מיצוב בכיתה: ניתוח תגובות מורים לבעיות התנהגות
מאת: אליעזר יריב
מילות מפתח:
בעיות התנהגות
בעיות משמעת
בעיות תקשורת
בתי ספר
דפוסי התמודדות
מאפייני תפקיד
מאפיינים רגשיים
מורה-תלמיד: יחסי גומלין
מורים
ניתוח מצבי למידה
ניתוח שיח
אליעזר יריב . "מיצוב בכיתה: ניתוח תגובות מורים לבעיות התנהגות " , עיון ומחקר בהכשרת מורים, מס' 12 , תש"ע 2010 ( כתב עת אקדמי של מכללת גורדון) .
בעיות התנהגות בכיתה והפרעות משמעת הן אירועים מורכבים שיש להם ממדים רגשיים וקוגניטיביים סמויים.
המחקר הנוכחי נעזר בשתי סכמות אנליטיות כדי להבין לעומק את מהות ומאפייני השיח של מורים עם תלמידים במהלך הטיפול בהפרעות משמעת. 31 סטודנטים במכללה להוראה צפו במקרים של הפרעות משמעת בגני ילדים ובכיתות של בתי ספר יסודיים ותיעדו 20 מהם. בתום השיעור הם ראיינו (בנפרד) את המורה ואת התלמיד על האירוע וסייעו לחשוף את הנרטיב הפנימי של השותפים. הממצאים משקפים מיצוב סמכותי, ולעתים קרובות כוחני, של הגננות ושל המורות כלפי התלמידים. הן משתמשות בשפה בוטה, חסרת עידון, שיש בה לא מעט פקודות, הנחיות והתרסות כלפי התלמידים שהפרו את המשמעת ברוב המקרים הנרטיב של המורות משקף היצמדות לכללים שלהן בניהול הגן והתייחסות מעטה לנסיבות האישיות של התלמיד המפריע. הנרטיב של התלמידים פחות מגובש ונוטה להצדקת המעשים . החוקר מסכם באומרו: "ללא התבוננות אמִתית במראה אין סיכוי לפתור את הבעיה ( אליעזר יריב).
yyya
אני מחפשת פתרון לתלמידים שמדברים לאורך כל השעור .כיצד עלי להגיב?ניסיתי בדרכי נועם ובענישה, ללא הועיל !! תודה מראש, מירי