתמשיה, המעצבים דיוקן משתנה ומתהווה ללא הרף. עבור שתי הקבוצות האתניות-לאומיות: היהודים והערבים – שימשה האוריינות, ובעיקר השפה והחינוך הלשוני, פלטפורמה עיקרית לכינון ה"סיפור האידיאולוגי הגדול" של "יהודי חדש" ושל "ערבי פלסטיני חדש".
 
מצב האוריינות בישראל מצביע על הישגים ייחודיים במספר תחומים: החייאת השפה; ביעור בערות; התמודדות עם ריבוי עצום של אוריינויות שהביאו לישראל מליוני מהגרים מרחבי העולם; פיתוח שיטות מקומיות – באולפן ובצבא - להנחלת האוריינות למליוני מהגרים. הישגים לוקליים אלו מעידים על אוריינות גבוהה הבולטת שבעתיים על רקע אוריינות נמוכה של מדינות שכנות לישראל מוכות אי-ליטרטיות (UNESCO, 2005). מנגד, ההישגים הנמוכים באוריינות, שהתגלו בארבע השנים האחרונות בתוצאות של המבחנים הבינלאומיים, ובעיקר הפערים הגדולים שנפערו בין החינוך העברי לחינוך הערבי מצביעים על כשלון מערכתי.
 
המחקר מתאר את הגישות המובילות שפעלו בזירת האוריינות, בחמש עשרה השנים האחרונות, ומצביע על נוכחותן של כל הגישות שפעלו בזירת האוריינות גם במדינות כמו ארצות הברית, קנדה, אנגליה ואחרות. זאת, בשתי הסתייגויות: לגישה הביקורתית ולגישה התרבותית היו הדים חלשים יותר בישראל, ולתפיסה המדגישה את הפן של "נכונות" (התפיסה הפרספקטיביסטית, העומדת בניגוד לגישה הפונקציונלית) הייתה אחיזה חזקה יותר במציאות של האוריינות העברית והערבית בישראל. עוד עולה כי קיים מתח בין תפיסות של מומחים לאוריינות חדשה לבין קובעי המדיניות והמטרות של החינוך הלשוני הממוסד.
 
המחקר מעלה כי השינויים הגדולים ביותר בדפוסי החינוך לאוריינות ניכרים כיום לעין בתחום הערכת האוריינות ובההשלכות הנובעות מכך. כאן מתגלה המעבר מדגש על תשומות (תוספת שעות לימוד, הנחיית מורים והכשרתם, בניית ספריות וכד') לדגש על תפוקות, על הישגים והצלחה. שינוי זה נעוץ במעבר מאוריינות אתנוצנטרית-לאומית מבודדת לאוריינות גלובלית מקושרת באמצעות המבחנים הבינלאומיים באוריינות – PIRLS  ו- PISA. מעבר זה משפיע על מגוון היבטים: "חיכוך" עם תכנית הלימודים החדשה באוריינות; גידול במספר המבחנים; חיזוק השליטה והריכוזיות של משרד החינוך; הפחתה דרמטית של פלורליזם בתחום שיטות לימוד וחומרי לימוד; הדחתן של שיטות הערכה חלופיות הנושאות עימן מסרים תרבותיים פלורליסטיים; עידוד עקיף להצטיין בתחרות על ההישגים בסיוע מורים פרטיים; העמקת הפערים בין המבוססים מבחינה סוציו-אקונומית לבין חלשים/מוחלשים.
 
בחינה מקרוב אחר מצב האוריינות בישראל, באמצעות התחקות אחר נקודות ציון חשובות בתחום ובאמצעות השמעת קולם האנושי והאותנטי של פעילים בתחום - מורים ומנהלת של מחלקה המפתחת תכניות לימוד באוריינות, מציגה דפוס סיפורי דרמטי, עם התחלה אופטימית, שיא ("גאות") ונפילה ("שפל").
 
בתחום אוריינות מבוגרים ממצאי המחקר מצביעים על היקף מרשים וייחודי לישראל שבא לידי ביטוי בעבר, הן מבחינה כמותית והן מבחינה תאורטית ותפקודית, ועל פעילות בעצימות נמוכה בהווה. כמו כן מציג המחקר את תפקודו הייחודי, והלא מובן מאליו, של צה"ל בתחום קידום האוריינות, בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות.
 
ממצאי המחקר בתחום המגזרים והמגדר מצביעים על שלושה תחומים של אוריינות עם מאפיינים ייחודיים וראויים לתשומת לב. מצב האוריינות במגזר הערבי מצביע על אזור תורפה. הוא חושף נתונים קשים ובעיות חמורות בכל קנה מידה, גם לאומי וגם בינלאומי. מצב האוריינות במגזר החרדי מציג דפוס חריג של אוריינות גבוהה במימדים של הישגים במבחנים, על אף שונותם והיבדלותם מן המסגרת הממוסדת ועל אף מיצובם הנמוך בסולם הכלכלי. הממצאים מנקודת מבט מגדרית מציגים תמונה אופטימית בכל המגזרים: היהודי, הערבי, החילוני והחרדי. הנשים הצליחו להשיג שוויון ואף יתרון על גברים, אולם הן נהנות מכך "עד לרמה מאוד מסוימת". דרמטית באופן מיוחד היא תמונת המצב המצטיירת בתחום האוריינות של נשים בדואיות, הלכודות יותר מן האחרים בתוך שלוש פרדיגמות: פרֵה-מודרנית, מודרנית ופוסטמודרנית.
 
בסיום פרק המימצאים, מסוכמים ממצאי המחקר אודות האוריינות בישראל במבחן ששת העקרונות של "חינוך לכל" [(Education For All – EFA). אלה מצביעים על מימוש חלקם הגדול של העקרונות, אך גם על חלוקה בלתי שווה של מימושם בחברה הישראלית.
 
הפרק האחרון בספר, פרק הדיון, מנתח ומפרש את המימצאים מנקודת מבט כוללנית. במרכזו מוצגת טענה כי המחקר על מצב האוריינות בישראל מצביע על מדינה הנמצאת בתהליכי שינוי ומעבר ובמציאות כפולת פנים. מציאות זו לוכדת את החינוך לאוריינות בתוך מתחים, בלבול, חוסר מודעות וחוסר התייחסות מושכלת למגוון הכיוונים, התפיסות, הכוחות והלחצים הפועלים כיום בזירת האוריינות. החינוך לאוריינות נמצא בטרנספורמציה מורגשת-לא-מורגשת, כלומר, בטרנספורמציה עמומה.
 
תמונת המצב המורכבת והמעובה בפרטים מלמדת על כך שב"זירת האוריינות" ישראל לכודה בין שתי פרדיגמות קוטביות: פרדיגמה מודרנית ופרדיגמה פוסטמודרנית, ובשוליים - הפרדיגמה הפרֵה-מודרנית. שתי הפרדיגמות: האחת, אידיאולוגית-לאומית, והשנייה: גלובלית, ברוח הניאו-ליברליזם של הקפיטליזם המאוחר/החדש - מהוות בסיס מרכזי להבנת מצב האוריינות העברית והערבית. כמו כן הן משמשות נקודת מבט להבנת מצב האוריינות לאור ההיבט המגדרי ב"חזית הפמיניסטית", וכן ערוץ תפיסתי להבנת ההערכה של אוריינות ובקרתה. שתי הפרדיגמות משמשות אף מצע להבנת השינויים העכשוויים הפועלים בתחום, ובמרכזם ההשפעת מעורבותם של ארגונים גלובליים, על-לאומיים: ארגון אונסקו וארגון OECD
 
מחקר זה נערך על רקע משבר בחינוך בישראל, המוגדר בשלוש השנים האחרונות כ"קריסת מערכת החינוך". המלצות "דו"ח דוברת" ("כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך") הנדונות במחקר זה בהקשר לחינוך לאוריינות, ובחינת מצב האוריינות לאור שש מטרות בינלאומיות שארגון אונסקו מבקש לבחון ולממש – כל אלה מקבלים במחקר זה הקשר ובסיס להבנות ולתובנות, שיכולות לחולל שינוי, תיקון וקידום של מצב האוריינות בישראל.
 
קידום מצב האוריינות של הפרטים ושל החברה במדינת ישראל משרת את הצלחת ההתמודדות עם המשבר ותורם לגיבוש זהותה הלאומית והתרבותית ולהעצמת חוסנה החברתי והכלכלי. עידן התחרות הגלובלית של כלכלת הידע, שמדינת ישראל חוברת אליו, וייחודה התרבותי של האוריינות היהודית והערבית הישראלית – מעצימים את נחיצותם של מחקר מעקב, של דיווח פומבי ושל התערבות מיודעת בתחום במישור התיאורטי, האקדמי, היישומי, הלאומי והבינלאומי.
 
שושן ברוש-ויץ
 
 
 על מצב האוריינות בישראל
על בסיס מחקר לאונסקו
 
 
רמות – אוניברסיטת תל אביב
Shoshan Brosh-Vaitz
 
On the state of Literacy in Israel
 
 
 
 
בתמיכת קרן שניצר למחקרים בנושאי המשק והחברה בישראל
Sponsored by the Schnitzer Foundation for Research on the Israel Economy and society, Bar-Ilan University
 
 
 
©
כל הזכויות שמורות למחברת
ד"ר שושן ברוש-ויץ
shoshanv@post.tau.ac.il
טל' הוצאת "רמות": 03-6408113
 
 
הוצאת רמות – אוניברסיטת תל-אביב
נדפס בישראל תשס"ו
Ramot – Tel Aviv University Press 2006
Printed in Israel · ISBN 965-274-430-1 

 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya