מצב המורים במדינות OECD : בסינגפור מזהים כישרון הוראה ומטפחים אותו, במקום להשאירו ליד המקרה

מצב המורים במדינות OECD : "בסינגפור מזהים כישרון הוראה ומטפחים אותו, במקום להשאירו ליד המקרה ", הד החינוך , יוני 2012 , ע"ע 48-49 .

סינגפור בולטת בגישה המקיפה שלה לזיהוי כישרון הוראה ולטיפוחו

סינגפור בוררת בקפידה צעירים מן השליש העליון של מסיימי התיכון, צעירים שהממשלה מעוניינת במיוחד למשוך להוראה, ומציעה להם מלגה חודשית המתחרה בשכר החודשי שיוכלו להרוויח כבוגרים טריים בתחומים אחרים. בתמורה, הם נדרשים להתחייב לעבוד בהוראה במשך שלוש שנים לפחות. יכולת אקדמית מצוינת היא תנאי הכרחי, כמו גם מחויבות למקצוע ולעבודה עם אוכלוסיות תלמידים מגוונות. העניין בהוראה נזרע בשלב מוקדם באמצעות התמחויות בהוראה לתלמידי תיכון.

 בסינגפור ישנה גם מערכת להסבה מקצועית של עובדים הנתונים בעיצומן של קריירות שונות – שיטה שנתפסת כדרך להעמיד לרשות תלמידי בתי הספר את ניסיון החיים של העולם האמיתי. סינגפור מקפידה מאוד להתאים את שכרם של המורים החדשים לשכר ההתחלתי בתחומים שונים. המדינה רוצה שהמועמדים המוכשרים ביותר יראו בהוראה מקצוע בעל תגמור מפתה.

אחרי שלוש שנות הוראה עוברים המורים הערכה שנתית כדי לבדוק את התאמתם לאחד מבין שלושה מסלולי קריירה – מורה רב אמן (מאסטר), מורה מומחה בתכניות לימודים או מחקר ומורה מנהיג בית ספרי. כל אחד מן המסלולים בנוי על מדרגות שכר. מורים בעלי פוטנציאל להנהגה בית ספרית מקודמים לצוותי ניהול בדרג ביניים ומקבלים הכשרה שמכינה אותם לתפקידיהם החדשים. ביצועי העובדים בדרג זה עוברים אף הם הערכה כדי לבדוק את הפוטנציאל שלהם להיעשות סגני מנהלים ומאוחר יותר מנהלים. כל שלב דורש טווח של ניסיון והכשרה המכינים את המועמדים להנהגת בתי ספר ולחדשנות. מורים צעירים נתונים להערכה שוטפת הבוחנת את פוטנציאל המנהיגות שלהם ומקבלים הזדמנויות להפגין את יכולתם ללמוד, למשל באמצעות השתתפות בוועדות או הובלת מחלקות בגיל צעיר יחסית. חלקם מועברים לפרקי זמן כלשהם לעבודה במשרד החינוך. בעלי פוטנציאל ניהולי עוברים ראיונות ומתורגלים במצבי מנהיגות.

הדוח המקורי של ה-OECD:
"Building a High-Quality Teaching Profession: Lessons from around the World", OECD Publishing.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264113046-en
© 2011 OECD

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya