מעורבות המנחה בשלבים שונים של פיתוח קהילה לומדת
נושאים עיקריים של המצגת:
· מאפיינים של קהילה לומדת
· שלבי התפתחות
· מעורבות המנחה בשלבים שונים
תפקידי המנחה בשלבי התפתחות הקבוצה:
בשלב ה"סערות"
· הנחה על כוונות טובות
· הובלת הקבוצה לכיוון חיובי
· מתן הכרה לסכסוכים,
· חשיבות חשיפה לרעיונות אחרים סגנון לא סמכותי
· התייחסות לבעיות – בצורה פרטנית (לא פומבית)
· שימוש זהיר בהומור ואירוניה
· לא להתעלם מהתנהגות לא רצויה
· חיזוק חיובי להתנהגות רצויה
בשלב קבלת נורמות
· הכוונה למשימות משותפות
· פיתוח מיומנויות עבודה בצוותא
· עידוד יוזמות ורעיונות גמישות בנוגע לנושאי הדיון,
· תכני התוצרים מעבר לפעילויות משותפות ממוקדי תוצר משותף
בשלב גיבוש הקבוצה:
· היכרות אישית: מפגש פנים-אל-פנים או פעילות מקוונת -
· דוגמאות תמונות באתר, מידע נגיש לכולם על כל אחד המשתתפים,
· "טיפול" במשתתפים סבילים מתן תשומת לב, תגובות מידיות
· עידוד אינטראקציות ברכות/תגובות למשתתפים חדשים במיוחד אם משתתפים אחרים לא הגיבו פניה בשם תזמון.
בשלב ה"ביצוע":
· העברת אחראיות ללומדים על תהליכי הלמידה
· עידוד האחראיות הקבוצתית על התוצר המשותף,
· מתן משוב
לקראת שלב ה"פרידה"
· הכוונה לקראת סיום העבודה על תוצרים רפלקציה וסיכום הצעה להכנת "מסיבת הפרידה" פנים-אל-פנים או וירטואלית.