מחקר חדש: המוטיבציה הפנימית ללמידה של תלמידים בכיתה ח' נמוכה יותר מזו של תלמידים בכתה ד'
מאת: אבי קפלן , עידית כ"ץ , גילה גואטה
מילות מפתח:
בתי ספר
הנעה
מוטיבציה
מורים
פסיכולוגיה
פסיכולוגיה חינוכית
תהליכי למידה
תלמידים
תמיכה
תפיסות תלמידים
החוקרים, דר' עידית כ"ץ, דר' אבי קפלן וגילה גואטה, מצאו עוד כי אף על פי שהצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים בכיתה ד' אינם שונים מהצרכים הפסיכולוגיים של תלמידים בכיתה ח', המורים בכיתה ד' נתפסים בקרב התלמידים כמי שתומכים בצרכים האלו יותר מאשר המורים של תלמידים בכיתה ח'. "ההבדל בתמיכה של המורים בצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים, נמצא כמסביר חלק משמעותי בהבדל במוטיבציה של התלמידים בין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים", מציינים החוקרים.
תוצאות מחקר זה מדגישות את הצורך לשים דגש רב יותר בכיתות הגבוהות על הצרכים הרגשיים- פסיכולוגיים של התלמידים ולא רק על צרכיהם האקדמיים. כל זאת, על מנת לעודד למידה מתוך מניעים פנימיים ומיטביות בקרב תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים, ובמטרה להקטין את ממדי הנשירה.
מחקרים רבים מראים שעם השנים, חלה ירידה הדרגתית במוטיבציה הפנימית של תלמידים בבית הספר ללמידה בכלל ולהכנת שיעורי הבית בפרט. הירידה הדרמטית ביותר במוטיבציה הפנימית מתרחשת במעבר שבין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים. גם תלמידים שלמדו והכינו את שיעורי הבית מתוך עניין, סקרנות והנאה בהיותם בבית הספר היסודי, לומדים בחטיבת הביניים מתוך חשש מעונש ותחושת כפייה. מחקר רב מראה כי למידה מתוך מניעים חיצוניים לאורך זמן, יכולה לפגוע בתפקודו של התלמיד ובמיטביות שלו ואף לגרום לנשירה מוגברת מלימודים. במהלך השנים הועלו השערות שונות שניסו להסביר ירידה זו במוטיבציה הפנימית. ההסבר המקובל ביותר היה כי תהליכים פסיכולוגיים אופייניים לגיל ההתבגרות הם אלו שיוצרים ומכוונים את השינויים במוטיבציה. במחקר הנוכחי, החוקרים השתמשו בתיאוריית ההכוונה העצמית להסבר תופעת הירידה במוטיבציה. תיאורית ההכוונה העצמית היא תיאוריה המדגישה את התפקיד המשמעותי של הסביבה בה הילד גדל בעיצוב המוטיבציה שלו. על פי תיאוריה זו, תמיכה של אנשים בסביבה בצרכים הפסיכולוגיים של התלמיד תעודד למידה מתוך מניעים פנימיים. לעומת זאת, סביבה שאינה תומכת בצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים יכולה לגרום ללמידה מתוך מניעים חיצוניים שלה השלכות רגשיות שליליות.
בהתבסס על תיאוריה זו, בחנו החוקרים במחקר הנוכחי את התרומה שיש לרמת תמיכה שונה של המורים בצרכים הפסיכולוגים של התלמידים להבדל במוטיבציה של התלמידים בין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים. במחקר השתתפו 72 תלמידי כיתות ד' ו-101 תלמידי כיתות ח' מבתי ספר באזור הדרום. התלמידים מלאו שאלונים שבחנו את המוטיבציה שלהם להכנת שיעורי-בית בתנ"ך, את רמת הצרכים הפסיכולוגיים שלהם, ואת המידה שבה הם תופסים את המורה כתומך בהתנהגותו בצרכים אלו.
תוצאות המחקר הראו, כאמור, שאכן המוטיבציה הפנימית להכנת שיעורי בית של תלמידים בכיתה ח' נמוכה יותר מזו של תלמידים בכיתה ד'. בנוסף, אף על פי שהצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים בכיתה ד' אינם שונים מהצרכים הפסיכולוגיים של תלמידים בכיתה ח', המורים בכיתה ד' נתפסים בקרב התלמידים כמי שתומכים בצרכים האלו יותר מאשר המורים של תלמידים בכיתה ח'. הבדל זה בתמיכה בצרכים היה קשור להבדל ברמת המוטיבציה הפנימית להכנת שיעורי הבית בקרב התלמידים.
yyya
אשמח לקבל את המאמר המקורי
snaa25@walla.com
שלום,
אשמח לקבל את המאמר המלא לקריאה
תודה רבה
שלום,
אשמח לקבל את המאמר המקורי.
תודה רבה, נועה
שלום אשמח לקבל את המאמר המלא לצורך עבודה לקראת תואר שני בהוראה.אשמח לקבל מאמרים נוספים בנושא שיעורי בית.תודה יעל
גם אני אשמח ואודה מאוד על קבלת המאמר המלא.
אשמח לקבל את המאמר המקורי במלואו לצורך עבודת מחקר שלי
אם אפשר לשלוח לי את המאמר בשלמותו. וכן אם יש לכם עוד מאמרים על מוטיבציה. תודה רבה
שלום רב, האם אוכל לקבל את המאמר במלואו? אני עושה עבודת חקר על מוטיבציה של תלמידים ולאחר קריאת התקציר ראיתי שמאמר זה יכול לסייע לי מאוד. תודה.
אפשר בבקשה שישלח אלי המאמר המקורי כי הוא לא נפתח לי.תודה
אני מעוניינת במאמר השלםאבקש אם אפשר לשלוח לי אותותודה…
אבקש לשלוח לי את המאמר המקורי מכיוון שאיני יכולה לפתוח אותו דרך הקישור שבסוף התקציר . המון תודה
אבקש לשלוח לי את המאמר המקורי כיוון שלא נפתח. תודה, קרן
אבקש לשלוח לי את המאמר המקורי מכיוון שאיני יכולה לפתוח אותו דרך הקישור שבסוף התקציר ותודה.
אני מבקשת לקרוא את המאמר המקורי,אך הוא לא נפתח.האם אפשר לסדר זאת?תודה,סוניה