מהו בית ספר מתוקשב?

 
אסתי דורון , העוסקת בחקר הטמעת מערכות תקשוב בחינוך , העלתה סוגיה חשובה של תהליכי תקשוב בבתי ספר במאמרון שכתבה לאחרונה ( נובמבר 2008 ). הדיווח הוא על מפגש עם מנהלת ביה"ס וראייתה את תהליכי התקשוב החינוכיים ברמת ביה"ס . לדעת המנהלת , תהליכי התקשוב הקשורים לתרבות העבודה של המורים והתלמידים קודמים לתהליכים של פדגוגיה מתוקשבת בכיתות .
"בבי"ס זה קיימות מספר מערכות תקשוב, כשלכל מערכת מאפיינים משלה, וגם שימושיות קצת שונה. המערכת הראשונה שפועלת בביה"ס היא מערכת של קמפוס וירטואלי, מערכת מסוג LMS שבו לכל מורה יש סביבת הוראה- למידה משלו, עליה הוא אחראי, ואליה הוא מזין הודעות שבועיות, משימות, מטלות. באמצעות הקמפוס עוקב המורה אחרי כניסות תלמידים והביצועים שלהם. מערכת זו סגורה בפני אנשים מחוץ לבית הספר, אך פתוחה באמצעות שם וסיסמא לתלמידים ולמורים. מערכת נוספת שקיימת בבית הספר הזה, היא מערכת של אתר בית ספרי. במערכת זו יש אזורים פתוחים לכולם, אך יש גם אזורים סגורים בשם וסיסמא, כמו לדו' "פורום חדר מורים", שבו כל המורים חברים ושותפים לקבלת החלטות פדגוגיות, שנעשות כמובן, באמצעות תקשורת וירטואלית. התלמידים שמתעדכנים בשינויי מערכת ובלוח הבחינות, נכנסים לאתר הבית ספרי מדי יום, בנוסף לכניסתם לסביבת הקמפוס הוירטואלי. בכל אחת מהסביבות, הם מקבלים מידע שונה, וידח עם זאת הם אינם מתבלבלים - הם יודעים לאיזה סוג של מידע לצפות מכל אחת מהמערכות.
התקשורת בין ההורים למנהלת, נעשית כולה גם היא באופן וירטואלי באמצעות הדואר האלקטרוני. למנהלת עצמה, יש את כתובות הדוא"ל של כל ההורים בבית הספר.
בנוסף לשתי מערכות אלו, שפועלות זו לצד זו שנתיים, ומעלות שאלות חשובות הקשורות לסוגי המידע השונים שמנהלים בכל אחת מהסביבות השונות, נכנסה השנה מערכת הקשורה להערכת תלמידים. במערכת זו, המורה רושם איחורים, חיסורים, הפרעות, אי הכנת שיעורי בית, ביטולי שיעור, בעיות תלבושת אחידה, ציונים, בחנים והערכות של מטלות ביצוע. באופן כזה, המידע שמצטבר על התלמיד מתעדכן כל הזמן, ומאפשר לראות את תמונת המצב לגבי התלמיד בזמן אמת. מערכת הערכה זו מאפשרת למנהל להיות מעודכן לגבי אחרון התלמידים, בכל בעיות ההתנהגות והמשמעת הקשורות אליו, וכן בביצועי המורים ביחס לשמירה על כללי ההתנהגות וקיום שיעורים.

לדעתה של המנהלת, עצם העובדה שביה"ס פועל בשלוש מערכות שונות שכל אחת מהם עונה לו על צרכים ייעודיים אחרים, כבר מסמנת אותו כבית ספר מתוקשב. על פדגוגיה מתוקשבת לא מדובר עדיין , אך אסתי דורון סבורה שיצירת תרבות תקשוב בבית הספר כתרבות עבודה  מחייבת לסגל  ולתלמידים  סוללת את הדרך למהפכה הבאה והיא הפדגוגיה המתוקשבת של המורים ."
יצוין גם שיש מנהלי בתי ספר בישראל הסבורים כי ניתן ליישם ניצנים של מהפכה  פדגוגית מתוקשבת בביה"ס ללא מעבר הכרחי משלב א' ( תרבות עבודה מתוקשבת ) לשלב ב'  (אסטרטגיות הוראה מתוקשבות ) . רק מחקר מעמיק ייגלה מי צדק .
מקור וקרדיט : הבלוג של אסתי דורון

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    השנה אנחנו בבית הספר מתקשבים כיתה ז' אני המחנכת ומורת המדעים מאוד מאמינה בחידוש אבל יש צורך בשימוש באופן יעיל ולא טכנימאוד מעוניינת להתעדכן בחידושים בנושא.

    פורסמה ב 26/08/2013 ע״י נהיל טועמה
    מה דעתך?
yyya