משוואות ופתרונותיהן: התפיסה של פרחי הוראה
מאת: חנה כרפס
מקור: על"ה 29, סתיו תשס"ג, 2002, עמודים 30-39
המאמר מתאר מחקר של התפיסה המתמטית של פרחי הוראה ביחס לתהליכים של פתרון משוואות, וביחס למהותם של הסברים מתמטיים וחשיבותם בהוראה.מן המחקר עולה, כי בנושא של פתרון משוואות אין לפרחי ההוראה תמונה שלמה ועקבית התואמת את תוכנית הלימודים, וכי תפיסתם מושפעת מן התפיסה שרכשו במפגש הראשון עם הנושא. ההסברים המתמטיים, שסיפקו הנחקרים, היו בחלק גדול מהמקרים ציטוט של הכללים, כלומר הסברים אינסטרומנטליים ולא רלציוניים.
yyya
שלום,
אשמח לקבל את המאמר המלא לכתובת:
chanamargolin@gmail.com
תודה רבה
יש לעבוד יותר על הבנה והגיון ולא רק להעניק לתלמיד את ידיעת האלגוריתם או הכלל. אמנם ההבנה האינסטרומנטלית היא די חשובה, אך זה לא יושב על עוגן של הגיון והבנה.
לא די בהבנת הנוסחה או השלבים, אלא ממש תירגול והבנת המשמעות. חובה להצליח להסביר מדוע פרוצדורה מסוימת נכונה, מתאימה והגיונית לצורך חתירה לפיתרון.