נוכחות בלמידה מקוונת מותאמת אישית – ההשפעה של גורמים קוגניטיביים ורגשיים ותפקידו המתווך של מגדר
Rodriguez-Ardura, Inma; Meseguer-Artola, Antoni. Presence in personalised e-learning – the impact of cognitive and emotional factors and the moderating role of gender. Behaviour & Information Technology. Nov2016, Vol. 35 Issue 11, p1008-1018.
טכנולוגיות דיגיטליות מציעות הזדמנויות יוצאות מן הכלל לפיתוח סביבות למידה מקוונות אישיות וגמישות המסוגלות לספק שירותים באיכות גבוהה. ההצלחה של סביבות למידה מקוונות אלה מקושרת ליכולתן לעורר חוויות סובייקטיביות של נוכחות (presence), שדרכן לומדים מקוונים מרגישים שהם "ממוקמים" באופן אינדיבידואלי בתוך סביבה חינוכית בעלת אופי אנושי (humanised), אמיתית.
המחברים בנו מודל משולב שממקם תהליכים קוגניטיביים (השליטה הנתפסת של לומד מקוון, תשומת לב ממוקדת, דמיון מנטלי) ורגש בליבה של תצורת הנוכחות, ומתייחס לתפקיד המתווך (moderating role) של מגדר. הם בחנו את המודל באמצעות מדגם גדול של סטודנטים בסביבת למידה מקוונת מותאמת אישית.
התוצאות מלמדות שתהליכים קוגניטיביים ורגשיים, המשתחררים כולם בעקבות גירויים חיצוניים המגיעים מסביבת הלמידה המקוונת המותאמת אישית, מפעילים נוכחות ושלמגדר יש תפקיד תיווך מכריע עבור ניבויי נוכחות-רגש.
ראו גם:
עמדות של סטודנטים מקוונים כלפי מאפיינים ופרקטיקות של בניית יחסי-קרבה