מנהל, שים לב

"מנהל, שים לב"... הד החינוך, אפריל 2013 , גליון 05 ,עמוד 111.

"דמות המפתח היא המנהל", אומר פרופ' יזהר אופלטקה, ומספק למנהלים שמונה עצות חשובות:

"1. כאשר אתה מקבל מורה חדש אל תספר לו סיפורי אלף לילה ולילה; ספר לו על החולשות של בית הספר, לא רק על החוזקות שלו.

2. הצמד לו מורה ותיק, שהוא לא רק מורה טוב המצפה שהמורה החדש ישכפל אותו, אלא גם אדם טוב, אדם שיש לו רגישות לקשיים של הזולת ואדם היודע כיצד לתמוך בזולת.

3. השאר את הדלת פתוחה. קרא למורה המתחיל לא כדי לגעור בו, אלא כדי לשמוע איך הולך לו, איך הוא מרגיש בבית הספר.

4. זכור, המורה החדש עדיין חלש מבחינה מקצועית, אבל הוא הסיכוי של בית הספר שלך להתחדש. המורה החדש רואה דברים שהמורים הוותיקים כבר לא רואים, הם כבר למדו לחיות עם כל מיני עיוותים.

5. אם קיבלת כמה מורים חדשים, נצל את המשאב היקר הזה. הקם להם סדנה ותן למורים הוותיקים שלך הזדמנות ללמד אותם וללמוד מהם.

6. אני לא מדבר על עניין בסיסי כמו להציג את המורה החדש לחדר המורים. מורה חדש מגיע לחדר מורים, בעיקר באחד התיכונים הגדולים, ויושב נבוך בפינה; הוא לא מכיר אף אחד. עשה טקס קטן בחדר המורים והצג את המורה החדש. הזמן אותו לספר על עצמו. מורים חדשים, כמו מורים ותיקים, פורחים בבית ספר שהוא בית ולא רק מקום עבודה.

7. ארגונים נוטים להעצים את תחושת הזרות של עובדים חדשים. מורה חדש פוחד לדבר שמא יגידו לו 'מה אתה מבין בכלל. רק אתמול הגעת!'. כדאי לשלב את המורה החדש בפורום כלשהו של חשיבה ולאפשר לו להתבטא. אם המורה חושש, כדאי להביע עניין מיוחד בדעתו כי הוא חדש ורואה טוב.

8. שמור על המורים החדשים האידאליסטים, אסור לך לפספס אותם. הם יתרמו לבית הספר שלך הכי הרבה. אבל הם גם רגישים ופגיעים יותר. אם תתעלם מהם, הם ילכו לבית ספר אחר או יברחו מהמערכת".


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    כיועצת חינוכית אני מברכת על הרגישות למורה החדש. אצל רבים מהם נקבע המשך העבודה כמורה בכלל על פי ניסיונם בשנה הראשונה. מורים בכלל ומנהלים ורכזי מקצוע בפרט חייבים להבין שהם אלה העלולים לכרות ענף מקצועי ולהרחיק חברה צעירים מהמקצוע.

    פורסמה ב 30/08/2013 ע״י ליאורה הירש
    מה דעתך?
yyya