על הוראת המעשייה בשלושה גני ילדים

מקור: כינוס "פותחים שערים בהכשרת מורים", מכון מופ"ת 12-14 לפברואר 2001.

למאמר המלא - ראו קובץ מצורף מימין

המאמר מבוסס על מחקר, שנעשה על ידי בשלושה גני ילדים. בכל גן בחרה הגננת מעשייה שונה והורתה אותה במסגרת של שני מפגשים:  בגן חובה – נלמדה המעשייה 'לכלוכית', בגן שבו גילאי גן חובה וטרום חובה נלמדה המעשייה 'הזאב ושבעת הגדיים', ובגן שגילאי ילדיו שלוש-ארבע נלמדה 'כיפה אדומה'.

תרומת המחקר לסטודנטיות להכשרת מורים

שלוש המעשיות מהוות דגם המציג בפני סטודנטיות: (א) את ייחודיותה של ספרות ילדים בעצם היותה תחום, שקיימת בו אינטראקציה בין שלוש דיסציפלינות: אמנות, חינוך ופסיכולוגיה;  (ב) את ז'אנר המעשייה כבסיס לדיון ראשוני  בבעיות יסודיות של הילד;   (ג) את תרומת הגרסאות השונות לפיתוח מחשבתו ויצירתיותו של הילד.

הדיון בשאלות אלה אמור לפרוש לפני הסטודנטיות חתכים מהדגם המאפיין את המערכת החינוכית, שפועלים בה: (א) ילדים המתמודדים בבעיות קיומיות יום- יומיות והצמאים להחשף בפני חומרי לימוד שונים ומגוונים; (ב) הגננת המחליטה באמצעות אלו חומרים תגיע אל ליבם של הילדים ואל שכלם, תפתח את מחשבתם, תתמודד עם בעיותיהם ותקל עליהם את מצוקותיהם.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya