מורים בארה"ב מתבוננים בתכנית משולבת להוראת מתמטיקה באופטימיזם זהיר

Anonymous. "Educators Look to Blended Math Program With Caution, Optimism", Education Week 33.19 (Jan 29, 2014): 30, 32.


אף על פי שתכנית הלימודים Cognitive Tutor Algebra 1 של Carnegie Learning היא תכנית הלימודים היחידה של למידה משולבת, המורה Mary Brierley המלמדת תכנית זו בטוחה באיכותה.

במובנים רבים, תכנית הלימודים ששימשה בכיתה של המורה נושאת קווי דמיון לתכניות רבות של למידה משולבת, גישות הלמידה המשלבות שיעורים בכיתה ושיעורים המבוססים על טכנולוגיה.

אף על פי שמאות מחוזות משתמשים בצורה מסוימת בתכנית "מדריך קוגניטיבי" (Cognitive Tutor) מאז סוף שנות התשעים, תכנית הלימודים היא בלתי רגילה בכך שגם כעת יש לה תמיכה של מחקר עצמאי, שמומן על ידי מחלקת החינוך האמריקאית ובוצע על ידי תאגיד RAND.

המחקר בן השנתיים, שכלל 25,000 תלמידים מחטיבות ביניים ומבתי ספר תיכוניים, מצא שבשנה השנייה של יישום תכנית הלימודים, תלמידי תיכון משתמשים בתכנית לימודים המשלבת בין תוכנה לתרגול בקצב אישי לבין ספרי לימוד ללמידה בכיתה שהשיגו הישגים משמעותיים נוספים בלמידה בהשוואה לתלמידים המשתמשים בתכנית הלימודים המסורתית.

נמצא גם שתלמידים בחטיבת הביניים הגיעו להישגים בשנה השנייה ליישום התכנית.


הקשר בין התוכנה לספר הלימוד

כיתת אלגברה 1 של Ms. Brierley, ורבים אחרים שמשתמשים בתכנית זו, משתמשת במודל של למידה משולבת של "סבב תחנות"
("station rotation"), שנראה לעתים קרובות יותר בכיתות של בתי ספר יסודי ובחטיבות הביניים.

בתחילה, הכיתה משתמשת בעיפרון ונייר.
לאחר מכן, הכיתה מתחלקת לשתי קבוצות הכוללות כשניים עשרה תלמידים כל אחת. קבוצה אחת של תלמידים פונה לבעיה מתוך ספר הלימוד, ובה תלמידים העובדים יחד ליד השולחנות, בעוד חברי הקבוצה השנייה נודדים לעבר המחשב הנייד שבפינת הכיתה, לוקחים את המכשיר בחזרה למקומותיהם, מתחברים לחשבונות שלהם בתוכנת "המדריך הקוגניטיבי" (Cognitive Tutor) ופותרים בעיות המותאמות להתקדמות הלמידה של כל תלמיד.
לאחר כ-35 דקות הקבוצות מחליפות משימות.

אבל לתוכנת "המדריך הקוגניטיבי" (Cognitive Tutor) יש הבדלים עדינים למודל של סבב התחנות.
ביניהם, הן הטקסט המודפס והן התוכנה מגיעים מאותו ספק.
כך שבעוד חלק מהתלמידים עשויים להגיע תחילה למושגים בדפוס, אחרים נתקלים בהם ראשית באופן מקוון, הטרמינולוגיה והתיאוריה שמאחורי מושגי ההוראה נשארים קבועים.

שני הענפים של תכנית הלימודים גם מדגישים את המניפולציה של מספרים ושל משתנים.
מאפייני הטקסט מאפשרים לתלמידים לשרבט על עמודי הספר או ליד טבלאות ומשוואות במקום על ניירות נפרדים.
התוכנה דורשת מהתלמידים לקבוע את הגבולות שלהם עבור הגרפים והטבלאות לפני שהם עונים על סדרת שאלות המבוססות על אותו תרחיש.

ייתכן שהדבר החשוב ביותר, תכנית הלימודים עברה הערכה אינסופית מאז השקתה כמוצר הראשון של Carnegie Learning בשנת 1998 ומעוצבת לפי מחקר על הקוגניציה האנושית שנערך על ידי Carnegie Mellon University בפיטסבורג.

שיפורים אקדמיים
המחקר מציע שהתוצאות לגבי ההישגים בשנה השנייה נובעים מטווח של תנאים בעולם האמיתי, שבהם חלק מבתי הספר וחלק מהמורים מיישמים את התכנית בדרכים אפקטיביות יותר מאשר אחרים.

זה חיוני במחוז כמו Anne Arundel County, שבו 78,000 תלמידים, שבו כל כיתה של אלגברה 1 משתמשת בתוכנת "המדריך הקוגניטיבי" (Cognitive Tutor) מאז שנת 2009, אבל לא כל מורה הוקסם מתכנית זו.

בעוד הציפייה שהתלמידים יקדישו 30 עד 40 דקות בכיתה פעמיים בשבוע לעבודה על רכיב המחשב של תכנית הלימודים, חלק מהמורים בקושי מקדישים את זמן המינימלי לכך, טוענת איימי סמית (Amy Smith), מתאמת המתמטיקה לבית הספר התיכון במחוז.
בינתיים, מורים אחרים מאפשרים יותר זמן כיתה ומעודדים את התלמידים להשתמש בתכנית במהלך הלימוד בכיתה או לאחר בית הספר, היא טוענת.

סמית מתעקשת כי תכנית "המדריך הקוגניטיבי לאלגברה 1" (Cognitive Tutor Algebra 1), שבה המחוז השתמש בתחילה ככלי משלים, מניעה שיפורים בהערכת בית הספר התיכון במרילנד עבור נושא זה.
בין 90% ל-93% מתלמידי התיכון במחוז עברו את בחינות הסיום במהלך כל אחת משש השנים שחלפו, ובמהלך חמש השנים שחלפו, עלה באופן קבוע שיעור התלמידים שקיבלו את הציון "מתקדם" מ-34.2% בשנת 2009 ל-41.6% בשנת 2013.

עיפרון לעומת מחשב
ג'וליה פרילנד (Julia Freeland), עמיתת חינוך ב- Mass.-based Clayton Christensen Institute, שהוביל את המאמץ לקטלג את הלמידה המעורבת, מסכימה שהתוצאות הן מהמחקר של RAND והן ממסגרות בעולם האמיתי, כמו ב- Anne Arundel Countyמעודדות. אבל היא טוענת שעדיין חסר מחקר בתחום המראה את הסיבות לכך שתכניות כמו "המדריך הקוגניטיבי" הן אפקטיביות – מחקר שיוכל לסייע למורים להחליט האם יישום התכנית מצדיק את ההשקעה.

גברת סמית מלאת ביטחון בכך שהתכנית מסייעת ל-2,700 תלמידים לאלגברה 1 הלומדים בבתי ספר ברחבי Anne Arundel County. אולם עדיין אפילו שש שנים לאחר הצגתה, תמיד קיימים אתגרים חדשים, כגון השנה הראשונה של יישום הסטנדרטים הממשלתיים החדשים בחינוך
(Common Core State Standards), שהיא חוששת כי יגררו את תוצאות ההישגים כלפי מטה.

בנוסף, גם התלמידים של Ms. Brierley – שעבור רובם הלמידה המעורבת היא חדשה – חשים רגשות מעורבים לגבי האם הם מעדיפים לתרגל אלגברה על המסך או בספר הלימוד.

סלסט דיוויס (Celeste Davis), תלמידה חדשה בכיתה של Ms. Brierley בתקופה הראשונה של התכנית, מעדיפה לראות פחות את המחשב.

קישור למאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya