מורים מובילים על מורים מובילים
סיכום תהליך הלמידה, מסקנות והמלצות לגבי האופן בו מורים מובילים יכולים ומעוניינים לפעול כדי לתרום לבניית מקצוענות בהוראה
משרד החינוך, קרן 'יד הנדיב' וקרן טראמפ, פנו במשותף אל האקדמיה הלאומית למדעים, כדי שתוביל תהליך לימודי להגדרת תפקידו של 'מורה מוביל' במערכת החינוך.
האקדמיה השלימה את משימה באוגוסט 2014 בדוח המלצות מסכם, שנכתב בהובלתם של ד"ר ניר מיכאלי, פרופ' לי שולמן ופרופ' מרים בן-פרץ.
בעקבות הדוח, הוקמו שלושה צוותי-יישום:
1. צוות מדיניות, בהובלת משרד החינוך, שעסק בהגדרות התפקיד, הסטנדרטים, ההתארגנות המערכתית והתגמול למורים המובילים;
2. צוות מחקר ופיתוח, בהובלת יד הנדיב, שהתמקד בידע הנחוץ, בדרכים ליצירתו והנגשתו, בתרגום של תיאוריה למעשה, ובבניית התשתית והמומחיות המקצועית;
3. צוות פרקטיקה, בהובלת קרן טראמפ, שהתרכז בצרכים ובציפיות של המורים המובילים ובאופן שבו הם מעוניינים לפעול כדי לתרום לבניית מקצוענות ההוראה.
במסמך שלהלן יוצגו הנקודות המרכזיות שעלו בדיונים ואת עיקרי ההמלצות של צוות הפרקטיקה. הצוות כונס בהובלת מכון דוידסון לסדרה של מפגשים שהתקיימו בין החודשים מרץ ואפריל 2015. הצוות מנה 14 מורות ומורים מובילים מבתי ספר תיכון מתחומי המתמטיקה, הפיזיקה, ההיסטוריה והתנ"ך שנבחרו בהמלצת המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך.
הצוות התבקש בדיוניו להתייחס לשאלות הבאות:
1. מיהו 'מורה מוביל', כיצד הוא צריך להיבחר, מהו סטנדרט העבודה שלו, היכן ומתי הוא עובד ביחד עם מורים אחרים?
2. מהם הכלים, השיטות והשגרות הנחוצות למורים מובילים כדי שיוכלו להוביל את הלמידה ואת הפרקטיקה של עמיתיהם המורים?
3. אילו סוגים של ידע, מיומנויות ויכולות דרושות למורים המובילים כדי לבצע את תפקידיהם, וכיצד מורה מוביל יוכל לרכוש אותם?
4. לאיזו תמיכה זקוקים מורים מובילים מעמיתיהם, מבתי הספר, המחוז, הרשות המקומית, האקדמיה, משרד החינוך והציבור הרחב?