נייר עמדה: הערכת ההשפעה של התפתחות מקצועית ארוכת טווח

מאת: L.G Bingham
מקור וקרדיט:
Bingham, L.G., Gill, P. Sherman, R., Vaughn, V, & Mixon, J. (2010). Evaluating the long-term impact of professional development, Professional Development in Education, 36(4), 670-682.
 
המאמר תורגם מאנגלית ושוכתב לעברית ע"י ד"ר פנינה כץ
 
מילות מפתח: התפתחות מקצועית של מורים
 
נייר העמדה מתייחס לשאלה אם מורים מאמצים את העקרונות, הרעיונות והגישות המוצגים להם בהתפתחות המקצועית ועושים בהם שימוש בעבודתם.
הדרישה של מסמך ה-NCLB) 2002) שבכל כיתה תתבצע הוראה איכותית וסביבת מבחני ה-high-stake מחייבת את המנהלים להכיר ולדעת מהי התפתחות מקצועית איכותית. אחד ההיבטים של התפתחות יעילה הוא המידה שבה מורים מאמצים אותה. חשוב שהמערכת תכלול תהליך הערכה שלא יסתפק רק בבדיקת שביעות הרצון של המורים (Killion, 2008). בין היתר ראו לבדוק את הידע הנרכש במהלך זה.
 
מחקר ההערכה
שאלת המחקר:" האם מערכת הפיתוח המקצועי לסגל הקיימת היום יעילה במונחים של שימוש המורים בידע המוקנה?"
איסוף הנתונים - בשלב הראשון נאסף מידע מצוותי הניהול של בתי הספר כדי לערוך רשימה של כל השתלמויות ההתפתחות המקצועית שהוצעו למורים במהלך 5 שנים בנושאים שונים. במהלך זה נחשף העדר שיטתיות בארגון מערכת זו הן ברמת בית הספר והן ברמה המחוזית.
מורי בתי הספר התבקשו להתייחס לכל פריט שנמצא באמצעות אחד מההיגדים הבאים:"אני מומחה בנושא", "אני מיישם זאת עכשיו בכיתתי", "אני מודע לכך", "אינני מודע לכך", "הנושא אינו ישים בכיתתי היום".
ממצאי הסקר נותחו ; בצד הניתוח ניתן תיאור של הקונטקסט הייחודי.
 
ממצאים
יש מיעוט עדויות לכך ש:
  • מתקיימת תוכנית שיטתית של התפתחות מקצועית פעילה ברמת המחוז,
  • יש יוזמות רבות ומשמעותיות ליישום/הפעלה של ההתפתחות המקצועית,
  • מורים חלקו ביניהם רעיונות שנלמדו במהלך ההתפתחות המקצועית,
  • היו הזדמנויות למידה ממוקדות ונתמכות,
  • התקיימה הלימה בין התכנון ברמה הבית-ספרית לבין התכנון ברמה המחוזית,
  • ציפיות המחוז בתכנון ההתפתחות המקצועית וביצוען אכן קיבלו ביטוי מעשי בבתי הספר.
 
מסקנות
התפתחות מקצועית היא אחד מתחומי האחריות של המנהלים. האקלים של אחריותיות גבוהה דורש מורים יעילים המסוגלים לבצע הוראה איכותית המקדמת הצלחות של תלמידים.
מנהלים המפתחים מערכת ייעלה של התפתחות מקצועית צריכים להכיר בכך שמערכת כזו דורשת תשומת לב למורכבויות ולצרכים של כלל בית הספר. התפתחות מקצועית מוצלחת קשורה לשיפור התכנון בכל קמפוס בית ספרי, והיא משלימה את הפעולות ואת התרבות הקימות בו.
ראיית ההתפתחות המקצועית כחלק ממערכת של הוראה ולמידה דורשת התייחסות לשאלות כמו: מה צריכים המורים לדעת כדי לעזור לתלמידים להגיע לרמות גבוהות, כדי שיוכלו לתכנן תוכניות איכותיות וכדי שיידעו לפתח טכניקות הערכה הולמות? כדי לענות על שאלות אלה יש לעצב את מערכות ההתפתחות המקצועית בהקשר של ניתוח עצמי של כל בית- ספר את צרכיו (Zepeda, 2008,Sparks, 2002).
התפתחות מקצועית המתקיימת רק מחוץ לבית הספר, המתבטאת כהדגמות, בסדנאות ובהרצאות, אינה יכולה להיות בעלת השפעה מתמשכת על ההוראה הממשית בכיתות. עליה להיות רלוונטית לצרכי בית הספר ומעוצבת כך שתיענה לתוצרים ייחודיים של התלמידים הלומדים בו. הדבר מחייב חזון ברור ותכנון של ההתפתחות המקצועית המתחיל בשאלות הקצה ובהן: לאילו תוצרי תלמידים מצפים? מה צריכים מורים לדעת לצורך זה? כיצד משפיעים הקוריקולום והסטנדרטים על מה שמורים צריכים לדעת? חשוב גם ליצור קשר בין כל השותפים לקהיליית בית הספר (Lowden, 2005) בהקשר זה.
התפתחות מקצועית יעילה אינה תהליך מקרי. היא דורשת תכנון, הערכת צרכים, מטרות ברורות ויעדי הערכה. חשוב לבחון מערכות התפתחות מקצועית ולראות אם הן אכן משפיעות על ההוראה וכתוצאה מכך – על הישגי התלמידים (Guskey, 2000).
הערכה היא חלק חשוב בהתפתחות מקצועית איכותית. עליה לבחון את התוצרים המצופים ולא רק את שביעות הרצון ואת העמדות של המשתתפים. כל מערכת כזו השואפת להשפיע על תוצרי למידה של תלמידים דורשת תהליך הערכה משמעותי במטרה לזהות אם עומדים במטרות שהותוו.
ביבליוגרפיה
Guskey, T.R. (2000).Evaluating professional development, Thousand Oaks, CA:Corwin Press.
Killion, J. (2008). Assessing impact: evaluating staff development, Thousand Oaks, CA:Corwin Press.
Lowden, C. (2005). Evaluating the impact of professional development, Journal of Research in Professional Learning.
          Sparks, D. (2002). Designing powerful professional development for teachers and principals, Oxford, OH: National Staff Development Council.
Zepeda, S. (2008). Professional development: What works, Larchmont, NY: Eye on Education. 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

ביבליוגרפיה
Guskey, T.R. (2000).Evaluating professional development, Thousand Oaks, CA:Corwin Press.
Killion, J. (2008). Assessing impact: evaluating staff development, Thousand Oaks, CA:Corwin Press.
Lowden, C. (2005). Evaluating the impact of professional development, Journal of Research in Professional Learning.
          Sparks, D. (2002). Designing powerful professional development for teachers and principals, Oxford, OH: National Staff Development Council.
Zepeda, S. (2008). Professional development: What works, Larchmont, NY: Eye on Education. 
 

yyya