מורים על פרשת דרכים
מאת: ליליאנה טולצ'ינסקי
מילות מפתח:
אוריינות
הבנה
הוראת קריאה: גישות
הוראת קריאה: שיטות
מורים
מחקר בחינוך
מערכות חינוך בעולם
לחצו כדי להאזין לפריט
מקור וקרדיט : כתב העת במכללה , גיליון מס' 20 , חורף תשס"ח ( המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין)
ליליאנה טולצ'ינסקי, המחלקה לבלשנות, אוניברסיטת ברצלונה
ליליאנה טולצ'ינסקי, המחלקה לבלשנות, אוניברסיטת ברצלונה

המאמר המלא מצורף כקובץ PDF מצד ימין .


אפשר לטעון ששתי ההצעות אינן שוללות זו את זו . מובן מאליו שלא: אפשר לעבוד על זיהוי אותיות, על זיקה בין אותיות לצלילים ולקרוא סיפורים מעניינים או חדשות בעיתון. עם זאת, הדבר נכון רק בכיוון אחד. אם ילדים מנסים לקרוא סיפורים, חדשות בעיתון, מתכונים או כל סוג אחר של טקסט – ולדון בהם, עליהם ”לעבוד" עם אותיות ולשים לב לזיקות שבין אותיות לצלילים, אולם לא כך בהכרח בכיוון ההפוך . ילדים יכולים לעבוד על כל מיומנויות היסוד, בלי לקרוא טקסטים ובלי לדון בהם ובלי, למעשה, לכתוב בעצמם דבר. לא אוסיף על העמודים הרבים שנכתבו להצגת טיעונים בעד שתי ההצעות ונגדן, תחת זאת אציג נתונים לביסוס הדיון באמצעות הרחבה ופירוט של ארבע דוגמאות שונות. הדוגמה הראשונה נוגעת לכישלון היחסי של ספרד בהקניית הקריאה ; הדוגמה השנייה נוגעת להצלחה היחסית של פינלנד באותה משימה, וההסברים שהועלו שם להצלחה זו; הדוגמה השלישית עוסקת בהישגי קריאה של ילדים צעירים כפי שנמדדו בידי משרד החינוך האמריקני, והדוגמה הרביעית והאחרונה נוגעת לסיבות להצלחתם של כמה מן המהגרים האלג'יראים בצרפת, כנגד כל הסיכויים . מטרת הדיון בדוגמאות אלו היא לספק למורים ולמעצבי המדיניות מידע ספציפי, רלוונטי ועדכני שעליו יוכלו להתבסס בהחלטותיהם.
מאת: ליליאנה טולצ'ינסקי
מילות מפתח:
אוריינות
הבנה
הוראת קריאה: גישות
הוראת קריאה: שיטות
מורים
מחקר בחינוך
מערכות חינוך בעולם
לחצו כדי להאזין לפריט
מקור וקרדיט : כתב העת במכללה , גיליון מס' 20 , חורף תשס"ח ( המכללה לחינוך ע"ש דוד ילין)
ליליאנה טולצ'ינסקי, המחלקה לבלשנות, אוניברסיטת ברצלונה
ליליאנה טולצ'ינסקי, המחלקה לבלשנות, אוניברסיטת ברצלונה

המאמר המלא מצורף כקובץ PDF מצד ימין .


אפשר לטעון ששתי ההצעות אינן שוללות זו את זו . מובן מאליו שלא: אפשר לעבוד על זיהוי אותיות, על זיקה בין אותיות לצלילים ולקרוא סיפורים מעניינים או חדשות בעיתון. עם זאת, הדבר נכון רק בכיוון אחד. אם ילדים מנסים לקרוא סיפורים, חדשות בעיתון, מתכונים או כל סוג אחר של טקסט – ולדון בהם, עליהם ”לעבוד" עם אותיות ולשים לב לזיקות שבין אותיות לצלילים, אולם לא כך בהכרח בכיוון ההפוך . ילדים יכולים לעבוד על כל מיומנויות היסוד, בלי לקרוא טקסטים ובלי לדון בהם ובלי, למעשה, לכתוב בעצמם דבר. לא אוסיף על העמודים הרבים שנכתבו להצגת טיעונים בעד שתי ההצעות ונגדן, תחת זאת אציג נתונים לביסוס הדיון באמצעות הרחבה ופירוט של ארבע דוגמאות שונות. הדוגמה הראשונה נוגעת לכישלון היחסי של ספרד בהקניית הקריאה ; הדוגמה השנייה נוגעת להצלחה היחסית של פינלנד באותה משימה, וההסברים שהועלו שם להצלחה זו; הדוגמה השלישית עוסקת בהישגי קריאה של ילדים צעירים כפי שנמדדו בידי משרד החינוך האמריקני, והדוגמה הרביעית והאחרונה נוגעת לסיבות להצלחתם של כמה מן המהגרים האלג'יראים בצרפת, כנגד כל הסיכויים . מטרת הדיון בדוגמאות אלו היא לספק למורים ולמעצבי המדיניות מידע ספציפי, רלוונטי ועדכני שעליו יוכלו להתבסס בהחלטותיהם.
לפריט זה התפרסמו 1 תגובות
אני אמא לילדות בנות 7וחצי ו3 וחצי לילבה בת ה7 וחצי יש בעיות קריא הבת הכיתה ב'אני מחפשת עזרה ולא יודעת ממי לבקש מורה פרטית או חוג אן לי מושג מה עלי לעשות מכוו שתוכלו לעזור תודה
פורסמה ב 09/04/2010
ע״י טלקר נעמי
אני אמא לילדות בנות 7וחצי ו3 וחצי לילבה בת ה7 וחצי יש בעיות קריא הבת הכיתה ב'אני מחפשת עזרה ולא יודעת ממי לבקש מורה פרטית או חוג אן לי מושג מה עלי לעשות מכוו שתוכלו לעזור תודה